Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 14:13

Hallo bokkers,

Misschien herkent een van jullie dit.
Mijn 15 jarige PRE merrie heeft nu ruim 1.5 jaar een gek bultje op haar rug. Ze heeft hier geen pijn aan en ook niet met het zadel.

Vorig jaar is dit bultje een keer open gegaan een kwam er een balletje van geelwit zacht maar vast weefsel uit. Heel de zomer is het dicht en weggeweest.

Nu ontdekte ik gisteren op haar achterbeen nog zo'n plekje waarvan het bultje is losgelaten. Dit doet het vanzelf, het bloedt niet en het stinkt ook niet dus het lijkt me geen pus. Er groeit ook gewoon haar op het bultje zelf.

De wondjes sluiten bijna niet waardoor het open blijft.. Ik voeg hier foto's toe van hoe het er uit ziet. 1 op haar achterbeen ter grote van een grote erwt. 1 op haar rug ter grote van een klein erwtje.

Rug
Afbeelding

Achterbeen
Afbeelding

Ben erg benieuwd of een van jullie dit herkent!

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:28

Ik ken ze, en bij mijn merrie gaan ze wel weer dicht. Maar komt er eerst een jaar witte haren op. Het jaar erna zijn de witte haren weer weg.

Ik weet ook niet waar het door komt, ik gok op een beestje ofzo?

Wij zitten op de Veluwe, waar zit jij?

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:29

Ik herken dit. Mijn haflinger heeft dit gehad. Leek hormonaal te zijn. Kwamen, korstje/bultje ging eraf en verdwenen langzaam. Heb er toen der tijd punctie van laten nemen om te kijken of het van een beestje kwam en dit was niet zo.
Had een 3-4 wekelijkse cycles.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:29

Mijne is al wit dus lastig te zien, haha.

Ze staat in Veldhoven, dat is Zuid Oost Brabant.

Die op haar rug is ook een hele tijd weggeweest maar nu dus weer terug. Heb op aanraden van de DA nu betadine gesmeerd om het te ontsmetten mocht het een bacterie zijn. Die zag echter geen reden om langs te komen hiervoor. We zullen zien...

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:41

Ik ken ze ook, wij zijn er nooit achter gekomen wat het nu exact is. Zalf met corticosteroïden gekregen toen, maar daar reageerden ze niet op. Ze lijken ook wat te kriebelen, beide paarden vonden het fijn als we eraan peuterden ;)

Nu al een aantal jaar niet meer gezien. Overigens altijd op de meer vlezige delen, we dachten dat het wellicht verstopte talkklieren waren.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:31

Is het geen rainrot? Heb je al eens geprobeerd te wassen (of deppen met deze kou) met Imaverol?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 22:53

edith2 schreef:
Is het geen rainrot? Heb je al eens geprobeerd te wassen (of deppen met deze kou) met Imaverol?


De plek op haar rug zit onder een waterdichte winterdeken, dus lijkt me niet.

De twee plekjes lijken ondertussen korstvorming te hebben. Dus ben benieuwd of ze dit keer echt dicht gaan.

Wel apart dat meerdere van jullie dit herkennen maar er ook niet achter zijn gekomen wat het nou precies is.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:14

Mmm, weet wel dat rainrot als een soort virusje door onze kudde is gegaan, variërend van een paard met een paar plekjes, ook standaard met regendeken op tot paarden die onder zaten maar die hadden geen deken op. Voelt het als een hard plekje nu het korstje erop zit?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:19

ZoeyDercks schreef:
edith2 schreef:
Is het geen rainrot? Heb je al eens geprobeerd te wassen (of deppen met deze kou) met Imaverol?


De plek op haar rug zit onder een waterdichte winterdeken, dus lijkt me niet.

De twee plekjes lijken ondertussen korstvorming te hebben. Dus ben benieuwd of ze dit keer echt dicht gaan.

Wel apart dat meerdere van jullie dit herkennen maar er ook niet achter zijn gekomen wat het nou precies is.


Deken kan ook voor condens vorming zorgen of vochtig klimaat en dit bevordert rainrot

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:39

Onze merrie kreeg ze in de volle zomer zonder regen :+

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:41

Kan t geen horzellarf zijn wat eruit kwam?

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:45

Mijn vorige paard heeft ook zoiets gehad. Niemand wist wat het was. Ik ben er ook nooit achter gekomen. Dus ik lees even mee. Ik heb wel een tijdje met honingzalf gesmeerd. Dat leek te helpen

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 10:05

Nee er kwam geen beestje uit. De rest van de paarden in de kudde hebben het overigens ook niet.

Honingzalf is wel iets wat ik inderdaad nog kan proberen!

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:08

Maar al eens met Imaverol geprobeerd of dat nog niet? Dat heeft bij ons toen ontzettend geholpen

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 19:24

edith2 schreef:
Maar al eens met Imaverol geprobeerd of dat nog niet? Dat heeft bij ons toen ontzettend geholpen


Nee nog niet, omdat ik het echt niet vind lijken op rainrot.
Plus ze heeft maar2 plekjes en al 2 jaar dus die ene op haar rug her en der. De plekjes doen haar geen pijn, jeuken niet, en worden dus ook niet meer..

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:32

Imaverol is voor schimmel, dat lijkt hier helemaal niet op. Rainrot is een bacteriële infectie die je gaat wassen met betadine. Ik zou hier dus ook niet gaan behandelen met imaverol. Lijkt me ook geen rainrot als het er al zo lang zit. Ik vind het wel gek dat ze loslaten na zo'n lange tijd. Als het onder het zadel is zou het nog nodulaire necrobiose kunnen zijn wat heel erg geirriteerd is geraakt, maar op het achterbeen is dan weer minder logisch. Geen idee !

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:50

edith2 schreef:
Is het geen rainrot? Heb je al eens geprobeerd te wassen (of deppen met deze kou) met Imaverol?

Imaverol is niet top om op een open huid te gaan smeren hoor, daarbij lijkt het ook geen schimmel.

Ik ken de plekjes ook, maar ook nooit geweten wat het werkelijk is, meestal verdwijnt het wel weer en ik smeer ook altijd voor de zekerheid maar Mesitran (honingzalf) op..

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:35

Corientjuh94 schreef:
Als het onder het zadel is zou het nog nodulaire necrobiose kunnen zijn wat heel erg geirriteerd is geraakt, maar op het achterbeen is dan weer minder logisch. Geen idee !


Dat ziet er anders uit, heeft ons andere paard toen gehad. Het is om het bultje heen ook niet onrustig, alleen het bultje zelf dat loslaat. Dan gelige pus eruit en het duurt heel lang voor het dicht is. Wij hebben het toen ingespoten met acederm. Ging het niet echt veel sneller mee.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Gekke bultjes die loslaten en bijna niet genezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:57

Honingzalf kan nooit kwaad. Ik had mijn paard daarvoor wel gewassen met iets van Silverlinde. Ik weet niet meer welke variant. Ze hebben meerdere producten tegen bacteriën en schimmels. Nu wist ik niet of mijn paard een schimmel of bacterie had. Maar ik dacht dan wordt het wel schoon :D