Komt dit uit mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:33

Heel interessant!


soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:36

Het onderwerp is te uitgebreid om dat even snel te vertellen hoe dat in elkaar steekt :) Voor interesse kan er gegoogled worden op histologie, histologische kleuringen, coupes snijden etc ;)

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

pien_2010

Berichten: 43113
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:41

Interessant. Wat ik me namelijk af vraag is hoe de mensen dan weten van welk dier het is. Volgens mij heeft dat vooral met ervaring en herkenning te maken. Dus het determineren van dit stukje vind ik wel interessant.

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:40

soloro schreef:
Het onderwerp is te uitgebreid om dat even snel te vertellen hoe dat in elkaar steekt :) Voor interesse kan er gegoogled worden op histologie, histologische kleuringen, coupes snijden etc ;)


Waar ik dus zelf heel erg benieuwd naar ben, is of het weefsel niet al kapot is gegaan aangezien het ingevroren is. Meestal fixeer je natuurlijk het weefsel in formaline om weefsel schade te voorkomen... aangezien ik lees dat jullie het hebben ingevroren zou het weefsel toch al beschadigd kunnen zijn door kristalvorming? Of wordt er in dit geval voor een vriescoupe gekozen? :P Ook ben ik erg benieuwd naar welke kleuringen er worden uitgevoerd, meestal pas je natuurlijk een kleuring toe op het bekende weefsel wat je hebt.. in dit geval is dat natuurlijk anders. Ik gok iedergeval op een HE kleuring en een EvG? Ik ben erg benieuwd! :D dus ik blijf dit topic volgen en hopelijk weten we het dan binnenkort!

Loke bo duna, bo ta haña ∞
Biba e momentu ♥

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:34

Jadeleigh263 schreef:
soloro schreef:
Het onderwerp is te uitgebreid om dat even snel te vertellen hoe dat in elkaar steekt :) Voor interesse kan er gegoogled worden op histologie, histologische kleuringen, coupes snijden etc ;)


Waar ik dus zelf heel erg benieuwd naar ben, is of het weefsel niet al kapot is gegaan aangezien het ingevroren is. Meestal fixeer je natuurlijk het weefsel in formaline om weefsel schade te voorkomen... aangezien ik lees dat jullie het hebben ingevroren zou het weefsel toch al beschadigd kunnen zijn door kristalvorming? Of wordt er in dit geval voor een vriescoupe gekozen? :P Ook ben ik erg benieuwd naar welke kleuringen er worden uitgevoerd, meestal pas je natuurlijk een kleuring toe op het bekende weefsel wat je hebt.. in dit geval is dat natuurlijk anders. Ik gok iedergeval op een HE kleuring en een EvG? Ik ben erg benieuwd! :D dus ik blijf dit topic volgen en hopelijk weten we het dan binnenkort!


Het weefsel is inderdaad ingevroren, dus een mooie coupe krijgen ze inderdaad niet, maar ze zei dat ze wel kunnen zien wat het is alleen geen extreme duidelijke structuren ivm lang in de vriezer. Ik weet ook verder niet welke kleuringen ze gaan doen, ik heb zelf tentamens die week ;) Maar ik zal het navragen op het moment dat ze met de uitslag komt :) HE denk ik ook inderdaad, is toch wel de overzichtskleuring die overal voor gebruikt wordt.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:32

Ik ben benieuwd! Wel super tof dat je hebt kunnen regelen dat iemand er naar wilt kijken! Hadden ze denk ik bij ons op het lab niet gedaN :o

Loke bo duna, bo ta haña ∞
Biba e momentu ♥

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:33

Jadeleigh263 schreef:
Ik ben benieuwd! Wel super tof dat je hebt kunnen regelen dat iemand er naar wilt kijken! Hadden ze denk ik bij ons op het lab niet gedaN :o


Scheelt dat het een lab op school is :) Daar zijn ze volgens mij wat minder moeilijk!

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:06

Leuk dit, ben echt benieuwd wat het is :D
Om te bepalen van wat voor diersoort het is, is het niet een idee om van een stukje van blobje dna te isoleren en met primers specifiek voor paard/muis/rat/wat dan ook een pcr te doen? Of misschien een western blot met verschillende antibodies? Of kunnen ze met de coupes ook al inschatten van welk dier het komt? (heb niet veel ervaring met histologie)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:21

Ik denk niet dat het van een ander dier komt. Waarschijnlijk gaan ze kijken naar de verschillende soorten cellen om te achterhalen wat het precies is. Ik denk wel dat het van het paard komt. In iedere geval niet een setje longen van een rat ofzo.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:50

Kan niet wachten... :=

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:01

beestenfreak schreef:
Leuk dit, ben echt benieuwd wat het is :D
Om te bepalen van wat voor diersoort het is, is het niet een idee om van een stukje van blobje dna te isoleren en met primers specifiek voor paard/muis/rat/wat dan ook een pcr te doen? Of misschien een western blot met verschillende antibodies? Of kunnen ze met de coupes ook al inschatten van welk dier het komt? (heb niet veel ervaring met histologie)


Is PCR niet vrij prijzig om te gaan doen enkel en alleen voor de nieuwsgierigheid? :o?

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:21

gerlindie schreef:
Is PCR niet vrij prijzig om te gaan doen enkel en alleen voor de nieuwsgierigheid? :o?

Ter lering ende vermaak, misschien?

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

vimer

Berichten: 148
Geregistreerd: 03-01-15

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:49

Ik ben heel erg benieuwd, weet je al wat meer?

Vivian <3

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:57

astridastrid schreef:
gerlindie schreef:
Is PCR niet vrij prijzig om te gaan doen enkel en alleen voor de nieuwsgierigheid? :o?

Ter lering ende vermaak, misschien?

Op mijn lab vonden maar weinig mensen PCR vermakelijk := :D

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com


soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:03

Nee, ze gaat er sowieso volgende week pas naar kijken ;)

PCR is niet vermakelijk nee.. ding gaat vaker fout dan goed :')

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:55

Hoe groot is de kans eigenlijk ongeveer dat ze er niet achter kan komen? Dat zou wel echt een teleurstelling zijn :\

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Rizette
Berichten: 4332
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:42

Nog niets bekend?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:17

Ik ben heel erg benieuwd, leuk dat er iemand is die dit wilt onderzoeken. Ik wacht in ieder geval in spanning af :P

Anoniem

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:56

Grrrrrrr, iedere keer als ik zie dat er hier gereageerd is denk ik dat het antwoord er staat. :=

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:59

Monique schreef:
Grrrrrrr, iedere keer als ik zie dat er hier gereageerd is denk ik dat het antwoord er staat. :=

|o ik dacht toen ik 3 minuten geleden een nieuw bericht zag hetzelfde!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:47

-O- En ik nu ook weer!

Give me back the time, you can keep the memories

I fell for a Fell <3

Anoniem

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:43

me too }:)

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:12

Ik ga bijna denken aan een 1 april grapje?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:25

GraceZarif schreef:
Ik ga bijna denken aan een 1 april grapje?


Vind dat altijd zo flauw, als mensen een maand lang iets in stand houden en dan op 1 april "grapje" roepen. Het is toch de bedoeling dat je de grap op 1 april maakt? :roll:

Hoop trouwens niet op een grap, want wil heel graag weten wat het is en hoe het daar kwam :D

soloro

Berichten: 2302
Geregistreerd: 18-07-12

Re: Komt dit uit mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:40

Het is echt, geen grap ;) En zodra ik iets weet meld ik het, maar ik weet ook nog niks.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Bowo, GrapeshotBot, SentiBot, SunnyHorse en 78 bezoekers