Gekneusde schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 00:47

Hallo bokkers,
Ik wil graag jullie ervaring horen.
Sinds 8 maanden heb ik een nieuw paard het zadel van mijn oude paard is aangepast op het nieuwe paard en lag volgens de zadelmaker goed. Elke 2 maanden moesten ze terug komen omdat het zadel op of tegen de scgoft was gezakt. Dit opgelost met de prolitepad maar op 13 jan werd er door de zadelmaker geconstanteerd dat mijn paard zo in bespiering was gegroeid dat het te smal werd met de prolitepad er onder en dat ze zonder kon. Voorkant is toen nog wel flink opgevuld. Nu 6 weken later ging mijn paard weer reageren op het zadel met rijden. Over buitenschouder weg lopen onrustig met hoofd. Niet aan willen draven of onder mij uit willen rennen. Toen gelijk gestopt en gevoeld zadel lag weer tegen dw schoft aan . Toen ik het zadel er af haalde zat er een zwelling aan de zijkant van de schoft.( had ze nog niet eerder gehad) gelijk zadelmaker weer gebeld. Die wisten geen oplossing meer. 1.5 week geen zadel op haar gehad en een second opinion laten doen door een andere zadelmaker en die kwam tot de conclusie dat het zadel wel mooi lag op mijn paard maar mijn paard reageerde wel heftig op t zadel zadel. Tijdens het controleren van het paard reageerde ze heel hefrig op aanraking en vooral bij de schoft. Ze constanteerde dat de schoft gekneusd was door de druk van de boom en daardoor ook de zwelling was ontstaan. Dit zadel gaat er niet meer op. Meerdere zadels geprobeerd en op laatste zadel reageerde ze niet. Deze mag ik nu uitproberen.

Nu is mijn vraag. Wat is jullie advies?
Hoelang even niet rijden en kan ik de schoft nog ergens meer insmeren?
Donderdag komt ook de fysio al om haar te behandelen en vrijdag wordt ze geent. Dus deze week doe ik zowiezo rustig aan en alleen aan de longe.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:22

Ken het ook kapot/open? Op mijn werk gebruiken ze voor plekjes vaak ringelblumenzalf of sudocreme

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:32

Ach wat sneu voor je paard. Die eerste zadelmaker kwam er bij mij niet meer in. Het belletje dat zo vaak opvullen niet normaal en ok is had iets eerder moeten rinkelen ;) Pas zodra je paard niet meer gevoelig is en de kneuzingen helemaal weg zijn.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 01:39

Ze zijn 3 x geweest en was vaak om op te vullen omdat ze wel veel veranderde in bespiering. Het is zeker wel een goede zadelmaker maar ze bleven gefocust op 1 punt. Waardoor ik nu een andere zadelmaker heb laten komen. Ze kwamen zelf vorig week toen ik belde ook met een optie voor ander zadel. Dus wil de zadelmaker niet slecht praten. Schoft zelf is verder niet open of kapot.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:45

Koelen?

Anoniem

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:43

Ik zou eerst door een dierenarts een diagnose laten stellen en met de dierenarts overleggen hoe je dat aan pakt.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:56

Kijk ook even naar je dekens, dat die niet ook op de zelfde plek drukken als paard van de grond eet.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:34

Ik heb dus hetzelde bij mijn pony.

De boom was te krap en daardoor heb ik ma een buitenrit haar schoft gekneusd.
Ik heb het toen met arnicazalf behandeld(advies van dierenarts).
En de dierenarts zei 1 week gewoon op de weide/paddock laten daarna wel weer gewoon longeren etc.
Zorg dat ze fit blijft en gespierd tot je het zadel laat aanpassen of een nieuwe koopt
Met rijden moest ik ongeveer 6-8 weken wachten.
Dit is half januari geconstateerd dus technisch gezien mag ik binnenkort een zadelmaker laten komen en dan maar kijken wat voor zadel ik ga kopen....
Ik geef haar liever wat meer tijd zodat de nieuwe zadelmaker een goed beeld heeft van haar rug

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 22:19

Fysio en dierenarts zijn er bij geweest. Advies nog week longeren om de schoft rust te geven en dan weer rustig aan kijken met het nieuwe zadel en goed in de gaten houden.

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 06:39

Ah kijk.
Ik geef de mijne iets meer tijd. Wil het niet weer verprutsen

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 23:07

Zijn alweer een aantal weken verder. Maar nu met het nieuwe zadel gaat het super!!

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Gekneusde schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:15

Ahh kijk das fijn! Mijn nieuw zadel komt hopelijk volgende week...