[md] paard overgevoelig op wondjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

[md] paard overgevoelig op wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 20:26

Hoi allemaal!

Ik zit met mijn handen in het haar en hoop dat jullie mij een paar handvaten kunnen geven.

Mijn paard staat met 9 andere ruintjes in een mega grote paddock.. ik schat dat hij 100m x 30 m is. Misschien wel groter. Het is een leuke en stabiele groep maar helaas komt mijn paard toch regelmatig met wondjes uit het land.

Zolang de wondjes op zijn lichaam bevinden is er niks aan de hand. Maar zodra de wondjes op zijn benen bevinden krijgt hij meteen een olifantenbeen wat niet afslankt zonder antibiotica, vochtafdrijvers en stalbandages.

Hoe kan het toch dat hij bij ieder minuscuul wondje zo heftig reageert? Hoe kan ik van de antibiotica af.. hoe kan ik voorkomen dat hij zo heftig reageert.. zodra de wonden ontdekt zijn worden ze altijd meteen uitgewassen en ingesmeerd met groene leem!

Zit er iets mis met zijn lymfedrainage?
De dierenarts schrijft steeds antibiotica voor maar ik heb er niet zo’n fijn gevoel bij dat hij dat constant krijgt...

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn


Afbeelding

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2


ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:39

Ok,misschien raar dat ik het ga vragen maar toch.....

Waarom smeer je een wondje dicht met leem?
Lijkt mij juist dat als je het afsluit de kans groter is op ontsteking,
Uitwassen lijkt mij ook dat je dan iets beinvloed en het dicht zet.
Heb ooit een wond met een huidolie behandeld, dit is daardoor juist erg gaan ontsteken en pony had daar ook flink last van.
Advies van mijn veearts, wondjes niet dichtsmeren met wat dan ook..

Je zou kunnen kijken of je van binnen uit kunt ondersteunen.
Misschien een aanvullend bloedonderzoek om te kijken of daar wat uitkomt wat aangeeft dat de afweer niet in orde is
In jouw geval zou een holistische aanpak misschien wel helpen.
Je zou eens kunnen kijken of je via een kliniek als den Hoek goede resultaten kunt behalen?

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Re: [md] paard overgevoelig op wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:45

Zijn het erg oppervlakkige wondjes zonder (al te veel) bloed?
Bloeden zorgt er namelijk voor dat alle viezigheid uit het lichaam gedreven wordt. Wanneer er telkens maar sprake is van een oppervlakkig wondje dat direct weer dichtgroeit zonder bloeden, dan blijven de bacteriën in het lichaam en het direct dichtgroeien zorgt ervoor dat ze er ook niet meer uit kunnen.
Daarom is het inderdaad ook beter om niks op de wondjes te smeren, maar de boel open te laten. Eventueel kun je er een beetje blauwspray op doen om het te ontsmetten, maar verder niks op smeren.

A good life is when you smile often, laugh a lot, dream big and realise how blessed you are with what you have...

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [md] paard overgevoelig op wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 22:36

Leem houdt het vuil buiten, heeft een zuiverende werking en laat het troep er uit

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

shirleyp

Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:40

Vervelend dat hij zo heftig reageert zeg... Mijn paard geeft bij wondjes aan de benen ook altijd snel zwelling. Geen echt olifantenbeen gelukkig, maar het vult zeker. In het begin schrok ik me rot als zijn been dik was, maar nu zoek ik eerst naar een korstje. Als ik het wondje vers aantref is het been nog niet dik, hier gaat meestal een dag overheen. Uitwassen, insprayen of niks doen maakt hier weinig uit, de zwelling komt toch wel. Maar ik weet ook dat hij er nooit kreupel van is en het met voldoende beweging na een paar dagen afzakt. Vochtafdrijvers versnellen dat proces, maar ik laat het zijn lijf altijd zelf oplossen. Antibiotica hoefde hier nog nooit, daar zou ik ook zeker niet blij mee zijn...

Ik heb wel de indruk dat het minder wordt naarmate mijn paard ouder wordt, misschien stelt dat je een beetje gerust? Ik houd het altijd maar op overactieve lymfklieren, last lijkt hij er niet van te hebben. En ik inmiddels ook niet meer, het lost zichzelf altijd weer op :)

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [md] paard overgevoelig op wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-18 22:54

Hij heeft inderdaad altijd reactie op wonden of korstjes. Zelfs met vocht afdrijvers duurt het minimaal een week vaak langer voordat het beter wordt

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: [md] paard overgevoelig op wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:40

Lymfe bestaat uit vocht en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen en toevoer van bouwstoffen, met droogzetters trek je het vocht eruit en is er geen transport meer mogelijk en ook geen herstel. Hoewel het wel opgelost lijkt omdat het been dun is. Zodra je stopt met droogzetters komt het vocht vroeg of laat weer terug en is het been weer dik. Dit kan een chronisch probleem worden.

http://www.paardenlymfedrainage.nl/erva ... -drainage/



Je mag me gerust een pb sturen.

Wat je kunt doen is met voeding, kruiden en manuele lymfedrainage het immuunsysteem versterken. Dit beide heeft een brede werking.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [md] paard overgevoelig op wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:52

Gewoon aanvaarden dat het zwelt en met rust laten.
Mijn hond heeft dit ook, als hij een tand ofzo tegen zijn huid krijgt van een andere hond tijdens het spelen, wordt dat meteen 1 grote etterende wonde met dikke harde korsten vol pus en bloed.
Hem telkens volproppen met antibiotica maakte het alleen maar allemaal nog gevoeliger reageren zodra hij een nieuw wondje had.

Ik ben overal mee gestopt, krab de korsten wel weg en was het proper maar voor de rest geen chemische troep meer op de wond of in mijn hond en hoewel hij nog steeds reactie heeft en het langer duurt dan bij normale honden eer het genezen is, gaat het wel telkens vanzelf weer netjes over. Daar waar het met antibiotica dan uiteindelijk resulteerde in hotspots nadat de antibiotica op was elders in zijn lichaam omdat hij dan aan de kuur allergisch reageerde uiteindelijk.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [md] paard overgevoelig op wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-18 01:12

Zonder AB gaat de zwelling niet weg...

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:05

Een lymfdrainagekuur doet wonderen. Ik heb goede ervaringen met De Groene Os. Die druppels kun je zelf ook gebruiken. Het is een betaalbare optie en veel beter dan iedere keer maar weer antibiotica en droogzetters, die in mijn beleving averechts zullen werken.
De benen van een paard zijn minder goed doorbloed, daarom ontstaan daar vaak de eerste problemen (zoals hoefbevangenheid).

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bowo, Esther_r20, Firebug, Iris_Casper, nayla, pluisje88, posje, Room_Soesje, SentiBot, Silly_Woman en 83 bezoekers