Osteopaat; waar op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Osteopaat; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:16

Het is de eerste keer dat ik op zoek ben naar een osteopaat voor m'n paard.
Waar moet ik op letten?

Een kennis van mij heeft een osteopaat laten komen en die zei dat ze helemaal niet naar buiten mochten, stalrust zodat alles zich kan herstellen.

Ik heb contact gehad met een osteopaat en die zegt 5 dagen niet rijden.

Wat is waarheid?
Laten jullie je paard alleen controleren bij klachten of standaard elk jaar/half jaar?

Ik heb ook een oudje van 30 waar ik niet meer op rijd en verder niks meer mee doe. Twijfel of ik haar ook eens moet laten behandelen. Ik wil niet dat ze pijn heeft van een behandeling.

Wat is jullie mening en advies?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Osteopaat; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:36

ik vind het sowieso fijn als ze de ICREO opleiding hebben gedaan.
Stalrust lijkt mij erg overdreven, paar daagjes stappen of onbelast bewegen is beter.

Ginnybjalla

Berichten: 117
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:37

Onze stalhouder is een hele goede osteopaat en ik laat jaarlijks mijn paard behandelen. Na de behandeling is onbelaste rechte beweging heel goed. Dus een dag of 2-3 wandelen aan de hand. Daarna nog een dag of 2-3 grondwerk zoals longeren. Daarna weer rustig beginnen met rijden. Je ziet dat de paarden er erg los van worden en echt pijn doet het ze niet, hooguit dat ze het raar vinden dat er zo aan ze gezeten word. Als je het wil ervaren kun je zelf ook eens naar een osteopaat gaan, dan kun je er iets bij voorstellen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:38

Ik let erop dat ze een goede fysio achtergrond hebben of dierenarts zijn.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Osteopaat; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:41

Mijn osteopaat raadt een paar dagen rust aan (geen stalrust, maar wel gewoon vrij beweging buiten) en dan na 4 dagen ongeveer rustig oppakken. Ik longeer dan altijd even, en dag later ga ik even simpel rijden, beetje linksom/rechtsom en dan klaar. Dan kijk ik altijd even aan hoe ze dag er op is, dan bepaald ik dan of ik weer even ga rijden of longeren.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:41

Icreo inderdaad. 5 dagen rust vind ik heel normaal. Er gebeurt enorm veel in zo'n lichaam, dat moet even bij kunnen komen.

Ik denk dat het juist voor je oudje heel fijn is. Die kan waarschijnlijk weer gemakkelijker bewegen, blokkades zijn weg, alles werkt weer beter.

Ik laat 1x per jaar een osteopaat langskomen, en bij klachten natuurlijk.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:44

Amy schreef:
Het is de eerste keer dat ik op zoek ben naar een osteopaat voor m'n paard.
Waar moet ik op letten?

Op diploma's.
Tenminste fysiotherapeut of anders dierenarts.
Citaat:
Een kennis van mij heeft een osteopaat laten komen en die zei dat ze helemaal niet naar buiten mochten, stalrust zodat alles zich kan herstellen.

Ik heb contact gehad met een osteopaat en die zegt 5 dagen niet rijden.

Wat is waarheid?

...beiden kunnen de nuchtere waarheid zijn.
Hangt af van het dier zelf, de klachten en hoe de behandeling verliep.
Citaat:
Laten jullie je paard alleen controleren bij klachten of standaard elk jaar/half jaar?

Ik doe plm 1x per jaar een controle.
Citaat:
Ik heb ook een oudje van 30 waar ik niet meer op rijd en verder niks meer mee doe. Twijfel of ik haar ook eens moet laten behandelen. Ik wil niet dat ze pijn heeft van een behandeling.
De behandeling zelf is doorgaans niet pijnlijk.
(De dieren kijken meestal blij en ontspannen - ik ben zelf ook wel eens behandeld.)
Wel kan het zijn dat je de dagen erna wat spierpijn hebt omdat er toch wel dingen zijn veranderd.
Misschien is het een weldaad voor je oudje - misschien heeft ze enkel wat artrose en verder niet. (Tegen artrose zelf helpt het niet - een osteopaat kan wel voorkomen dat een gewricht verkeerd belast wordt en daarom artrose ontwikkelt.)

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:47

Mijn osteo is ook dierenarts. Moet zeggen dat ik dat wel een hele fijne gedachte vind.

Hier hangt het een beetje af van wat ze tegen komt. Ze hoeven geen stal rust juist lekker naar buiten. Maar bij 1 paard mocht ik 9 weken niet rijden (nu kwamen we daar een boel problemen tegen) bij een ander paard mochten we 3 weken niet rijden (ook daar een boel blokkades ) maar bij behandeling 2 was het 5 dagen niet rijden en nu is het vaak 2 dagen niet. Mogen dus niet rijden maar wel wandelen en aan de hand werken.

Dus hangt een beetje per paard af en wat ze tegen komt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:58

mala26 schreef:
Mijn osteo is ook dierenarts. Moet zeggen dat ik dat wel een hele fijne gedachte vind.


Eens, daarom laatste keer bij Morgan Lashley geweest :-)
(en die heeft ook ICREO)

Anoniem

Re: Osteopaat; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:02

Bedankt allemaal voor de zeer nuttige tips!

Is 1 behandeling voldoende of volgen er vaak meerdere?

Donderdag afspraak staan, ben benieuwd!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Osteopaat; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:25

Ik maak pas sinds een paar jaar gebruik van een osteo. Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan maar je kunt er bijna niet tegenop trainen.
Wel zie ik helaas ook bagger "osteopaten" er tussen zitten.
Gelukkig hebben we hier in de buurt een hele goede zitten en die komt meestal 1 x per jaar.
Mijn eigen dressuurpaard laat ik niet meer doen, daar zag ik weinig verbetering bij.
Maar bij twee ponies heeft ie super werk verricht.

Blijf wel gewoon zelf denken wat je wel of niet bij jou of je paard vind passen. Omdat een osteo kijkt naar het gehele paard willen ze je al gauw aan de supplementen. Soms doe ik het wel maar meestal niet.

Amber2106

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-11-15
Woonplaats: IJmuiden

Re: Osteopaat; waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:45

Ik heb mijn fjord nu 6 maanden en al 2 x een osteopaat laten komen. De 1e keer zat hij behoorlijk vast in zijn rug en mocht ik een week niet rijden. Wel wandelen (ruim een half uur per dag) en hij mocht lekker vrij in de paddock staan. Ze gaf het advies om binnen 3 maanden nog een keer een behandeling te laten doen. De 2e keer was zijn lichaam duidelijk een stuk beter in balans. Ik hoefde maar 3 dagen te stappen. Osteopaat is Heleen Sleebos. Deed behalve het losmaken ook dry needling en nam uitgebreid de tijd voor Chris. Ik doe nu 1 x per jaar als een soort 'onderhoud'. Super tevreden!