Blauwalg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Blauwalg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 13:48

Hay!

Mijn jonge ruin staat nu 1,5 week in een prachtige dijkweide om zijn achterhand te trainen.
Hij heeft nu dus lekker vakantie en staat in een prachtige weide met een grote waterplas.
Het water stroomt niet door, dus vroeg ik me gelijk af hoe dat zit met blauwalg. Nu heb ik op internet gevonden dat paarden dood kunnen neervallen van blauwalg, dus mijn stressniveau zit gelijk skyhigh.
Er is wel een punt aanwezig voor grondwater maar voorlopig hebben de paarden alleen de poel als verkoeling en drinkwater. Het ziet er heerlijk uit hoor!

Zijn er bepaalde perioden dat blauwalg vormt? Ik weet dat je blauwalg niet altijd kun zien/ruiken, maar wil t wel voorkomen natuurlijk. Het stuk water is eigenlijk niet goed af te zetten en enige optie is om paardlief terug aan huis te zetten (dit is een losse weide die ook van de eigenaresse is) waar gewoon vers drinkwater aanwezig is maar geen schuine weide waar hij lekker die spieren kan trainen. Hier staat hij dan overdag in de grote weides en avonds in paddocks.
Dit vind ik belangrijk omdat ik laatst zag dat zn achterbenen af en toe op slot stonden. Nu merk ik dat al veel minder en hij klauterd lekker overal op en af.

Dilemma dilemma.


melanie0906

Berichten: 1130
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwalg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:01

Ik weet dat bij ons in de vestingsgrachten eigenlijk vanaf maart altijd blauwalg zit. Nu ook weer.

[o]

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Blauwalg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 15:30

Oh echt? Zorgwekkend. Wat zou ik t beste kunnen doen? Hopen dat t meevalt en paard over n weekje naar huis halen of?...

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Blauwalg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:05

https://www.rijkswaterstaat.nl/water/wa ... index.aspx
Je kunt bij het waterschap bij jou in de buurt navragen hoevaak deze plas gemonitord wordt op blauwalg. Wellicht heeft dat gebied er helemaal geen last van. Overigens zegt wel of niet stromend water ook niet alles. Hier hebben we 13 plassen die met elkaar in verbinding staan en de ene plas heeft er wel last van en de andere niet.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 16:49

Deze plas valt niet onder openbare zwemgelegenheden. Het is echt een poel in de weide.
Afbeelding

Ik denk dat hier niet gecontroleerd word. Op de site van rijkswaterstaat dat het risico t grootst is in juli t/m augustus/sept.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, kyrkelover, Muga, redbutton, SentiBot en 20 bezoekers