Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:59

Relaxed schreef:
Ik heb een pony gehad van vergelijkbare grootte en ben zelf nu ook 1,80.. Ik ben met deze pony gestopt omdat ik er echt te lang voor werd en toen was ik echt nog geen 1,80.. Deze pony liep echter wel Z2 en was dus in zeer goede conditie..


Ik vind mezelf al riskant. Heb wel een foto van waar ik erop zit. Ik ben zelf 1,60m. Maar denk echt dat zij dan echt te zwaar is.
Afbeelding

Anoniem

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:00

Nou je pony oogt hier ook niet echt ielig, of het is een heel ongelukkige foto..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 14:03

Relaxed schreef:
Nou je pony oogt hier ook niet echt ielig, of het is een heel ongelukkige foto..


Is hij ook niet, maar het is geen haflinger. Hij is best stevig maar wel elegant. Hij heeft ook een korte rug. Heb een IJslander zadel voor hem aan laten meten, vanwege de korte rug.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:06

Mijn paardje (Lusitano) van 1,54, nog niet erg bespierd, heeft geen moeite met mij (1,70 en zo tussen de 60 en 65 kg). Stapt er iemand op van 1,80-1,85 en zo'n 80 kg, heeft hij dat wel. Gevoelsmatig zou ik dus zeggen: je vriendin is te groot. Je kan het even aankijken, het ene paard is het andere en misschien is hij sterker dan hij toont, maar ik vind het op papier niet een ideale combinatie..

Succes!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:06

Wat is 'voor een keertje'? Een stapritje van 15/20 minuten met hooguit een mini stukje draf?

Of een volledige rit?

Voor een klein, kort stukje kan het denk ik geen kwaad. Tenslotte is 20% van 450 90 kilo.

Als je eerder richting de 15% denkt in wat je op je paard wilt, zou je zelf ook af moeten vallen (sorry). Dan is het 67,5 kilo, en daar moet je- redelijk minimaal genomen, je kleren (1,5 kg) en tuigage nog vanaf tellen (5,5 kg). Dan zou je zelf nog maar 60 kg mogen wegen.

Gelukkig kunnen de meeste paardjes die 20% aan met goede training, en zou het voor een keertje, kort aan, geen kwaad moeten kunnen

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:06

Mijn paard (of voor NL E pony, ook nog groen) is helemaal niet fijn van bouw (een Haf kruising) ongeveer 1m50 en ik ben zelf 1m63 en ongeveer 52kg. Eigenlijk vind ik mijzelf al op het randje voor mijn paard, iemand zwaarder of groter daar zou ik mij niet fijn bij voelen en niet toelaten. Ik zal ook nooit heel intensief rijden met hem, enkel recreatief en ter afwisseling van andere dingen zoals grondwerk enz.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:30

khirshanta schreef:
Wat is 'voor een keertje'? Een stapritje van 15/20 minuten met hooguit een mini stukje draf?

Of een volledige rit?

Voor een klein, kort stukje kan het denk ik geen kwaad. Tenslotte is 20% van 450 90 kilo.

Als je eerder richting de 15% denkt in wat je op je paard wilt, zou je zelf ook af moeten vallen (sorry). Dan is het 67,5 kilo, en daar moet je- redelijk minimaal genomen, je kleren (1,5 kg) en tuigage nog vanaf tellen (5,5 kg). Dan zou je zelf nog maar 60 kg mogen wegen.

Gelukkig kunnen de meeste paardjes die 20% aan met goede training, en zou het voor een keertje, kort aan, geen kwaad moeten kunnen


Haha ja, ik ben ook op dieet gegaan hoor. Ben inmiddels wel wat kwijt. Maar ik weet niet precies hoeveel ik nu weeg. Dit is even een schatting.

Nee ze zou dan echt even een tijdje erop zitten met draf. Maar zelf werk ik aan 1 doel per keer. Als dat doel behaald is dan stop ik. Dit is nu alleen nog in stap..

Dus het is geen optie eigenlijk, haar erop. Denk dat ze dan echt te zwaar is..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:31

khirshanta schreef:
Wat is 'voor een keertje'? Een stapritje van 15/20 minuten met hooguit een mini stukje draf?

Of een volledige rit?

Voor een klein, kort stukje kan het denk ik geen kwaad. Tenslotte is 20% van 450 90 kilo.

Als je eerder richting de 15% denkt in wat je op je paard wilt, zou je zelf ook af moeten vallen (sorry). Dan is het 67,5 kilo, en daar moet je- redelijk minimaal genomen, je kleren (1,5 kg) en tuigage nog vanaf tellen (5,5 kg). Dan zou je zelf nog maar 60 kg mogen wegen.

Gelukkig kunnen de meeste paardjes die 20% aan met goede training, en zou het voor een keertje, kort aan, geen kwaad moeten kunnen


Mijn zadel is trouwens vrij licht, Tekna's zijn echt heel licht qua gewicht..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 15:32

_Bianca schreef:
Mijn paardje (Lusitano) van 1,54, nog niet erg bespierd, heeft geen moeite met mij (1,70 en zo tussen de 60 en 65 kg). Stapt er iemand op van 1,80-1,85 en zo'n 80 kg, heeft hij dat wel. Gevoelsmatig zou ik dus zeggen: je vriendin is te groot. Je kan het even aankijken, het ene paard is het andere en misschien is hij sterker dan hij toont, maar ik vind het op papier niet een ideale combinatie..

Succes!


Dankje voor je advies!

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:34

Nee, ik zou daar geen meid van 90 kilo op zetten.. Daar heeft de pony alleen maar last van

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:38

Neh, ik zou dat niet doen. Snap dat het misschien moeilijk is om daar nee op te zeggen omdat het een vriendin is, maar ik zou het niet toestaan.
Ik vind het zelf eigenlijk al een beetje apart dat die vriendin dat zelf niet bedenkt, dat dat niet echt een goede optie is.

korbakimmy8

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:53

Ik heb een stevig gebouwde en gespierde fell pony van ongeveer 142 a 145. Ik ben 167 en weeg 61 kilo. Volgens zeggen zou mijn pony 90 kilo kunnen dragen (sterk gebouwd ras blablabla). Echter zou ik er nooit 90 kilo op zetten. 70 kilo is mijn max.

90 kilo en 180cm vind ik te groot voor jou pony. Jij kan wrl nog vind ik.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:56

Gizeppie schreef:
khirshanta schreef:
Wat is 'voor een keertje'? Een stapritje van 15/20 minuten met hooguit een mini stukje draf?

Of een volledige rit?

Voor een klein, kort stukje kan het denk ik geen kwaad. Tenslotte is 20% van 450 90 kilo.

Als je eerder richting de 15% denkt in wat je op je paard wilt, zou je zelf ook af moeten vallen (sorry). Dan is het 67,5 kilo, en daar moet je- redelijk minimaal genomen, je kleren (1,5 kg) en tuigage nog vanaf tellen (5,5 kg). Dan zou je zelf nog maar 60 kg mogen wegen.

Gelukkig kunnen de meeste paardjes die 20% aan met goede training, en zou het voor een keertje, kort aan, geen kwaad moeten kunnen


Mijn zadel is trouwens vrij licht, Tekna's zijn echt heel licht qua gewicht..


De tekna's voor ijslanders die ik zie zijn 6,5 kg inclusief stijgbeugels? 5,5 is al best licht dacht ik.

Maakt ook niet zó veel uit :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:00

waarom zou je het doen als je al twijfelt? Helemaal als het voor 1x is zou ik het juist niet doen. Aan die ene keer mist ze dan ook niets :D. Lekker veel aan lange lijnen werken om spieren te trainen. Kan je paard jou ook beter dragen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:06

Ik zou het ook zeer zeker niet doen. Ik ben ook 1.80 en weeg 77 kg en heb toen ik boven de 82 kg woog niet meer op onze Draver gereden van een kleine 1.70 m. en 560-580 kg omdat ik dat niet eerlijk vind.. Dus ik zou al helemaal niet op een kleine pony gaan zitten dan zeg maar :o

Ook ik denk trouwens dat jouw pony eerder 400-450 weegt als ik kijk naar onze Draver van 560-580 kg (en das best een flinke ronde jongen :D )

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 16:17

korbakimmy8 schreef:
Ik heb een stevig gebouwde en gespierde fell pony van ongeveer 142 a 145. Ik ben 167 en weeg 61 kilo. Volgens zeggen zou mijn pony 90 kilo kunnen dragen (sterk gebouwd ras blablabla). Echter zou ik er nooit 90 kilo op zetten. 70 kilo is mijn max.

90 kilo en 180cm vind ik te groot voor jou pony. Jij kan wrl nog vind ik.


Dank voor je advies.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 16:22

Frummels schreef:
Ik zou het ook zeer zeker niet doen. Ik ben ook 1.80 en weeg 77 kg en heb toen ik boven de 82 kg woog niet meer op onze Draver gereden van een kleine 1.70 m. en 560-580 kg omdat ik dat niet eerlijk vind.. Dus ik zou al helemaal niet op een kleine pony gaan zitten dan zeg maar :o

Ook ik denk trouwens dat jouw pony eerder 400-450 weegt als ik kijk naar onze Draver van 560-580 kg (en das best een flinke ronde jongen :D )


Ja ik denk dat hij wel 450 weegt. Ik ga binnenkort wel even naar de weegschaal bij de manege om de hoek. Hij is niet schraal namelijk. Hij is wel vors, maar geen haflinger zeg maar..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 16:24

Weidebloem schreef:
waarom zou je het doen als je al twijfelt? Helemaal als het voor 1x is zou ik het juist niet doen. Aan die ene keer mist ze dan ook niets :D. Lekker veel aan lange lijnen werken om spieren te trainen. Kan je paard jou ook beter dragen.


Klopt! Ik zit er zelf ook maar 1 keer per week op hoor! Alleen met de les, omdat hij nog zo groen is. Ik wil geen fouten maken namelijk. Rest van de weken doe ik academische rijkunst en grondwerk spelenderwijs.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:24

Als je vriendin echt goed kan rijden is er geen enkel probleem.
Mensen die 65kg wegen en slecht rijden zitten een paard veel meer in de weg dan mensen van 85kg die goed rijden. Maar het is geen zicht, dat wel.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 16:24

Renee1991 schreef:
Neh, ik zou dat niet doen. Snap dat het misschien moeilijk is om daar nee op te zeggen omdat het een vriendin is, maar ik zou het niet toestaan.
Ik vind het zelf eigenlijk al een beetje apart dat die vriendin dat zelf niet bedenkt, dat dat niet echt een goede optie is.


Dankje voor je advies!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:48

Ik heb een paar weken geleden mijn vriend (75-80kg en 1.80 groot) op mijn paardje gezet met dezelfde stokmaat als die van jou en ik denk ook redelijk dezelfde bouw op het moment.
Het ging voor een stapritje best, maar eigenlijk zag het er niet uit en doe ik het liever niet nog eens.

Ik zou het niet doen, ook niet voor een keertje.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 17:14

Azmay schreef:
Ik heb een paar weken geleden mijn vriend (75-80kg en 1.80 groot) op mijn paardje gezet met dezelfde stokmaat als die van jou en ik denk ook redelijk dezelfde bouw op het moment.
Het ging voor een stapritje best, maar eigenlijk zag het er niet uit en doe ik het liever niet nog eens.

Ik zou het niet doen, ook niet voor een keertje.


Dank voor je advies

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:25

Ik zou het ook niet doen.

Ik ben zelf 1.80M en 58kg, maar ik zou al twijfelen of ik met mijn lengte op die pony zou kruipen. Laat staan als ik nog 30kg meer woog. Dan zou ik er niet eens meer over twijfelen.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:38

Nou, ik zou het echt niet doen.
Mijn haflinger van 1.50 m mag ook echt geen 90 kg dragen.
Ook niet als diegene goed kan rijden. Te zwaar is te zwaar.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:49

Ik zou het ook niet doen. Sowieso zegt het gewicht van je paard in mijn mening niks. Stel je dit voor: een arabier die laten we zeggen normaal 450kg weegt en door te veel voeding opeens 550kg weegt. Dan zou dat volgens de berekeningen hier betekenen dat het paard opeens meer kan dragen. Maar dat is natuurlijk onzin.

Je twijfelt zelf en dat is goed. Want een dier dat zelf matig in spierconditie is en nog zijn eigen lijf moet leren dragen, heeft geen baat bij een persoon die zo zwaar is. Bovendien moet een paard bij elke nieuwe ruiter toch even wennen aan hoe diegene zit.