Paard plots vast in de hals en atactisch.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:38

Hoi allemaal,

Vanmiddag haalde ik mijn paard van de wei, ze stond met haar hoofd naar beneden, 5 cm boven de grond. Ze draafde gewoon rond en al. Ze wil alleen absoluut haar hoofd niet naar boven brengen en blijft met haar hals laag staan. Zodat ze haar hals verder naar boven brengt is ze behoorlijk atactisch. Meteen de DA erbij gehad en die kon het ook niet zo goed plaatsen. Eerste gedachte bij ons allemaal was een gebroken halswervel, alleen je mag over duwen en trekken, ze is nergens pijnlijk. Wel heeft ze een flinke zwelling ter hoogte van haar luchtzak. Ze heeft verder geen koorts en geeft ook geen zieke indruk. Ze heeft nu pijnstillers en corticosteroïden gekregen, krijgt metacam en morgen komt de DA weer. Nu foto maken was geen optie. Ze is niet te vervoeren en mocht ze een breuk hebben, het is nu zo gezwollen dat je op de foto niets ziet. Herkent iemand dit?

Uiteraard wordt er een foto gemaakt zodra dit mogelijk is.

Afbeelding

https://youtu.be/f_hv4KIWUcY

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:52

oei die heeft duidelijk heel veel pijn!! schrapen en schudden zijn daar de tekenen van! wat naar! ik hoop dat je snel vind wat het is sterkte!

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:56

niks in de slokdarm? omdat die bult zo laat zit. (zal de da ook vast naar gekeken hebben)

filmpje niet gekeken. die schat. die heeft indd pijn. niks aan.
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 12-04-18 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:56

Wat sneu zeg.
Zou het kunnen dat, als ze haar hoofd omhoog doet er rommel in haar keel loopt? Bijvoorbeeld bloed of pus? Dat ze daarom misschien zo laag staat.

Ik volg dit even, altijd goed om erachter te komen wat dit kan zijn.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:58

Joltsje schreef:
niks in de slokdarm? omdat die bult zo laat zit


Dat vind ik ook nog niet zo gek idee. Alleen ze wil wel gewoon nog hooi eten, heeft gedronken en komt verder niks hit haar neus en ze hoest ook niet.

Dacht ook nog misschien een allergische reactie. Dat ze iets gegeten heeft of gestoken is ofzo. Wat misschien op de zenuwbanen geslagen is waardoor ze atactisch is. Zo vreemd.

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:00

Maar ze toont alleen atactisch wanneer ze haar hoofd omhoog brengt? Klinkt bijna alsof er iets niet goed zit, maar wat dan..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:05

Oei wat vervelend,bij een slokdarm verstopping doen ze echt anders hoor, proesten en hoesten en een soort kokhalzen.
Klinkt ook inderdaad als een blokkade of breuk.
Ik zou paard op stal zetten en niet te veel laten bewegen en afwachten dat je een foto kan maken.

Anoniem

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:08

Kan ze geen schop van een ander paard gehad hebben?

Neon

Berichten: 4926
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:10

Zou zodra de zwelling weg is even iemand met een mobiel rontgenapparaat foto's laten maken...
Sterkte en beterschap

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:12

Kun je ook gewoon haar rugspieren betasten??

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:12

Ik zou contact opnemen met de kliniek en hier niet met de plaatselijke dierenarts mee aan de gang gaan.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:15

kimmie1 schreef:
Ik zou contact opnemen met de kliniek en hier niet met de plaatselijke dierenarts mee aan de gang gaan.


Hebben we al gehad. Die vind het onverantwoord om haar te vervoeren, en gezien de zwelling die ze nu heeft, heeft foto maken geen zien. Zoals in mijn openingspost al aangegeven, er wordt een foto gemaakt zodra dit kan.

Ze brengt hem inmiddels iets meer naar boven, tot knie hoogte.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:16

Heeft mijn paard ook eens gehad. Opgezwollen hoofd, alleen maar laag willen houden en niet meer vast op de benen staan. De DA kon niets anders bedenken dan een slangenbeet. Staat jouw paard ook in hoog gras?

Als ik het me goed herinner heeft de DA een spuitje antibiotica gegeven. De volgende dag was het over. We zijn er nooit achter gekomen wat het nou geweest is.

Als ik het me goed herinner hoor... Het is al een jaar of 12 geleden.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:18

Zwelling zou toch geen probleem moeten zijn voor een foto. Als wij de knie hebben gebroken deze helemaal dik is kunnen ze toch ook een foto maken. Of denk ik nu te simpel

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:20

Wat naar TS!

Even inhaken op de slangenbeet hierboven. Niet met een paard gehad met wel met de hond van mijn zus. Die had ook een slangenbeet opgelopen in Frankrijk op de camping, kon amper nog lopen en was enorm gezwollen! Even dachten ze dat ie het niet zou halen.
Heeft er wel iets voor gekregen, weet niet meer wat. Maar moest uiteindelijk zelf 'uitzieken'. Is helemaal goed gekomen.

MaryLove
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-01-18

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:26

Awh wat sneu :n K heb geen tips :n Erg jammer, Ik denk eigenlijk ook dat het een slangenbeet is maar kan zijn van niet *D Erg sneu

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:30

LindyH schreef:
Heeft mijn paard ook eens gehad. Opgezwollen hoofd, alleen maar laag willen houden en niet meer vast op de benen staan. De DA kon niets anders bedenken dan een slangenbeet. Staat jouw paard ook in hoog gras?

Als ik het me goed herinner heeft de DA een spuitje antibiotica gegeven. De volgende dag was het over. We zijn er nooit achter gekomen wat het nou geweest is.

Als ik het me goed herinner hoor... Het is al een jaar of 12 geleden.


Ze staat niet in hoog gras maar vind het eigenlijk geneens een gek idee. Lijkt wel alsof ze indd een beet oid heeft gehad wat misschien voor een reactie gezorg heeft.

anjali
Berichten: 15076
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:31

Ach wat zielig.Een slangenbeet?Ts woont toch in Nederland.Misschien een flinke schop gehad?Misschien is het morgen wel wat beter!

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:31

Is ze misschien pas ingeent?
Of is ze ergens allergisch voor?

Sterkte! Ik hoop voor jouw en je paard dat ze zich snel beter voelt :(:)

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:33

Mijn paard heeft dit ook eens gehad, maar dit was vlak na het enten. En ook een keer een met droes, die er in het begin zo bij stond

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:34

koetjeboe schreef:
Zwelling zou toch geen probleem moeten zijn voor een foto. Als wij de knie hebben gebroken deze helemaal dik is kunnen ze toch ook een foto maken. Of denk ik nu te simpel

Je moet haar wel in de trailer vast kunnen zetten om überhaupt in een kliniek te kunnen komen. Dat is nu te risicovol.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:34

Ze is niet recent geënt (3 maanden terug) maar moet wel heel eerlijk zeggen dat ze dan ook heel veel reactie geeft. Ook hele stijve hals, maar niet zo als dit. Meestal kan ze hem dan juist hoog houden en zakken tot borsthoogte. Nu is het precies andersom.

hagelslag
Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard plots vast in de hals en atactisch.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:52

Zodeju das geen grapje. Ze is verder niet aan het slijmen ofzo?
(ik zit te denken aan schimmelend gras)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:08

Kan het geen extreem heftige reactie op de steek van een of ander insect zijn?
Omdat ze ook heftig op enten reageert

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:10

Geen glijder gemaakt in de wei? Ik plukte een aantal jaar geleden ook mijn paard atactisch uit de wei. Zij hield haar hoofd wel hoger maar continue scheef, niet recht te krijgen! Na een paar dagen pijnstilling werd ze rechter maar het atactische bleef helaas.