Wonde sprongewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 21:34

Mijn paard heeft helaas draadwonde. Sprongewricht lateraal aan de voorkant van het gewricht. Veeartsen hebben hem op de wei behandeld.
We zien precies een wit peesje die door was en ik vrees dat het een of ander extensor pees was. Ze probeerden me te kalmeren door te zeggen dat het wellicht een ligamentje is, maar een ligament zit tegen bot dus dat kan het niet zijn, de wonde zit niet tot op bot.
Ik vermoed een oppervlakkige strekpees.
Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zijn voor mijn paardje?
De veeartsen probeerden me gerust te stellen dat het wellicht zal genezen, de flexorpees de werking van de extensorpees zal overnemen, om mij wat te kalmeren maar ik wil graag weten waar hij echt aan toe is.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 31-01-19 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:37

Ik denk de dierenarts. Hebben ze goed kunnen behandelen op de wei? Anders toch door naar een kliniek om precies te weten te komen wat er kapot is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 21:39

Jessix schreef:
Ik denk de dierenarts. Hebben ze goed kunnen behandelen op de wei? Anders toch door naar een kliniek om precies te weten te komen wat er kapot is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn?

Gaat nu niet. Zit in Tsjechië. In de bergen.
Ja, behandeld onder verdoving maar niet kunnen naaien

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:41

Ja lastig dan... dan kun je het zelf dus niet eens goed inschatten. Dan moet je het eigenlijk wel aan die dierenarts overlaten en degene die jouw paarden nu verzorgd of in de gaten houdt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 21:47

Binnen twee weken moet ik naar huis. Mijn zus is prof heelkunde. Hoop dat het dan niet te laat is

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:54

Cambiar schreef:
Binnen twee weken moet ik naar huis. Mijn zus is prof heelkunde. Hoop dat het dan niet te laat is

Maar dan bel je die toch gewoon en stuur je die goede foto's lijkt me betrouwbaarder dan bokt :+ . Neem aan heelkunde paard, anders niet heel nuttig... overigens afh. Van welke strekpees, maar aantal ervan kunnen ze wel zonder, dierenartsen die hem daar gezien hebben zullen dat ook weten. En wat handig is dat je hun vraagt welke pees het precies is.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 01:05

Heb ik natuurlijk gedaan. Ze wou geen advies geven op afstand.
Ik wil gewoon weten wat de consequenties zijn van een strekpees die door is.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 01:36

Het effect van de pees, geen idee. Wel dezelfde soort wond gehad, ook een draadwond op de sprong, waarbij de wond tot bijna op het gewricht kwam. Nogal een langdurig proces geweest helaas.
Mijn advies is je nu niet te druk te maken over de pees, maar eerst die wond maar eens zien te laten genezen. Ik weet niet hoe diep en hoe groot de wond is, mijn paard moest boxrust en onder het verband. Uiteindelijk ruim 3 maanden in het verband gehad en duurde een half jaar voor de wond dicht was. Je krijgt snel wild vlees op die plek, omdat de wond slecht geneest op zo'n bewegelijke plaats. Mijn paard loopt overigens nu weer prima, wel recreatief. Er is wel littekenvorming dus als ik echt hoog niveau had gereden, weet ik niet of dat nog goed gekomen was. Maar hoewel er ongetwijfeld een pees geraakt is, heb ik daar eigenlijk geen last van gehad. Volgens mij zei mijn dierenarts toen dat de pees vanzelf weer aan elkaar groeit? Het is ook weer jaren geleden dus precies weet ik het ook niet meer.
Beterschap voor je paardje!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:31

Diddykong schreef:
Het effect van de pees, geen idee. Wel dezelfde soort wond gehad, ook een draadwond op de sprong, waarbij de wond tot bijna op het gewricht kwam. Nogal een langdurig proces geweest helaas.
Mijn advies is je nu niet te druk te maken over de pees, maar eerst die wond maar eens zien te laten genezen. Ik weet niet hoe diep en hoe groot de wond is, mijn paard moest boxrust en onder het verband. Uiteindelijk ruim 3 maanden in het verband gehad en duurde een half jaar voor de wond dicht was. Je krijgt snel wild vlees op die plek, omdat de wond slecht geneest op zo'n bewegelijke plaats. Mijn paard loopt overigens nu weer prima, wel recreatief. Er is wel littekenvorming dus als ik echt hoog niveau had gereden, weet ik niet of dat nog goed gekomen was. Maar hoewel er ongetwijfeld een pees geraakt is, heb ik daar eigenlijk geen last van gehad. Volgens mij zei mijn dierenarts toen dat de pees vanzelf weer aan elkaar groeit? Het is ook weer jaren geleden dus precies weet ik het ook niet meer.
Beterschap voor je paardje!

Bedankt voor je verhaal. Ik weet dat niemand diagnose op afstand kan geven, maar wou gewoon eens praten met mensen die ervaring hebben met dergelijke wonden. Deze nacht niet geslapen en wil er gewoon eens over praten.
Ok, je hebt gelijk Diddy, gaat hem nu vooral om geen infectie op het gewricht te krijgen. Had veel liever gehad dat hij in kliniek stond en ze dit meteen konden onderzoeken, maar bon, is nu niet zo.
Ik ga nog eens bellen naar de veeartsen die hem behandeld hebben.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:38

Het belangrijkste is om de wond dicht te krijgen. Wij hebben dat al een paar keer snel voor elkaar gekregen met duoderm, dacht dat het zo heette, zijn soort gele plakjes. Hadden er ook eentje met een flinke wond voor op het spronggewricht en dat is daarmee heel snel dicht gegaan. Ook ooit gebruikt op een voorknie.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:46

Even heel nuchter: een pees kun je toch niet hechten dus wat het ook is: afwachten is sowieso het devies.

Als er echt iets ernstigs aan de hand is merk je dat vrij snel aan de gangen van je paard. Loopt hij nog goed, zal het wel meevallen.

Ik heb 2 keer een flink nare grote, diepe wond aan een achterbeen meegemaakt. Beide waarbij je allerlei onderhuidse structuren kon zien bewegen. Beide met nette verzorging helemaal in orde gekomen. Paarden beide weer volledig functioneel.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:49

Mijn merrie heeft soorgetlijke wonde opgelopen een aantal jaar geleden.
Bij haar was de strekpees door en wonde tot op het bot, gelukkig geen bot geraakt.
Ze hebben haar geopereerd in de kliniek om te kijken of er bot beschadigd was geraakt en hoe de wonde zich binnen gedroeg omdat ze wel erg diep was. Ze hebben haar daarna gehecht en ze heeft een week op de kliniek gestaan voor nazorg en om te kijken of de wonde op die plek wel dicht bleef (beweeglijke plaats).
Na een aantal maanden revalidatie kon er terug met haar gestapt worden, vandaaruit hebben we stilletjes opgebouwd. Ze heeft er nooit 1 pas op gekreupeld en volgens DA heeft ze er nu geen last meer van, buiten het litteken zie je er ook niks meer aan.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:52

pol013 schreef:
Even heel nuchter: een pees kun je toch niet hechten dus wat het ook is: afwachten is sowieso het devies.

Als er echt iets ernstigs aan de hand is merk je dat vrij snel aan de gangen van je paard. Loopt hij nog goed, zal het wel meevallen.

Ik heb 2 keer een flink nare grote, diepe wond aan een achterbeen meegemaakt. Beide waarbij je allerlei onderhuidse structuren kon zien bewegen. Beide met nette verzorging helemaal in orde gekomen. Paarden beide weer volledig functioneel.

Ik heb ook een merrie van wie haar vel gewoon naar beneden hing, was normaal slacht maar dankzij kliniek Merelbeke loopt ze nog rond.
Toen is wel gans die wonde onder narcose onderzocht en gereinigd en genaaid.
Dit was in het midden van haar onderbeen.
Helaas is dit geval een wond op een zeer gecompliceerd gewricht, lateraal van spronggewricht. Zeer veel structuren in dit gebied.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 12:54

OlympicOrry schreef:
Mijn merrie heeft soorgetlijke wonde opgelopen een aantal jaar geleden.
Bij haar was de strekpees door en wonde tot op het bot, gelukkig geen bot geraakt.
Ze hebben haar geopereerd in de kliniek om te kijken of er bot beschadigd was geraakt en hoe de wonde zich binnen gedroeg omdat ze wel erg diep was. Ze hebben haar daarna gehecht en ze heeft een week op de kliniek gestaan voor nazorg en om te kijken of de wonde op die plek wel dicht bleef (beweeglijke plaats).
Na een aantal maanden revalidatie kon er terug met haar gestapt worden, vandaaruit hebben we stilletjes opgebouwd. Ze heeft er nooit 1 pas op gekreupeld en volgens DA heeft ze er nu geen last meer van, buiten het litteken zie je er ook niks meer aan.

Thx voor je ervaring. Mijn idee is ook dat het beter was om meteen naar kliniek te voeren. Strekpees is door, dat heb ik gezien, maar weet niet of de wonde tot op bod zit.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:56

Mijn merrie had het op dezelfde plaats, en zij is idd ook geopereerd. Mijn DA die overigens ook de operatie gedaan heeft had me wel gewaarschuwd dat de kans groot was dat de wonde elke keer terug zou openkomen omdat het daar te beweeglijk is. Maar mochten ze haar niet geopereerd hebben was het ook einde verhaal geweest. Echter merk ik nu niet meer van de strekpees die door was. Hopelijk komt alles goed met je paard!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 13:04

Ok, nogmaals gebeld en ze gaan komen kijken en bandage wisselen. De veearts zegt dat ze dat kunnen zien aan de zwelling of het gewricht geinfecteerd is.
Schietgebedje dat het niet zo is.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 13:05

OlympicOrry schreef:
Mijn merrie had het op dezelfde plaats, en zij is idd ook geopereerd. Mijn DA die overigens ook de operatie gedaan heeft had me wel gewaarschuwd dat de kans groot was dat de wonde elke keer terug zou openkomen omdat het daar te beweeglijk is. Maar mochten ze haar niet geopereerd hebben was het ook einde verhaal geweest. Echter merk ik nu niet meer van de strekpees die door was. Hopelijk komt alles goed met je paard!

Ok thx. Is naar mijn idee wel een geluk dat de wond redelijk lateraal zit, was dat bij jouw paard ook zo?

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:53

Ik voeg even een foto toe van destijds waarop je kan zien waar de wonde zat.

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 19:26

OlympicOrry schreef:
Ik voeg even een foto toe van destijds waarop je kan zien waar de wonde zat.

Thx! Bij mijn paardje zit de wonde hoger.
Vandaag was de veearts er en aanvankelijk dachten we dat hij naar kliniek moest, maar de bandage eraf gehaald en ze zei dat het er redelijk goed uitzag. Er was niemand in kliniek, dus ze heeft hem helemaal verzorgd, nieuwe bandage, inspuitingen en we denken dat we hem thuis kunnen houden. Hij eet goed, is vrolijk dus geen koorts.
Ze denkt ook niet dat het witte dingetje die we zien een pees is, omdat een pees naar boven trekt als die gescheurd is. Misschien een of ander ligamentje van het bindweefsel rond het gewricht.

Dit is de wonde

Afbeelding

Afbeelding

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:58

Oh dat ziet er idd mooi uit, de wonde van mijn merrie kon je met je wijsvinger volledig in tot op het bot en daar was idd de pees goed te zien als een soort van opgerafeld draadje. Als ik dit zo zie zou ik me ook niet teveel zorgen maken. Zeker niet als je DA het nu gezien heeft.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:30

De 2 wonden waar ik het over had waren ook zeker 4 keer zo groot. Dus dat is hoopvol.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:38

Wat smeer je er nu op?
Ik kan je namelijk Mesitran van harte aanbevelen. Echt goed spul.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 11:56

Hey Marie, wel dat is toevallig, de mevrouw waar mijn paarden staan gebruikt mesitran. Nu worden paar veterinaire producten gebruikt, Microdacyn en een soort afdekkende zalf.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Wonde sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 11:56

Ok thx, ik denk dat ik langzaamaan verbetering zie...fingers crossed