Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:00

emilyslaluna schreef:
Ik zou het ook niet doen. Sowieso zegt het gewicht van je paard in mijn mening niks. Stel je dit voor: een arabier die laten we zeggen normaal 450kg weegt en door te veel voeding opeens 550kg weegt. Dan zou dat volgens de berekeningen hier betekenen dat het paard opeens meer kan dragen. Maar dat is natuurlijk onzin.

Je twijfelt zelf en dat is goed. Want een dier dat zelf matig in spierconditie is en nog zijn eigen lijf moet leren dragen, heeft geen baat bij een persoon die zo zwaar is. Bovendien moet een paard bij elke nieuwe ruiter toch even wennen aan hoe diegene zit.


Nee, je gebruikt altijd het ideaalgewicht om te berekenen wat de draagkracht van een dier is. Het is zelfs zo dat bij overgewicht je een deel van de draagkracht moet verminderen vanwege dat ze dat extra gewicht sowieso al meeslepen. Interessant is trouwens dat zowel bij honden als bij (ervaren) backpackers de grens van belasten ook zo rond de 20% ideaalgewicht blijkt te zitten, daarboven krijgen de dieren sneller last.

Ook qua trekken blijkt voor honden (hondenkar), net als voor paarden, de grens ongeveer te liggen op 3x lichaamsgewicht op goede verharde horizontale wegen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:04

Mizora schreef:
emilyslaluna schreef:
Ik zou het ook niet doen. Sowieso zegt het gewicht van je paard in mijn mening niks. Stel je dit voor: een arabier die laten we zeggen normaal 450kg weegt en door te veel voeding opeens 550kg weegt. Dan zou dat volgens de berekeningen hier betekenen dat het paard opeens meer kan dragen. Maar dat is natuurlijk onzin.

Je twijfelt zelf en dat is goed. Want een dier dat zelf matig in spierconditie is en nog zijn eigen lijf moet leren dragen, heeft geen baat bij een persoon die zo zwaar is. Bovendien moet een paard bij elke nieuwe ruiter toch even wennen aan hoe diegene zit.


Nee, je gebruikt altijd het ideaalgewicht om te berekenen wat de draagkracht van een dier is. Het is zelfs zo dat bij overgewicht je een deel van de draagkracht moet verminderen vanwege dat ze dat extra gewicht sowieso al meeslepen. Interessant is trouwens dat zowel bij honden als bij (ervaren) backpackers de grens van belasten ook zo rond de 20% ideaalgewicht blijkt te zitten, daarboven krijgen de dieren sneller last.

Ook qua trekken blijkt voor honden (hondenkar), net als voor paarden, de grens ongeveer te liggen op 3x lichaamsgewicht op goede verharde horizontale wegen.


Ja precies, maar wat ik dus wil zeggen is dat er veel meer factoren meespelen dan enkel het gewicht. Iemand hier had berekend dat met het gewicht van dit dier iemand van 90kg op zou mogen stappen. Dat zou ik never nooit toelaten.

Meestal als je zelf al twijfelt, dan is je gevoel wel juist. TS zegt nu al meerdere keren dat zij er weinig op rijdt vanwege haar gewicht. Dan is het logisch dat die vriendin die meer weegt ook niet op mag stappen. Ik vind het een goede beslissing :j .

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:08

En het is sowieso niet alleen gewicht.
Een weke lange rug is ook niet zo sterk als een korte rechte rug.
Stevig beenderenwerk met flinke hoeven eronder kan ook meer dragen dan de spilpoot paardjes met sjieke benen. Alles telt bij elkaar. Gewicht is 1 factor.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 18:39

AnnemiekvM schreef:
Nou, ik zou het echt niet doen.
Mijn haflinger van 1.50 m mag ook echt geen 90 kg dragen.
Ook niet als diegene goed kan rijden. Te zwaar is te zwaar.


Dank voor je advies!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 18:42

emilyslaluna schreef:
Ik zou het ook niet doen. Sowieso zegt het gewicht van je paard in mijn mening niks. Stel je dit voor: een arabier die laten we zeggen normaal 450kg weegt en door te veel voeding opeens 550kg weegt. Dan zou dat volgens de berekeningen hier betekenen dat het paard opeens meer kan dragen. Maar dat is natuurlijk onzin.

Je twijfelt zelf en dat is goed. Want een dier dat zelf matig in spierconditie is en nog zijn eigen lijf moet leren dragen, heeft geen baat bij een persoon die zo zwaar is. Bovendien moet een paard bij elke nieuwe ruiter toch even wennen aan hoe diegene zit.


Haha nee mijn paard was te schraal toen hij binnen kwam. Inmiddels is hij beter op gewicht! Maar hij is niet te dik!

Ik zit er zelf ook niet vaak op hoor, eerst op de grond oefenen aan de hand. Ik rijd 1 a 2 keer in de week. De overige dagen grondwerk (rechtrichten/caveletti/spelenderwijs)..

Ik zit denk ik ook anders dan een ander persoon of hij daar baat bij heeft weet ik ook niet.. of het hem verbeterd is de vraag..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 18:45

bruintje123 schreef:
En het is sowieso niet alleen gewicht.
Een weke lange rug is ook niet zo sterk als een korte rechte rug.
Stevig beenderenwerk met flinke hoeven eronder kan ook meer dragen dan de spilpoot paardjes met sjieke benen. Alles telt bij elkaar. Gewicht is 1 factor.


Hij is wel aardig stevig gebouwd. Korte rug, wel stevige lenderen, en wel aardig stevige hoeven en pezen. Maar Dankje voor je advies. We gaan t niet doen! Ik ga haar er niet op laten rijden.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:59

Voor een keer kan dat echt geen kwaad! Of ze moet er 3 uur op galopperen, maar een keer uitstappen moet makkelijk kunnen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:13

Als je er al geen goed gevoel bij hebt, moet je het gewoon niet doen. :)
Ik moet zelf ook altijd op de kilootjes letten, maar ben daar ook wel gemotiveerd door, juist door mijn paard. Ik wil niet dat hij met al die extra balast moet lopen.

En natuurlijk hij valt heus niet om als er eens een keer een zwaarder persoon op zou gaan, maar ik doe het gewoon liever niet.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 19:19

Jessix schreef:
Als je er al geen goed gevoel bij hebt, moet je het gewoon niet doen. :)
Ik moet zelf ook altijd op de kilootjes letten, maar ben daar ook wel gemotiveerd door, juist door mijn paard. Ik wil niet dat hij met al die extra balast moet lopen.

En natuurlijk hij valt heus niet om als er eens een keer een zwaarder persoon op zou gaan, maar ik doe het gewoon liever niet.


Nee maar ze wilt echt dressuur rijden met hem die ene keer. Maar ik vraag me af of ik er goed aan doe..

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:23

Ja, ook daar zou hij vast niet van omvallen, maar als het voor jou al niet goed voelt moet je er gewoon niet aan beginnen. Ik laat sowieso al niemand op mijn paarden, met hoge uitzondering mijn instructrice. Dus heb al heel veel mensen nee moeten verkopen. Sommige vinden dat echt raar, maar daar heb ik maling aan. Mijn paarden, mijn regels. ;)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 19:26

Jessix schreef:
Ja, ook daar zou hij vast niet van omvallen, maar als het voor jou al niet goed voelt moet je er gewoon niet aan beginnen. Ik laat sowieso al niemand op mijn paarden, met hoge uitzondering mijn instructrice. Dus heb al heel veel mensen nee moeten verkopen. Sommige vinden dat echt raar, maar daar heb ik maling aan. Mijn paarden, mijn regels. ;)


Haha maar zij is Mn vriendin/instructeur. Haha.. Maar ook al kan ze super goed rijden, voelt niet goed.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:39

gewicht en lengte zegt vaak niets omdat je het niet kan zien.
Ik denk dat je pas echt kan oordelen als ze op het paard zit, je ziet echt wel wanneer het niet kan.

Verder ziet hij er niet iel uit hoor en connemara's zijn best sterke dieren.
Ik zeg nu niet van "ja, gooi ze er maar op" maar bekijk het eerst.
In theorie zou zoveel niet mogen dat in praktijk geen probleem is.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 19:44

tessyke schreef:
gewicht en lengte zegt vaak niets omdat je het niet kan zien.
Ik denk dat je pas echt kan oordelen als ze op het paard zit, je ziet echt wel wanneer het niet kan.

Verder ziet hij er niet iel uit hoor en connemara's zijn best sterke dieren.
Ik zeg nu niet van "ja, gooi ze er maar op" maar bekijk het eerst.
In theorie zou zoveel niet mogen dat in praktijk geen probleem is.


Dat is waar in Ierland rijden er ook volwassenen op. Maar waarom zegt Mn gevoel dan nee..

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:46

Gizeppie schreef:
tessyke schreef:
gewicht en lengte zegt vaak niets omdat je het niet kan zien.
Ik denk dat je pas echt kan oordelen als ze op het paard zit, je ziet echt wel wanneer het niet kan.

Verder ziet hij er niet iel uit hoor en connemara's zijn best sterke dieren.
Ik zeg nu niet van "ja, gooi ze er maar op" maar bekijk het eerst.
In theorie zou zoveel niet mogen dat in praktijk geen probleem is.


Dat is waar in Ierland rijden er ook volwassenen op. Maar waarom zegt Mn gevoel dan nee..


Volgens mij hebben al veel bokkers verteld waarom je gevoel klopt.. Het gewicht is gewoon te hoog. Natuurlijk gaat je paard er niet dood aan. Maar er zijn vele andere manieren waarbij je instructrice/vriendin je kan helpen met je paard. ;)

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:48

Onzekerheid?
Of bang om haar te kwetsen?

Persoonlijk vind ik dat je het pas kan zien als ze er eens op heeft gezeten.
Een te zwaar/groot persoon, dat zie je echt wel.
Je kan ze er altijd afhalen als het niet gaat maar je kan ze moeilijk erop fotoshoppen om te zien of het plaatje past :')

MAAR, als jouw gevoel echt "nee" roept moet je het niet doen hé.
Jouw paardje, jouw beslissing :j

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:17

Gizeppie schreef:
Relaxed schreef:
Nou je pony oogt hier ook niet echt ielig, of het is een heel ongelukkige foto..


Is hij ook niet, maar het is geen haflinger. Hij is best stevig maar wel elegant. Hij heeft ook een korte rug. Heb een IJslander zadel voor hem aan laten meten, vanwege de korte rug.

En dan zit iemand die 20cm langer is dan jij al heel snel verkeerd in zo'n zadel. Langer bovenbeen zal ze niet kwijt kunnen en dan past ze niet in je zadel waardoor de gewichtsverdeling over de rug anders wordt met verkeerde (piek) belasting tot gevolg. Correct dressuurrijden wordt dan ook lastig omdat zij daardoor bijna niet anders kan dan pony in de weg zitten.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 22:59

Ze zit idd niet goed in Mn zadel dan. Ik heb een 17,5 inch IJslander zadel. Zij heeft zelf een 18 inch bil maat.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:36

Als ze niet in het zadel past is het eigenlijk uitgeklaard.
je buikgevoel was correct :j