Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:09

Lijkt mij ook echt wel lintworm.
TS, weet je ondertussen al meer?

cindyy_1993

Berichten: 436
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 18:22

Aan de hand van het filmpje is de DA overtuigd van aarsmaden... Want volgens haar beweegt lintworm niet.. Ik ben het niet met haar eens n.a.v. jullie reacties hier dus op mijn aandringen wordt er zo'n segment extra onderzocht. Ze wilde me een wormenkuur meegeven tegen de aarsmaden maar ik ga geen kuur geven voor iets wat ie niet heeft..

Anoniem

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:59

Je kan er toch gewoon een pramox indrukken is alles dood :(:)

cindyy_1993

Berichten: 436
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 19:14

[***] schreef:
Je kan er toch gewoon een pramox indrukken is alles dood :(:)


Moet je die wel meekrijgen...

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:28

[***] schreef:
Je kan er toch gewoon een pramox indrukken is alles dood :(:)
Alhoewel ik het zelf nog nooit heb meegemaakt is resistentie bij de aarsmaden een aandachtspunt. Aangezien de werking tegen aarsmaden door Equest Pramox berust op Moxidectine is het nog maar de vraag of alles in een keer dood is.linkje
Ik ben wel erg benieuwd naar welke kuur de DA had willen geven. Bij een "dubbele dosis" Pyrantel zouden zowel de aarsmaden als de lintworm het loodje moeten leggen......

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:36

Ik volg. Hopelijk weet je snel wat het is... :(:) . Volgens mij lintworm.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:45

Hier: https://www.mcvoordieren.nl/lintworm-hond-kat
staat in: De proglottiden van deze lintwormen bewegen meestal niet en verlaten samen met de ontlasting het lichaam.
Gaat over lintworm bij honden en katten, maar hierdoor zou je denken dat er soorten lintworm zijn waarvan de segmentjes kunnen bewegen, misschien heeft het paard op een vreemde manier een lintworm opgelopen die normaal niet bij paarden voorkomt.
Wordt het paard ook preventief ontwormd? En wanneer heeft hij zijn laatste ontworming gehad?
Aarsmaden zien er toch heel anders uit? Mij lijkt de reactie van de DA vrij laks, zoveel wormen in de mest is geen goed teken, dan wil je toch niet weten hoe het er van binnen uit ziet.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:53

Voorheen kon je in Engeland nog wel je wormenkuren bestellen zonder recept. Kan dat nu ook niet meer? Ik bestelde ze bij Orchard equestrian.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:56


Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:09

Wat vervelend dat je da niet zo goed meewerkt! Wij kunnen gewoon bellen en krijgen dan de kuren. Goed dat je hebt aangedrongen! Die segmenten zijn veel te plat voor aarsmaden lijkt mij... ben benieuwd!

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:20

De lintwormen in je filmpje zijn al stukje verder dan als het verse lintwormen waren die net uitgekomen zijn. Je ziet al echt kopje zitten. Zou zeker optijd zijn om te lintwormen nu! :) succes :)

Anoniem

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:29

Jasses. En daarom heb ik er zo'n hekel aan dat je er niet gewoon een kuur in mag drukken. Ik moet bij m'n oudje ook iedere keer weer wachten tot ze wormen heeft, terwijl ik dan al te laat ben eigenlijk.

Ben benieuwd!

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:53

cindyy_1993 schreef:
[***] schreef:
Je kan er toch gewoon een pramox indrukken is alles dood :(:)


Moet je die wel meekrijgen...

Ik heb er nog wel 1 liggen voor je...pb maar voor meer info..

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:58

Het zijn geen aarswormen, die heb ik hier gehad en zien er uit als kleine spoelwormen, nadat je een ontwormingskuur gegeven hebt tegen aarswormen, komen ze er uit, voor die tijd zie je idd niks, behalve dat de staart kaal geschuurd word van de jeuk en je bij de staartwortel zelf een soort van ragebol idee krijgt.

Ik ga ook voor de lintworm....

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:02

Lees ik nou goed uit meerdere van jullie antwoorden dat je bij dierenartsen in NL niet preventief wormkuren meekrijgt? Of interpreteer ik dat nou anders? Ik ontworm sowieso in febr en okt en vaak nog een keer er tussendoor. Hoeven ze geen wormen voor te hebben, ik ga gewoon naar de praktijk en koop een stel van die spuiten. Ik woon in Frankrijk, weet niet of dat uitmaakt.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:05

Bij onze kliniek worden ze ook wel zo meegegeven als ik zeg wormen te hebben gezien en al helemaal als ik er een foto van mee neem.
Wel word er dan vaak gezegd dat ik na een week of 3 een mestonderzoek moet laten doen.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:10

Ik ga ook voor lintwormen

Snap dat sommige dingen beleid technisch aangepakt dienen te worden, maar beleid op wormen kuren vind ik dan weer nergens op slaan...

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:10

Nee in Nederland kun je inderdaad niet preventief meer ontwormingskuren meekrijgen. Erg vervelend.

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:15

Wie kan mij trouwens het verschil in werking uitleggen tussen de Equimax en de Equest Pramox?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:22

Google even op de werkzame bestanddelen die er in zitten. :)


TS: goed dat je er zo op staat!!

Ik heb ook nooit vertrouwen in mestonderzoek gehad. Gelukkig werkte mijn DA mee door mij volgens schema kuren mee te geven.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:27

Patt, Equimax is Ivermectine en Praziquantel. De Praziquantel pakt de lintwormen aan, de Ivermectine andere wormsoorten. Je geeft de spuit en het werkt ( als het goed is), maar het werkt niet lang door.
Equest Pramox is Moxidectine en Praziquantel. Ook hier pakt de Praziquantel de lintwormen aan, maar Moxidectine werkt nog een paar weken door met doden van de andere wormsoorten in het lichaam. Daarbij is Equest ( en Equest Pramox ook) de enige wormenkuur die ingekapselde bloedwormen aanpakt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:28

Ja best ranzig
Heb ooit via werk te maken gehad met ferme lintworm besmetting in de kudde fokmerries en veulens
Vanaf dan ben ik de hele club 3 keer per jaar preventief gaan ontwormen.
En doe mijn eigen paard(en) 2 keer per jaar .
De pramox normaal in t voorjaar
En een andere in najaar
Bij twijfel mei/juni een febendazole kuur
T jaar rond alles keer aanpakken

Ik meen dat we meer last hebben van wormen in onze paarden sinds de veranderende regelgeving.
Enkel mest onderzoek is bagger .

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:53

Naar mijn idee absoluut geen aarsmaden maar lintworm. Vraag eens een second opinion bij een goede dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:58

Ik krijg gewoon de wormkuur die ik wil mee
Iedereen die ik ken ook
Enige wat veranderd is, je kunt ze niet meer in de winkel kopen maar alleen bij veearts of kliniek

Waarom je dus niet overstapt of niet even langs een andere DA rijdt is mij een raadsel
En ik vind het ook moeilijk te geloven dat je geen wormkuur meekrijgt als er wormen zichtbaar in de mest zijn

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 03:04

Monique1963 schreef:
Lees ik nou goed uit meerdere van jullie antwoorden dat je bij dierenartsen in NL niet preventief wormkuren meekrijgt? Of interpreteer ik dat nou anders? Ik ontworm sowieso in febr en okt en vaak nog een keer er tussendoor. Hoeven ze geen wormen voor te hebben, ik ga gewoon naar de praktijk en koop een stel van die spuiten. Ik woon in Frankrijk, weet niet of dat uitmaakt.


Denk dat dat per regio verschilt dan ? Hier ik Barendrecht geven ze ook gewoon zo wormenkuur mee. Zelfs als ik nu een pony koop en ik weet niet zeker of de vorige eigenaar heb ontwormt zeggen ze dat het niet veel kwaad kan om hem eventueel nog een te geven. En anders doen ze nog even extra een mestonderzoek!