Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 14:41

Willen jullie met mij mee denken.

Rex ( connemara ruin van 7) heb ik gekocht in augustus is toen helemaal gekeurd ook rontgen bijhalve nek en rug, daar was geen reden voor.

Achter buigen was iets lastig leek vooral te maken te hebben met dat hij niet gewend was zijn voeten te geven.




Nu vind hij het van het begin af aan al erg lastig bij de smit met bekappen en beslaan van zijn achter voeten.

Eerder bekapte ik hem zelf op mijn dode gemak en dat ging aardig maar dan er dan ook heel ruim de tijd voor, echter sleept hij met de achter voeten en zijn hoeven werden echt vierkant en hij ging zelfs af en toe kreupelen achter.

Heb hem toen op ijzers gezet, dat was een hele klus hij leek het totaal niet gewend al lagen er ijzers onder toen ik hem kocht.

Hij heeft nu 3 keer ijzers gehad en vandaag hebben we ze er met moeite onder uit weten te krijgen want het lukt hem gewoon niet zijn voeten hoger op te tillen dan een cm of 20.

Dan krijg de smit het gevoel een paard op te moeten tillen.

Heb vandaag er dus geen ijzers meer onder laten leggen.

En heb een afspraak voor volgende week bij de kliniek om te kijken waar dit probleem vandaag komt.

Hij heeft ook een periode enkel in stap even heel kort gelopen met 1 achterbeen, de pas was echt de helft korter als bij het andere achterbeen maar in draf zag je dan weer niks.

Maar dit was niet dagelijks hoor,soms kwam dat voor nu al weken niet meer gezien.

Fysio vond hem stijf in zijn hele lijf, maar volgens haar hoorde dat bij hem, ze had zich zorgen gemaakt als bijv de benen heel stijf zijn en de rug heel soepel maar alles voelde wat stijf.

Verder geen grote blokades weten te vinden toen.




Even op een rijtje zijn klachten.

Achter niet hoger kunnen optillen als 20 cm

sloffen met achter voeten.

slechte eter.

moeite met links om galoperen en het linker achterbeen ( het binnen achterbeen) lijkt ook het been te zijn waar hij de meeste moeite mee heeft met optillen.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:52

Hoe bedoelde de fysio stijf in zijn hele lijf? In het kader van het is een stijve hark of alles zit wat vast en daarom stijf? Daar zou ik me dus zorgen om maken want uit stijvigheid kan ook zijn dat een been niet goed functioneert of dat er iets anders is bv SI gewricht. Moeite met linksom en het binnenachterbeen zijn voor mij toch alarm belletjes dat er meer aan de hand KAN zijn.
Wat moet ik me voorstellen bij Fysio? wat heeft ze precies gedaan of niet.

Misschien toch verstandig de rug volgende week wel op de foto te laten zetten misschien kan daar uitkomen wat er aan de hand is.
Is hij goed en gelijkzijdig bespierd ? Paardje is 7 was/is deze al bereden?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 15:17

ja hij was al bereden toen ik hem kocht, maar hij komt uit ierland weet dus niet veel van hem en ook niet hoelang hij al bereden is. en hij is gewoon een stijve hark er zat niks vast bij hem.
Ze heeft zijn rug behandeld dat doet ze met een soort houten potloden die krast ze over de billen waardoor hij zelf zijn bekken kantelt en de rug op bolt dit is meerdere keren gedaan en de benen wat door bewogen en dryneedling gedaan. maar hij kon zijn rug goed op bollen, en het bekken kantelen kon beter maar niks dramatisch.

Verder heel mooi gespierd toen ik hem kocht was hij schaal in de bespiering op de bovenlijn maar dat is heel mooi bijgetrokken.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 15:19

En kwa foto's van de rug daar dacht ik zelf ook aan even uitsluiten of daar niet iets speeld. maar ik overleg wel met de kliniek hoe die er overdenkt. Ik ga naar de watermolen in haaksbergen en die staan op het zelfde nivo als utrecht dus ik laat het wel aan hun over

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:41

Even een procedure vraag.
Er is een fysio geweest en die heeft paard behandeld.
Zijn daarbij dingen gezegd als 'dit is huiswerk' of 'mijn inschatting is dat het met 3 maanden regelmatig stappen over balkjes stukken beter gaat...?'

Ben je tevreden over de fysio, in de zin van ze deed haar best, legde dingen uit en kon 'een verhaal met kop en staart geven'?

Als je dier in Ierland vooral beleerd is mbt buitenritten zal de afwezigheid van de linkergalop ze een zorg zijn geweest, idem dito de aspecten van scheefheid.

Want afgezien van het slechte eten: qua bewegen (niet kreupel, maar stijf, scheef en vroeger onbespierd) lijkt de DA mij niet zo nodig.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:07

Het eerste wat me te binnen schiet is SI-gewricht/Lumbosacraal gewricht, ik heb een paard gehad met deels vergelijkbare klachten. (kort lang stappen, niet te verklaren stijvigheid maar bij fysio geen enorme bijzonderheden)

Een echo maken is wellicht een goed idee, dit kan alleen van binnenuit, op een röntgenfoto is dit gebied niet goed te zien. Dit heeft bij mijn paard uiteindelijk ook voor het antwoord op de problemen gezorgd (helaas artrose).

Sterkte hoor, lastige klachten, ik hoop op het beste voor jou en je paard.

~Lougino~Danko~

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 16:41

Janneke2 schreef:
Even een procedure vraag.
Er is een fysio geweest en die heeft paard behandeld.
Zijn daarbij dingen gezegd als 'dit is huiswerk' of 'mijn inschatting is dat het met 3 maanden regelmatig stappen over balkjes stukken beter gaat...?'

Ben je tevreden over de fysio, in de zin van ze deed haar best, legde dingen uit en kon 'een verhaal met kop en staart geven'?

Als je dier in Ierland vooral beleerd is mbt buitenritten zal de afwezigheid van de linkergalop ze een zorg zijn geweest, idem dito de aspecten van scheefheid.

Want afgezien van het slechte eten: qua bewegen (niet kreupel, maar stijf, scheef en vroeger onbespierd) lijkt de DA mij niet zo nodig.


Ja idd huiswerk mee gekregen, dingen als balkjes draven, longeren met bandages achter de billen in een rustige draf door zwaar zand draven en nog wat rug nek en bekken oefeningen. verder is er niet bij gezegd dat het met enkele maanden beter moest gaan omdat er geen grote problemen werden gevonden.

Naar de DA ga ik toch, weer eens bloedprikken en kijken naar de spier waardes of zo dacht ik zelf en de mineralen omdat ze eerder een te kort had toen ik hem kocht.
en de fysio kan er niks mee want die vind niks bijzonders hij kan alle bewegingen maken met bekken en rug en die zou niet weten wat ze er nog meer aan kan doen. en mijn fysio staat hier in de buurt bijzonder goed aangeschreven is ook werkzaam voor een kliniek hier in de buurt

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:51

Bloedprikken is altijd verstandig, een Vit E/ selenium tekort kan ook stijfheid geven.

Dat hij zijn voeten niet op kan tillen vind ik vreemd, is hij ook klinisch goedgekeurd bij aankoop? met buigproeven en staarttonus test? is hij kramperig achter?

Het sloffen, moeite met links galopperen en het linkerachterbeen lijkt mij inderdaad eerder met scheefheid te maken hebben. Of wellicht SI problemen..dat is niet in te schatten van achter een laptop en zonder alles irl te zien.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 16:55

ja selenium krijg hij al meer in combi met vitamine e dus een te kort daarvan kan ik mij niet voorstellen. hij is toen zowel klinisch al rontgen gekeurd. achter ging wel wat lastig maar dat leek vooral voort te komen uit het nooit geleerd te hebben van een voetje te geven

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:11

koetjeboe schreef:
ja selenium krijg hij al meer in combi met vitamine e dus een te kort daarvan kan ik mij niet voorstellen. hij is toen zowel klinisch al rontgen gekeurd. achter ging wel wat lastig maar dat leek vooral voort te komen uit het nooit geleerd te hebben van een voetje te geven


Mm daar mogen ze nooit vanuit gaan vind ik eigenlijk.... Ik neem aan dat er ook ataxi testen zijn gedaan bij hem tijdens het klinisch onderzoek destijds?

Ik ga wel mee met Lougino overigens. Goed dat je hem laat onderzoeken.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:16

Misschien een keer een echo laten maken voor de kniebanden?

Weet niet of het te vergelijken is hoor, maar deze klachten komen mij bekend voor, alleen dan bij mijn hond.. Die blijkt nu dus haar kruisbanden te hebben afgescheurd.. Maar weet dus niet of dit bij paarden dezelfde symptomen kan geven?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 17:27

ja ataxi testen zijn uiteraard gedaan was allemaal goed, mij deed het ook wel beetje denken aan ataxi maar hij komt met vlag en wimpel door die testen heen.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:46

De heupen?

Mijn paard is zwak in zijn heupen en is als eerste stijf op die plek.
Om de maand wordt hij behandeld door een osteopaat.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:12

Ik ben geen dierenarts of wat dan ook maar het niet goed willen tillen van de achterbenen doet mij meteen aan het SI gewricht denken....

Don't take anything for granted

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 18:17

Lukasje schreef:
Ik ben geen dierenarts of wat dan ook maar het niet goed willen tillen van de achterbenen doet mij meteen aan het SI gewricht denken....


Ja dat was ook wel mijn eigen eerste gedachte

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:32

Ik denk ook gelijk aan het SI -gewricht.
Wat betreft de hoeven, die hiel kort en de teen goed rond houden, zeker geen ijzers.
Dit helpt hem goed af te rollen.
Als ik naar de foto’s van je paard kijk mogen zn voorvoeten ook echt wel korter en ronder.
Tikt je paard ook wel eens aan?

dioni

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:39

Mijn tinker had deels vergelijkbare klachten, begonnen na een keer vastgelegen te hebben. Bij haar zag je een verkorte pas in draf alleen rechtsom met longeren als het tempo hoger lag, bv bij terugkomen uit galop. En ook niet altijd, soms weken niet.
Ik heb een kreupelheidsonderzoek laten doen, met rontgenfoto's van hakken en knieen, en echo si gewricht.
Ze bleek enkele kleine plekjes op het rechter si gewricht te hebben, waarschijnlijk al lang geleden opgelopen en getriggert door het vastliggen.
Ik moest een week pijnstillers geven, daarna weer opbouwen. Niet springen, wel buik en rug spieren trainen.
Het gaat inmiddels prima met haar.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:12

koetjeboe schreef:
En kwa foto's van de rug daar dacht ik zelf ook aan even uitsluiten of daar niet iets speeld. maar ik overleg wel met de kliniek hoe die er overdenkt. Ik ga naar de watermolen in haaksbergen en die staan op het zelfde nivo als utrecht dus ik laat het wel aan hun over


Meten is weten als je zeker wil zijn. Ben benieuwd wat eruit komt.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 19:16

Festeropre schreef:
Ik denk ook gelijk aan het SI -gewricht.
Wat betreft de hoeven, die hiel kort en de teen goed rond houden, zeker geen ijzers.
Dit helpt hem goed af te rollen.
Als ik naar de foto’s van je paard kijk mogen zn voorvoeten ook echt wel korter en ronder.
Tikt je paard ook wel eens aan?



Eerder bekapte ik hem natuurlijk. Maar slepen los je er niet mee op. Hij slijte de teen van de hoef af tot voorbij de witte lijn. En of hij aan tikt. Zijn probleem is dat hij stijf en maar ook vrij kort loopt. Nee aantikken doet hij niet deed hij dat miss maar soms dan was probleem ook kleiner denk ik. Daarbij weet ik niet op welke foto je de hoeven van mijn pony ziet maar de eerste foto in mijn profiel waren bij de handelaar toen ik ging proefrijden. Gelukkig staat hij er nu beter bij.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 19:20

dioni schreef:
Mijn tinker had deels vergelijkbare klachten, begonnen na een keer vastgelegen te hebben. Bij haar zag je een verkorte pas in draf alleen rechtsom met longeren als het tempo hoger lag, bv bij terugkomen uit galop. En ook niet altijd, soms weken niet.
Ik heb een kreupelheidsonderzoek laten doen, met rontgenfoto's van hakken en knieen, en echo si gewricht.
Ze bleek enkele kleine plekjes op het rechter si gewricht te hebben, waarschijnlijk al lang geleden opgelopen en getriggert door het vastliggen.
Ik moest een week pijnstillers geven, daarna weer opbouwen. Niet springen, wel buik en rug spieren trainen.
Het gaat inmiddels prima met haar.



Hoe hebben ze dat si gewricht bekeken. Kunnen ze dat op de foto zetten

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Anoniem

Re: Willen jullie mee denken paard stijf in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:41

Zijn de hoeven zelf verder wel goed van structuur? Bij Connemara's heb je namelijk een ernstige en veel voorkomende hoefziekte, namelijk HWSD, Hoof wall separation disease. Normaalgesproken zie je de eerste symptomen tijdens het eerste levensjaar al, maar bij veel paarden wordt het ook pas later zichtbaar, met als symptoom dat de hoefwand steeds afbrokkelt/afbreekt waardoor het paard uiteindelijk alleen nog maar op de zool loopt en dus steeds gevoeliger loopt. Ik weet niet of de hoeven van jouw pony ook afbreken, of slijt hij ze gewoon af bij de tenen?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 19:46

xyzutu2 schreef:
Zijn de hoeven zelf verder wel goed van structuur? Bij Connemara's heb je namelijk een ernstige en veel voorkomende hoefziekte, namelijk HWSD, Hoof wall separation disease. Normaalgesproken zie je de eerste symptomen tijdens het eerste levensjaar al, maar bij veel paarden wordt het ook pas later zichtbaar, met als symptoom dat de hoefwand steeds afbrokkelt/afbreekt waardoor het paard uiteindelijk alleen nog maar op de zool loopt en dus steeds gevoeliger loopt. Ik weet niet of de hoeven van jouw pony ook afbreken, of slijt hij ze gewoon af bij de tenen?



Is hij op getest gelukkig had hij het niet. Was ik wel bang voor toen ik hem kocht brokkelde zijn hoeven erg. Nu ik mineralen bij voer worden zijn hoeven ook beter

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:48

Als de “juiste” hoefvorm nog niet is bereikt zegt slijtage tot voorbij de witte lijn niks of alles.
Maar als conditie vd hoeven van je paard kort geleden nog zo was als op de eerste foto dan is hij nog lang niet aan een goede hoefvorm gekomen, daar heb je zeker 1 a 2 jaar voor nodig met de juiste bekapping.
Maar begrijp uit je verhaal dat hij inmiddels weer op ijzers stond.
Wel een super leuk dier met dat guitige kopje!
Laatst bijgewerkt door Clasical op 08-02-18 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:49

Ik kan me voorstellen dat dat je grootste angst is bij Connemara's, fijn dat het dat in elk geval niet is!

Heb je misschien een standfoto, soms is daar ook wel iets op te zien qua houding of stand van de achterbenen/rug?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 20:00

Festeropre schreef:
Als de “juiste” hoefvorm nog niet is bereikt zegt slijtage tot voorbij de witte lijn niks of alles.
Maar als conditie vd hoeven van je paard kort geleden nog zo was als op de eerste foto dan is hij nog lang niet aan een goede hoefvorm gekomen, daar heb je zeker 1 a 2 jaar voor nodig met de juiste bekapping.
Maar begrijp uit je verhaal dat hij inmiddels weer op ijzers stond.
Wel een super leuk dier met dat guitige kopje!



Ja die ijzers moesten wel. Ik rij ook liever zonder. En bekap ook liever zelf. Maar dat kon echt niet. Hij moet eerst de benen op tillen als hij dat doet gaat alles er onderuit.
En hij is idd heel leuk en vooral lief

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 83 bezoekers