Gescheurde strekpees, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:51

Jeetje, wat schrikken!
Gelukkig dat het goed afgelopen is en ze weer mee mag naar huis! Lekker verwennen thuis! Sterkte! :*

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 12:56

Dankjewel! Enne, dat verwennen komt zeker goed hahaha. Heb net weer wortels en appels gehaald en wat brood gedroogd. En oh ja, heb ook nog slobber wat op moet (houdbaar tot eind april) :o

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Gescheurde strekpees, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:03

Ik heb hele goede ervaringen met anti-flogistine bij peesproblemen. Ook peesverscheuringen.
Wel moet eerst de wond goed dichtzitten.

Anti-flogistine is een heel oud middel wat vroeger ook door dierenartsen werd gebruikt. Het versterkt de doorbloeding en werkt ontstekingsremmend. Het werkt ook overtollig vocht weg bij de blessure en geeft dat er niet of nauwelijks bindweefselgroei optreed.

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:06

henny_w schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met anti-flogistine bij peesproblemen. Ook peesverscheuringen.
Wel moet eerst de wond goed dichtzitten.

Anti-flogistine is een heel oud middel wat vroeger ook door dierenartsen werd gebruikt. Het versterkt de doorbloeding en werkt ontstekingsremmend. Het werkt ook overtollig vocht weg bij de blessure en geeft dat er niet of nauwelijks bindweefselgroei optreed.


Ik ken het niet. Zal het eens opzoeken. Bedankt voor de tip!

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Re: Gescheurde strekpees, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:53

Het gaat wel goed met m'n paard, heb alleen 1 heel lastig probleem. Ze eet niet.
De antibiotica is zo bitter dat ze het echt niet wil eten en nu al het andere voer wat ik haar aanbied (slobber, muesli etc) ook niet meer eet.... Ze eet haar hooi gelukkig wel goed.
Ga nu maar proberen de antibiotica met appelmoes in een spuit te doen en dat geven net zoals een wormkuur... En hopen dat ze slobber en muesli enz weer gaat associƫren met lekker ipv vies...

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 00:18

Hoi TS, Hoe is het afgelopen met jou paard?

Ik heb een vraagje aan iedereen die ervaring heeft met strekpees ruptuur (volledig doorgescheurd). Is er bij jullie paard aan de pees geopereerd of behandeld? Of is er naast een spalk niets gedaan?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:04

welshfan97 schreef:
Hoi TS, Hoe is het afgelopen met jou paard?

Ik heb een vraagje aan iedereen die ervaring heeft met strekpees ruptuur (volledig doorgescheurd). Is er bij jullie paard aan de pees geopereerd of behandeld? Of is er naast een spalk niets gedaan?


Het is bij mijn pony geopereerd en daarna in verband gegaan. Is al 15 jr geleden en ik kan me voorstellen dat het nu anders kan gaan.
Tien dagen stalrust en toen op een klein mini paddockje. Hele bult medicatie en twee keer per dag afspuiten.

runnerfan

Berichten: 254
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Gescheurde strekpees, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:17

Bij mijn paard is ook geopereerd en daarna verband met wel bijna een half jaar boxrust. Wat een zware tijd was dat! Het is nu dik een jaar geleden maar het is nog niet goed met het been. Het is nog dik van het littekenweefsel en ze loopt er mee alsof ze wat hanetred heeft. Ze wordt nu ingezet als fokmerrie.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Gescheurde strekpees, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:23

Mijn pony heeft uiteindelijk anderhalf jaar gerevalideerd. Dit kwam ook omdat er toch een ontsteking in de wond is gekomen. Het been is nog altijd dikker dan de andere benen en er zit een flink litteken op.
Mijn pony heeft een ontzettende werklust en plezier in dressuur en is door goede training met de juiste instructie en ondersteuning fysio en osteo uiteindelijk Z2 dressuur geworden.
Staat nu wel op haar 15e van actief pensioen te genieten.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Gescheurde strekpees, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 13:58

Mijn welsh pony had het als jaarling, net onder de sprong alle strekpezen door. De wond is gehecht en de strekpezen weggesneden, ze heeft 8 weken onder verband gestaan, eerste weken om de paar dagen verbandwissel. Inloopstalletje en paddockje waren allebei 3op3m. Been is dun, je ziet wel het litteken omdat er daar weinig haar groeit, verder heeft ze nooit een pas mank gelopen. Ze hoeft alleen maar knuffelpony/fokmerrie te zijn. Inmiddels jaar of 8 geleden.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Gescheurde strekpees, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 01:01

Bedankt voor jullie reacties!
Weten jullie toevallig of de pezen bij jullie paarden volledig door gescheurd waren of gedeeltelijk?
En van degene waarbij dat het geval is, wie zou ik een PB mogen sturen om te horen welke dierenartsen/klinieken behandeld hebben?

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 23:34

welshfan97 schreef:
Hoi TS, Hoe is het afgelopen met jou paard?

Ik heb een vraagje aan iedereen die ervaring heeft met strekpees ruptuur (volledig doorgescheurd). Is er bij jullie paard aan de pees geopereerd of behandeld? Of is er naast een spalk niets gedaan?


Uiteindelijk heb ik vorig jaar in september er voor het eerst weer op gezeten. We hadden weer groen licht van de dierenartsen om wat te mogen doen. Helaas is ze een paar weken erna (half november) heel onverwacht overleden aan koliek.... |(

Mijn merrie heeft ruim 3 maand boxrust gehad met spalk en om de dag verbandwissel, daarna van een paddock je van 3 bij 3 heeeeel langzaam uitgebreid naar steeds ietsje groter.
Ze is behandeld in Emmeloord trouwens in samenwerking met mijn eigen dierenartsen (dagelijks hadden ze contact) . Hier was 1 strekpees volledig afgescheurd en 1 voor zo'n 90% en dus operatief weer aan elkaar gezet