Gevoelig lichaam / minder mesten, moet ik me zorgen maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:55

lovelygirly schreef:
Dat hij deels bespiering mist , moet ik wel zeggen dat het geheel mijn schuld is.
Afgelopen jaar , heb ik heel erg weinig met hem kunnen doen behalve heel andere vrijheidsdressuur een keertje rijden of een keertje longeren. Mijn (inmiddels overleden) merrie, was echt een zorgenkindje en slokte daardoor de meeste tijd naar binnen, wat niet erg is natuurlijk maar waardoor ik lichamelijk niet aan hem kon kon werken.

Dat is beter uitgelegd , aan de kant waar ik
Op stap is hij inderdaad gevoeliger als de andere kant, maar aan de andere kant is hij inderdaad ook lichterlijk gevoelig.
Nee eerder reageerde hij nooit zo “heftig” op afspuiten of borstelen.

Ik ga straks na mijn werk de dierenarts bellen, en eens overleggen wat hun hierin adviseren en vertellen, en dan neem ik de genoemde punten van jullie mee.

Allemaal bedankt !


Succes vandaag! Ik duim hier voor jullie mee dat de DA het snel en goed op kan lossen :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:53

Succes met het bellen van de dierenarts. Ik hoop voor je dat die eruit komt wat er mis is en ik zou het wel fijn vinden om te horen wat hij denkt dat er met jouw paard mis is.

Dat je "te weinig" tijd aan hem hebt besteed is logisch hoor, maar daar zou hij toch niet zo om gaan reageren, dat snap je gelukkig zelf ook. Het kan wel zo zijn dat het minder bespierd zijn een combinatie is van te weinig doen om het op peil te houden en iets anders zoals bijvoorbeeld PPID.

Sterkte hoor!

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:06

De verandering naar kuil wordt ook niet door ieder paard verdragen. Natte(re) kuil heeft meer gewicht maar minder voedingswaarde. Een paard zal daar mogelijk minder van eten. Sommigen krijgen ook last van de darmen.
Hopelijk vind je de oplossing snel.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 18:22

De dierenarts wilt eerst een mestonderzoek doen , om te kijken naar een eventuele wormbesmetting ( hij wordt altijd netjes ontwormt)
En vanuit daar anders een afspraak maken voor eventueel een bloedonderzoek...

Ik hoop ook dat we snel weten waardoor hij zich niet lekker voelt.
Dit is maar niks zo.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:26

Het zou kunnen dat er wormen resistent zijn geworden voor het ontwormmiddel ( Equest Pramox) dat je hebt gebruikt, dus ik snap jouw dierenarts wel.

Dan maar hopen dat je snel mest kan "opvangen" en wegbrengen!

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:57

Oei, klinkt als een verstopping. Mijn paard heeft dit een paar maanden geleden ook gehad. Zij had dan wel koliek, maar werd op gaskoliek gegooid, ze mestte toen nog wel (waarschijnlijk wel stuk minder) Maar de de mest die toen nog kwam, ging langs de obstipatie. Zal haar toch eens laten opvoelen. Als ze dit bij die van mij meteen hadden gedaan, had me dat heel wat dierenarts ritjes bespaard.

Bij mijn paard zijn na de parafine kuur een aantal spoelwormen afgekomen. Na een kuur strongid p kwamen er nog een paar spoelwormen van af. Bij mijn paard heb ik het vermoeden dat de verstopping al langer sluimerde, ze schopte namelijk vaak naar mn been tijdens het rijden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:12

senna21 schreef:
De verandering naar kuil wordt ook niet door ieder paard verdragen. Natte(re) kuil heeft meer gewicht maar minder voedingswaarde. Een paard zal daar mogelijk minder van eten. Sommigen krijgen ook last van de darmen.
Hopelijk vind je de oplossing snel.


Wat bedoel je precies met de omschakeling van voordroog naar voordroog/kuil?
Voordroog verzuurt de darmflora bij sommige paarden. Ook is de structuur door de fermentatie deels voorverteerd waardoor de mest veranderd. Paarden hebben juist vezels nodig voor een goede vertering.
voordroog?