Mijten behandelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-18 15:52

Hoi,

Ik kom er niet helemaal uit met de zoekfunctie dus open ik een nieuw topic over het behandelen van mijten.
Onze Shetlander moet hiervoor behandeld worden, maar is zoals de meeste shets op dit moment een kleine zwarte beer; scheren dus..

Moet ik haar helemaal scheren of kan ik haar hoofd en benen behaard laten?
Moet de pony die erbij staat ook echt gewassen worden? Deze schuurt niets.

Ik las dat ivermectine ook kan werken, is het verstandig direct te ontwormen naast wassen met Byemite?
Is het verstandig nog een oppepper (vitaminestoot) te geven naast het wassen?

En als laatste; moet ik een deken met hals aanschaffen of kan zonder hals ook? Ze staat 24/7 buiten in de paddock met een inloopstal en heeft dikke manen aan een kant van haar nek.

Dankjewel voor jullie antwoorden!


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:53

Waarom scheren? Sponsen tot de huid nat is kan ook. Blijft het spul ook beter plakken aangezien je het niet moet uitspoelen.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:03

Juist bitemite. Ivermectine doet niks en scheren is wel beter om het te kunnen behandelen. Het is taai proces om er vanaf te komen.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:06

Zou ook niet scheren. Gewoon met sebacil behandelen en uit de tocht houden tot ze is opgedroogd. En dan 2x behandelen met een week ertussen.

Ivermectine wordt soms volgens mij weleens in het bloed gespoten, dan schijnt het weleens te kunnen helpen tegen het eea, maar gewoon ontwormingspasta draagt niet bij aan de behandeling met mijt.

Een oppepper geven zou ik ook niet doen omdat ze mijt heeft, het heeft niets te maken met of ze lekker in haar vel zit. Als je nou merkt dat ze om andere redenen een oppepper kan gebruiken, dan kun je het overwegen, maar niet ivm de mijt. (zonde van je geld)

..•|| I am mine. Before I am ever anyone else's. ||•..

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:15

is het mijt of luis? Luis kun je ook behandelen met een spray, hoef je niet te wassen en te scheren.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:20

Bymite moet je wel wassen, is spray niet voldoende voor.

Advies was hier 2x met een week er tussen, voorkeur zelfs voor 3x met een week er tussen telkens.
Die van mij is ook gespoten door de dierenarts.

Is ongeschoren gewassen (moet helemaal doorweekt zijn, dus eerst natmaken, dan spul er op en dan op laten drogen, niet uitspoelen!).
Was na 2x behandelen en 1x spuiten er vanaf.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:34

Scheren zou ik ook niet doen. Zeker bij een shet valt het behandelen heel erg mee. Emmer vullen met water, been erin zetten, en dan is het belangrijkste deel van de benen al tot op de huid nat. De rest doe je met een borstel, gewoon vanuit de emmer, borstel in het water soppen terwijl het been er nog in staat en lekker de bovenbenen mee schrobben.
Na precies 10 dagen even herhalen, en dat zou voldoende moeten zijn.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:36

8nnemiek, het advies bij ByMite is het hele paard wassen, van kop tot kont tot op de huid nat.
Alleen beentjes redt je het niet mee. Ze kruipen door de vacht verder dan alleen de benen helaas.

Daarnaast stal ontsmetten mocht je die hebben.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:37

Dat geldt voor luizen, maar bij mijten hoef je alleen de benen te wassen. Mijten zitten niet in de vacht, maar graven gangen onder de huid.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:41

WendyLotte schreef:
Juist bitemite. Ivermectine doet niks en scheren is wel beter om het te kunnen behandelen. Het is taai proces om er vanaf te komen.


Wij (Paard van WendyLotte en mijn paard) hebben laten injecteren met een ivermectine middel. Nooit weer!
Het is vele malen erger worden dan van te voren en een van de paarden kon absoluut niet tegen het middel en ondervind hier weken last van (spierspanningen, niet kunnen aanraken op de huid).

wij houden toch maar vol met byemite en eventueel huidherstellende zalf om de wonden sneller te laten helen.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:53

Melissa, als je de mijten niet weg krijgt met byemite dan zou ik Cydectin Pour On eens proberen. Hier op bokt is er wel wat meer info over te vinden. Het is op basis van moxidectine, je druppelt het tussen de sokken, dus wassen is ook niet nodig, en het wordt opgenomen in de bloedsomloop en zo wordt het goed verdeeld over de hele huid. Is eigenlijk voor koeien, maar het werkt enorm goed bij paarden met mijt, en het is veel minder giftig dan byemite/sebacil.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:02

MarliesV schreef:
8nnemiek, het advies bij ByMite is het hele paard wassen, van kop tot kont tot op de huid nat.
Alleen beentjes redt je het niet mee. Ze kruipen door de vacht verder dan alleen de benen helaas.

Daarnaast stal ontsmetten mocht je die hebben.


Die was ik even vergeten. HEEL erg belangrijk. Anders besmet de stal je paard weer. Denk ook aan borstels, halsters etc.

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:05

Geldt ook voor lang gras, al valt dat met dit weer wel mee gelukkig. Geen idee bij welke temperatuur de mijten dood gaan buiten. De stal even goed luchten met deze vorst kan dus ook nuttig zijn.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-18 23:20

Dankjewel allemaal. Het gaat overigens om plekken op haar nek en niet op haar benen. Dierenarts gaf aan dat scheren het beste is met zulk lang haar en dit las ik ook al een paar keer dus wil dit wel gaan doen om effectiever te kunnen behandelen.
Vraag is dus alleen; helemaal of mag haar op benen en hoofd blijven zitten ivm kou, en een gewone deken of eentje met hals?

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:23

Alleen die plek (ruim) is voldoende, zo haal je het beter weg en kan je het beter behandelen

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Mijten behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:14


Jennyxx

Berichten: 3041
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:49

8nnemiek schreef:
Melissa, als je de mijten niet weg krijgt met byemite dan zou ik Cydectin Pour On eens proberen. Hier op bokt is er wel wat meer info over te vinden. Het is op basis van moxidectine, je druppelt het tussen de sokken, dus wassen is ook niet nodig, en het wordt opgenomen in de bloedsomloop en zo wordt het goed verdeeld over de hele huid. Is eigenlijk voor koeien, maar het werkt enorm goed bij paarden met mijt, en het is veel minder giftig dan byemite/sebacil.



Waar kan je Cydectin Pour On bestellen? Ik kom er met google nog niet helemaal uit :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 16:59

Mijt komt niet alleen voor op de benen. Mijn merrie heeft een tweetal jaren geleden (2 winters op een rij) in de wintermaanden erg last gehad van mijt. Ik heb haar helemaal gewassen omdat bleek dat zij niet alleen op de benen zaten, maar ook elders op het lijf.
Ik zou uit voorzorg gewoon de hele pony wassen zodat je er zeker van bent dat de mijt geen droge vluchtroute heeft.
Mijt kan ook een ander paard besmetten, al is het ene paard/pony er meer vatbaar voor dan de andere.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:13

cydectin pour on is receptplichtig volgens mij en moet via de DA. Je kunt evt. ook Tectonik pour on gebruiken. De werkzame stof is permetrine, en dat werkt ook tegen mijt/luis/vlo etc.
Even goed lezen hoeveel ml. per keer erop mag.
Over de huid verdelen (dus goed tussen de haren smeren of druppelen) anders kunnen er irritatieplekken ontstaan.
Pipetten voor honden (o.a. Exil tick-off ) is het zelfde spul, en kan ook. Dan XXL formaat nemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, jazzejam, Lielle, lindaguusje, m0niekkkie, Miss_Mii21, Yontheke en 87 bezoekers