Wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jadore2015

Berichten: 6
Geregistreerd: 11-12-17
Woonplaats: Veendam

Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 16:50

Mijn shetlander heeft sinds december jeuk. Schuurde overal tegenaan. We vermoeden luis, dus is ze geschoren in januari. Met name op de borst en hals zat inderdaad luis.Behandelt met shampoo, en daarna geen luis weer gezien. Vervolgens een paar weken later ineens volledige 1kale plek. Dierenarts der bij gehad. Die zei dat het een combi was van schimmel en mijt. Ze is toen geënt met dermaphyton en heeft een pour-on gehad van schot tot staart. Hier heeft ze de eerste dagen geen last gehad hier van,maar 1,5week later kreeg ze ineens spontane kale plekken overal en een enorme dun vacht. Het haar groeit sws totaal niet terug sinds het scheren.

De dierenarts zei dat het kwam van de enting en dat het even tijd nodig heeft. Maar de plekken worden naar mijn idee niet minder,maar meer. En haar huid gaat helemaal rimpelen. Tevens vermoed ik dat het pijn doet,want zodra ik der met een zachte borstel poets,gaat draaien en me ontwijken. Ze word heel nerveus dan,terwijl ze eerder het heerlijk vond om gepoetst te worden en altijd keurig blijft staan. Ik heb foto's bij gevoegd. De eersten zijn van net na die entingen. De tweede van vandaag.

Help is dit normaal?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:54

Het borstelen en aanraken zal inderdaad heel gevoelig zijn.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar kan je wel aanraden om je paardje te ontgiften.
Denk dan aan ZeoHorse feed of een product van Equiprotecta ( poeder op basis van zeewier en mineralen, ik ben de naam even kwijt )

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:00

Nee, dit is niet normaal. Het doet mij aan schurft denken. Wassen met emulsie tegen schurft als het antiluizenmiddel niet helpt. Dan zal het namelijk geen luis zijn, maar iets anders. Succes.
*Edit: O, en niet borstelen, maar al je poetsspullen, dekjes, halster, touwen en alles wat in contact komt met je pony ook wassen met het bestrijdingsmiddel. Anders blijft de besmetting terugkomen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:03

Heb je de luizenbehandeling wel herhaald?
Zoals hij er nu bijstaat ziet er niet fijn uit zeg!
Zo heb ik het nog niet gezien

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:05

Dat ziet er idd geïrriteerd uit ja. Je kunt een DA vragen om een krabsel (wat is het officiële woord?) te nemen om gerichter te behandelen.

Mama van mijn lieve meisjes

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:08

De kale plekken lieten mij denken dat het misschien schimmel kon zijn? Ze krijgen er volgensmij niet echt jeuk van maar worden wel kaal.

Maar toen ik de laatste foto zag veranderde mijn mening. Dat ziet er echt heel erg onprettig uit zeg, ik snap wel dat ze het poetsen niet zo prettig vind nu.

Als ik me in jou situatie bevond zou ik voor een second opinion gaan. Dit lijkt mij niet van een enting komen. En als dat wel het geval is mag de dierenarts toch wel actie ondernemen.

Succes er mee, altijd lastig zulke dingen.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:17

Ik heb nog nooit gezien dat een paard van schimmel of luizen zo’n huid kreeg.
Wel als het hele systeem van het dier in de war is.
Vandaar mijn raad om het dier te ontgiften. Zorgen dat zijn organen de ‘ troep ‘ ,die in zijn lichaam ( enting) en op zijn lichaam is , kan afvoeren.
Dus focus even op zijn hele lichaam en niet alleen op zijn huid.

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:25

De plekken komen mij heel bekend voor. Mijn paard heeft precies dezelfde soort plekken. Als je meer uitleg wil over hoe en wat het is mag je me een pb doen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:55

Dat dit niet normaal is moge duidelijk zijn. Kun je de rimpels indrukken en blijft er dan een holletje in staan? Dan is het mogelijk oedeem in de huid 'urticarien'. In je 2e foto lijkt het daar ook op, naast de kale plekken zie je ook andere kringvormen. Soms tonen deze zich ook als strepen.

Waarmee is je pony gewassen, en welke pour-on heeft hij/zij gehad?

Vallen manen/staart ook uit?

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Jadore2015

Berichten: 6
Geregistreerd: 11-12-17
Woonplaats: Veendam

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 18:35

Iedereen bedankt jullie reacties.

Ja de luizenbehandeling is herhaald zoals hoorde. Alles is ook steeds op advies en onder begeleiding van de dierenarts gegaan. Hij dacht ook eerst een schimmel. Maar ik ging zelf twijfelen,want ze is het enige paard op stal die er last van heeft, en dat terwijl ze samen met een klein welshje in 1grote stal staat.

Na het zien van deze foto's denkt de dierenarts nu aan een allerigsche reactie ergens op. Ze mag dus even niks anders meer krijgen qua voer of paardesnoepjes en ik mag der ook even niet meer wassen. Eigenlijk zou der deken ook af moeten,maar gezien de kou en haar korte vacht is dit nog geen optie nu!

Wel ga ik voor de zekerheid langs een andere dierenarts voor een second opinion. Want voor er weer een behandelplan opgestart word wil ik zeker weten wat het is en dat het ook gaat helpen. Vind zo zielig voor der Je probeert iets goed te doen maar maakt het alleen maar erger lijkt het wel.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:39

Welke pour on is gebruikt?
Kan namelijk daar van komen.
Heb een merrie die ook met een pour on behandeld is, en ook overal kale plekken krijgt.
Ook veel schilfers en droge huid.

Maar op de meeste kale plekken begint wer haar te groeien, dus komt het wel weer in orde.

Als je kijkt naar de hoeveelheid topics die momenteel geopend worden over kale plekken bij paarden is het wel een typisch voorjaarsdingetje.
Zeker de dieren met een flink dikke vacht zijn blijkbaar toch gevoelig voor het een of ander.

En lees dit even als je denkt dat het daar op lijkt
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... aarden.asp

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:00

Ik zou hem ook ontgiften. En daarnaast misschien een vitaminekuur geven om hem een beetje te helpen.
Vervelend dat dit is gebeurd. Ik hoop dat je snel weet wat het is

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:11

Ziet er inderdaad uit als een allergische reactie. Ik begrijp helemaal dat je niet meer mag wassen met iets, maar mag je haar haar en huid ook niet afspoelen met gewoon, handwarm water? (misschien een mini beetje groene zeep als die pour- on vettig was).

Dan weet je zeker dat er geen irriterende stof meer op haar zit.. Daar lijkt het namelijk wel op.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:59

Och wat akelig voor je paardje. heel naar ziet het er uit met die gerimpelde huid.

Dit paard heeft ook een beetje die gerimpelde huid
[MD] Huidprobleem

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:05

Jeetje wat naar. Het lijkt me heel goed dat je voor een second opinion gaat.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:08

Wat voor pour on is er gebruikt? Zou maar zo daar reactie op kunnen zijn.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Jadore2015

Berichten: 6
Geregistreerd: 11-12-17
Woonplaats: Veendam

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 18:46

Bij mijn second opinion heeft de dierenarts een schraapsel genomen.

Positief nieuws is dat er geen mijt,luis,schimmel of andere parasieten zijn waargenomen.
Wel de bacterie "dermathopilose". Dus ze heeft sowieso fikse huidonstekingen en hij vermoed ook dat ze laag in de weerstand zit op het moment.
Daarnaast kan het zo zijn dat naast de dermathopilose ook een allergie meespeelt en het dus dubbel opgaat nu.

Ze krijgt eerst een kuur voor de huidonstekingen plus ik moet der 1x in de 3dagen was met betadine scrub. En dan onder de warmtelamp. Verder op stal moet ze zonder deken. Buiten natuurlijk nog wel met deze kou. We gaan kijken of dit verbetering gaat brengen. Zoniet dan ia bloedonderzoek en een huidbiopt de volgende stap.


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:19

Dermatophilose is een medische term voor regenschurft.
Heel lastig, jeukt ook
Maar is prima te behandelen.
Op bokt vind je ook wel hele veel info over regenschurfr.
Mij pony heett er ook last van gehad, was na behandeling met betadineschrub vrij snel over :j
Komt goed,!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Maritjuh2000 en 69 bezoekers