Ontwormen nu of wachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Ontwormen nu of wachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:10

Hoi,
Ik heb dinsdag bij de dierenarts een ontworming gehaald. Echter raadde ze aan om te wachten tot het wat warmer blijft omdat de wormen dan wakker worden.

Heb de panacur pasta meegekregen omdat ik de keer hiervoor equest pramox heb gehad.

Wat doen jullie? Wachten of toch al geven?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:25

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Ibbel

Berichten: 49127
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:50

Ga je nou echt op bokt vragen of je DA gelijk heeft?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 17:55

Ik twijfel gewoon omdat ik mijn vorige pony gewoon begin maart intwormde en stalgenoten dat ook doen.

Ik ben gewoon benieuwd naar wat jullie doen. Is een gewone vraag, mag het?

De panacur neemt tevens ook larven en eitjes mee dus vind ik wachten tot wormen wakker worden wel een beetje een twijfelachtig iets ja.

Ibbel

Berichten: 49127
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:56

Van mij mag alles. Ik snap alleen niet waarom je niet naar je DA luistert. Afgelopen februari was het pas winter en stervenskoud. Daarom kun je deze maart niet met die van vorig jaar of het jaar daarop vergelijken.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:57

De "normale" tijd voor het mestonderzoek is eind maart/begin april. Zo kun je de paarden schoon op de weide zetten en mocht het nodig zijn vooraf ontwormen.
Als je de ontworming dus hebt gekregen n.a.v. een mestonderzoek is het handig om hem nu te geven en dan over een paar weken weer mest in te leveren. Heb je hem gekregen zonder mestonderzoek zou ik persoonlijk nog even wachten.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:59

Ik zou naar het advies van je dierenarts luisteren. Voordat ze de wei opgaan ontwormen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ontwormen nu of wachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 18:14

Hij gaat wel dagelijks de paddock op. En die worden helaas niet altijd proper gemaakt. Toen limo alleengebruiker was van de paddock waarin hij het meeste staat deed ik 1x per week de mest eruit. Maar nu wordt er ook geregeld gewisseld van paddocks en staat er dus geregeld ook een ander paard op Limo's paddock en moet limo in een andere waar duidelijk méér mest in ligt.
Vind ik zelf minder leuk eigenlijk.

Maar ok dan doe ik eind maart de ontworming :)

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:17

Waarom doe je niet gewoon mestonderzoek? Dan weet je gelijk of het handig is om het nu te doen of nog te wachten. Ik ben afgelopen maanden genoeg mest met eieren tegen gekomen. Genoeg actieve volwassen wormen. Wil je het goed doen? Dan moet je je paard monitoren, dus in het begin elke maand mestonderzoek (dus niet 1 of 2 keer per jaar zoals veel mensen doen), wanneer je een lage uitscheider hebt, dan kun je die periode iets langer maken. Meer informatie vind je op de site van de Universiteit van Utrecht: http://www.parasietenwijzer.nl/Paard/Paard_MDW_LW.html
Als je links op de kopjes Wormsoorten, Monitoring en Wormmiddelen klikt, vind je alle informatie die je nodig hebt. Ik ben er zelf een voorstander van om in het najaar sowieso een keer te ontwormen, omdat je bijvoorbeeld horzellarven niet zult vinden met mestonderzoek.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Ontwormen nu of wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:35

Mestonderzoek heeft geen enkele toegevoegde waarde.

TS, gewoon lekker eind an de maand of begin April je paard een kuur geven.
Zorg er wel voor dat het tegelijkertijd is met je stalgenoten anders kan je net zo goed niet ontwormen.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:44

BarbaLala schreef:
Mestonderzoek heeft geen enkele toegevoegde waarde.


Lekker kort door de bocht. Ik zie dit als een typische reactie van iemand die geen idee heeft waar hij het over heeft. Ik geef TS een tip, met goede achtergrond informatie. Ik hoop dat ze er wat mee doet en dat anders een ander er iets aan heeft.

HocusSpocus

Berichten: 49
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Gelderland

Re: Ontwormen nu of wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:51

Persoonlijk zou ik luisteren naar het advies van je Da, het is afgelopen maand pas echt koud geweest zoals ibbel al zegt, niet te vergelijken met vorig jaar maart. Wij doen het voordat het weideseizoen begint, gaan ze schoon de wei op

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ontwormen nu of wachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 19:08

Dierenarts vraagt niet achter mestonderzoek of stelt Dit niet voor. Weet niet of dat algemeen zo is in België bij dierenartsen?
Heb de indruk dat mestonderzoek meer "in/bekend" is in Nederland namelijk.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Ontwormen nu of wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:14

Kort door de bocht misschien, maar waarom lang door de bocht voor iets wat geen meerwaarde heeft?
Mestonderzoek is hartstikke leuk bedacht voor degene die daar aan verdienen en als idee om mensen minder vaak te laten ontwormen ivm resistentie, maar meer is het niet waard.
Je paard kan namelijk evengoed flink besmet zijn terwijl je test het dier schoon verklaart.
Daarom beter 2 per jaar preventief ontwormen.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:43

Wij hebben de afspraak op stal dat ze elke winter de uitgebreide wormenkuur structureel krijgen. Zonder mestonderzoek. De rest van het jaar bij alle paarden tegelijk mestonderzoek en afhankelijk van de uitslag wel of niet ontwormen.
Ontwormen doen we met z’n allen tegelijk anders schijnt het idd niet effectief te zijn.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Ontwormen nu of wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:40

Mestonderzoeken zijn inderdaad niet echt betrouwbaar. Van een mesthoop van (geschat) 2 kilo wordt 3 gram afgenomen. Deze wordt in een zoutoplossing opgelost en daarvan worden enkele druppels onderzocht. En dit moet dan een goed beeld geven van een wormbesmetting?
Ik weet wel waar ik het over heb, en adviseer zeker geen mestonderzoek. Weggegooid geld, naar mijn mening.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:50

marietje1000 schreef:
Mestonderzoeken zijn inderdaad niet echt betrouwbaar. Van een mesthoop van (geschat) 2 kilo wordt 3 gram afgenomen. Deze wordt in een zoutoplossing opgelost en daarvan worden enkele druppels onderzocht. En dit moet dan een goed beeld geven van een wormbesmetting?
Ik weet wel waar ik het over heb, en adviseer zeker geen mestonderzoek. Weggegooid geld, naar mijn mening.


Zo gebeurt het met je eigen poep ook als je dat voor kweek wegbrengt. En met urine, en al je andere kweekjes. Je kan nou eenmaal moeilijk alles onderzoeken dus doe je het min of meer steekproef gewijs.