Waar heeft mijn paard last van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 23:04

Ik weet dat er al heel veel topics over lopen en het eerste advies is natuurlijk dat er een dierenarts naar moet kijken. Daar zijn we mee in contact, maar ik twijfel.

Het gaat om een 14 jarige friese merrie.
Ze heeft last van overmatig plassen, simpelweg omdat ze veel drinkt. In een uur tijd plast ze soms wel een keer of 3. En dan een vlinke hoeveelheid. Ook heeft ze soms last van 'schijnplassen'. Dus dat ze in een plashouding gaat staan, maar verder niets doet. We weten niet of het is omdat het niet lukt, of omdat ze weet dat ze dan tijdens het werken mag stilstaan en dus even niets hoeft te doen. Verder is ze tijdens het werken terughoudend. Alsof er een anker bij haar uithangt. Vaak als ze begint, is ze nog stijf en moet ze echt opwarmen. Ze is een echte diesel en als ze eenmaal is opgewarmd, kan ze als een zonnetje lopen. Maar dat opwarmen duurt vaak 20 tot 30 minuten.
Dit is al een tijdje zo en omdat mijn moeder en ik het niet vertrouwden, hebben we urine opgevangen en naar de dierenarts gebracht. Daar is niets uitgekomen, dus is er bloed afgenomen. Ook daar kwam niets uit. Dat is nu ruim een jaar terug. Die dierenarts zei dat het vele drinken bij haar hoorde en dat er verder niets aan de hand was. Eventueel konden we haar mineralenblok weghalen, omdat meer zout, meer drinken betekent. Zoutblok weggehaald en gewoon verder gegaan met rijden en het dagelijks leven.
Maar het vele plassen bleef.
In november is er een chiropractor, die tevens dierenarts is, geweest (andere dierenarts dan waar we urine hebben afgegeven). Zij heeft paardlief behandeld en na het aangeven van het probleem van het vele plassen, heeft ze ook accupunctuur voor de blaas meegenomen in de behandeling. Dit heeft voor het plassen of schijnplassen niets gedaan. Zij heeft wel opgemerkt dat paard er netjes uitziet; ze is zeker niet te dik, mooi bespierd en zit goed in haar vacht.

Mijn moeder kwam vervolgens aan de praat met onze hoefsmid. Die zei dat hij van zijn paarden wel eens haar opstuurt naar iemand en dat daaraan gezien kan worden wat er aan de hand is. Ikzelf was sceptisch, maar schadelijk is die paar haren trekken ook niet, dus leef je uit.
En daar hebben we nu dus uitslag van en nu hebben we contact met een dierenarts uit drenthe (we wonen zelf in Noord-Holland).

Uit die haren is dus iets naar voren gekomen, maar ik twijfel dus of dat echt zo is en of je dat überhaupt kunt zien aan haren.

Mijn vraag is dus, aan de hand van dit hele verhaal, waar zouden jullie aan denken? Ik zet bewust niet de resultaten van het haaronderzoek neer, zodat er geen beïnvloede antwoorden komen :)

Sorry voor het lange verhaal, en als er onduidelijkheden zijn, geef het aan :)

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:14

Enige waar ik aan denk zijn nierproblemen.
en heb wel vaker topics voorbij zien komen over paarden met plasproblemen en veel drinken.
Had je daar ook al in gekeken over je overeenkomsten zoet?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:14

Insuline resistentie zou ik denken.....hoge suikerwaarde veroorzaken dorst waardoor ze meer gaan drinken en dus meer plassen.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:24

Is er wel eens bloedonderzoek gedaan?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:29

Als er geen verhoogd eiwit gehalte in de urine wordt aangetroffen vraag ik me af of het insulineresistentie is.

Het zou een nierprobleem kunnen zijn.

Verder ziet je paard er gezond uit? Geen doffe vacht, diarree, koorts of vermagering?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 23:36

Corientjuh94 schreef:
Is er wel eens bloedonderzoek gedaan?


Er is ruim een jaar geleden een bloedonderzoek gedaan. Ik weet niet precies waar op is getest, maar het is naar aanleiding van het feit dat er niets uit het urine onderzoek kwam.

Gimme_Spurs schreef:
Als er geen verhoogd eiwit gehalte in de urine wordt aangetroffen vraag ik me af of het insulineresistentie is.

Het zou een nierprobleem kunnen zijn.

Verder ziet je paard er gezond uit? Geen doffe vacht, diarree, koorts of vermagering?


Paard ziet er zeker gezond uit. Geen koorst en zeker geen vermagering. Zal even een foto zoeken.

Deze is het meest recent, maar foto geeft het niet heel duidelijk weer
Afbeelding

Deze is net geschoren en in kunstlicht.
Afbeelding

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:53

Er zijn verschillende ziektes die bij paarden veel pkassen/drinken veroorzaken.
Een daarvan is ppid.
https://www.ppidbijpaarden.nl/wat-is-ppid/symptomen
Dit is gemakkelijk uit te sluiten door een bloedtest. Mocht ze voorstadium ppid hebben, wat goed mogelijk is, dan zal ze met medicijnen heel snel opknappen.
Samen met de veearts op zoek gaan naar mogelijke oorzaken en deze af te strepen.


Sowieso zou ik je aanraden het zoutblok terug in de stal te hangen. Zout is belangrijk voor paarden en zeker voor paarden die veel zouten verliezen door veel plassen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:35

PPID moest ik ook aan denken..daar zou ik nog even op testen.

Wat kwam er uit de haaranalyse?

Het kan ook met hormonen/hengstigheid te maken hebben, ik zou de baarmoeder en eierstokken ook na laten kijken op eventuele cystes.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:56

ik ga met Elisa2 mee, dacht ook aan ppid of iets met hormonen.

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:02

Iets hormonaals, PPID of een blaas die overprikkeld is (gruis, spastisch zo iets).
Paard heeft een goede staart tonus, wordt niet verdacht van ataxi?

Fleur ❤️

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:10

Welk soort bloedonderzoek is er gedaan? Een simpele of een uitgebreide?

"Een draver, is gaver" :D

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:18

Heeft ze deze klachten altijd? Of is het in weken erger en dan weer minder? Mijn merrie is vreselijk hengstig elke 3 weken, dus 1 week wel en dan 2 weken niet. Die heeft ook al die symptomen. 2 jaar regumate gegeven met erg goed resultaat. Vorig jaar ging heel goed, maar toen hadden we ook geen ruinen op stal. En helaas dit jaar weer prut.
Dus iets hormonaals zou kunnen. Ook zal een paard wat teveel eiwit binnen krijgt meer drinken en plassen. Ppid kan ook nog.
Als je het meer in de alternatieve hoek zoekt, is een disbalans in de nieren waar ik aan moet denken. Vaak past hier ook een wat strakke rug bij. En dit kan eventueel een reden zijn dat het paard niet zo voorwaarts is. Maar ja, zo zijn er natuurlijk zoveel redenen te noemen ;).
Je zou natuurlijk de diagnose en bijbehorende behandeling van degene met de haren kunnen proberen. Tot nog toe hebben anderen het probleem ten slotte ook niet gevonden. Mijn paard had best wel baat bij acupressuur bijvoorbeeld, terwijl ik er zelf eigenlijk niet eens zo in geloof. Soms kan er blijkbaar meer dan waar wij met ons verstand bij kunnen

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 10:58

RianneH schreef:
Welk soort bloedonderzoek is er gedaan? Een simpele of een uitgebreide?


Dat weet ik dus niet... Ik was laatst op zoek naar de resultaten, maar we konden ze niet meer vinden. Ik weet daardoor de datum ook niet precies.


No_No schreef:
Iets hormonaals, PPID of een blaas die overprikkeld is (gruis, spastisch zo iets).
Paard heeft een goede staart tonus, wordt niet verdacht van ataxi?

Staart tonus is helemaal goed, paard is niet atactisch.

@Diddykong, deze klachten heeft ze altijd. Ook haar hengstigheid is normaal. Ze is een paar weken terug hengstig geweest en heeft dan alleen 'last' van extra knuffeligheid en alle ruinen zijn éxtra lief.

Het feit dat ik (nog) niet zeg wat er uit het haar resultaat is gekomen, is omdat ik het fijn vind dat er nu zoveel verschillende antwoorden komen, die niet gekleurd zijn door een onderzoek.
Ik twijfel(de?) namelijk over de uitslag, mede omdat mijn paard er verder zo gezond uitziet. En als je symptomen opzoekt, dan komt daar vaak toch uit dat ze ook in de omgang lusteloos moet zijn en een doffe vacht moet hebben. Maar als ik nu van de verschillende dingen die hier genoemd worden de symptomen opzoek, komt daar ook vaak uit dat ze een doffe vacht moet hebben.

Bedankt iedereen die gereageerd heeft, ik waardeer het meedenken heel erg :D

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:02

Was de rekening flink hoog of viel het mee? Ik heb laatst een simpel onderzoek laten doen en dat kostte 20,- en het uitgebreide onderzoek zou vanaf 80,- lopen. Wellicht kan je daar iets mee?

Ik vermoed namelijk dat er een simpel bloedonderzoeken gedaan is en daarin zie je alleen de afwijkingen van het bloed zelf, je hebt geen echt zicht op de organen. Veel plassen, veel opwarmtijd nodig en last van de rug doen toch iets vermoeden dat de nieren niet heel fijn voelen of er wellicht een probleem in de afvoer van afvalstoffen oid is.

Doffe vacht kan trouwens een eindresultaat zijn, het kan best zijn dat ze in een voorstadium van een aandoening zit en de latere symptomen nog niet toont.

"Een draver, is gaver" :D

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:27

Doet mij erg aan ppid denkrn, net als een aantal andere mensen hier. Ik heb zelf een merrie met ppid waar, ten tijden van de diagnose nog niets eens echt symptomen te zien waren. Wat traag met rijden, vooral ook in het begin, maar verder bijna niets. Ik heb destijds laten testen vanwege een onderbuikgevoel. Toen ze medicatie kreeg merkte ik wel dat de stal minder nat was, dus schijnbaar plaste zij toen ook meer dan anders. Het hoeft dus lang niet altijd heel symptomatisch te zijn, er is tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds weinig te zien aan haar, geen rare vacht ofzo. Dus allicht is het het waard om toch te testen, mits dat nog noet gedaan is.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:31

Ik zou sowieso een bloedonderzoek laten doen. Er zijn zoveel ziektes waar je paard overmatig drinkt en plast.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 17:47

RianneH schreef:
Was de rekening flink hoog of viel het mee? Ik heb laatst een simpel onderzoek laten doen en dat kostte 20,- en het uitgebreide onderzoek zou vanaf 80,- lopen. Wellicht kan je daar iets mee?

Ik vermoed namelijk dat er een simpel bloedonderzoeken gedaan is en daarin zie je alleen de afwijkingen van het bloed zelf, je hebt geen echt zicht op de organen. Veel plassen, veel opwarmtijd nodig en last van de rug doen toch iets vermoeden dat de nieren niet heel fijn voelen of er wellicht een probleem in de afvoer van afvalstoffen oid is.

Doffe vacht kan trouwens een eindresultaat zijn, het kan best zijn dat ze in een voorstadium van een aandoening zit en de latere symptomen nog niet toont.


Ik ga niet over de rekeningen, maar mijn moeder dacht uit haar hoofd dat het idd een simpel onderzoek was, vooral gericht op ontstekingswaarden.

Zijn er overigens mensen bekend met haar analyse? Want ik had er hiervoor eigenlijk nooit van gehoord. Ik vraag me ook af wat je allemaal uit een haar kunt opmaken.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:14

Is ze alleen sloom en heeft ze opstartproblemen met rijden of merk je dat eigenlijk met alles waarin ze beweegt of kan bewegen? Doet ze wel eens gek als ze los is? Is ze ergens gevoelig met poetsen? Wat voor voer krijgt ze? Staat ze in de winter ook buiten en zo ja, hoe lang en alleen in een zandpaddock? Staat ze in de zomer op gras en zo ja, hoe lang?
Allemaal vragen, maar misschien komen we dan tot een betere conclusie van wat er mis is met jullie Fries.

Overigens heb ik zelf geen ervaring met haaranalyse en hangt het er volgens mij heel erg vanaf wie dat onderzoek doet of er nuttige uitkomsten uitkomen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:18

Ik val wat met de deur in huis, maar het kan ook echt 'bij haar horen'. Daarmee wordt psychogene polyurie en polydipsie bedoeld, wat inhoudt dat er geen medische oorzaak is voor het vele drinken en plassen. Dat komt ook voor bij paarden. Ik weet natuurlijk niet zeker of er iets medisch bij haar speelt omdat dit niet vanaf een scherm te onderzoeken is. Toch wilde ik je laten weten dat het wel degelijk kan dat ze in orde is en toch dit vele drinken en plassen laat zien.

3timesmom

Berichten: 1318
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:27

ben nu toch wel benieuwd naar de uitslag van de analyse doordat ik een beetje in hetzelfde straatje zit met mn merrie. Ook vaak plassen en schijnplassen. Verder gezond.
Een kennis heeft trouwens eens baat gehad bij een haaranalyse van dr paard. Dit klopte dus wel.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:52

Wellicht is het handig om uitgebreider bloedonderzoek te doen?

Anoniem

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:09

Ik ga mee met het uitgebreid bloedonderzoek doen :j
Ben wel benieuwd wat er uit de haar analyse is gekomen.

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:15

Absoluut laten testen op IR. Onze welshmerrie deed het ook en had dat ook.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:47

Naast nierproblemen, hormonen of ppid, zat ik nog te denken aan maagproblemen. Om de pijn in de maag te ontzien gaan sommige maagpatienten veel drinken.
Hoe is haar mest? Zit daar soms aan het einde beetje water bij? Gapen, reageren op drukpunten op de maag en ook rugklachten, strak in de lendenen zijn andere symptomen.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:51

Ik volg dit even, mijn ruin heeft precies hetzelfde, al komt het met vlagen.

Heb hem al laten onderzoeken op de lingehoeve (bloed, urine, geslachtsdeel laten onderzoeken en een echo) en ook homeopatisch bij den hoek laten behandelen.

Beiden keren heeft niks opgeleverd.

Zelf begonnen met Puur Blaas en nier en dat helpt wel als het opspeelt. Maar het blijft vreemd, dus ik lees graag mee!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bretsa, Nienkje_H, SentiBot, Tamara1991 en 61 bezoekers