Maden in de cpl

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:05

Mijn Friese merrie van 17 jaar heet al ongeveer 5 jaar cpl in die tijd is het heel goed gegaan tot aan een jaar geleden het wordt steeds erger, vandaag keer ik er naar omdat ik het weer wilde behandelen en het zat vol met maden ik schrok me dood, ik heb haar been in de sebasil gezet en helemaal gewassen ik keer er daarna nog naar of er nog meer maden in zaten en ja er kwamen er nog steeds levende maden uit ik heb ze zo veel mogelijk er uit gehaalt maar wat kan ik doen zodat de maden allemaal dood gaan
Gr Sanne
Laatst bijgewerkt door Guusje1240 op 20-05-18 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

iiSunshine

Berichten: 1241
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:08


Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:14

Oke bedankt ik ga haar een berichtje doen als andere mensen nog iets weten hoor ik het graag

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:23

Je zegt ‘ik heb haar been in de cpl gezet’, maar ik neem aan dat je iets anders bedoelt?
Als je met sebacil werkt dan moet dat voldoende zijn, daar gaan alle maden dood van. Je kan het been in een emmer met sebacil oplossing zetten, maar je kan de oplossing ook in een plantenspuit doen en tussen de sokken spuiten op de plekken waar maden zitten.
Je kan het been ook (vantevoren) met betadine wassen, dat droogt uit en desinfecteert de wondjes. Zorg daarbij ook dat je goed tussen de rimpels wast.

Om te voorkomen dat vliegen nieuwe eitjes op de benen gaan leggen kun je een kous gebruiken:
Afbeelding

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:27

8nnemiek schreef:
Je zegt ‘ik heb haar been in de cpl gezet’, maar ik neem aan dat je iets anders bedoelt?
Als je met sebacil werkt dan moet dat voldoende zijn, daar gaan alle maden dood van. Je kan het been in een emmer met sebacil oplossing zetten, maar je kan de oplossing ook in een plantenspuit doen en tussen de sokken spuiten op de plekken waar maden zitten.
Je kan het been ook (vantevoren) met betadine wassen, dat droogt uit en desinfecteert de wondjes. Zorg daarbij ook dat je goed tussen de rimpels wast.

Om te voorkomen dat vliegen nieuwe eitjes op de benen gaan leggen kun je een kous gebruiken:
[ [url=m/ppx8Wi.jpg]Afbeelding[/url] ]




Sorry ik bedoel ik heb het been in de sebacil gezet ga zeker met die sok proberen maar gaat dat niet heel erg broeien daar onder de sok?

iiSunshine

Berichten: 1241
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:32

Sanne1240 schreef:
8nnemiek schreef:
Je zegt ‘ik heb haar been in de cpl gezet’, maar ik neem aan dat je iets anders bedoelt?
Als je met sebacil werkt dan moet dat voldoende zijn, daar gaan alle maden dood van. Je kan het been in een emmer met sebacil oplossing zetten, maar je kan de oplossing ook in een plantenspuit doen en tussen de sokken spuiten op de plekken waar maden zitten.
Je kan het been ook (vantevoren) met betadine wassen, dat droogt uit en desinfecteert de wondjes. Zorg daarbij ook dat je goed tussen de rimpels wast.

Om te voorkomen dat vliegen nieuwe eitjes op de benen gaan leggen kun je een kous gebruiken:
[ [url=m/ppx8Wi.jpg]Afbeelding[/url] ]




Sorry ik bedoel ik heb het been in de sebacil gezet ga zeker met die sok proberen maar gaat dat niet heel erg broeien daar onder de sok?


Dat denk ik niet, heb het meer mensen zien doen. En in een panty zitten allemaal kleine gaatjes

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:35

Ik smeer de bloedende wondjes in de zomer vaak in met groene leem, dat trekt de viezigheid er uit en zorgt ook dat het wondje afgesloten is voor vliegen. Maar het blijft elke keer spannend als er veel vliegen zijn..

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:37

Je kan het beste een panty gebruiken, die zijn wat dunner dan een gewone sok en laten meer lucht door, en nemen nauwelijks vocht op.
Hier nooit last van broeien gehad, maar liever dát dan maden in de wondjes.

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:38

zorro schreef:
Ik smeer de bloedende wondjes in de zomer vaak in met groene leem, dat trekt de viezigheid er uit en zorgt ook dat het wondje afgesloten is voor vliegen. Maar het blijft elke keer spannend als er veel vliegen zijn..


Idd blijft altijd spanend na de zomer moet ze waarschijnlijk ingeslapen worden omdat het echt niet meer kan zo ze is nu drachtig dus dat is ook nog een probleem

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:39

8nnemiek schreef:
Je kan het beste een panty gebruiken, die zijn wat dunner dan een gewone sok en laten meer lucht door, en nemen nauwelijks vocht op.
Hier nooit last van broeien gehad, maar liever dát dan maden in de wondjes.


Dat is waar ik ga het morgen meteen proberen

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:45

Druppelen met lavendelolie helpt ook om vliegen weg te houden.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:47


zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:51

Dat soort beschermers vind je nooit in trekpaard maat.. misschien dat het voor een fries wel gaat..

Wat sneu ts, drachtig en zoveel last.. en voor jou ook, om te weten dat het straks stopt..

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:54

Heb je de DA niet gebeld?

Dit zou voor mij toch wel een spoedgeval zijn.
Bij het wassen kruipen de maden in je paard en daarna gaan ze vrolijk verder...dat heb je al gezien.

Lijkt mij dat ze er gewoon afgeplukt moeten worden als het er niet al teveel zijn.
Komende dagen word het ook gewoon warm weer en dan loopt het de spuigaten uit.

Lavendel badjes gebruiken ze ook wel bij egels met maden...werkt goed.

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:56

Cowgirl schreef:
Heb je de DA niet gebeld?

Dit zou voor mij toch wel een spoedgeval zijn.
Bij het wassen kruipen de maden in je paard en daarna gaan ze vrolijk verder...dat heb je al gezien.

Lijkt mij dat ze er gewoon afgeplukt moeten worden als het er niet al teveel zijn.
Komende dagen word het ook gewoon warm weer en dan loopt het de spuigaten uit.

Lavendel badjes gebruiken ze ook wel bij egels met maden...werkt goed.

Dierenarts idd al gebeld die zij alleen in de sebasil dus heb ook geen idee meer

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:16

Tja, het is lastig zeggen, maar dit is iets wat toch een beetje bij CPL hoort.. daar kan een dierenarts weinig aan doen. Ja iets geven om mee te wassen. Maar er is niets wat de wonden dicht krijgt, er is niets wat de ribbels weghaalt. Iedereen staat machteloos tegen CPL.

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 22:38

zorro schreef:
Tja, het is lastig zeggen, maar dit is iets wat toch een beetje bij CPL hoort.. daar kan een dierenarts weinig aan doen. Ja iets geven om mee te wassen. Maar er is niets wat de wonden dicht krijgt, er is niets wat de ribbels weghaalt. Iedereen staat machteloos tegen CPL.


Idd heel vaak wordt tegen mij gezegd ik snap niet dat je niks doet en de dierenarts er niet bijhaalt
Maar als hun zouden weten hoeveel ik er al aan gedaan heb en hoeVaak de dierenarts is langs gekomen en er ook niks aan kon doen

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:38

Zou iedergeval het been goed kaal scheren en dan hoe vies ook, de maden eruit plukken. Die panty lijkt mij een strak plan! Blauw spray helpt ook om de maden eruit te krijgen

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 22:41

PanamaD schreef:
Zou iedergeval het been goed kaal scheren en dan hoe vies ook, de maden eruit plukken. Die panty lijkt mij een strak plan! Blauw spray helpt ook om de maden eruit te krijgen


Benen zijn al meer als een jaar kaal heb er ook blauw spray op gedaan alleen mag dat niet te vaak volgens fe DA omdat dat heel erg uitdroogt

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:49

MAar in een droge plek zitten geen maden dus tja...

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 22:52

snorkel1986 schreef:
MAar in een droge plek zitten geen maden dus tja...


Dat klopt maar het is niet heel fijn voor een paard als die hele huid gaat scheuren doordat het gaat uitdrogen

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:53

Zeker, maar een droge plek barst open bij CPL, en die wonden krijg je niet meer dicht.. plus weer extra kans op maden.. wat we ook doen, CPL wint. Ik blijf hopen op een wondermiddel die het gaat genezen. Ik ben bang dat mijn paard dat niet meer mee gaat maken..

edit: tegelijk!

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 22:57

zorro schreef:
Zeker, maar een droge plek barst open bij CPL, en die wonden krijg je niet meer dicht.. plus weer extra kans op maden.. wat we ook doen, CPL wint. Ik blijf hopen op een wondermiddel die het gaat genezen. Ik ben bang dat mijn paard dat niet meer mee gaat maken..

edit: tegelijk!


Idd die van mij gaat dat zeker niet meer mee maken helaas aan hoeveel benen heeft die van jou het als ik vragen mag ?

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:25

Tussen de rimpels smeer ik wel eens wat uiercreme. Dat houdt het soepel inderdaad, en vliegen lijken er niet zo van te houden. Misschien is uiercreme met lavendelolie gemengd een idee?? Maar dan moeten de benen wel eerst goed schoon zijn zodat er geen ontstekingsvocht meer tussen de rimpels zit.
Scheuren doet het hier vooral aan de binnenkant van de knie/hak en daar smeer ik ook uiercreme. Werkt best goed.

Goed voer en weinig gras/kuil/voordroog werkt hier nog het beste. Onze CPLer staat overdag veel op de paddock met hooi terwijl de tinker op wei staat. Vindt ie niet heel leuk, maar het is niet anders.
Dracht kan de CPL inderdaad flink doen verergeren, dat zag je ook bij Kim van koudbloedkim helaas.

Anoniem

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:26

Ik hoop voor je dat het veulen het in de toekomst niet krijgt....