Röntgen - straalbeen klasse 3.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ils_e
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-09

Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 16:10

:wave:
2 maanden geleden is mijn paard op de foto geweest.
Klinisch is ze helemaal goedbevonden. Röntgelogish is ze afgekeurd op haar straalbeen.
Hierop zagen we dat ze in beide voorbenen een straalbeen van klasse 3 & ééntje op het randje van klasse 4 zat.
Nog nooit kreupel geweest of andere gekken dingen gehad, dus dit kwam als een koude douche..
Nu weet ik dat we niet in de toekomst kunnen kijken, en dat dit natuurlijk geen probleem hoeft te worden.. maar toch, je gaat toch rondzoeken op internet.
Wat betekend dit? en wat zou ik kunnen verwachten? ervaringen?
de DA zei dat ze geen hoefkatrol heeft, maar dat ze wel een verhoogd risico heeft. Dat zou betekenen dat ze (bewijze van spreken) misschien nog wel 10 jaar goed zou kunnen zijn? of dat het volgend jaar mis zou kunnen zijn.
Ik heb me al wat ingelezen, maar zou graag wat ervaringen van jullie willen lezen! :)
Ook ivm evt. Verkoop.
alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Ils_e op 17-04-18 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt


Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:23

Weet je, foto’s zeggen een hoop maar absoluut niet alles. Er zijn zat paarden in de topsport met zeer beroerde benen en omgekeerd paarden met perfecte benen en toch stokkreupel. Ik zou me er niet al te blind op staren heel eerlijk, kijk vooral naar je paard zelf van dag tot dag:) Goede/slechte foto’s hoeven geen levensloop vast te leggen. Zeker in het achterhoofd houdende dat de beoordeling subjectief blijft én 1 millimeter stand verschil of betere/slechtere foto al een behoorlijke invloed kan hebben

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:39

Er lopen paarden in de grandprix die rontgenlogisch verkeerd zijn. Maar voor de verkoop is het zeer ongunstig en kan het erg moeilijk worden...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:42

Tja, verkopen zal wel erg lastig worden met zulke scores op de benen. Zijn weinig mensen die daaraan beginnen. Dan zul je het prijstechnisch wel heel aantrekkelijk moeten maken.

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:05

Voor de verkoop zeer ongunstig maar bij eigen gebruik, zolang ze niet kreupel loopt en op de juiste manier word gereden, vooral goed rechtrichten, dan is er tot nu toe niets aan de hand. Ik had er eentje. steeds weer kreupel en klasse 2 dus zegt niets.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:25

Een vriendin van mij heeft er eentje met nog slechtere scores. Brengt haar uit in de sport en in 5 jaar dat ze haar heeft nog nooit kreupel gelopen. Maar heeft de merrie wel voor een dumpprijs gekocht. Het is een verwachting en je weet het nooit. Misschien kun je er iets over afspreken met de verkoper. Lagere aankoopprijs bedingen of als je je er echt niet goed bij voelt laten staan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:32

Horsy83 schreef:
Een vriendin van mij heeft er eentje met nog slechtere scores. Brengt haar uit in de sport en in 5 jaar dat ze haar heeft nog nooit kreupel gelopen. Maar heeft de merrie wel voor een dumpprijs gekocht. Het is een verwachting en je weet het nooit. Misschien kun je er iets over afspreken met de verkoper. Lagere aankoopprijs bedingen of als je je er echt niet goed bij voelt laten staan.


Tja, en zo ken ik er een die met betere scores stokkreupel is en definitief niet meer onder het zadel kan.
Soms weet je het gewoon niet. Als de keuring voor jezelf was en het paard niet voor de verkoop is, kun je het risico blijven nemen, maar voor verkoop is dit heel ongunstig.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

anjali
Berichten: 14919
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:34

Horsy83 schreef:
Een vriendin van mij heeft er eentje met nog slechtere scores. Brengt haar uit in de sport en in 5 jaar dat ze haar heeft nog nooit kreupel gelopen. Maar heeft de merrie wel voor een dumpprijs gekocht. Het is een verwachting en je weet het nooit. Misschien kun je er iets over afspreken met de verkoper. Lagere aankoopprijs bedingen of als je je er echt niet goed bij voelt laten staan.

Volgens mij heeft ts hem al.Maar waarom heeft ze hem op de foto laten zetten als hij niet kreupel is?Misschien toch met de gedachte aan verkoop?

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:36

TS zegt er toch bij dat het is ivm evt verkoop, lijkt me dus duidelijk waarom hij gekeurd.

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:23

Voor verkoop kansloos tenzij je haar voor slachtprijs wegdoet. En dan voor recreatief en niet voor de sport.
Helaas ook ervaring mee.
Hoe oud is jouw paard? Als ze 14 is en ZZZ loopt dan is het al een minder groot probleem dan een jong dier wat nog niks gepresteerd heeft.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:38

Persoonlijk zou ik zo paard nooit kopen, niet voor 1000 euro. Het kan jaren goed gaan maar ook zo omdraaien. Je hebt er uiteindelijk kosten aan als hij kreupel wordt en een hoop verdriet als het t einde betekend.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:43

Hoe oud is ze en hoe hard gewerkt werkt ze?
Ik heb een 5 jarige die niet in het werk stond met deze klassering laten staan, die is uiteraard later verkocht zonder rofo's en zonder het verhaal dat ie daar 3tjes had, klinisch was ie goed. Maar 5 jarige die nog weinig had gedaan, durfde ik niet aan. Zegt overigens niet dat ie daar ooit last van zou moeten krijgen, maar ik vond het te groot risico.

Als je zo'n paard moet verkopen wordt het wel lastig.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:50

Meeste koper s willen tegenwoordig foto's. Moet je net geluk hebben dat iemand het niet wil.
Ligt ook aan leeftijd paard en wat voor werk.

Prijs gaat nu wel al omlaag.

Vervelende uitslag.

The end

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:56

Als ik geïnteresseerd was zou ik afhaken. Hier ook een dier met slechte straalbenen (en al als 3 jarige), heb ik zonder kennis daarvan gekocht. Toen hij nog in het werk stond veel gedoe gehad met blessures, meer dan een beetje simpel dressuur (b niveau) en hij stond binnen een paar weken kreupel. Ook op zijn 10e met actief pensioen gegaan en met 13 jaar volledig gestopt met werken.
Het kan ook goed gaan, maar voor mij is het een risico dat ik niet meer aan zou willen gaan.


little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:33

Ik heb toevallig 2 weken geleden een 14 jarige gekocht met een 2 op de straalbenen. Maar die had het als 3 jarige ook al en nooit geen pas kreupel gelopen .
Dus het hoeft niet slecht te zijn of te worden .
Mijn merrie loopt er al 11 jaar mee .

Ook heeft ze prachtige droge benen ook iets om op te letten

Ils_e
Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 21:48

Bedankt voor de reacties. Ze is M2 + winst en 11 jaar. Altijd intensief mee gereden en gesprongen.

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:53

Weet je ook hoe het vroeger was ?

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:21

little_birdy schreef:
Ik heb toevallig 2 weken geleden een 14 jarige gekocht met een 2 op de straalbenen. Maar die had het als 3 jarige ook al en nooit geen pas kreupel gelopen .
Dus het hoeft niet slecht te zijn of te worden .
Mijn merrie loopt er al 11 jaar mee .

Ook heeft ze prachtige droge benen ook iets om op te letten


Met een 2 is ook niks mis.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:43

Voor de sport verkopen gaat niet.

Het is een zodanig risico dat de meeste mensen die paard zullen laten staan. Voor hetzelfde krijgt ze nooit wat maar de kans is groter dan bij een paard die 1tjes en 2tjes heeft, daarnaast kan je dit risico niet afdekken door een verzekering, ze zal niet geaccepteerd worden tenzij het bedrag onder de €4500 blijft en alleen een klinische keuring zou volstaan.

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Röntgen - straalbeen klasse 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:54

Paard loopt M2 met winst. En nooit kreupel?

Dan zou hij prima als overgangspaard kunnen bijv.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:58

Lastig. Vooral een 3 randje 4 is een risico. Maar M2 en 11 jaar is ook prima.

Als je haar verkoopt dan met het eerlijke verhaal en ja de prijs zal er dan naar zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 06:59

ingvdh schreef:
Voor de sport verkopen gaat niet.

Het is een zodanig risico dat de meeste mensen die paard zullen laten staan. Voor hetzelfde krijgt ze nooit wat maar de kans is groter dan bij een paard die 1tjes en 2tjes heeft, daarnaast kan je dit risico niet afdekken door een verzekering, ze zal niet geaccepteerd worden tenzij het bedrag onder de €4500 blijft en alleen een klinische keuring zou volstaan.


Ik zou het niet kunnen zonder te vertellen dat ze een 3 scoort op de foto.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:09

little_birdy schreef:
Ik heb toevallig 2 weken geleden een 14 jarige gekocht met een 2 op de straalbenen. Maar die had het als 3 jarige ook al en nooit geen pas kreupel gelopen .
Dus het hoeft niet slecht te zijn of te worden .
Mijn merrie loopt er al 11 jaar mee .

Ook heeft ze prachtige droge benen ook iets om op te letten


Een 2 is ook netjes, het gaat hier over 3’tjes en 4’tjes.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:45

Ze heeft zo te lezen al de nodige km’s in de benen en is flink belast zonder klachten.
Kan bij verkoop 2 kanten op: ze is hard en blijft hard of het gaat met ander management en rijstijl opspelen en dan is het een groot risico

Ik vind haar zeker wel meer waard dan slachtprijs, was het nou een groene 4 jarige is het een heel ander verhaal. Zou het gewoon duidelijk vermelden en dan is het aan de koper om de inschatting te maken


TROY (2019) & LAYS (2014)

breggel1982
Berichten: 252
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:54

Christiene schreef:
Meeste koper s willen tegenwoordig foto's. Moet je net geluk hebben dat iemand het niet wil.
Ligt ook aan leeftijd paard en wat voor werk.

Prijs gaat nu wel al omlaag.

Vervelende uitslag.



je hebt echt wel meldplicht hoor ! als je dit achterhoud heb je gewoon een goot probleem .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diesel83, GrapeshotBot en 12 bezoekers