Wat is eerlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 07:59

Hallo, ik wil graag jullie mening over mijn paard.
Ik heb vorig jaar een paard overgekocht waarvan ik wist dat het niet in orde was. Ze liep kreupel en was stijf. De mensen waar ze stond zeiden dat je er gewoon op moest rijden, als ze eenmaal aan het lopen was werd de kreupelheid wel minder. Arthrose werd er gedacht. Ze had daarnaast zomerexceem en stond zonder enige behandeling dag en nacht buiten zonder schuil of schuur mogelijkheden.
Ik heb haar overgenomen om haar te laten onderzoeken, te helpen of indien nodig, haar in te laten slapen als behandeling niet mogelijk bleek.

Ze is inmiddels op de foto geweest en zijn we er achter dat ze geen arthrose heeft, maar een kalk doorn in of tussen de pezen net boven de hoef. Operatie is niet mogelijk omdat het bij de aanhechtingen van de pezen zit en een operatie meer schade zou veroorzaken dan dat het oplost.

nu zit ik echter met het volgende dilemma.

Ze staat op de bute. Dit geeft haar een pijnvrij bestaan maar ze wordt schichtig van die medicatie. Ze durft haar eigen stal niet in, of als ze erin staat, er niet meer uit. Ze staat in een uitloop stal waar het voer en het drinken binnen is. Ze schrikt van haar eigen schaduw. Daarnaast is bute ook echt slecht voor de maag en zie ik dat ze soms al minder wil eten. Of ze minder eet omdat ze de stal niet in wil, of ergens anders om, dat weet ik niet.
Haal ik haar van de bute af, dan doet haar been pijn en kan ze alleen stappen. Draven is haar te pijnlijk.
(In de wei dan he, ze wordt hier niet gereden of anders belast)

Lang verhaal, maar mijn vraag op dit moment is, of het nog wel eerlijk is om haar zo rond te laten lopen.
Wat zouden jullie doen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:04

Bute is voor een accuut probleem, niet om chronisch te geven IMO. Zonder heeft ze pijn. Met is ze bang. IMO is het dan, hoe moeilijk ook, gewoon hoog tijd.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:10

Citaat:
Haal ik haar van de bute af, dan doet haar been pijn en kan ze alleen stappen. Draven is haar te pijnlijk.


Deze zin zegt naar mijn idee genoeg.
Paard kan niet pijnvrij door het leven zonder flink op de pijnstillers te staan.

Ik denk dat inslapen de meest humane oplossing is.

Hoe moeilijk het soms ook is. Houden van is ook loslaten.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:13

Als ze zonder pijnstillers niet paardwaardig kan leven en bewegen {en er is geen kans op verbetering}dan is het voor mij klaar.

Duidelijk dat haar andere been overbelast is door de blessure, dat zie je helaas ook wel vaker. Heel erg sneu dat het niet gelijk adequaat aangepakt is door de vorige eigenaren.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:15

Ten eerste wat super goed en lief van je wat je gedaan hebt! Dat arme paard om met die pijn nog bereden te worden.

Zelf heb ik een paardje gereden met artrose (alleen stappen) ze kreeg in de winter maanden soms medicatie maar de eigenaresse was heel stellig. Zodra een paard elke dag medicatie nodig heeft om pijn vrij te leven is het klaar.

Ik denk dat haar in laten slapen het meest humaan is voor haar op het moment. Veel sterkte met je beslissing !

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:16

Ben het daar eigenlijk mee eens. Natuurlijk is het hartstikke rot, maar chronische stress door de bute (wat ook weer z'n eigen fysieke problemen zal veroorzaken) ipv chronische pijn is niet echt een keuze. In beide gevallen is ze eigenlijk niet meer in staat een relatief gelukkig leven te hebben. Een leven op pijnstillers is eigenlijk al erg op het randje. En je geeft zelf al aan dat bute maagproblemen kan veroorzaken, veel stress gooit daar nog een paar schepjes bovenop en problemen in het verteringstelsel zijn alles behalve leuk. Ik zou haar laten gaan.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:17

Als ze zelfs met pijnstillers niet meer fijn kunnen leven dan is het voor mij einde verhaal

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:20

Ik zou niet zijn begonnen aan het permanent geven van pijnstillers. Als mijn paarden zonder niet pijnloos kunnen leven, dan is het klaar.

(Enige uitzondering is natuurlijk als het tijdelijk is maar dat moge duidelijk zijn)

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:53

Laat dit dier gaan... teveel probleem

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 12:57

Dank je wel voor alle antwoorden. Ik ben er eigenlijk zelf ook wel uit dat er voor mijn paardje geen toekomst meer is. Het zal weer een moeilijke tijd worden. Waar ik ook nog tegenaan loop, en waar ik ook graag jullie raad over zou willen hebben. Haar vorige eiegenaar heeft mij toegestaan haar te kopen als ik geloofde haar niet zomaar te laten inslapen. Ik heb haar nu driekwart jaar en die tijd is ze pijnvrij gehouden met speciaal beslag en bute. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat het tijd wordt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:01

Nou dat is niet "zomaar" toch? je hebt er vanalles aan gedaan..maar als zij eerder ingegrepen hadden dan was dat misschien niet voor niks geweest.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:00

Je kan ze een berichtje doen met waarom je de keuze hebt gemaakt. Het is de beste oplossing voor het paard dus als ze het hier niet mee eens zijn is het kort gezegd hun eigen probleem

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:59

Moeilijke keuze he? Maar altijd pijn was bij mij ook de druppel. En zomer eczeem is ook geen pretje... Ik weet natuurlijk niet hoe of wat maar het lijkt een beetje of jij de problemen van een ander hebt gekocht.
Mijn mvorige paard bleek Veel meer te mankeren dan wat mijn wordt verteld. Alles uit laten zoeken, nooit iemand gezien. Ook niet qua kosten enzo. Uiteindelijk een berichtje gedaan dat ik er mee gi nog stoppen en op advies van de dierenarts een einde gemaakt aan het lijden van mijn paard. Toen stonden ze op de achterste benen en wilden ze zich over al mee bemoeien.
Ik heb ze toen de keuze gegeven dat als ze door wilden met behandelen dat ze haar terug mochten kopen ( wat ze uiteraard niet wilden) en toen gezegd dat ik me vrij voelen om te doen wat mij het beste leek.

Je komt over als iemand die alles gedaan heeft, maar je bent ook een goede baas als je er op tijd een ein de aan maakt. (En o wat is dat moeilijk) ik weet niet hoe je band is met de vorige eigenaars maar ik zou het kort en zakelijk houden

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:16

Hier was de enorme jeuk van zomereczeem icm pijn aan zn benen en hoeven ook de druppel.
Het heeft lang geduurd voordat de kogel door de kerk was maar heb me altijd voorgenomen als leven lijden wordt gaat de stekker eruit.
Denk dat je voor jezelf ook al een keus hebt gemaakt.

En de vorige eigenaren tja je doet het niet zonaar toch je hebt er een goede reden voor.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 15:25

Het klopt inderdaad dat ik de ellende van een ander gekocht heb, maar welbewust. Er is hierover ook niet tegen mij gelogen. Alleen het zomerexceem wist de eigenaar nog niet(paard stond op pension en de eigenaar zag haar niet vaak).
Ik kon niet aanzien dat het dier daar in een wei stond te lijden en te verpieteren. Ik heb haar in ueder geval nog driekwart jaar zonder ellende kunnen bieden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:01

En die gedachte moet je koesteren en doen wat het beste is voor het dier.

Tordis02

Berichten: 156
Geregistreerd: 07-09-14
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:40

Ik ken het paard in kwestie van "hiervoor" (ik sta bij dezelfde stalling), en zie haar nu ook nog zo nu en dan bij Git.

Git, ik was zó blij toen ze naar jou ging, want nu zou ze in ieder geval een kans krijgen. Die kans heeft ze gekregen en je hebt alles voor haar gedaan wat in je macht lag. Ze heeft bijna een jaar geleefd met veel minder pijn dan ze eerst had. Ze heeft weer door de wei gerend, ze heeft ervaren hoe het is om een baasje te hebben dat naar je kijkt en luistert. Ze is zó opgeknapt vergeleken met hoe ze was, maar tegelijkertijd zag ik vandaag met eigen ogen welke twijfel je nu hebt, de paniekerige blik in haar ogen is iets wat ik niet van haar ken, de de invloed die de bute op haar heeft is duidelijk.

Ik heb je via de app al laten weten hoe ik erover denk, welke beslissing je ook maakt, en wánneer je die ook maakt, weet dat haar situatie erop vooruit gegaan is toen je haar kocht, en dat je alles gedaan hebt wat in je macht lag. Ik weet zeker dat ze je enorm dankbaar is voor alles wat je gedaan en geprobeerd hebt. Ik trouwens ook! En als ik iets voor je kan doen, dan weet je me te vinden. Ik vind je een topper!

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:06

Een tijd geleden zei iemand in een topic eens dit: liever een week te vroeg dan een dag te laat. Ik denk ook dat je er beter aan doet om het beestje te laten gaan. :(:)

Aguamenti
Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:44

Wat een zware keuze... Zoals iedereen hier al zegt doe je er waarschijnlijk beter aan om haar te laten gaan. Je zegt wel de belofte te hebben gedaan haar niet zomaar te laten inslapen, maar dit lijkt me geen geval van 'zomaar'. Als ze lijdt is dat voor haar, maar ook voor jou niet fijn. Wel heel goed van je dat je haar toch nog die fijne tijd hebt kunnen geven! Sterkte :(:)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:39

Als ze met pijnstillers nog een goed leven kunnen hebben, zou ik daar niet zo weigerachtig tegenover staan als sommigen hier in dit topic. Als het bestaat en het kan en het gaat goed, waarom dan niet?
Maar uit jouw verhaal maak ik al snel op dat zelfs met pijnstiller het paard geen optimaal leven heeft. En dan is er maar 1 eerlijke keuze.