Jong paard met (minimale) stalbenen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 22:31

Ik heb een drie jarige merrie op stal staan, die vrij snel iets wat stalbenen krijgt. Het is echt heel minimaal en ook alleen tot de kogel. Echter vind ik het niet normaal voor een 3 jarige, dus wil graag verder gaan kijken en dingen uit sluiten. Alleen geen idee waar te beginnen...

Ze is dus 3 jaar (wordt dit jaar 4), onbeleerd en is gewoon lekker paard verder. Deze zomer gaat ze beleerd worden. Wordt wel lekker mee getut, gepoetst, gewassen, simpel grondwerk, gewandeld, etc. Ze staat hele dagen buiten, van licht tot donker (dat is nu van ca 7/8 uur tot 16/17 uur en wordt nu dus weer steeds langer), de zomer dag en nacht buiten. De nachten gaat ze dus op stal op dit moment, meestal rond 20 uur nog een half uur tot een uur aan de hand stappen. In verband met kou, pak sneeuw en wolven is nu s nachts buiten geen optie. Verder krijgt ze onbeperkt toegang tot hooi, zowel op stal als overdag op de wei, krijgt 1 kg basis brok (verdeeld over 2 porties van halve kg) en een kwart emmer geweekte pulp mix s avonds laat. Ze doet het verder super, mooi op gewicht, glimt, mooie vacht en is verder helder en alert. Speelt veel, is vrolijk en enthousiast, als je haar roept komt ze in volle galop aan sprinten.

Rond 22 uur zijn haar benen nog helemaal dun, maar in de ochtend (overigens lang niet altijd) zijn ze onder de kogel iets opgezet met vocht. Half uurtje beweging en het is weer weg.

Ze loopt absoluut niet kreupel, niet gevoelig ook niet als je de benen aanraakt of op duwt, geen blessures (ook niet in het verleden gehad), eet en drinkt goed, plast misschien wel iets wat meer dan de rest, maar niet waar ik me meteen zorgen om maak. Plast verder wel goed en urine ziet er normaal uit. Mest ook.

Nu wil ik dus verder gaan kijken of er een oorzaak is. Bloed prikken wellicht en in ieder geval op nieren en lever waarden, wat zou ik nog meer kunnen doen?

En mensen met ervaring hier mee? Ideeën, tips, etc? Zijn er nog dingen die ik haar extra kan geven?

Morgen vroeg komt de hoefsmid, wil hem ook vragen of ie een idee heeft.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:56

Jeetje das vervelend, zeker bij zo'n jong paard. Dat is niet gebruikelijk.

Waar mijn bijrijdpaard veel baat bij had was gedroogd kleefkruid. Kan je gewoon kopen bij de paardendrogist. Werkt vochtafdrijvend, en staat ook bekend als kruid tegen stalbenen.

Lymfedrainage zou ook nog een optie zijn, dat is een therapie. Maar ondanks dat blijft het vreemd bij een jong paard. Goed dat je bloed laat trekken, ik ben benieuwd of daar wat uit komt. Succes!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:00

Ik zou toch echt beginnen met een advies van de dierenarts. En ik vermoed dat die een foto van de kogels zal willen

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:03

Misschien de stal verdubbelen in ruimte zodat ze wat meer kan bewegen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 23:09

Gimme_Spurs schreef:
Jeetje das vervelend, zeker bij zo'n jong paard. Dat is niet gebruikelijk.

Waar mijn bijrijdpaard veel baat bij had was gedroogd kleefkruid. Kan je gewoon kopen bij de paardendrogist. Werkt vochtafdrijvend, en staat ook bekend als kruid tegen stalbenen.

Lymfedrainage zou ook nog een optie zijn, dat is een therapie. Maar ondanks dat blijft het vreemd bij een jong paard. Goed dat je bloed laat trekken, ik ben benieuwd of daar wat uit komt. Succes!


Kleefkruid zal ik eens naar kijken, bedankt! Inderdaad niet gebruikelijk, dus wil graag kijken of ik een oorzaak of iets kan vinden.

NatasjavE schreef:
Ik zou toch echt beginnen met een advies van de dierenarts. En ik vermoed dat die een foto van de kogels zal willen


Al gedaan. Vind het verder niet nodig, de kogel zelf is ook niet gevuld en het is echt heel minimaal. Zal eens kijken of ik een foto kan vinden.


Floortz schreef:
Misschien de stal verdubbelen in ruimte zodat ze wat meer kan bewegen?


Die mogelijkheid heb ik helaas niet.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 23:12

Afbeelding

Hier zie je het wel, linker achterbeen. Wel even om het touw heen kijken. Het is dus ook echt onder de kogel.

Verder is ze gezond trouwens.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:14

Hoe lang is dit gaande? Het kan ook een virusje zijn van een paar dagen/weken. Hopelijk valt het mee.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:32

Hoe is die achtervoet? Geen rotstraal of iets dergelijks?

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:38

NatasjavE schreef:
Ik zou toch echt beginnen met een advies van de dierenarts. En ik vermoed dat die een foto van de kogels zal willen


Al gedaan. Vind het verder niet nodig, de kogel zelf is ook niet gevuld en het is echt heel minimaal. Zal eens kijken of ik een foto kan vinden.


Ik denk dat ze RX bedoelt?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:40

Jonge schimmel die ik rij heeft het ook, ik volg dus even mee!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 23:48

senna21 schreef:
Hoe lang is dit gaande? Het kan ook een virusje zijn van een paar dagen/weken. Hopelijk valt het mee.


Het is een paar weken nu, virusje zou op zich kunnen al is ze verder niet ziek of verkouden (geweest).


NatasjavE schreef:
Hoe is die achtervoet? Geen rotstraal of iets dergelijks?


Nee geen rotstraal of iets, eigenlijk juist hele goede en mooie voeten. Het is ook bij beide achterbenen. Ook geen mok of andere wondjes op de benen.


Babootje schreef:
NatasjavE schreef:
Ik zou toch echt beginnen met een advies van de dierenarts. En ik vermoed dat die een foto van de kogels zal willen


Al gedaan. Vind het verder niet nodig, de kogel zelf is ook niet gevuld en het is echt heel minimaal. Zal eens kijken of ik een foto kan vinden.


Ik denk dat ze RX bedoelt?


Ja dat begreep ik. :))

Change3x schreef:
Jonge schimmel die ik rij heeft het ook, ik volg dus even mee!


Heb je al iets kunnen vinden wat misschien de oorzaak kan zijn? Of een regelmatig/patroon?

aandreaa
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:05

Mijn ruin heeft dat ook van jongs af aan, kwartiertje buiten en het is weg.
Nooit 1 pas kreupel geweest, ook nooit een oorzaak gevonden
Ook witte voetjes trouwens.
Paard is nu bijna 26 jaar, tot vorig jaar onder het zadel. Probleemloos.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:05

Hoe is ze verder op stal? Als ze bijvoorbeeld weinig verplaatst, en continu staand blijft staan soezen loopt bij elk paard en mens ;) de benen wel vol..
Je zou kunnen kijken of op meerder hoeken voeren, of dikker opstrooien het effect geeft dat ze meer wisselt van houding en dus meer beweegt om aan haar eten te komen, en om uit te nodigen om te gaan liggen in de stal.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:21

HOe is haar stal? Plast ze wel veel?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 09:35

aandreaa schreef:
Mijn ruin heeft dat ook van jongs af aan, kwartiertje buiten en het is weg.
Nooit 1 pas kreupel geweest, ook nooit een oorzaak gevonden
Ook witte voetjes trouwens.
Paard is nu bijna 26 jaar, tot vorig jaar onder het zadel. Probleemloos.


Op zich wel fijn te weten dat die van jou er nooit problemen mee heeft gehad.


keshia schreef:
Hoe is ze verder op stal? Als ze bijvoorbeeld weinig verplaatst, en continu staand blijft staan soezen loopt bij elk paard en mens ;) de benen wel vol..
Je zou kunnen kijken of op meerder hoeken voeren, of dikker opstrooien het effect geeft dat ze meer wisselt van houding en dus meer beweegt om aan haar eten te komen, en om uit te nodigen om te gaan liggen in de stal.


Ze is wel rustig op stal, maar staat niet continue stil en maakt vaak ook een rommel. Ze staat op zaagsel, cm of 30/40 dik. Ze ligt ook echt elke nacht languit te slapen (zaagsel tot in haar oren :+ ) en vaak als ik s avonds op stal kom, ligt ze ook te slapen. Kan eens wat meer plekken hooi leggen.


superpony schreef:
HOe is haar stal? Plast ze wel veel?


Ze plast normaal, misschien iets meer dan de andere, maar niet heel erg veel meer. Ze drinkt ook goed. Kan wel een rommel van haar stal maken.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:45

Ik vind het raar dat het aan een been is. Stalbenen heb je vaak aan meerdere benen.

Staat ze veel op dat been? Trappen naar kriebels of zo?

Je zou minder rijk voer kunnen proberen. Mijn pony krijgt stallende van te rijk voer.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 09:48

No_No schreef:
Ik vind het raar dat het aan een been is. Stalbenen heb je vaak aan meerdere benen.

Staat ze veel op dat been? Trappen naar kriebels of zo?

Je zou minder rijk voer kunnen proberen. Mijn pony krijgt stallende van te rijk voer.


Het zijn ook beide benen. :j
Op de foto zie je het op het andere been alleen niet zo goed. Het is nooit maar 1 been dat iets gevuld is, wel altijd alleen achter.

Echt heel rijk voer krijgt ze volgens mij niet. Hooi is wel van zeer goede kwaliteit.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:51

Dit komt wel vaker voor bij jonge paarden, hoeft helemaal niets te betekenen..vaak gewoon wat voos beenwerk.

Zolang als het snel wegtrekt, ze niet kreupel loopt en het niet erger is aan een been. Zou ik me geen zorgen maken.

Eiwitten kunnen voor wat vollere benen zorgen, maar meestal groeien ze hier gewoon overheen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:59

Aan oké!

Misschien toch te goed hooi en is het samen met de brok te veel?
Die van mij krijgt het alleen al van te rijk hooi

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:33

Stalbenen komen meestal voor aan meer benen. Dikke benen als gevolg van een virus ook altijd aan 2 of meer benen. Meestal de achterbenen.
Is er 1 been steeds wat opgelopen (ook al is het minimaal en loopt ie na beweging leeg) dan is dat wat mij betreft wel een reden om de veearts te consulteren.
Ik zou de beoordeling kreupel/niet kreupel aan de veearts overlaten. Sommige paarden lopen zelfs op een peesblessure nog niet kreupel. Heel minimale kreupelheid zien wij ook vaan over het hoofd.

Zit er nog verschil in warmte tussen de benen?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 11:47

Elisa2 schreef:
Dit komt wel vaker voor bij jonge paarden, hoeft helemaal niets te betekenen..vaak gewoon wat voos beenwerk.

Zolang als het snel wegtrekt, ze niet kreupel loopt en het niet erger is aan een been. Zou ik me geen zorgen maken.

Eiwitten kunnen voor wat vollere benen zorgen, maar meestal groeien ze hier gewoon overheen.


Moet eigenlijk zeggen dat ik het nog niet eerder gezien heb (zonder echte duidelijke reden) en toch al heel wat jonge paarden op stal gehad.

Het trekt inderdaad wel snel weg, ze is ook absoluut niet kreupel of gevoelig en ook niet 1 been erger dan het andere. Je mag er ook goed aan komen en ze buigt verder ook gewoon goed. Dus niet stijf of iets.

No_No schreef:
Aan oké!

Misschien toch te goed hooi en is het samen met de brok te veel?
Die van mij krijgt het alleen al van te rijk hooi


Ja dat zou op zich nog wel kunnen. Al wil ik haar eigenlijk niet gaan beperken in het hooi. Vind het belangrijk dat ze altijd te eten hebben, zeker als het koud is en er ligt een cm of 30 sneeuw, dus grazen kunnen ze ook niet.


Babootje schreef:
Stalbenen komen meestal voor aan meer benen. Dikke benen als gevolg van een virus ook altijd aan 2 of meer benen. Meestal de achterbenen.
Is er 1 been steeds wat opgelopen (ook al is het minimaal en loopt ie na beweging leeg) dan is dat wat mij betreft wel een reden om de veearts te consulteren.
Ik zou de beoordeling kreupel/niet kreupel aan de veearts overlaten. Sommige paarden lopen zelfs op een peesblessure nog niet kreupel. Heel minimale kreupelheid zien wij ook vaan over het hoofd.

Zit er nog verschil in warmte tussen de benen?


Dat oordeel is ook van de dierenarts.

Het is dus ook niet 1 been, maar altijd beide achterbenen (nooit voorbenen en ook nooit 1 been). Ook niet 1 been erger dan het andere been, alleen op de foto hierboven zie je het op het andere been niet (je ziet het sowieso eigenlijk alleen van voren), omdat je anders tegen het been aan kijkt zeg maar.

Benen voelen normaal aan qua temperatuur, niet warm of iets en ook niet warmer of kouder dan de voorbenen.

Ze heeft verder wel echt heel droog beenwerk. Geen gallen of iets dergelijks. En is dus verder ook gezond. Wil alleen nog eens bloed prikken, kijken of daar wat uit komt.

Heb ze nu nog binnen staan, hoefsmid is er elk moment. Maar nu zijn de benen helemaal dun. Wil hem zo ook nog even vragen of ie een idee heeft.

Maar het is dus ook echt heel minimaal, weet zeker dat 80% het niet ziet als ik niets zeg.

Maar ergens zit het me niet heel lekker. Ook al is ze verder super vrolijk en zoals altijd haar gekke zelf en clown. Ze ziet er ook echt goed uit.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:54

Beid achterbenen is normaal, die bewegen het minst als ze op stal staan. Ik zou me er niet druk om maken als ik jou was.
Helemaal niet als je paardje goed loopt en de benen na een kwartiertje vrij bewegen weer dun zijn.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:00

Mijn jonkie van nu 4 toen 3 had dit ook. Alleen waren haar hele benen erg gevuld.
Liep ook veel buiten en zag er goed uit. Ik heb het voer wezen veranderen naar veel kuilvoer en zetmeel en suiker vrije brokken. Sindsdien heeft ze geen opgezette benen meer gehad.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:08

En ze staat ook niet te stampen of tegen de wand te trappen?

Onze merrie is 25 en had op stal snel stalbenen. Vooral op kuil en op lucerne. Nu staan ze 24/7 buiten met hooi en laten lucerne weg.
Ze heeft toen een drainage kuur gehad en heeft ook wat ondersteunende kruiden gehad.

Hoe is haar conditie? Heb je weleens naar haar hart laten luisteren?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Jong paard met (minimale) stalbenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:20

Die van mij heeft het ook. Chipjes in beide kogels. Maar niet kreupel en volgens DA weinig kans op last later daarom gaat hij pas onder het mes als hij last krijgt. 24/7 buiten en hij heeft nergens last van.