Wanneer dalen de testikels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 12:20

Ja ik vraag me dit echt af. Ik heb al Google doorzocht en een ouder topic gevonden die me gerust stelde want ik las dat het echt enorm verschild per pony. De ene na 6 maanden en de ander na 1.5 jaar een bal en op de 3de de tweede bal. Nu dacht ik okee goed, mooi!

Maar omdat ik toch voor onze kat naar de dierenarts moest dacht ik ik vraag het toch even na. Die zeiden dat ze na 1 jaar gedaald moeten zijn. Voor de zekerheid een andere dierenarts gebeld die zei 1 tot 2 jaar. Maar dan (bij de 2 jaar) moeten ze toch wel echt gedaald zijn.

De mijne is 1 jaar nu (van 24 maart 2017) maar nog niks te zien, ook niet 1 bal.

Wat zouden jullie doen? En wanneer zijn ze vruchtbaar?


pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:24

Ik had twee shets, waarvan eentje na een jaar 1 bal had, en de tweede na 3 jaar nog steeds niets.
Dat waren dus klophengstjes, helaas kunnen ze dan nog steeds vruchtbaar zijn.

Maar dierenarts gaf ook steeds aan dat we moesten wachten. Pas bij 3 was het wel duidelijk dat er niets meer zou komen...

strooigoed

Little_Gift
Berichten: 1768
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:41

Hier een hengst (springpaard) die op 8 maanden 1 bal continu had en ene af en toe en sinds zijn 10 maanden allebei de ballen continu uitgedaald heeft hangen.
Echter het andere hengstje (mini paardje) heeft ooit eens afgelopen zomer 2 pindanootjes hangen gehad maar die zijn ondertussen alweer laaaaaaang naar boven toe vertrokken dus ik vraag het me ook af eigenlijk bij die...

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 13:12

Het is zo lastig. Zeker als het klophengsten zijn..

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:17

Vruchtbaar kan vanaf 8-9 maanden, maar als je er niks aan ziet, is de rest wel correct aangelegd? Het is op de ballen na echt zeker 100% een hengstje?
Ik weet dat er in delen van Amerika zelfs wel op 6 weken gecastreerd word, nu zijn dat grotere paarden en daar hangt alles kennelijk wat eerder er onder.
Vraag aan je DA hoe en wat met de kleinere pony's, want daar schijnt hier en daar makkelijker iets af te wijken door de kleine maat en soms niet geheel in verhouding zijn van onderdelen. Kan best dat risico op klophengsten daarmee groter is en er hoe dan ook een grotere ingreep nodig is om er een ruin van te maken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:22

en niet met koude handen gaan voelen he.... dan verdwijnen ze ook weer omhoog.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 13:44

Het is een shetlander hengstje en dit is ook bij beide dierenartsen aangeven dus neem aan dat er dan toch wel een lichtje had gaan moeten branden bij hun of in ieder geval 1?

Ik heb gevoel maar niet met koude handen ook niet heel warm denk gewoon normaal.

Verder zitten er bij het castreren van een klophengst meer risico's? Niet omdat het een klophengst is maar vanwege de moeilijkere ingreep?

Alles zit wel goed bij hem verder. Zn gaatje en zn koker met zn piemeltje regelmatig buitenboord hangen dus daar is alles oké mee _/-\o_

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 13:48

Nog iemand?

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:12

Bij mijn inmiddels ruim waren ze ingedaald rond zijn eerste jaar.

Klophengst kan niet staand gecastreerd worden, maar moet liggend gebeuren dus op de kliniek. Een gewone hengst kan ook op die manier gecastreerd worden. Meningen zijn erover verschillend wat risico voller is. Liggend heb je narcose wat meer risico geeft, maar er wordt wel hygiënischer gewerkt wat weer minder risico op ontsteking geeft en het wordt netjes gehecht weer. De een zegt dat dit weer risicovoller is omdat eventuele rotzooi er niet uit kan, de ander zegt dat er minder gauw een ontsteking ontstaat omdat er geen rotzooi in kan en er hygiënischer gewerkt wordt.
Bij staand gebeurt vaak gewoon in de wei/ op stal onder een reisje en lokale verdoving. De wond wordt erna open gelaten.

Het heeft beide voors en tegens denk ik, liggend is wel duurder

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:26

Duke is nu 21 maanden oud en heeft sinds 20 maanden de beide knikkers uithangen

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:39

mijn jongens hadden beide ballen al bij geboorte

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:02

Vertoont hij al hengstengedrag?
Als hij nog helemaal niet hengst toont zou ik rustig nog afwachten.
Ik heb ooit een klophengst in pension gehad, hij had geruind moeten zijn, maar toonde echt hengst, bloed laten prikken en ja hoor, klophengst.
Die hebben ze hoog in zijn lies (waar de kruin zit, niet tussen zijn benen) een sneetje gemaakt en de bloedtoevoer naar de niet ingedaalde bal verbroken, daar heeft hij echt minimaal last van gehad en daarna was het een super leuke ruin!
De kosten liggen wel een stukje hoger dan de casterateur in de wei de klus laten doen, maar verder is de ingreep prima te doen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 16:59

Bedankt voor jullie reacties! Hij vertoond wel al een tijd hengstengedrag.. Ik heb toevallig vandaag gevoeld omdat hij heel ontspannen stond te dutten in de zon en dacht dat ik nu meer kans haten iets te voelen als het er zit. En voelde (als ik het goed heb gedaan maar weet vrijwel zeker van wel) dat ik balletjes voelde maar dan wel innimini soorte kleine knikker grootte.

Verder qua castratie. Ik vind liggend op de kliniek op een of andere manier toch niet zo prettig. Waarschijnlijk omdat bij ons op stal altijd staand geholpen zijn. Ook toen die tijd mijn hengst en was super tevreden Hoe het ging.

Jorex

Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:03

Hier een shetlander waar ze 1 maand voor zijn 7de jaar ineens eronder hingen. Daar was ik ook oprecht verbaasd over. Nog weer een maand later is ie geruind. Dus het kan nog wel.

Alex en Jorie <3

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Wanneer dalen de testikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 20:02

Ahh fijn om te horen! De tweede dierenarts die ik belde zei al vrij snel: We kunnen iemand sturen om ernaar te laten kijken of het überhaupt wel goed zit. Ik dacht nou dat is ook wel weer overdreven nu meteen haha


pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:25

bartjeminoes schreef:
Het is een shetlander hengstje en dit is ook bij beide dierenartsen aangeven dus neem aan dat er dan toch wel een lichtje had gaan moeten branden bij hun of in ieder geval 1?

Ik heb gevoel maar niet met koude handen ook niet heel warm denk gewoon normaal.

Verder zitten er bij het castreren van een klophengst meer risico's? Niet omdat het een klophengst is maar vanwege de moeilijkere ingreep?

Alles zit wel goed bij hem verder. Zn gaatje en zn koker met zn piemeltje regelmatig buitenboord hangen dus daar is alles oké mee _/-\o_


Ja, er zitten wel meer risico's aan. Onze hengstjes moesten naar de kliniek voor de operatie. Bij 1 hengstje zat de bal nog in de buik, dus dat was wel een behoorlijke ingreep.

Een gewone castratie kan gewoon op de wei plaatsvinden.

strooigoed

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 19:08

pinto_1 schreef:
bartjeminoes schreef:
Het is een shetlander hengstje en dit is ook bij beide dierenartsen aangeven dus neem aan dat er dan toch wel een lichtje had gaan moeten branden bij hun of in ieder geval 1?

Ik heb gevoel maar niet met koude handen ook niet heel warm denk gewoon normaal.

Verder zitten er bij het castreren van een klophengst meer risico's? Niet omdat het een klophengst is maar vanwege de moeilijkere ingreep?

Alles zit wel goed bij hem verder. Zn gaatje en zn koker met zn piemeltje regelmatig buitenboord hangen dus daar is alles oké mee _/-\o_


Ja, er zitten wel meer risico's aan. Onze hengstjes moesten naar de kliniek voor de operatie. Bij 1 hengstje zat de bal nog in de buik, dus dat was wel een behoorlijke ingreep.

Een gewone castratie kan gewoon op de wei plaatsvinden.


Klopt jaa..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jacksie, Jolynne, Karintich, Leukertje, lilskie, Luca1968, Poekkie, Trendiction en 33 bezoekers