Wat zal ik laten onderzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 17:25

Vorig jaar heb ik ivm mijn scheiding 2 paarden weg moeten doen.

Voor mijn 9 jarige Haflinger had ik een heel fijn huisje gevonden. Een gezin wat hem voor de kar ging beleren.
Ik wist dat dat nog nooit gedaan was.
Qua rijden gingen wij niet zo lekker. Toen ik hem kocht was hij nog niet doorgereden. Mij is dat verder ook niet gelukt.
Ik reed wel op hem en had ook westernles. Maar galop heb ik nooit voor elkaar gekregen. Iedere keer als ik aan wilde springen blokkeerde hij.
Mijn eigen onkunde dacht ik.

Alles was in orde. Goede hoeven, passend zadel, tanden gedaan, osteopaat, chiropractor en fysio zijn bij hem geweest en er was op dat vlak niks mis met hem.

Maar de mensen die hem hebben gekocht liepen ook tegen problemen aan. Ze hebben hem uiteindelijk weggebracht om voor de kar te beleren. Ze hebben al aardig wat menuurtjes erop zitten maar toch gaat het niet lekker. Hij blijft schrikkerig en onzeker. Vooral bij geluid van achteren.
Ook zijn zij gaan rijden. Galop blijft een probleem. Hij blokkeert soms nog steeds en bokt.
Ook rent hij tijdens lessen naar zijn maatje die dan ook meerijdt.
Zij komen niet verder met hem en met veel moeite hebben ze de keuze gemaakt om hem te verkopen.
We zijn beide bang dat hij ergens terecht komt waar zijn ' problemen ' eruit geslagen worden.
Dus ik koop hem terug.
Ik denk namelijk dat hij een lichamelijk probleem heeft. Maar wat dan?
Zij denken dat er iets mis is in zijn koppie?

Kunnen jullie na mijn verhaal tips geven wat te onderzoeken? En klinkt het herkenbaar?
De eigenaren nu hebben echt goede begeiding gehad dus daar kan het in mijn ogen niet aan liggen.

Alvast bedankt voor het meedenken...
Ik ga ondertussen ook even wennen aan het feit dat ik straks 3 paarden heb ipv 2..

Afbeelding
Dit was onze afscheid shoot kort voordat hij er vandoor ging en kwijt was.... mijn clown... komt gewoon terug!
Ik wil het beste voor hem. Dus kom maar op met de tips.


Siers83

Berichten: 7342
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:33

Ik zou denk ik eerst nagaan of zn rug goed is. Vandaar uit verder kijken.

Wel heel fijn dat je m weer terug koopt, weet je zeker dat ie goed terecht komt.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:38

Wat gebeurt er als hij blokkeert en hoe ziet dat eruit? Hoe galoppeert hij tijdens een buitenrit als hij hard mag gaan?
Sorry voor de vragen maar ik vraag dit met een bepaalde reden.

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 17:41

Siersma schreef:
Ik zou denk ik eerst nagaan of zn rug goed is. Vandaar uit verder kijken.

Wel heel fijn dat je m weer terug koopt, weet je zeker dat ie goed terecht komt.


Foto's bedoel je dan? Van zijn rug.

Als hij blokkeert gaat hij hupsen op de plek en zwiepen met zijn staart.
Voluit in het bos weet ik niet. Denk dat geen van ons dit met hem gedaan heeft. Voor de kar blokkeert hij voor zover ik weet niet in galop. Alleen onder het zadel.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:46

Je kan deze vraag beter aan een (paarden) arts voor leggen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Siers83

Berichten: 7342
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:48

Ja fotos idd. Of heb je dat al eens laten doen?

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:52

Popstra schreef:
Je kan deze vraag beter aan een (paarden) arts voor leggen.



Dat denk ik ook. En tot die tijd zoveel mogelijk het probleem in kaart brengen, zodat je goede en complete info hebt voor de arts. Neem eventueel dingen op op video. Schrijf op wat je ziet. Van scheve staart tot onregelmatig lopen. Van wat je ziet aan de longe tot onder zadel. En ga met die info en het paard naar een goede kliniek. Dan zoeken ze daar wel verder met je.

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:57

Dat is positief dat hij voor de kar niet blokkeert! Als ik namelijk naar jouw paard kijk vind ik hem vrij barok, net als mijn merens. De galop zou wel eens een hele moeilijke gang kunnen zijn die je vooral met buitenrijden moet oefenen. Hebben wij ook gedaan. Die van ons bokt altijd eventjes in de galop, want komt door het moeilijk vinden, olijk en dominant zijn van het paard. Die van ons is 23 jaar en er is niets aan de hand. Pas toen hij M dressuur was kon hij gemakkelijker galopperen want toen pas had hij de bespiering. Als ik deze foto zie dan lijkt jouw paard op haflinger Hercule ;) Niets aan de hand dus fysiek!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-02-18 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 17:58

Siersma schreef:
Ja fotos idd. Of heb je dat al eens laten doen?


Nee ik heb nooit Foto's laten maken en hij was ook niet gekeurd.

Voorleggen aan een arts ga ik zeker doen. Veel vastleggen als hij bij mij is.
Maar er zitten veel kundige mensen hier op bokt. Dus daarom vraag ik het ook hier.

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:00

Galoppeert hij wel gewoon aan de longe? Misschien dat het echt een rijtechnisch probleem is, medisch kan natuurlijk ook altijd, maar mocht hij aan de longe gewoon galopperen en ook met zadel op geen probleem hebben kan het wellicht gewoon een gebrek aan balans en kracht zijn onder de man. Ook omdat hij voor de wagen wel galoppeert.

Als ik naar het type kijk is hij ook erg barok. Barokke paarden (Friezen / Tinkers) hebben ook vaak veel problemen met galop in de bak. Hij lijkt mij ook niet ideaal gebouwd en ik heb ook het vermoeden dat als je hem onder het zadel hebt hij met weggedrukte rug loopt met hoofd in de lucht. Maar misschien heb ik dat mis. Ik denk dat aan de bespiering te zien. Dat maakt het dan allemaal niet veel makkelijker.

Mijn advies is dan als er al een fysio / Osteopaat bij is geweest hem trainen aan de longeerlijn met bijzet / lange lijnen. Eerst goed over de rug longeren zodat zijn rug en buikspieren sterker worden. Hier kun je ook best begeleiding voor vragen als je dit niet gewend bent. Ik wil je best eens helpen als ik weer in NL ben (geef in de buurt (Zonnehoeve) les dus kan wel een keertje doorrijden, heb heel veel paarden door juiste training aan de longe fysiek erg veel beter kunnen krijgen.

Mocht hij stabiel en makkelijk nageeflijk aan de longeerlijn kunnen galopperen kunnen we kijken hoe zich dit onder het zadel ontwikkelt. Wederom eerst aan de longeerlijn en later gewoon los in de bak. Dit kan best even duren, dit is niet in een paar weken opgelost.

Een goed passend zadel is natuurlijk ook een must. Daar zou ik zeker naar laten kijken.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:07

De foto is van vorig jaar voordat ik hem verkocht. Ik deed weinig met hem toen. Bij hen staat hij wekelijks voor de wagen en rijdt hij lessen mee. Dus qua bespiering nu niet vergelijkbaar meer.

Galop aan longe was geen probleem.
Zelf reed ik hem op western wijze dus lang en laag. Zij rijden hem dressuur matig en heel rond. Juist net iets te veel achter de loodlijn naar mijn smaak.
Ik heb wel recente Foto's en filmpjes van hem maar die zijn niet van mij en kan ik dus ook niet delen.

Lief aanbod trouwens. Dat houd ik in gedachten.

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:11

Rijden en longeren zijn 2 verschillende dingen. Als het echt een balans/rijtechnisch probleem is kun je dat vaak door juiste longeertraining al grotendeels opvangen. Ongeacht welke stijl je rijd. En je hebt lang & Laag en je hebt lang , laag & nageeflijk. Met een dermate korte dikke hals zoals ik op de foto zie is dat beide lastig, zeker als hij zo barok is als dat hij op de foto lijkt. Het zal waarschijnlijk nooit een top galoppeerder worden, maar een fatsoenlijke galop moet zeker haalbaar zijn ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:21

Oké snap ik.
Maar heb ook voldoende filmpjes gekregen waarin hij zo 8 rondjes op een volte galoppeert. In mijn ogen vrij netjes. En ook tijdens manege lessen in een hele groep netjes meerdere rondjes doet.
Maar dan opeens is dat blokkeren en bokken er weer.
Kijk, als hij bij mij terug komt hoeft hij eigenlijk alleen maar mee op rondjes Veluwe. Dat moet veilig kunnen en voor hem pijnloos. Dat is voor mij het aller belangrijkste.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:28

Ik zou eens contact opnemen met Zefanja van Equine Studies http://www.equinestudies.nl Zij en
Sharon hebben heel veel kennis verzameld die nuttig kan zijn bij het lokaliseren van het probleem. Als er daadwerkelijk van binnen een probleem is kunnen zij van buiten vaak al zeggen waar je het zoeken moet en wat je vervolgstappen kunnen zijn.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:31

Gaat hij echt met twee achterbenen tegelijk afzetten/hupsen en houdt hij dan de voorbenen stijf? Het klinkt namelijk een beetje als mijn pony, die vond galop enorm moeilijk onder het zadel. Los of aan de longe geen problemen met galop gehad, nooit eigenlijk. Alleen onder het zadel resulteerde het vaak in staken, huppen, bokken etc. Hele pony is doorgelicht op de kliniek, osteopaat, thermografie, zadel etc maar alles is goed en past. Bij mij bleek het een rijtechnisch probleem te zijn, ze vond de galop moeilijk en koos er dan voor om gekke hupsjes uit te halen zodat ik niet meer door durfde te rijden. Soms was het aanspringen al een drama, soms pas na een paar voltes drama.

Het heeft enorm lang geduurd voordat we normaal konden galopperen, maar inmiddels zijn alle problemen wel verdwenen. Af en toe probeert ze nog tempo terug te nemen om te gaan huppen, maar goed voorwaarts rijden is hier de oplossing geweest. Mits het paard natuurlijk geen lichamelijke problemen heeft :)

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:34

Sure_lee schreef:
Oké snap ik.
Maar heb ook voldoende filmpjes gekregen waarin hij zo 8 rondjes op een volte galoppeert. In mijn ogen vrij netjes. En ook tijdens manege lessen in een hele groep netjes meerdere rondjes doet.
Maar dan opeens is dat blokkeren en bokken er weer.
Kijk, als hij bij mij terug komt hoeft hij eigenlijk alleen maar mee op rondjes Veluwe. Dat moet veilig kunnen en voor hem pijnloos. Dat is voor mij het aller belangrijkste.

Heb je al eens aan zijn spieren gedacht?

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 18:36

Wat bedoel je?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:13

Mij klinkt het als een bekken/si gewricht probleem . Dus ik zou daar onderzoek naar laten doen

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:23

Mij komt het heel bekend voor en ik verwacht dat er niets fysiek aan de hand is. Als deze pony 8 rondjes netjes kan galopperen met deze bouw dan maak ik een diepe buiging voor hem. De bok in de negende ronde is :Y)van het paardje. Wij mensen steken dan de middel vinger op. En inderdaad deze barokke karakter paardjes moet je niet te rond rijden. Gewoon correct in evenwicht van achter naar voren rijden. Leuk dat dit paard weer terug komt bij je!

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:40

...ik het barokke kader: er is een advies dat luidt: pas onder get zadel galopperen als het dier links en rechtsom in stap en draf een lange zijde schouderbinnenwaarts kan.
Tot die tijd heeft het dier de spieren niet.

In dat geval is het dus een kwestie van goed trainen, spieren opbouwen en dan komt goed galopperen vanzelf.

Problemen met schrikkerigheid voor geluiden die van achteren komen kunnen compleet ergens anders mee te maken hebben.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:56

Dit type paarden zijn meestal geen goede galoppeurs.daar zijn ze ook niet voor gefokt.Wel goed van je dat je hem terugneemt!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:11

Allereerst respect dat je hem terugkoopt! Ik zou beginnen met een fysio/ostheo.
Want blijkbaar kan hij het wel maar ergens blokkeert hij, ligt het zadel goed?

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:14

Oh ik leer en herken zoveel hier. Ik heb een haflingerkruising met hetzelfde. Heel soms als ik de hulp heel netjes doe komt er wat, maar niet veel. In het land merk je niets. Kort proppie met een knoeperd van een hals. We zijn nu aan het rechtrichten; veel tips gaan hier over, dus wie weet helpt het jou (en mij :D)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 23:50

Toch wel veel reacties die gaan over rijtechnisch, bouw en soort paard.
Ik ga het zien als hij bij mij terug is. Ik hoop dat het zoiets is. Ik sta nu in ieder geval op een stal waar veel mensen lopen die hulp kunnen bieden. Voorheen had ik ze aan huis en klooide ik wat aan.
Ik houd jullie op de hoogte en zal filmpjes plaatsen als hij op zijn plekje is.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Wat zal ik laten onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:51

He, wat zonde dat Anton daar niet kan blijven en wat bijzonder dat jij hem terugkoopt zeg! Vind ik heel wat! Mijn Beer deed dit ook toen hij nog geen spierballen en balans had. Galop is nog steeds niet zijn favo gang en hij is vergelijkbaar gebouwd. We zijn heel klassiek en rechttoe en rechtaan gaan dressuurlessen en hij werd steeds beter. Buiten ook bewust rijden als je het bos in gaat. Ik zou niet meteen van alles laten onderzoeken.. Wellicht wel een osteo eens laten kijken, ik kan je Mariska Versteeg aanraden, die zit nu in jouw regio.
En dan heeelemaal terug naar de basis en eerst aan de hand werken en wellicht ook met les. En dan geen grondwerkdingen maar echt rechtrichten en dan opbouwen. Ik hoop voor je dat dit wat gaat uithalen! :j Anton is zo gaaf! <3 Succes en hoop op updates!

Beer en co


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mabellean, Mar_X en 118 bezoekers