Paard ademt zeer snel naar training.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:19

Hallo allemaal,

Mijn paard ademt met deze temperaturen en hoger altijd zeer snel na een training.

Nu is mijn paard in topconditie, wordt 5 keer per week intensief getraind op M/Z niveau. In de winter heeft zij nergens last van, maar zoals nu ademt ze echt heel erg snel.

Als ik haar afzadel is haar ademhaling na 2 minuten weer normaal, dat is dus heel snel. Nu rij ik altijd met een gelpad rechtstreeks op de rug en daarover heen een dekje en dan het zadel. Nu bedacht ik mij net: Zou het kunnen zijn dat mijn paard haar warmte niet kwijt kan doordat de gelpad direct op de rug ligt en daar dus geen lucht bij kan? Of zou dit heel ver gezocht zijn?

Als jullie denken dat het iets anders is dan hoor ik het graag. Overigens wordt zij tijdens het rijden niet traag en ze doet ook niet moe aan.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:24

Gelpad zal niet het verschil maken maar misschien heeft ze nog een erg dikke wintervacht? Is het een optie om bijvoorbeeld haar hals te scheren? :)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:32

Ik lees even mee, mijn pony heeft er ook last van. In de winter een normale ademhaling en in de zomer lijkt het een oud mannetje. Dierenarts is erbij geweest, maar die vond verder niks afwijkends. Longen klonken goed. Bloed getest, was ook allemaal goed. Misschien laat ik nog eens een bronchoscopie doen, maar tot nu toe gaat hij nog erg goed met de warme dagen dus daar zit geen haast achter.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:38

TrIjNiE__ schreef:
Gelpad zal niet het verschil maken maar misschien heeft ze nog een erg dikke wintervacht? Is het een optie om bijvoorbeeld haar hals te scheren? :)

Ze is nog niet zolang geleden helemaal geschoren en zit mooi kort in de vacht.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:30

Twee weken geleden was de zaterdag nog ijskoud, het vroor nog. Vandaag gaf mijn auto aan dat het 18 graden was. Wij trekken een dunnere jas en dunnere kleding aan, een paard kan dat niet. Een paard moet net zo goed wennen aan de veranderde temperatuur.

Daarnaast is de comforttemperatuur van een paard - 5 - +15 graden Celsius, daar zitten we dus al weer boven, je paard heeft het gewoon warm. Beetje jammer dat je haar kort geleden geschoren hebt, je vernield daarmee de zomervacht die onder de wintervacht zit, de vacht zorgt ook voor temperatuurregulering.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 18:38

Paard had er vorig jaar ook het hele jaar last van. Dus het is geen gewenning..

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:00

Gelpad lijkt me idd ver gezocht. Misschien door de pollen in de lucht?

Censehap
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-03-18

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:59

Mijn paard heeft hier ook last van. In de winter is er niets aan de hand, maar zodra het iets warmer wordt is het weer zo ver. Ze word ook Z niveau getraind en is wel iets gewend. Ik stap nu tussendoor vaak. Ze heeft het snel heel erg warm. Ook in de zomer als ze niks doet. Ook op alles gecontroleerd en getest en daar is ook niets uitgekomen. Gewoon goed luisteren naar het paard en direct stappen wanneer je merkt dat ze buiten adem raakt. Als iemand nog goede tips heeft, Dan wil ik dat ook uittesten!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:03

Dan zou je een keer met hartslagmeter moeten rijden, dan kan je zien wat de hartslag bij inspanning doet. Ik denkt niet dat de gelpad een doorslaggevende factor is.
Als je 4/5 dagen intensief traint: wat versta jij onder intensief trainen? Voor je paard intensief of voor jou :D ?
Je zou je eens in kunnen lezen in wanneer je een paard een trainingsprikkel geeft en wanneer het voor je paard "gemakkelijk" is. Om spieren goed te trainen kan je beter om de dag trainen. Rust en herstel is voor spieren heel belangrijk.
http://horseconnect.nl/word-de-beste-pe ... -je-paard/

Wanneer je elke dag een trainingsprikkel geeft, geef je de spieren geen herstel tijd, dan raakt je paard overbelast.

Wij trainen om de dag. Een dag trainingsprikkel boven 140 hartslagen, dag er na rustig uitwerken rechtuit, staf/draf tot 120 hartslagen per minuut. Wij trainen voor de koets: paarden hebben hogere hartslag over het algemeen voor de koets. Na een intensieve wedstrijd zelfs 72 uur rustig uitwerken.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:10

Neem wat gas terug.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:11

Het sneller ademhalen heeft duidelijk met de temperatuur te maken. En logisch. Bij lagere temperaturen kan je paard veel makkelijker haar warmte kwijt aan de omgeving dan wanneer het weer warmer wordt.

Dus ook logisch dat het wat langer duurt voor ze op adem is, die warmte moet het lichaam uit. En anders paar flessen water langs de bak en over de hals uitgieten tussendoor en/of tijdens het uitstappen ;)

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 12:33

janouk schreef:
Dan zou je een keer met hartslagmeter moeten rijden, dan kan je zien wat de hartslag bij inspanning doet. Ik denkt niet dat de gelpad een doorslaggevende factor is.
Als je 4/5 dagen intensief traint: wat versta jij onder intensief trainen? Voor je paard intensief of voor jou :D ?
Je zou je eens in kunnen lezen in wanneer je een paard een trainingsprikkel geeft en wanneer het voor je paard "gemakkelijk" is. Om spieren goed te trainen kan je beter om de dag trainen. Rust en herstel is voor spieren heel belangrijk.
http://horseconnect.nl/word-de-beste-pe ... -je-paard/

Wanneer je elke dag een trainingsprikkel geeft, geef je de spieren geen herstel tijd, dan raakt je paard overbelast.

Wij trainen om de dag. Een dag trainingsprikkel boven 140 hartslagen, dag er na rustig uitwerken rechtuit, staf/draf tot 120 hartslagen per minuut. Wij trainen voor de koets: paarden hebben hogere hartslag over het algemeen voor de koets. Na een intensieve wedstrijd zelfs 72 uur rustig uitwerken.

Vorig jaar was ik hier ook al mee bezig en heb toen de hartslag meter van de buurvrouw geleend, (endurance ruiter) alles was toen prima..

Met intensieve training heb ik het over van de grond afrijden etc, neem aan dat dat toch wel onder intensieve training staat zowel voor het paard als voor mij. :+

Vandaag toch eens zonder gelpad gereden, ik had toch het idee dat het wel wat heeft geholpen. Ze was in elk geval een stuk minder bezweet op haar rug, ook had ik het idee dat ze minder snel ademde. Heb vandaag wel intensiever gereden dan gisteren, maar vandaag is het natuurlijk wel weer iets koeler..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:48

Een gelpad ademt niet en gel houdt warmte vast dus logisch dat ze daar meer onder zal zweten dan onder een katoenen dekje of wol wat zweet beter afvoert.

Maar wat is er mis met zweten of sneller ademen? Als je haar maar weer rustig op adem laat komen voor je haar weg zet.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:01

Luister goed naar wat het paard lichamelijk aangeeft. Als je hem\haar overtraint dan krijg je tenslotte met een blessure te maken waardoor je heel erg achterop raakt.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:11

mijne staat zomers ook sneller in het zweet enzo dan swinters. beetje langer uitstappen, als de ademhaling snel weer tot rust komt denk ik niet dat er lichamelijk echt wat aan de hand is.
ben geen veearts ofcourse

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:20

Een gelpad is helemaal niks vergeleken met het lichaamsoppervlak van een paard.
Dus het lijkt me echt niet aan de gelpad liggen.... maar van de sterk wisselende temperaturen hebben ze best last, aankomend weekend sommige plaatsen 19 graden....mijn paard heeft daar heel erg last van.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:54

Mijn paard met bere conditie heeft er ook last van. Ik denk dat het echt komt door de wisselende temperaturen. Straks in de zomer loopt hij weer super en stuk minder snel warm en "moe"

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:16

Heb je al eens naar het hart laten luisteren? Mijn paard heeft lekkende hartkleppen, dat geeft wat beperkingen en ik merk dat ook leeftijd een rol mee gaat spelen.

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Re: Paard ademt zeer snel naar training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:21

Dit klinkt als een allergische reactie op pollen in de lucht. Komt vaker voor. Ik kreeg er ventipulmin voor voir een van mijn paarden vroeger. Dat hielp wel tot het seizoen weer veranderde en ik het weer weg kon laten. Gebeurd dus ook vaak in het voorjaar.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:25

Hier ook eentje die direct na inspanning enorm snel ademt. Mijn ruin doet het eigenlijk het hele jaar door, wel iets meer bij echt hogere temperaturen, maar altijd aanwezig.
Ook bij hem zakt de frequentie van ademhalen heel snel, maar in de eerste minuten na inspanning zou je denken dat je hem totaal over zijn kunnen heen hebt gereden. Hij is daarbij wel hartstikke alert en vrolijk, wordt eigenlijk nooit traag, en afgezien van de snelle ademhaling is er niets aan hem te merken. Hij ‘knijpt’ overigens ook niet, ook geen echt grote neusgaten, alleen een ademhalingfrequentie waar je eng van wordt.
Hartslagmeter heb ik ook weleens gebruikt, en hoewel de hartslag bij flinke inspanning flink omhoog kan gaan (140+), zakt ook die heel snel.
Zweten doet hij weinig, na een uur intensief les met 1 stappauze tussendoor is hij iets nat onder het zadel, en wat op de hals. Bij hoge temperaturen wat meer uiteraard, maar doorweekt is hij vrijwel nooit.

Ik heb er weleens naar laten kijken, maar er is blijkbaar echt niets mis met hem. Hersteltijd was zelfs flink bovengemiddeld, zowel ademhaling als hartslag. Ik hen het zelf ook weleens vergeleken met een ander paard, en hoewel hij direct na inspanning veel sneller ademt, is hij ook eerder weer op adem.