Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:31

Fijn TS! Zulke dingen hoeven lang niet altijd medisch te zijn. Hopelijk is dat het ook gewoon niet. Mocht je een filmpje hebben ik ben wel erg benieuwd!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:50

Bijzonder maar ook bijzonder fijn, hopen dat de stijgende lijn doorzet zo!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 21:57

Babootje schreef:
En door jullie gekeurd? Of zat er een rapport bij?


Er zat een rapport bij van een week oud.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:54

Verbluffend! maar erg positief..ik ben benieuwd naar de updates en hoop dat jullie deze positieve lijn vast kunnen houden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:27

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:
En door jullie gekeurd? Of zat er een rapport bij?


Er zat een rapport bij van een week oud.


Heb je die ook door je eigen veearts laten beoordelen?

Ik wil niet doorzagen hoor, maar je moest eens weten hoe vaak er nog met foto's wordt gerommeld.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 10:30

Babootje schreef:
Heb je die ook door je eigen veearts laten beoordelen?

Ik wil niet doorzagen hoor, maar je moest eens weten hoe vaak er nog met foto's wordt gerommeld.


Nee, niet weer laten beoordelen. Hij had een goed rapport met allemaal eentjes en dat voor een paard dat hoog in de sport heeft gelopen. Naar mijn idee goed genoeg. Vond het niet boeiend om de foto's nogmaals te laten beoordelen: mocht iemand ergens een 2-tje in zien, dan is er nog niks aan de hand.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:31

Ik ben alsnog wel heel benieuwd naar foto's/filmpjes van dit paard, heb je die toevallig? :)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:46

Ik herken veel dingen in je verhaal met mijn paard. Toen ik hem als 3 jarige ging inrijden had hij ook de verschijnselen die je noemt, behalve dan dat hij zijn hals raar hield. Bij de osteopaat bleek dat hij volledig in de lendenen geblokkeerd was. Zij dacht door een ongeluk in de kudde als jong paard of door de hevige wormbesmetting die hij had doorgemaakt (ja, dat schijnt te kunnen). Na een aantal behandelingen ging het al een stuk beter en inmiddels loopt hij als een zonnetje. Behalve een jaar geleden toen hij ineens zijn hoofd/hals zo raar bewoog. De arts dacht dat hij in wei was gevallen en kneuzing had bij zijn nekwervels. Hals op foto gezet, maar niks te zien. Hij heeft toen Dexamethason gehad en binnen week waren de klachten weg. Niet meer gehad. Dus waarschijnlijk kneuzing, waarbij zwelling ontstaat en op de halswervels drukt.

Begreep dat je nu naar kliniek gaat. Dat is natuurlijk heel goed.

En Boudewijn, is dat een osteopaat?
Laatst bijgewerkt door manubres op 13-02-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:46

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:
Heb je die ook door je eigen veearts laten beoordelen?

Ik wil niet doorzagen hoor, maar je moest eens weten hoe vaak er nog met foto's wordt gerommeld.


Nee, niet weer laten beoordelen. Hij had een goed rapport met allemaal eentjes en dat voor een paard dat hoog in de sport heeft gelopen. Naar mijn idee goed genoeg. Vond het niet boeiend om de foto's nogmaals te laten beoordelen: mocht iemand ergens een 2-tje in zien, dan is er nog niks aan de hand.


Lees voor de aardigheid dit topic eens:
[MD] Oneerlijke mensen en hun corrupte dierenartsen

Er wordt zoveel gerotzooid met keuringen en foto's....

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:53

Maar aan de benen ligt het niet en die staan op de foto, dus daarover doorgaan lijkt me niet zo zinvol?
Ik hoop dat die goede lijn zich door gaat zetten en ook dat je naar de kliniek gaat als dat niet zo mocht zijn :)

Als je verder gaat onderzoeken zou ik het in de rug, hals of bekken zoeken.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 11:23

justkid schreef:
Maar aan de benen ligt het niet en die staan op de foto, dus daarover doorgaan lijkt me niet zo zinvol?
Ik hoop dat die goede lijn zich door gaat zetten en ook dat je naar de kliniek gaat als dat niet zo mocht zijn :)

Als je verder gaat onderzoeken zou ik het in de rug, hals of bekken zoeken.


Precies, zijn benen zijn het probleem niet. Bovenlijn lijkt mij ook voor de hand liggender. Zelf sluit ik ook het atlanto-occipitaalgewricht niet uit.

Dank, ik hoop het ook! Vanmiddag gaan we weer met hem aan de slag.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 11:26

manubres schreef:
Ik herken veel dingen in je verhaal met mijn paard. Toen ik hem als 3 jarige ging inrijden had hij ook de verschijnselen die je noemt, behalve dan dat hij zijn hals raar hield. Bij de osteopaat bleek dat hij volledig in de lendenen geblokkeerd was. Zij dacht door een ongeluk in de kudde als jong paard of door de hevige wormbesmetting die hij had doorgemaakt (ja, dat schijnt te kunnen). Na een aantal behandelingen ging het al een stuk beter en inmiddels loopt hij als een zonnetje. Behalve een jaar geleden toen hij ineens zijn hoofd/hals zo raar bewoog. De arts dacht dat hij in wei was gevallen en kneuzing had bij zijn nekwervels. Hals op foto gezet, maar niks te zien. Hij heeft toen Dexamethason gehad en binnen week waren de klachten weg. Niet meer gehad. Dus waarschijnlijk kneuzing, waarbij zwelling ontstaat en op de halswervels drukt.

Begreep dat je nu naar kliniek gaat. Dat is natuurlijk heel goed.

En Boudewijn, is dat een osteopaat?


Gelukkig is het met jouw dier weer helemaal goed! We gaan nog niet direct naar de kliniek, omdat het erop lijkt dat we weer op de goede weg zijn. Bij stagnatie of zelfs verslechtering gaan we natuurlijk direct richting kliniek.
Boudewijn is geen osteopaat. Hoe hij zich noemt weet ik niet. Google hem maar eens. Is vaag, maar als het helpt.....

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:49

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:
Heb je die ook door je eigen veearts laten beoordelen?

Ik wil niet doorzagen hoor, maar je moest eens weten hoe vaak er nog met foto's wordt gerommeld.


Nicky1963 schreef:
Nee, niet weer laten beoordelen. Hij had een goed rapport met allemaal eentjes en dat voor een paard dat hoog in de sport heeft gelopen. Naar mijn idee goed genoeg. Vond het niet boeiend om de foto's nogmaals te laten beoordelen: mocht iemand ergens een 2-tje in zien, dan is er nog niks aan de hand.


Met 'gerommel' met foto's bedoel ik ook dat er verkeerde foto's / foto's van een ander paard bij een rapport zitten. Of dat de foto's te onduidelijk zijn om te beoordelen (gebeurt ook nog wel eens).

Ik vind het ook altijd fijn dat er een rapport bij mijn paard bij het paard zit, dan weet je in de regel dat je niet voor niets keurt, maar ik keur altijd opnieuw. Ik laat de foto's beoordelen door mijn eigen veearts en wat controlefoto's nemen op hoog risicogebieden, zoals de straalbeentjes. Zodat ik zeker weet dat de foto's ook bij het paard horen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 12:04

Babootje schreef:
Met 'gerommel' met foto's bedoel ik ook dat er verkeerde foto's / foto's van een ander paard bij een rapport zitten. Of dat de foto's te onduidelijk zijn om te beoordelen (gebeurt ook nog wel eens).

Ik vind het ook altijd fijn dat er een rapport bij mijn paard bij het paard zit, dan weet je in de regel dat je niet voor niets keurt, maar ik keur altijd opnieuw. Ik laat de foto's beoordelen door mijn eigen veearts en wat controlefoto's nemen op hoog risicogebieden, zoals de straalbeentjes. Zodat ik zeker weet dat de foto's ook bij het paard horen.


Ja, dat gerommel ken ik ook. Bij menpaarden van een kennis meegemaakt. Die kocht bij een gerenommeerde menner een tweespan, kreeg problemen, ging met de foto's naar zijn dierenarts en deze kwam tot de conclusie dat de foto's niet bij deze paarden hoorden en dat 1 van de paarden een complete grindbak bleek. Dier is trouwens geopereerd en helemaal oke, maar de nieuwe eigenaar was op zijn minst 'not amused'. Verder weet ik niet of het voor oude eigenaar nog consequenties had. Waarschijnlijk niet. Kwestie van kortste eind voor de nieuwe eigenaar denk ik...

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:18

Nicky1963 schreef:
Verder weet ik niet of het voor oude eigenaar nog consequenties had. Waarschijnlijk niet. Kwestie van kortste eind voor de nieuwe eigenaar denk ik...


Ik denk zeker dat dat consequenties heeft voor de oude eigenaar. Op het moment dat aangetoond kan worden dat de foto's niet van het paard in kwestie zijn. Ik neem aan dat jij de foto's ook gewoon in handen hebt?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 12:22

Babootje schreef:
Nicky1963 schreef:
Verder weet ik niet of het voor oude eigenaar nog consequenties had. Waarschijnlijk niet. Kwestie van kortste eind voor de nieuwe eigenaar denk ik...


Ik denk zeker dat dat consequenties heeft voor de oude eigenaar. Op het moment dat aangetoond kan worden dat de foto's niet van het paard in kwestie zijn. Ik neem aan dat jij de foto's ook gewoon in handen hebt?


Ja, het CD'tje met de foto's heb ik.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:33

Dan kun je het altijd nog laten checken mocht daar aanleiding voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:16

De foto's is natuurlijk niet het enige waarmee ze rommelen bij een keuring. Als een rug of hals niet goed is ziet een veearts dat ook zonder foto 's. Maar je zal de eerste niet zijn die zo'n paard toch krijgt afgeleverd met een toprapport. En ik heb het ook meegemaakt hoor. Ik ken echt zelf meerdere mensen die dat aan den lijve ondervonden hebben. Paard laten keuren met het doel om het te kopen, paard zwaar afgekeurd en een paar dagen later staat hetzelfde paard weer op sporthorses of Facebook "Klinisch en röntgenologisch goedgekeurd".

Dat sommige kopers risico nemen door niet zelf over te keuren moeten ze zelf maar weten. Maar ik vind het erg voor een paard als een nieuwe eigenaar op basis van zo'n rapport denkt dat ze met zo'n paard alles kunnen doen, terwijl het beest intussen wel vanalles mankeert en daar last van heeft. Maar goed, daarmee wil ik natuurlijk niet wil zeggen dat dat bij jullie ook aan de orde is. Want als je niet alert was op lichamelijke signalen had je dit topic niet geopend. Maar staar je alsjeblieft niet blind op enkel die foto s van de benen. Dat zegt niets.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:33

safina schreef:
Als een rug of hals niet goed is ziet een veearts dat ook zonder foto 's. .


Natuurlijk niet, veeartsen doen indrukwekkend werk waar ik veel ontzag voor heb, maar die mensen zijn ook geen superhelden hoor. Ze hebben geen röntgenogen ofzo. Niemand kan van buiten met zekerheid zien of voelen hoe een dier er van binnen uit ziet, dat is een gevaarlijke bewering. Door dit soort ideeen lopen dieren vaak te lang rond met pijn, omdat er nog te vaak wordt gehandeld op basis van aannames van 'buitenaf' van een osteopaat, instructeur, soms zelfs dierenarts, etc in plaats van op basis van bijvoorbeeld een scan of foto. (Niet in het geval van de TS oid, maar in het algemeen..)

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:47

Ik vind dat er teveel waarde wordt gehecht aan foto's. Met slechte foto's kunnen ze top lopen en andersom. Er is geen kreupelheid en al zou er ergens een minder plekje zitten in een gewricht, dan hoeft dat nog niets te betekenen. Ik zou veel meer waarde hechten aan de combinatie leeftijd, belasting/niveau en manier van lopen dan welke foto dan ook. Je lost er niets mee op door de foto's opnieuw te gaan beoordelen en ik zou in dit geval sowieso niet verwachten een oorzaak te vinden in de benen. Ik zou door blijven gaan met gymnastiseren en vanuit een lager tempo aan de losgelatenheid werken, zoals je al doet, en steeds samen met paard werken ipv alleen. Dan is het gemakkelijker om niet in het oude patroon te vervallen van wellicht te hard willen rijden. Activiteit zit toch niet in snelheid.

Het is net zo fout om te lang door te gaan met rijtechnische oplossing als het paard een medisch probleem heeft als te lang medische oorzaken zoeken voor een probleem dat alleen rijtechnisch opgelost kan worden (of in voeding/huisvesting/harnachement).

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 15:05

_Lorette_ schreef:
Ik vind dat er teveel waarde wordt gehecht aan foto's. Met slechte foto's kunnen ze top lopen en andersom. Er is geen kreupelheid en al zou er ergens een minder plekje zitten in een gewricht, dan hoeft dat nog niets te betekenen. Ik zou veel meer waarde hechten aan de combinatie leeftijd, belasting/niveau en manier van lopen dan welke foto dan ook. Je lost er niets mee op door de foto's opnieuw te gaan beoordelen en ik zou in dit geval sowieso niet verwachten een oorzaak te vinden in de benen. Ik zou door blijven gaan met gymnastiseren en vanuit een lager tempo aan de losgelatenheid werken, zoals je al doet, en steeds samen met paard werken ipv alleen. Dan is het gemakkelijker om niet in het oude patroon te vervallen van wellicht te hard willen rijden. Activiteit zit toch niet in snelheid.

Het is net zo fout om te lang door te gaan met rijtechnische oplossing als het paard een medisch probleem heeft als te lang medische oorzaken zoeken voor een probleem dat alleen rijtechnisch opgelost kan worden (of in voeding/huisvesting/harnachement).


Hear hear!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:10

NikkiDeKerf schreef:
safina schreef:
Als een rug of hals niet goed is ziet een veearts dat ook zonder foto 's. .


Natuurlijk niet, veeartsen doen indrukwekkend werk waar ik veel ontzag voor heb, maar die mensen zijn ook geen superhelden hoor. Ze hebben geen röntgenogen ofzo. Niemand kan van buiten met zekerheid zien of voelen hoe een dier er van binnen uit ziet, dat is een gevaarlijke bewering. Door dit soort ideeen lopen dieren vaak te lang rond met pijn, omdat er nog te vaak wordt gehandeld op basis van aannames van 'buitenaf' van een osteopaat, instructeur, soms zelfs dierenarts, etc in plaats van op basis van bijvoorbeeld een scan of foto. (Niet in het geval van de TS oid, maar in het algemeen..)


Even goed lezen: een goede dierenarts kan zien als het mis is en dat vervolegsn onterecht niet opschrijven in een rapport.

Ik schreef niet dat een dierenarts kan uitsluiten dat er iets mis is. Daar ging het ook verder niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:22

_Lorette_ schreef:
Ik vind dat er teveel waarde wordt gehecht aan foto's. Met slechte foto's kunnen ze top lopen en andersom. Er is geen kreupelheid en al zou er ergens een minder plekje zitten in een gewricht, dan hoeft dat nog niets te betekenen. Ik zou veel meer waarde hechten aan de combinatie leeftijd, belasting/niveau en manier van lopen dan welke foto dan ook. Je lost er niets mee op door de foto's opnieuw te gaan beoordelen en ik zou in dit geval sowieso niet verwachten een oorzaak te vinden in de benen. Ik zou door blijven gaan met gymnastiseren en vanuit een lager tempo aan de losgelatenheid werken, zoals je al doet, en steeds samen met paard werken ipv alleen. Dan is het gemakkelijker om niet in het oude patroon te vervallen van wellicht te hard willen rijden. Activiteit zit toch niet in snelheid.

Het is net zo fout om te lang door te gaan met rijtechnische oplossing als het paard een medisch probleem heeft als te lang medische oorzaken zoeken voor een probleem dat alleen rijtechnisch opgelost kan worden (of in voeding/huisvesting/harnachement).


Het is zo jammer dat er altijd gedacht wordt in óf het één, of het ander. De meeste rijtechnische problemen hebben op den duur medische gevolgen en de meeste medische problemen vragen naast behandeling ook om rijtechnische aanpassingen. 9 van de 10 keer kan je het niet los zien van elkaar. Een goede veearts kijkt integraal en is ook niet bang je te adviseren een probleem rijtechnische op te lossen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:29

maar dit was wel precies wat de TS wou horen. Niet laten controleren, gewoon doorgaan.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 15:32

Kinke schreef:
maar dit was wel precies wat de TS wou horen. Niet laten controleren, gewoon doorgaan.


Wat zegt u? Beetje jammer dit, Kinke... Lees nog eens even mijn posts voordat je reageert.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 13-02-18 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt