Paard allergisch aan teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:00

Mijn rijpaard reageerde vorig jaar al heftig op teken. Dit uitte zich in abcessen op plaatsen waar hij een beet kreeg. Nu gaat het dit jaar echter zodanig ver dat hij zijn eigen open schuurt van de jeuk en pijn. Hij heeft meerdere kale plekken met telkens een groot abces eronder. Middelpunt van het abces is altijd een dode teek. Wat kunnen wij hieraan doen? Mijn vriend opperde al om te kijken naar een anti teken band zoals er bij honden bestaat. Gisteren dacht ik er zelfs even aan om hem terug te doen naar de vorige eigenaars want dit vind ik niet eerlijk naar hem. Hij kan ook niets doen aan die rot teken :( Heeft er iemand de tip?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:34


Anoniem

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:46

Die sprays werken helaas niet lang genoeg :( Zou een deken veel tegenhouden? Ze zitten voornamelijk op de hals en in de liezen en oksels. Het is uiteraard het proberen waard :j

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:46

Ik gebruik frontline op de paarden. Let op! Dit is off label, dus officieel niet getest op paarden dus wees altijd alert op allergische reacties en probeer het eerst op een klein stukje.
Ik druppel het in de 4 kootholtes, en onder de kaaktakken. Lijkt goed te helpen.

Anoniem

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:49

Hoeveel gebruik je dan? Een pipet per paard of per been? Moet je dit vaak herhalen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:52

Een Boett deken helpt niet tegen teken. Onze merrie had er vorig jaar een op, maar ook zij had gewoon teken. Die zitten meestal toch ook waar de deken niet zit (kootholtes, hoofd) en komen ook op die manier op het paard. Ze kruipen zo onder de randen van de deken door naar boven.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:55

DeMolenhoek schreef:
Hoeveel gebruik je dan? Een pipet per paard of per been? Moet je dit vaak herhalen?

Wij gebruiken dan de spray. Dat is een groter flesje, en de dosering is een beetje op de gok.
Dit is dan eens in de maand.

Let er wel op dat dit product dus officieel niet voor paarden is, en ik niet precies weet of dit bv gezien kan worden als doping oid.

Anoniem

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:58

Ik ga niet op wedstrijd dus dat maakt niet echt uit :) Ik had vroeger defendog maar dat is helaas uit de handel :(

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:03

Oh ja, soms wordt het product TakTik aangeraden (amitraz) maar dit zou ik nooit aanraden voor paarden. Er worden regelmatige allergische reacties gezien bij paarden met dit middel. Het is een pour-on voor runderen, maar niet alle paarden reageren er goed op. Het wordt meestal gebruikt tegen luizen, maar ik heb ook wel gezien dat het geadviseerd werd voor teken. Dat kan ik dus ten zeerste AFraden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:53

Butox pour on voor schapen. Had hetzelfde en dat was het enige wat werkte.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:20

Wat hier echt helpt -en mijn ruin is een tekenmagneet!- is kokosolie. En dan wel olie die naar kokos ruikt. Want juist die vetzuren weert teken en vliegen af.

Ter illustratie: in het eerste jaar dat ik het gebruikte had ik mijn ruin op alle plekken waar hij tot dan toe ooit een teek gehad had ingesmeerd. Dus oksels, kokergebied, neus en uiteraard de kroonranden voor het geval dat zo'n kreng via mijn paard zijn benen omhoog zou willen kruipen. Die avond komt mijn ruin toch met z'n "ik heb kriebel en jij moet mij helpen"-hoofd naar me toe. En draait net zo lang z'n gat naar mij tot ik in de bilnaad een teek vind. Sindsdien smeer ik 'm daar dus ook in. En sindsdien nooit meer een teek gezien. Ik doe het nu een paar jaar zo.

Het is niet schadelijk voor je paard en het is gemakkelijk te krijgen. Enige nadeel eraan is dat het fiets het regenwoud-gehalte aan de hoge kant is.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Paard allergisch aan teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:30

Mijn pony had (is inmiddels overleden) dit ook. Dan hing er weer opeens een enorme bal tussen haar voorbenen met vreselijk veel etter en meestal een ieniemini dood teekje in het midden.
Weer aan het hannessen met schoonmaken etc. Heel vervelend dit.

Mijn pony had Cushing. Nadat ik eerder begonnen ben met scheren (begin maart al en dan dik in de dekens) heb ik geen teek meer gezien. Ze waren dus dol op haar lange haar.
Eerder heb ik ook Frontline gebruikt, dat hielp een beetje.

Ik heb het nooit laten onderzoeken. Cushing paarden zijn sowieso gevoeliger voor infecties, dus heb het altijd daaraan geweten.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:32

Een stalgenootje van mij had pas een nieuw product tegen teken van de Paardendrogist, daar moest ze ‘m helemaal mee insmeren volgens mij en dan vielen de teken er af en het weert nieuwe.
Misschien eens daar informeren?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:44

Nouvel schreef:
Een stalgenootje van mij had pas een nieuw product tegen teken van de Paardendrogist, daar moest ze ‘m helemaal mee insmeren volgens mij en dan vielen de teken er af en het weert nieuwe.
Misschien eens daar informeren?


Maar daar voorkom je het niet mee toch?

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:52

Ik gebruik butox op mijn tinker.
Iedere maand 2 strepen (60 ml totaal) op haar rug en vorig jaar kwam ze teekvrij door.
Van de week zat haar neus weer onder allemaal kleine teken en heb butox op haar neus gesmeerd dag later hadden ze losgelaten.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:03

Ik gebruik in het tekenseizoen ciperpulvizoo/cyperpulvizoo. (Die ZOO toevoeging is belangrijk, de werkzame stof geschikt is gemaakt om op dieren te gebruiken).
Dit is ook bekend als Pour on. Het is iets dat je verdunt aan moet brengen, ik doe het met een plantenspuit, maar pour on kun je overgieten en dan helpt het weken. Zoals ik het aanbreng, helpt een paar dagen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 13:03