Shet wassen met luis, in winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 16:37

Hallo,
Ik heb gister luis gevonden op mijn shet, ik heb hem nog maar net en hij zit er echt onder helaas.. Het advies van de da was wassen met een middel (ben de naam even kwijt ) Heb het spul al in huis, maar het lijkt me nu erg koud in de winter. Ik heb nog geen dekentjes voor hem etc, zou ik die wel nodig hebben zodat hij sneller opdroogt of is dat niet nodig? De da vertelde dat ik hem gewoon goed droog moet wrijven, maar dat lijkt me nog steeds koud. Ik beschik wel over warm water dus dat scheelt.
Ik moet hem 1 keer in de week wassen, 3 weken lang. Wat is nu het handigst? Ik wil nog voor een dekentje gaan kijken maar die heb ik nu nog niet.. Goed droogwrijven, wat is beter hooi of handdoek gebruiken of wat anders? En heeft een grote handdoek een soort zelfde functie als een zweet dekentje? Als nood oplossing dan maar even?
Laatste vraag, wat is beter voor deze situatie, fleece deken of regendeken of nog wat anders?
Ik hoop dat dit nog niet op bokt staat. Sorry als het wel zo is, ik kon niets vinden.
Groetjes

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:50

Het spul van de paardendrogist hoef je niet direct uit te wassen, anti parasiet heet dat.
Zou namelijk wel fijn zijn als je hem kan drogen of binnen zetten als je wast.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:51

Goed droogwrijven met een handdoek, niet op de wind gaan staan en goed droog stappen en dan eventueel een dekentje op doen. Ik weet niet of hij een wintervacht heeft of geschoren is, of dat hij nu ook met deken op staat? Afhankelijk daarvan kan je een passend deken erbij opzoeken.

Ik denk dat je hem met een handdoek beter droog krijgt dan met hooi, maar die moet aan het einde wel weggegooid/luisvrij worden gemaakt, natuurlijk

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:52

Momenteel zit ik hetzelfde schuitje als jij, alleen dan met mijt.
Ik heb helaas even geen andere keus dan hem gewoon wassen want het werd alleen maar erger. Ik heb een goede dikke zweetdeken en na het wassen gooi ik deze op en ga ik met hem stappen in het zonnetje. Zodra de meeste nattigheid eraf is gooi ik hem in de groep en de stal eigenaresse haalt zijn deken af zodra hij droog is.
Ik heb wel een deken met hals.
Na gebruik was ik de dekens etc. Want anders besmet ik hem weer opnieuw.

Dit spul hoef ik niet uit te wassen, maar je moet ze wel geheel ermee wassen (verdund met water) en zorgen dat ze echt op de huid nat zijn.
Hij is dus even nat als wanneer je niet uit hoeft te spoelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:57

Ik zou scheren, wassen en een deken op

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:03

Polly schreef:
Ik zou scheren, wassen en een deken op


Dit inderdaad,
Denk dat dit de beste oplossing is.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:18

ik zit op dit moment met het zelfde.
2 veulentjes 24/7 buiten geen mogelijkheid om ze echt binnen te zetten wel een schuilstal maar als we de deur dicht doen is de gehele boven kant open dus nog steeds niet echt wind/tocht vrij.

en zijn net aan gewend om aan een halstertje te staan.

om die nou met veel stres te scheren en dan onder dikke dekens te zetten die we daarna eigenlijk weg kunnen gooien omdat we er niks meer aanhebben zien we niet zo zitten.

maarja wat is dan nog meer mogelijk..

ook hier aardig wat luizen gevonden helaas

Anoniem

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:20

Ik had vorige winter hetzelfde. Mijn dierenarts heeft toen aangeraden defendog spray te gebruiken. Dit heb ik 1 maal moeten sprayen over het hele paard (wel opletten dat je op de huid sprayt en niet enkel op de vacht) De luizen vielen er zo af. Voor de zekerheid hebben we na 3 weken nog eens behandeld maar dat was eigenlijk onnodig.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:29

DeMolenhoek schreef:
Ik had vorige winter hetzelfde. Mijn dierenarts heeft toen aangeraden defendog spray te gebruiken. Dit heb ik 1 maal moeten sprayen over het hele paard (wel opletten dat je op de huid sprayt en niet enkel op de vacht) De luizen vielen er zo af. Voor de zekerheid hebben we na 3 weken nog eens behandeld maar dat was eigenlijk onnodig.



dit wordt niet meer verkocht helaas

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:29

Butox gebruiken.

Werkt als een tierelier en je hoeft helemaal niet te wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:32

japielover schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik had vorige winter hetzelfde. Mijn dierenarts heeft toen aangeraden defendog spray te gebruiken. Dit heb ik 1 maal moeten sprayen over het hele paard (wel opletten dat je op de huid sprayt en niet enkel op de vacht) De luizen vielen er zo af. Voor de zekerheid hebben we na 3 weken nog eens behandeld maar dat was eigenlijk onnodig.



dit wordt niet meer verkocht helaas


Hé wat? Ben ik opeens blij dat ik nog wat bussen op voorhand heb, nog nooit iets gehad dat zo goed werkt!

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:35

DeMolenhoek schreef:
Hé wat? Ben ik opeens blij dat ik nog wat bussen op voorhand heb, nog nooit iets gehad dat zo goed werkt!


Net zitten google er op en overal uit de schappen gehaald..
dat is wel oliebol had graag zo een fles geprobeerd is ten minste een beetje betaalbaar je verkoopt zeker niet een flesje :o

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:36

Polly schreef:
Ik zou scheren, wassen en een deken op

Echt geen aanrader als het echt koud is. Ik heb dit een paar weken terug gedaan bij mijn shet met dikke wintervacht. Goed droog gewreven, half uur de föhn erop, dekens erop, binnen laten staan uit de wind /tocht en even boodschappen gaan doen. Hij stond te trillen toen ik een half uur later terug kwam met 36.2 graden lichaamstemperatuur. Na 2,5uur (ja echt) föhnen was hij eindelijk weer een beetje bij gekomen.

Tenzij je ze dus echt helemaal droog kan föhnen dus echt niet helemaal nat maken als ze een dikke vacht hebben met dit koude weer. De dag daarna was zelfs weer een lading eitjes uitgekomen (denk ik), want hij had er nog meer dan daarvoor. ;(

Ik heb daarna hem 3x behandeld met byemite verdund in een sprayfles. Van de oren tot de staart en streep trekken en goed inmasseren, ook een streep over de buik. Hij is er nu vanaf gelukkig.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:37

Ik zou hem inderdaad ook scheren. Wassen en dan goed onder de deken wegzetten.

Succes!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:40

Veerust zit ook in een spuitbus.
Wassen en scheren is alleen verstandig als je beschikt over goede faciliteiten en dekens.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:43

Bliksem schreef:
Polly schreef:
Ik zou scheren, wassen en een deken op

Echt geen aanrader als het echt koud is. Ik heb dit een paar weken terug gedaan bij mijn shet met dikke wintervacht. Goed droog gewreven, half uur de föhn erop, dekens erop, binnen laten staan uit de wind /tocht en even boodschappen gaan doen. Hij stond te trillen toen ik een half uur later terug kwam met 36.2 graden lichaamstemperatuur. Na 2,5uur (ja echt) föhnen was hij eindelijk weer een beetje bij gekomen.

Tenzij je ze dus echt helemaal droog kan föhnen dus echt niet helemaal nat maken als ze een dikke vacht hebben met dit koude weer. De dag daarna was zelfs weer een lading eitjes uitgekomen (denk ik), want hij had er nog meer dan daarvoor. ;(

Ik heb daarna hem 3x behandeld met byemite verdund in een sprayfles. Van de oren tot de staart en streep trekken en goed inmasseren, ook een streep over de buik. Hij is er nu vanaf gelukkig.


Daarom staat er ook als eerste "scheren" dan is het dikke vacht probleem opgelost ;)

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:48

Ik zou dus ook niet aanraden om te scheren, aangezien het ook lukt op een andere manier met behoud van wintervacht. Maar ik ben dan ook geen voorstander van scheren.

Succes TS!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:50

Ik heb dit jaar voor het eerst niet geschoren, ik heb ook echt een hekel aan scheren maar ik heb een nog grotere hekel aan kriebelbeestjes. Dat zou op dit moment de enige reden zijn om te scheren, verder heb ik wel geduld tot dat haar er zelf af valt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:51

Ik heb hetzelfde gehad. De eerste keer had ik mijn shetjes ook net. Eén had er een paar, de andere (jonge hengst in slechte conditie) zat helemaal onder. Ik in lichte paniek.
Ik heb ze toen geschoren, maar dat is geen aanrader. De vacht was zo lang en dik dat ik er amper doorheen kwam. Het zag er niet uit, maar na uren zwoegen was hij functioneel geschoren :'). Toen heb ik hem alleen gewassen met tea tree shampoo en hij was verlost van al zijn luizen! Daarna met dekens in de weer, wat we dan gelukkig niet tegenviel.

Twee jaar geleden had mijn inmiddels ruin weer luis. Ipv scheren en wassen heb ik hem ingespoten met veerust en met handschoenen aan door de vacht gemasseerd. Dit werkte als een tierelier! Ik zag ze letterlijk dood vallen.
Ik heb wel gezorgd dat ik in een grote ruimte binnen (ivm wegwaaien/vervliegen) hem ingesprayd heb en daarna snel weg uit die ruimte i.v.m. de dampen.

Wil je nu toch echt wassen dan zou ik persoonlijk eerst wassen met tea tree shampoo. Dat is goed voor de huid en parasiet werend (hier gingen ze er zelfs dood van nadat ik het 5 min. in had laten trekken) en je wast gelijk het vette in de vacht wat weg, zodat het middeltje erna goed tot op de huid kan komen.
Ik zou hem dan goed droogwrijven met handdoeken en daarna een lekkere plaid of gewone deken over het heen leggen en vastzetten met wasknijpers (wel altijd erbij blijven als je het zo oplost met gewone dekens/plaids). En dan even wat wandelen. En natuurlijk uit de wind wassen en bij voorkeur binnen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:07

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:12

Er is ook andere spray voor luizen, even je dierenarts vragen. Toen ik mijn shet net had, kreeg ze ook luis. Met de spray was het zo weg.

endurance14

Berichten: 3
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:06

hoi, ik zal als ik jou was naar een binnen stal gaan in je buurt en dan met warm water wassen daar even op stal laten gaan en dan naar huis heb je dat je dit vaker moet is het ook handig om thuis warm water te hebben hoop dat je er wat aan hebt

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:40

Ook zonder warm water kun je warm water krijgen... Wij hebben ook alleen koud water, maar wel een keet met stroom. Ik heb de waterkoker gebruikt en zo warm water in een emmer gedaan en dat gebruikt om mijn paard mee te wassen.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:39

Wassen met warm water en dan de föhn erop? Des noods met zijn tweeën tegelijk?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Shet wassen met luis, in winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:42

Ik doe altijd droog draven. Stappen vind ik niet "warm" genoeg.