boos paard maar weet niet waarom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 11:27

Omdat ik het echt niet meer weet plaats ik dit topic. Mijn merrie is erg boos bij het opzadelen en bij het werken aan de hand bij de inzet van travers en appuyement. Ze probeert mij dan te bijten met de oren in haar nek en dreigt met haar achterhand. Er is het afgelopen jaar al 3x een osteopaat en 1x een fysio bij geweest. De behandelingen hielpen telkens wel iets, maar voor korte duur. Vervolgens begon mijn instructrice over een maagzweer. Ze heeft behalve bovenstaande geen symptomen van een maagzweer (mest is prima en ze is eerder te dik dan te dun). Ik het een tijdje gastro brok van haven gegeven en pytonics gastri maar bij beide merkte ik geen verschil.
Het zadel is nagekeken en dat is prima.
Ik weet eigenlijk niet wat ik er verder mee aan moet. Iemand hier nog een idee?


belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:29

Rug op de foto zetten, maagscopie maken. Dierenarts inschakelen dus

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:32

In ieder geval beginnen met foto's laten maken van rug en hals om kissing spines en/of artrose uit te sluiten.

Hoe is je voerbeleid verder? Paarden met maagzweren kunnen er nog steeds prima uit zien.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:34

Hm ik moet toch ook aan de maag denken, of rug/hals als er een blokkade oid zit waardoor de lengtebuiging een probleem is.

Het is apart dat de behandelingen wel geholpen waren maar dat dat van korte duur was. Er is dus een onderliggend probleem die het veroorzaakt.

Ik zou ook de dierenarts inschakelen, want dreigen met bijten/ en achterhand is toch wel een duidelijk signaal van pijn.

Baarmoeder en eierstokken na laten kijken is ook altijd verstandig bij een merrie..is het gedrag altijd in dezelfde mate aanwezig?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:38

Ik zou het ook het eerst zoeken in cystes en of andere ellende van hormonale aard! Zeker gezien ze het ook doet als je er naast staat bij het werken aan de hand! Sommige merries hebben regumate nodig om normaal te kunnen functioneren

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 12:07

Bij de behandeling van de fysio / osteo zaten de problemen vooral bij achterhand vooral links, schoft, hals (als ik het me goed herinner).
Ze krijgt 12 kg hooi in een slowfeedernet en een vitaminekorrel met extra magnesium en 3x per week vita e met selenium. Om 6.30 5 kg, om 17.00 1 kg en om 20.00 6 kg. Ze is eigenlijk iets te dik. Als ik Met m'n hand voel bij singel of buik geeft ze geen reactie.
Het gedrag is nu een klein jaar aanwezig en is erger geworden de afgelopen maanden. Het is niet zo dat erg goede en slechte dagen zijn. Het is ongeveer altijd in dezelfde mate aanwezig.
Zit zelf ook aan een bezoekjes naar de kliniek te denken maar wist niet goed waar ik dan naar moet laten kijken.

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:11

12 kg brok :o of heb ik het mis ?

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:14

Voeradvies
Hooi per dag (geen weidegang): 1,5 kg / 100 kg lichaamsgewicht.
Hooi per dag (wel weidegang): 0,5 kg / 100 kg lichaamsgewicht.
Krachtvoer per dag - onderhoud en basissport: 0 - 0.5 kg per 100 kg lichaamsgewicht.
Krachtvoer per dag - topsport: 0.5 – 1.0 kg per 100 kg lichaamsgewicht.


paard weegt gemiddeld 600 kg en zou dus max 6 kg brok nodig hebben bij topsport

voeradvies volgens pavo dus he :o
Laatst bijgewerkt door claud1 op 15-02-18 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:15

claud1 schreef:
12 kg brok :o of heb ik het mis ?


ik lees 12 kilo hooi.. geen brok

Beter een muisarm dan een apestaartje

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:15

gelukkig :D schrok al :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:24

Gaat idd om het hooi maar staat wat ongelukkig genoteerd. Moest zelf ook even opnieuw lezen :')

Leef en laat leven.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:34

Je geeft aan dat ze dit gedrag vertoont bij het werken aan de hand.
Wat doet ze als je deze oefeningen doet onder het zadel?

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Anoniem

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:38

Ik heb een paard overkocht die ook gp geschoold was. Ze deden hem weg omdat hij gelijkaardig gedrag vertoonde. Van zodra er een hogere verzameling werd gevraagd begon hij te steigeren. Op de foto gezet en hij had in zijn hals en in zijn rug een plekje met beginnende artrose.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 12:44

Vreemd genoeg merk ik er onder het rijden niets van dus geen boosheid of verzet. Ook bij opstijgen geeft ze geen krimp.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:45

Dan zou ik het in eerste instantie nog niet eens op medisch gebied gooien :o
Wellicht vindt ze het werk aan de hand echt verschrikkelijk.
Een van mijn paarden heeft ook en gruwelijke hekel aan longeren en wordt er ook boos van.

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 12:47

Daar vind ik het gedrag toch iets te extreem voor en bovendien doet ze het ook bij het opzadelen. Verder is het ook een hele lieve merrie dus het gedrag past ook niet bij haar karakter.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:13

(past de singel ook?) Je zadel kan wel passen, maar zou de singel alsnog in de weg kunnen zitten?
Verder wordt mijn verder stikbrave merrie ook boos van werken aan de hand, maar dat kan ook komen door het feit dat ze zich aan mijn tempo moet aanpassen zonder dat ze ooit geleerd heeft te verzamelen

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:01

Hm als je er met rijden niks van merkt..en bij het opstijgen. {ook niet bij travers onder het zadel?} dan zou het best een soort vorm van singeldwang kunnen zijn?

Raakt ze wellicht geirriteert als je je zweep gebruikt om haar travers en het appuyement te laten doen aan de hand?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 19:27

Nee, niks te merken onder het zadel. Ik heb niet het idee dat ze op de zweep reageert. Voor het inzetten van de oefening reageert ze al en dan is er nog geen zweep aan te pas gekomen. Ik kan zelf ook niet verklaren waarom ze het wel doet aan de hand en niet onder het zadel.
De extreme reactie tijdens het opzadelen was er vroeger nooit. Wel heeft ze altijd al lichte singeldwang in de vorm van oren naar achteren tijdens het aansingelen. Nu is het zo dat als ik het zadel pak, ik al moet uitkijken dat ik niet wordt gebeten of een trap krijg.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:30

Hmm, meestal toch een teken van last ergens hebben als het erger word. Corrigeer je haar wel als ze je probeert te bijten/ trappen?

Ik zit te twijfelen tussen of een dominantie kwestie of iets medisch?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: boos paard maar weet niet waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:02

Laat niet alleen rug en schoft controleren, maar ook jet borstbeen, daar trekt de singel overheen.
Een maagzweer geeft ook deze reactie. Overleg met de veearts. Je paard probeert je iets duidelijk te maken. Aan jou om uit te vinden wat

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot, Pallatin, Zick_Zack en 102 bezoekers