Paard staat vaak met hoofd naar beneden in paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Paard staat vaak met hoofd naar beneden in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 11:30

Het valt mij de laatste tijd steeds meer op dat mijn merrie in de paddock bijna altijd met het hoofd naar beneden staat. Ze laat haar hoofd heel laag hangen zeg maar, CA dertig cm boven de grond. Verder eet en mest ze normaal en heeft een prima voedingsconditie. Staat in het gezelschap van een andere merrie waar ze de baas over is.

Twee maand geleden heb ik haar zien luchtzuigen en kuur omeprazol gegeven. Die is nu afgelopen en zie haar ook nooit meer zuigen. Maar wel dus dit. Ze krijgt onbeperkt hooi.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Paard staat vaak met hoofd naar beneden in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:46

Ik weet niet hoe lang ze in de paddock staan, maar mijn ervaring is wel dat ze zich snel vervelen. Paarden zijn natuurlijk van nature loopdieren en misschien wordt ze gewoon moedeloos van de "zandbak".

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:47

Ze is niet gewoon aan het dutten?

Ik heb mijn paard dit als oefening aan geleerd ter ontspanning. Als ze zo laag staan wordt er endorfine aangemaakt (werkt verslavend) en ontspannend. Ik heb hem zo ook wel eens in de paddock paradise gezien, met zn ogen bijna dicht.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Paard staat vaak met hoofd naar beneden in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:54

Ik denk indd verveling.. Heeft ze genoeg rumoer waar ze aan kan knabbelen? Anders eventueel wat wilgentakken of bal erin leggen zodat ze wat te doen heeft al zal een wei natuurlijk ideaal zijn indien mogelijk

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 11:55

Denk niet dat dat het is omdat ze het eerder niet deed. De andere paarden staan er normaal bij, haar gedrag wijkt af. Zoals gezegd ze staat altijd buiten met andere paarden en onbeperkt hooi en wordt ook getraind.

xxKristy1998

Berichten: 55
Geregistreerd: 13-02-17
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:20

peer2005 schreef:
Denk niet dat dat het is omdat ze het eerder niet deed. De andere paarden staan er normaal bij, haar gedrag wijkt af. Zoals gezegd ze staat altijd buiten met andere paarden en onbeperkt hooi en wordt ook getraind.


Als ik het goed begrijp staat ze dus 24/7 buiten of staat ze ook op stal? Komt ze ook regelmatig op de weide of alleen op de paddock? En is de paddock ruim genoeg om lekker in te kunnen bewegen?

Op het eerste opzichte lijkt het mij dat ze gewoon lekker aan het luieren is, vaak doen ze dat met het hoofd naar beneden. Voor de rest geen afwijkend gedrag in omgang/tijdens het rijden de laatste tijd? Is ze goed helder, is ze voorwaarts etc etc. Jij kent je paard het best, mocht je echt het gevoel hebben dat ze momenteel niet lekker in haar vel zit kan een keer de DA erbij halen geen kwaad.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard staat vaak met hoofd naar beneden in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:30

Wilgentakken is voor een (ex)luchtzuiger juist niet heel handig, kan namelijk maagpijn veroorzaken bij een gevoeloge maag aangezien er salicine in zit. (Voorloper aspirine).

Een hooinet kan je eventueel wel ophangen. Maar het kan ook best zijn dat je paard gewoon staat te dutten.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard staat vaak met hoofd naar beneden in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:33

Wij hebben een paard op stal (ook merrie, tamelijk bazig karakter) waar we altijd vrolijk om lachen: als ze op 4 benen slaapt, zinkt haar hoofd echt diep: bijna en soms echt op de grond.