Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:33

Ik volg dit topic al even en het is me opgevallen dat er al een aantal mensen om een filmpje hebben gevraagd om zo eens mee te kijken naar het paard in kwestie. TS heeft daar niet of nauwelijks op gereageerd!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 15:34

vilheide schreef:
Ik volg dit topic al even en het is me opgevallen dat er al een aantal mensen om een filmpje hebben gevraagd om zo eens mee te kijken naar het paard in kwestie. TS heeft daar niet of nauwelijks op gereageerd!


Heb vandaag filmpje gemaakt. Zal proberen het op Bokt te zetten, maar dat wordt pas morgen denk ik.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:44

Ik zou zeker voor xray gaan van de nek en aanhechting hoofd

Ken een soortgelijke situatie waarbij een merrie ook zzlicht liep.. braaf ook doorliep. Toen ongevraagd ging wisselen in de galop en het niet met plezier deed. Terwijl het wel een brave was..

Resultaat... gebroken halswervel nadat het (waarschijnlijk) kort klem had gezeten tussen het tussenschot in stal. De merrie ernaast had een veulen gekregen en haar op stang gejaagd.
Leek eigenlijk flink mee te vallen.




Dezelfde week nog ingeslapen. Terwijl de aanleiding in eerste instantie stugheid en ongevraagde wisselingen waren.

DA kan zo een paar foto’s maken. Kost vaak niet eens erg veel.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 13-02-18 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 15:47

Knert schreef:
Ik zou zeker voor xray gaan van de nek en aanhechting hoofd

Ken een soortgelijke situatie waarbij een merrie ook zzlicht liep.. braaf ook doorliep. Toen ongevraagd ging wisselen in de galop en het niet met plezier deed. Terwijl het wel een brave was..

Resultaat... gebroken halswervel nadat het klem had gezeten tussen het tussenschot in stal.

Dezelfde week nog ingeslapen.


Nou, wat een naar bericht! Wij hebben een ruintje met een scheur in de eerste nekwervel en die loopt gelukkig nog steeds rond. Letterlijk en figuurlijk. Wat naar voor deze merrie. Hopelijk heeft onze nieuwe dit niet...

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:30

safina schreef:
Het is zo jammer dat er altijd gedacht wordt in óf het één, of het ander. De meeste rijtechnische problemen hebben op den duur medische gevolgen en de meeste medische problemen vragen naast behandeling ook om rijtechnische aanpassingen. 9 van de 10 keer kan je het niet los zien van elkaar. Een goede veearts kijkt integraal en is ook niet bang je te adviseren een probleem rijtechnische op te lossen.


In mijn bericht geef ik alleen twee uitersten aan als voorbeeld, maar ik denk dat je het ook algemeen bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:47

_Lorette_ schreef:
safina schreef:
Het is zo jammer dat er altijd gedacht wordt in óf het één, of het ander. De meeste rijtechnische problemen hebben op den duur medische gevolgen en de meeste medische problemen vragen naast behandeling ook om rijtechnische aanpassingen. 9 van de 10 keer kan je het niet los zien van elkaar. Een goede veearts kijkt integraal en is ook niet bang je te adviseren een probleem rijtechnische op te lossen.


In mijn bericht geef ik alleen twee uitersten aan als voorbeeld, maar ik denk dat je het ook algemeen bedoelt?


Ik ken het het paard in kwestie niet, dus alles wat ik zeg is uiteraard in het algemeen.

Kinke schreef:
maar dit was wel precies wat de TS wou horen. Niet laten controleren, gewoon doorgaan.


Wat aardiger mag wel hoor! Als ze gewoon lekker door had willen gaan, had ze dat wel gedaan en geen topic geopend, lijkt me.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:24

Boudewijn is dus een vaag iemand. Op zich is er niks verkeerds met vage mensen, heb zelf ook een keer een paardenfluisteraar bij mijn paard gehad en dat was echt leuk. Maar bij serieuze problemen had ik eerst een osteopaat erbij gehaald en daarna eventueel op de foto. Maar als het nu beter lijkt te gaan is het prima. Al denk je soms verbeteringen te zien die er niet zijn, als je hoopt dat het beter gaat (uit eigen ervaring hoor :o ).

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 11:22

manubres schreef:
Boudewijn is dus een vaag iemand. Op zich is er niks verkeerds met vage mensen, heb zelf ook een keer een paardenfluisteraar bij mijn paard gehad en dat was echt leuk. Maar bij serieuze problemen had ik eerst een osteopaat erbij gehaald en daarna eventueel op de foto. Maar als het nu beter lijkt te gaan is het prima. Al denk je soms verbeteringen te zien die er niet zijn, als je hoopt dat het beter gaat (uit eigen ervaring hoor :o ).


Heeft de fluisteraar je paard geholpen? Of was het alleen maar leuk? Hoe is het nu?
De verbeteringen in ons geval zijn niet denkbeeldig, gelukkig. Gisteren liep hij nog steeds/weer fijn onder zadel.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:20

Loopt het paard nu ook blij met een goed orenspel in het rijden en longeren? Of nog steeds toch niet happy in het orenspel? Denk dat je daar ook heel goed aan kunt zien hoe slecht of goed het zich voelt. Lichamelijk en geestelijk. Soms valt het niet op maar zie je het zelf wel terug op een filmpje. Had je filmpje gemaakt al?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:53

Ik had de paardenfluisteraar cadeau gekregen van een vriendin voor mijn verjaardag. Had ze gedaan, omdat ik regelmatig in conflict was met mijn paard en we elkaar duidelijk niet begrepen. Maar na het gesprek is het tussen ons een stuk beter gegaan. Ik begreep hem beter en wist beter hoe ik met hem om moest gaan. Tsja, das ook erg vaag, maar als het werkt dan maakt het niet uit. Bij jou heeft het blijkbaar ook geholpen en bleek de blessure of blokkering dus niet al te ernstig.

Ben ook nog wel benieuwd naar een filmpje.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 19:02

Ik heb ruzie met mijn filmcamera... Krijg de filmpjes niet op mijn laptop. Vanavond nog maar eens rijden en filmpje maken met mijn telefoon.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:47

Hoe is het nog afgelopen met dit paard TS?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 18:00

Lief dat je het vraagt, het gaat heel goed met het paard. Hij wordt regelmatig gezien en behandeld door de osteopaat omdat ie wat ongelijk is in het bekken en daardoor wat makkelijker vast komt te zitten in zijn bovenlijn. Maar hij loopt stukken beter, makkelijker, minder scheef en hij is voorwaartser onder zadel en vooral ook voor de kar.
*edit: en die rare hoofdhouding is ook veel minder geworden.