Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:29

[***] schreef:
Medicatie omdat hij wat moeite heeft met de warmte? Want dat is het volgens mij gewoon. Hij is niet ziek, lijkt niet ziek, geen hoest, geen snot (buiten het waterige), geen koorts, eet nog alles, staat niet te pompen in z'n stal, .... Wat zou er dan ingestopt moeten worden?

Zal eens zoeken naar zwarte kummel of andere dingen die goed zijn voor benauwdheid (luchtwegen in het algemeen? Foenegriek deed niks).?



Sorry,maar dan ben je zelf ook niet duidelijk in wat je nu eigenlijk wil met dit topic?
Als hij niet ziek is, geen last van de warmte heeft etc?

ik las dit wat jij typte:
- benauwd (open neusgaten), wordt erger na beweging en een pak erger als hij met z'n neus in het gras heeft gezeten
- neusloop & traanogen .. Ik verdenk hem van hooikoorts maar niet extreem (mijn andere heeft het veel feller)
- moe/hangerig/slaperig (op de poetsplaats bv.)


Dus ja,benauwd is gewoon niet goed, ik heb zelf copd,weet hoe benauwd zijn voelt en is niet fijn.
Zeker niet met dit weer.dus dan zeg ik haal er een veearts bij.
Maar als jij zegt dat er met hem niks aan de hand is dan is het dus gewoon een rustige oude pony denk ik :j

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:10

Je zou als je ook denkt aan hooikoorts een pollennetje aan zn halster kunnen bevestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:23

Doel van dit topic is het krijgen van tips om hem eventueel te helpen/ondersteunen, waar ik op moet letten en wat ik vooral niet moet doen.

Ik kan de veearts bellen maar om dat nu last minute te doen terwijl hij niet ziek is . Wat kan een DA bv inspuiten of geven? Gaat hij dan beter ademen? En is dat echt nodig als het in rust wel ok is?

Ik bel sowieso al voor elke scheet dus het is niet dat ik niet wil bellen maar het moet wel nut hebben.


Edit; ik ga vanmiddag kijken hoe hij erbij staat en als dit erger is dan de voorbije dagen sowieso bellen om te overleggen.


Een netje lijkt me niet handig, wil hem niet met halster en mijn andere pony gaat juist slechter ademen met netje dan zonder. Dus dat lijkt me ook niet fijn voor hem, dat "afsluiten". Weet ook niet of het alleen hooikoorts is natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:01

Vandaag was alles in orde :?
Het was 30°C hier maar meneer stond gewoon helemaal happy op stal (en buiten, bleef niet op stal plakken) , helemaal niet puffen, geen loopneus of traanogen, en dat had ik wel verwacht. Na wat actie (naar longeerpiste rollen en in het veld grazen) wel wat grote neusgaten maar verder totaal niet suf of slaperig, hij was zelfs zeer wakker op de poetsplaats (stond een nieuw paard dus dat moest hij even "bekijken") en onderweg had hij er een serieus tempo op.

Hier stond wel redelijk wat wind vandaag en deze kwam uit de goede richting waardoor die tussen de gebouwen door kwam (waar zijn stal & paddock is) dus denk dat dit wel verschil maakt. Lijkt toch meer droogte dan warmte te zijn :j

pien_2010

Berichten: 43277
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:07

[***] schreef:
Ok, dat is wel fijn om te weten :)
Hij heeft een schuilstal (met afdakje) en kan dus zelf kiezen, staat nu inderdaad ook meer binnen. Alleen als het echt lang warm is dan warmt die stal ook wel op .. weet niet of ik daar nog wat aan kan doen (en of het zo'n probleem is als hij maar gewoon stil staat, er blijft wel schaduw natuurlijk).


Hier nog zo eentje, wij spuiten in de ochtend het stalletje helemaal nat van binnen, alle wanden en binnen kant dak. Dit doen we ook met buitenkant wanden en dak. Vervolgens nog een meter voor zijn stal. Bij hitte gaan de paarden 's avonds en 's nachts de wei op en overdag met de vluegenkappen rond het huis en dus duikt mijnheer zijn stalletje in.

vanpolen123a
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:27

Waarschijnlijk Astma.

Als ik je verhaal zo lees, Bij mijn was ongeveer het zelfde. Heel benauwd piepen neus wijd open. Dieren arts zij gelijk. Stro uit de stal, en hooi nat maken. hij heeft er ook medicatie bij gekregen. met 3 weken was het over. Alfredo is 28 Jaar. en is hollands welvaren. Dit is meer dan een half jaar geleden. Ik hoop dat je er iets aan heb. veel succes. PS Stof is een langzame killer. Alfredo staat nu op grove zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:32

Hij piept niet en in rust is er niks (zoals vandaag) of weinig te zien. Bij "inspanning" loopt hij wel met wijde neusgaten.


@ pien_2010 : daar heb ik ook aan zitten denken om eens te bespreken :j Dan vooral als het langdurig warm/droog wordt, om toch voor wat vochtigheid te zorgen. Of als er een stal vrij is dat hij een aantal uur in het stalgebouw mag staan als het echt erg is, daar is het altijd frisser. Maar dan staat hij dus wel op stal, is niet om langere tijd te doen, vind ie niet leuk, haha.


Edit; heb vandaag getracht om wat te filmen, hier een stukje wandelen (zie je ook meteen hoe leuk hij is _O- )

pien_2010

Berichten: 43277
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:19

<3 hij is heel leuk. Tja hier doen we het zelf. Kun je, vind ik, niet vragen aan iemand anders, want is veel werk dat we soms ook herhalen. Kan hij niet met een vriendje op stal en dan 's nachts samen naar buiten? Is je probleem ook opgelost.

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:25

Het kan ook worden veroorzaakt door hartproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:41

pien_2010 schreef:
<3 hij is heel leuk. Tja hier doen we het zelf. Kun je, vind ik, niet vragen aan iemand anders, want is veel werk dat we soms ook herhalen. Kan hij niet met een vriendje op stal en dan 's nachts samen naar buiten? Is je probleem ook opgelost.


Bedoelde ook om te vragen of het mocht, en dat ik het zelf zou doen. Sta gewoon op een pensionstal dus kan niet zomaar vanalles gaan ondernemen ;) Maar ik kan niet dagelijks gaan dus dan moet ik toch even kijken hoe dat op te lossen.

Hij staat nu 24/7 buiten dus niet 's nachts op stal ofzo. In het stalgebouw staan nog meer paarden, dus alleen zal hij niet staan. Hoewel dat niet het probleem is, hij loopt sowieso niet samen met andere paarden, dat heb ik meermaals geprobeerd maar is ook al meermaals verkeerd gegaan (hij is blind trouwens ;) ) dus het is wel goed zo. Het is meer dat hij graag wil kunnen rondwandelen en in het zonnetje wil staan slapen enzo... Als hij echt op stal moet (eens noodgedwongen een tijd moeten doen) is hij helemaal niet te houden als hij eruit mag, is echt geen pretje. Maar weet dus niet of een paar uurtjes op het warmste van de dag ook een probleem zou zijn of niet. En uiteraard moet voor die oplossing een stal vrij zijn.



@ senna21 : hartproblemen alleen bij warm weer? De keren dat er een DA bij is geweest (best wel regelmatig de afgelopen jaren) klonk zijn hart altijd super. Weet niet of er nog dingen zijn die niet te horen zijn? En dus alleen bij warmte naar boven komen?

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Oud & Benauwd, wat (niet) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:04

Bij warmte wordt een grotere inspanning van het hart gevraagd. Warmte afvoeren kost ook energie. Hartpatiënten met hartfalen hebben bij warmte, lage luchtvochtigheid, etc. vaker last van benauwdheid.
Dit komt vaak voor bij senioren.
Ik zou deze optie wel meenemen in het onderzoek als de dierenarts weer langskomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 23:09

Ga ik zeker doen :j Maar hij heeft dit al zolang ik hem heb en er is bv vorig jaar 3x de DA bij geweest (mei, augustus en december) voor bloednames en dan doet hij ook altijd onderzoek. Zou dat dan niet al naar voren gekomen moeten zijn? Ga er sowieso nog eens extra achter vragen volgende keer :j