Paard met hooikoorst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dreamwish

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-01-08

Paard met hooikoorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 10:56

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft hooikoorst en vorig jaar was het dusdanig erg dat ze een shot van de dierenarts moest krijgen om de zwelling in haar neus te stoppen. Ik had haar een neusnetje gegeven en had neusspray van de dierenarts gekregen. Echter was het bijna niet mogelijk om de neusspray toe te dienen.

Nu begint het hooikoorts seizoen en haal ik sowieso weer een netje voor haar ( vorige zomer 3 versleten..)
maar ben ik op zoek naar (homeopatische) pillen/druppels enzovoort...

Wie heeft hier ervaring mee en wat doen jullie eraan?


MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:00

Puur pollen is een homeopatisch product. Geen idee hoe en of het werkt.

hier ook een paard wat last heeft van schudden van het hoofd en pollen.

Hier is een masker op de weide en een netje en allergie tabletten (loratadine) tijdens het rijden afdoende.

[MD] [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic
Hierin zijn er nog veel meer die reageren op pollen in de lucht.
Misschien dat je hier meer info uit kan halen?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard met hooikoorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:25

mijn ruin doet het super op puur pollen, maar hij is meer een hoofdschudder

Dreamwish

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-01-08

Re: Paard met hooikoorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 12:08

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn paard schudt dus niet heel erg met haar hoofd maar is continue aan het snotteren en schuurt haar neus overal tegen aan. Het rijden vind ik dus niet het grootste probleem maar ze heeft er echt veel last van. Ik ga eens kijken op het forum en puur pollen!

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:19

Hier ook hooikoorts, die van mij krijgt er ook allemaal uitslag van op zijn lijf. Tot nu toe gaat het best aardig, op wat vieze ogen, een beetje jeuk op zijn hoofd en wat waterige neus na heeft hij (nog) geen klachten. Ik heb er meerdere dierenartsen bij gehad allemaal goed aangeschreven en waarvan 1 ook erg stimuleert om je paard te ondersteunen met bijvoorbeeld supplementen of kruiden. Volgens die DA heeft zo'n netje helemaal geen zin, laat staan de druppels. Waarom? Omdat als je paard echt allergisch is hij maar 1 pol nodig heeft om te reageren. Het netje houdt nooit alles tegen want ook via de ogen komt hij in contact met pollen. Daar denkt iedereen natuurlijk het zijne van, ik ben soms ook in staat om alles te proberen wat maar te proberen valt maar dan is het einde wel een beetje zoek... Maar ik heb toch maar een vliegenkap met neusnetje voor in de wei gekocht. Ik merk dat de ogen dan nog wel wat vies zijn meer niet ontstoken raken. Om zijn weerstand te ondersteunen geef ik hem marstall force en dit werkt erg goed. Hij heeft duidelijk minder weerstandsproblemen zoals mok bijvoorbeeld. Dat had hij ook zodra hij last kreeg van zijn allergie. Daarnaast geef ik hem fenegriek om zijn luchtwegen te ondersteunen en gaat hij s nachts op stal als er veel pollen zijn, zodat hij niet de hele dag er vol in staat. In combinatie met een stressvrije omgeving en een goed stal management merk ik echt verbetering. Helemaal klachten vrij is hij helaas niet.

Dreamwish

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 12:31

MarritdeG schreef:
Hier ook hooikoorts, die van mij krijgt er ook allemaal uitslag van op zijn lijf. Tot nu toe gaat het best aardig, op wat vieze ogen, een beetje jeuk op zijn hoofd en wat waterige neus na heeft hij (nog) geen klachten. Ik heb er meerdere dierenartsen bij gehad allemaal goed aangeschreven en waarvan 1 ook erg stimuleert om je paard te ondersteunen met bijvoorbeeld supplementen of kruiden. Volgens die DA heeft zo'n netje helemaal geen zin, laat staan de druppels. Waarom? Omdat als je paard echt allergisch is hij maar 1 pol nodig heeft om te reageren. Het netje houdt nooit alles tegen want ook via de ogen komt hij in contact met pollen. Daar denkt iedereen natuurlijk het zijne van, ik ben soms ook in staat om alles te proberen wat maar te proberen valt maar dan is het einde wel een beetje zoek... Maar ik heb toch maar een vliegenkap met neusnetje voor in de wei gekocht. Ik merk dat de ogen dan nog wel wat vies zijn meer niet ontstoken raken. Om zijn weerstand te ondersteunen geef ik hem marstall force en dit werkt erg goed. Hij heeft duidelijk minder weerstandsproblemen zoals mok bijvoorbeeld. Dat had hij ook zodra hij last kreeg van zijn allergie. Daarnaast geef ik hem fenegriek om zijn luchtwegen te ondersteunen en gaat hij s nachts op stal als er veel pollen zijn, zodat hij niet de hele dag er vol in staat. In combinatie met een stressvrije omgeving en een goed stal management merk ik echt verbetering. Helemaal klachten vrij is hij helaas niet.



Oh dat is wel vervelend dat het nooit echt over gaat.. Wat de DA zegt zit zeker wat in maar ik heb zelf ook hele erge hooikoorts en heb nu pillen en neusspray en ik heb echt nergens meer last van.

Op stal heeft mijn paard het nog steeds heel erg.... het continue snotteren en schuren van haar neus vind ik erg zielig..

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:35

Dreamwish schreef:
MarritdeG schreef:
Hier ook hooikoorts, die van mij krijgt er ook allemaal uitslag van op zijn lijf. Tot nu toe gaat het best aardig, op wat vieze ogen, een beetje jeuk op zijn hoofd en wat waterige neus na heeft hij (nog) geen klachten. Ik heb er meerdere dierenartsen bij gehad allemaal goed aangeschreven en waarvan 1 ook erg stimuleert om je paard te ondersteunen met bijvoorbeeld supplementen of kruiden. Volgens die DA heeft zo'n netje helemaal geen zin, laat staan de druppels. Waarom? Omdat als je paard echt allergisch is hij maar 1 pol nodig heeft om te reageren. Het netje houdt nooit alles tegen want ook via de ogen komt hij in contact met pollen. Daar denkt iedereen natuurlijk het zijne van, ik ben soms ook in staat om alles te proberen wat maar te proberen valt maar dan is het einde wel een beetje zoek... Maar ik heb toch maar een vliegenkap met neusnetje voor in de wei gekocht. Ik merk dat de ogen dan nog wel wat vies zijn meer niet ontstoken raken. Om zijn weerstand te ondersteunen geef ik hem marstall force en dit werkt erg goed. Hij heeft duidelijk minder weerstandsproblemen zoals mok bijvoorbeeld. Dat had hij ook zodra hij last kreeg van zijn allergie. Daarnaast geef ik hem fenegriek om zijn luchtwegen te ondersteunen en gaat hij s nachts op stal als er veel pollen zijn, zodat hij niet de hele dag er vol in staat. In combinatie met een stressvrije omgeving en een goed stal management merk ik echt verbetering. Helemaal klachten vrij is hij helaas niet.



Oh dat is wel vervelend dat het nooit echt over gaat.. Wat de DA zegt zit zeker wat in maar ik heb zelf ook hele erge hooikoorts en heb nu pillen en neusspray en ik heb echt nergens meer last van.

Op stal heeft mijn paard het nog steeds heel erg.... het continue snotteren en schuren van haar neus vind ik erg zielig..


Op stal heeft mijn paard eigenlijk helemaal geen last, hij staat op hennepstrooisel met eucalyptus wat ook weer fijn is voor de snotneus :) Maar het is niet zo dat het nooit over gaat, meestal is een allergie een tijdelijk iets. Mijn paard is al 18 en hij heeft nooit last gehad alleen de laatste twee jaar. Dus het kan ook zo weer helemaal weg zijn net zoals het opeens is gekomen. Maar zolang hij de gevoeligheid heeft zal hij wel iets reageren. Er zijn inderdaad pillen, ook voor paarden, maar omdat een deze medicijnen pas bij een behoorlijke dosering effect hebben doen ze in het geval van mijn paard meer kwaad dan goed omdat zijn klachten vrij mild zijn (lijkt misschien niet zo na het lezen van mijn bericht maar het is nog steeds een heel blij vrolijk paard met een dijk van een conditie en weinig jeuk gelukkig!) volgens de DA. Als het blijft zoals het nu gaat dan teken ik ervoor. Als hij toch meer klachten krijgt dan ga ik in overleg met de DA kijken wat we kunnen doen qua medicatie en misschien voordat ik daarmee begin ga ik de puur pollen nog een kans geven.

Wat ook helpt tegen de jeukneus is een bak met water neerzetten waar ze af en toe haar neus in kan spoelen.

Anoniem

Re: Paard met hooikoorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:37

Ik lees even mij, ik vermoed dat mijn paard ook hooikoorts heeft.
Stofallergie heeft ze sowieso en staat om die reden voortaan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid maar het valt mij al een aantal jaar op dat ze rond deze tijd van het jaar wat begint met gooien met haar hoofd tijdens het rijden.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Paard met hooikoorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:38

Ik zie het al eerder genoemd staan maar bij mijn paard werkte puur pollen icm een netje :j

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:40

Robijntjah schreef:
Ik lees even mij, ik vermoed dat mijn paard ook hooikoorts heeft.
Stofallergie heeft ze sowieso en staat om die reden voortaan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid maar het valt mij al een aantal jaar op dat ze rond deze tijd van het jaar wat begint met gooien met haar hoofd tijdens het rijden.


Dat kan heel goed dat ze dan inderdaad ook op de pollen reageert. Het gebeurt heel vaak dat paarden voor meerdere dingen allergisch zijn. Die van mij is allergisch voor pollen maar reageert ook op een te stoffige omgeving (hoesten). Sinds ik de binnenbak vermijdt en hij op hennep staat is het hoesten weg. Ik heb hem s nachts wel op stal omdat hij anders echt heel veel last krijgt van de pollen.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:41

Mijn paardje heeft ook hooikoorts en wij behelpen ons goed met scutellaria van de groene os (druppels) en cetirizine (pilletjes).

Puur pollen ook geprobeerd, maar heeft bij haar geen effect (maakt het zelfs erger). Bovendien merk je van Puur pollen pas iets in het tweede seizoen, het eerste seizoen bouw je er alleen weerstand mee op.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:41

Owja, soms reageert die van mij ook gewoon heel boos op een pluisje of een vliegje in zijn oor tijdens het rijden en begint hij heftig te schudden dus het kan ook zijn dat jou paardje gooit omdat iets anders haar irriteert.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:42

NRJ schreef:
Mijn paardje heeft ook hooikoorts en wij behelpen ons goed met scutellaria van de groene os (druppels) en cetirizine (pilletjes).

Puur pollen ook geprobeerd, maar heeft bij haar geen effect (maakt het zelfs erger). Bovendien merk je van Puur pollen pas iets in het tweede seizoen, het eerste seizoen bouw je er alleen weerstand mee op.


Mag ik vragen hoeveel pilletjes je geeft, hoe vaak en hoe je ze geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:45

Dit gooien met haar hoofd is anders dan schudden om een vlieg...
Het is echt een soort van ja-knikken :+

Cetirizine word ik zelf heel moe van, zou me kunnen voorstellen dat dit voor paarden niet anders is?
Het is overigens niet super erg aanwezig hoor, kan me ook niet voorstellen dat ze er zelf dermate last van heeft dat het haar op welke manier dan ook belemmert maar wellicht toch eens handig om de opties rustig aan te gaan proberen.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:52

MarritdeG schreef:
Mag ik vragen hoeveel pilletjes je geeft, hoe vaak en hoe je ze geeft?


Op het moment geef ik er 4, in de avond als ik op stal ben (stop ze in de mond op de tong).

Vorig jaar had ze veel last en op het hoogtepunt gaf ik er 21 per dag (14 savonds door het voer en 7 smorgens door het voer, ze at deze gewoon mee op).

Er is een onderzoek gedaan naar dosering: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/

Wat hier uit naar voren gekomen is dat tussen de 0,2 en 0,4 mg cetirizine per kg lichaamsgewicht per 12 uur gegeven kan worden zonder neveneffecten.

Voor mijn paard van 360 kg houd dit in dat ik per 12 uur tussen de (0,2x360) 72mg (7 pilletjes)
en (0,4x360) 144mg (14 pilletjes) probleemloos kan geven.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:57

Robijntjah schreef:
Dit gooien met haar hoofd is anders dan schudden om een vlieg...
Het is echt een soort van ja-knikken :+

Cetirizine word ik zelf heel moe van, zou me kunnen voorstellen dat dit voor paarden niet anders is?
Het is overigens niet super erg aanwezig hoor, kan me ook niet voorstellen dat ze er zelf dermate last van heeft dat het haar op welke manier dan ook belemmert maar wellicht toch eens handig om de opties rustig aan te gaan proberen.


Mijn paardje word in ieder geval niet moe van de cetirizine ;)

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:15

Robijntjah schreef:
Dit gooien met haar hoofd is anders dan schudden om een vlieg...
Het is echt een soort van ja-knikken :+

Cetirizine word ik zelf heel moe van, zou me kunnen voorstellen dat dit voor paarden niet anders is?
Het is overigens niet super erg aanwezig hoor, kan me ook niet voorstellen dat ze er zelf dermate last van heeft dat het haar op welke manier dan ook belemmert maar wellicht toch eens handig om de opties rustig aan te gaan proberen.


Dat is inderdaad ook wat de DA zegt over die medicijnen die hij dan voor zou schrijven dat ze er erg moe van worden. Daarom dus nog maar even niet zolang hij niet veel last heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mariett, Mette, Miss_Mii21, Nietsmar, Ubermetrics, YandexBot en 128 bezoekers