Verplicht op rust, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 19:03

Nou, vandaag de scan gehad...niks te zien. Ik ben dus nu alle onderzoeken verder, behalve een MRI, en geen enkele diagnose. Het zit m dus ín de hoef, de veearts vermoedt een van de aanhechtingen aan het hoefbeentje. Maar goed, zonder mri weet je dat niet met zekerheid. Wat wel een zekerheid is, is dat hij dus de komende maanden op rust moet.
Hij heeft nu 8 weken rust gehad, en dempend beslag, dit gaf geen enkele verbetering.
Ze adviseren om naar een andere stal te gaan, waar dus meer paarden overdag op stal staan, zodat hij dus ook echt een paar maanden RUST en anders hier blijven en hopen dat het beter wordt, ondanks zijn dagelijkse uitspattingen. Ik ga dat sowieso niet doen. We hebben nu onze eigen stal, een heerlijke plek. Ik kan niet die betalen én nog een stalling. Maar wat nog belangrijker is, is dat ik hem niet 4 maanden 24 uur op stal wil.

Hij krijgt wel een ander ijzer. Eigenlijk moet hij een ijzer met een balk voor de afwikkeling, maar die trapt hij af. Hij heeft nu beschermende kappen, maar die kun je daar dus niet bevestigen omdat de ijzers te smal zijn (geen ruimte voor stiftgaten).
Nu hopen we dat het met een draverijzer wel lukt. Die hebben ook een afwikkeling en te smal voor stiftgaten, maar ze zijn lichter. Dus hopelijk is zijn voorbeen dan wat sneller weg, zodat hij m niet meer aftrapt. Het aftrappen is een mogelijke oorzaak van de blessure, dus dat aftrappen wil je nu ook echt niet...ook lastig dus.

Ik heb nog overwogen om hem dan dagelijks te sederen. Hij krijgt dan 1 spuit per dag, á 12,50 euro. Dat is 350 euro per maand aan sedatie. Ivm dubbele woonlasten is dit ook geen mogelijkheid, slechte timing dus.

Ik heb momenteel het gevoel dat ik niks goed kan doen, wat dit betreft. Alles heeft dikke nadelen. Ik weet het gewoon even niet meer nu.

senna21

Berichten: 11852
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:16

Misschien een goed idee om magnesium of Pavo nerve control bij te geven om de scherpste randjes er vanaf te halen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 19:22

Ja, dat is een goed idee! Hij staat op sommige dagen echt zo gespannen als een snaar, ieder geluidje zie je dan door zijn lichaam heen schokken. Ga ik proberen!

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:33

en is sederen met muisjes geen optie? Dat kost je zeker niet zoveel namelijk!

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:50

Mijn paard moest vorig jaar met een peesblessure op rust. Hij mocht dagelijks met de andere paarden mee naar buiten, maar stond dan op een pleintje naast de paddocks (dan kon hij over het draadje nog neuzen met zijn maatjes). Rustig rondscharrelen kon hij niet. Af en toe ging hij als een malle galopperen op het pleintje, happen over het draadje en weer verder galopperen. Ook met binnenhalen werd hij erg sterk. Dagelijks een schepje hagelslag (Vetranquil) bij zijn ontbijt was de oplossiing. Hij was gewoon wakker, maar deed niet meer zo idioot en kon ook weer gewoon meelopen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 23:24

Veearts vertelde dat de muisjes sinds 3 maanden niet meer verkrijgbaar zijn. Is nu verboden in Nederland. Ik wilde ze nl ook graag!

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:29

Bedoelen jullie met muisjes Vetranquil? Balen dat dat niet meer verkrijgbaar is! Het werkt goed. Gelukkig heb ik nog een bus staan in de kast, die komt nog wel een keer van pas als paard weer op rust moet.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:43

Koper schreef:
Ik heb hem gewoon laten lopen. Paard stond in een rustig groepje, en de veearts zag ook wel in dat hij in een box onrustiger zou zijn dan gewoon buiten. Een pees herstelt bij gewoon gematigde beweging (buiten rondscharrelen met andere paarden) langzamer maar wel beter dan op boxrust. Paard is helemaal hersteld.

Behalve een peesblessure heeft hij ook eens een bandblessure gehad. Aangezien hij toen stokkreupel was en een andere ruin hem steeds wat opdreef hebben we hem toen wel apart gezet. Op een niet te klein stukje. Hoe kleiner het stukje hoe vaker en scherper ze een bocht moeten maken. Ook dat is helemaal goed gekomen, na een week of zes ging hij weer galopperend en bokkend in het rond (uiteraard heeft hij in die tijd wel gewoon geneesmiddelen gehad).


Ik herken het! Mn vorige paard heeft ook een peesblessure gehad en die ging pas herstellen toen hij weer het land op ging.. boxrust had voor hem meer schade gemaakt dan herstel.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-18 12:06

Albertina71 schreef:
Bedoelen jullie met muisjes Vetranquil? Balen dat dat niet meer verkrijgbaar is! Het werkt goed. Gelukkig heb ik nog een bus staan in de kast, die komt nog wel een keer van pas als paard weer op rust moet.


Precies die ja. Goed bewaren inderdaad :)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:29

Ik heb mijn paard hier altijd op een kleine paddock gelaten bij herstel en ik ging onder het zadel op harde bodem wandelen (was voor peesblessure). Mijn merrie bleef zo in haar zelfde ritme, uiteraard veel rustiger wat betreft werkintensiteit maar daar werd het voer ook naar aangepast. Maar ze bleef op haar gekende paddock staan, ging 4x in de week onder het zadel op wandel en bleef zo gewoon heel rustig in haar hoofd. Daarnaast deed ik ook 1x per week (in de beginperiode zelfs tot 3x per week) aquatraining. Is best wel intensief voor ze maar ze overbelasten de pees er niet door. Was zeker een fijne afwisseling! Maar dan moet je uiteraard vlot op verplaatsing kunnen en dat iets of wat in de buurt hebben. Daarnaast is het ook moeilijk inschatten bij jouw paard wat wel/niet goed is gezien je niet 100% zeker weet wat het probleem is.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:34

Wat vervelend dat je nogsteeds geen duidelijkheid hebt.

Ik heb mijn paard met peesblessure op de wei laten lopen. Dat is 100% genezen en kan alles weer.
Denk dat je het beste kan kijken naar een stalling waar die overdag op een paddock komt met max 3 andere paarden en dan niet van die uitspattingen dagelijks. Mijn paard rende weleens een stukje door de wei, maar dat was te verwaarlozen en beter dan op stal neerzetten en dan bokkend en steigerend naast je te hebben.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:36

Ik ben een eigenwijze eigenaar... die van mij gooide ik gewoon buiten, op een kleiner stukje... en dan even alleen ipv met zijn vriend. Ondanks dat mijn paard altijd heel relaxed was als die opgehokt werd.
Van op stal staan gingen zijn darmen opspelen en ik vond het zelf ook gewoon 'zielûhg' :')
Alleen toen die van boven tot onder gehecht was door een sprong uit het weiland op een verkeerde plek, heeft die een aantal dagen boxrust gehad.

Je hebt verschillende rustgevende middelen als ze echt knetter worden, maar dat zou k ook altijd even met je VA overleggen. Zeker als je bijvoorbeeld een paard hebt die gevoeliger is voor koliek oid... bij de mijne was iets rustgevends in combi met minder werken sowieso een verstopping namelijk.

Die van mij had toen een afgescheurde pees in de strekbundel en een ontstoken pees en dat is allemaal heel netjes genezen ondanks dat ik me niet aan de voorschriften hield :')

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:40

Mona81 schreef:
Nee, hij heeft geen pijnstilling meer. Hij is in principe het grootste van de dag rustig, alleen zo n 2 tot 3x op een dag dan trekt hij gillend een sprintje door de bak. Als ik hem kleiner zet, dan gaat hij om de as tollen. Dat heb ik liever dat hij een sprintje rechtdoor doet!
Op stal is geen optie, hij is nu al 2x gevallen in zijn box, omdat hij daar ook gaat tollen/spinnen. Hij wordt dan zo neurotisch, dat zijn spieren gaan trillen. Ik denk dat dit dan maar de beste optie is, gewoon de hele dag naar buiten en niet longeren of wandelen.
Qua pijn valt het overigens dus wel mee, daarom trekt hij ook sprintjes. Op het zachte is hij op de volte onregelmatig. Maar op het harde is hij echt stokkreupel op de volte. Omdat hij in de bak niet zoveel last heeft, trekt hij die sprintjes ook denk ik.


Lastig he? Sommige paarden slopen zichzelf.
De meeste paarden wennen na verloop van tijd wel aan een ander regime. Het ligt een beetje aan de blessure natuurlijk, maar de meeste veeartsen zijn wel oke met buiten zetten. Vaak wordt dan wel geadviseerd dat te doen op een klein stukje (ca 2 x de box) zodat ze niet teveel vaart kunnen maken met "gek" doen.
De vaart en dan de "ho" op het eind is het meest funest voor de pezen.
ik zou inderdaad kijken naar magnesium en rustgevende kruiden. Dat haalt vaak net even het scherpe kantje eraf.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:45

Toen mijn merrie een middenpeesblessure had hebben we haar gewoon op de wei laten lopen. Die wei was ongeveer 1HA groot (geen andere mogelijkheid op de plek waar wij toen stonden) ze liep daar samen met andere paarden in. Met haar aan de hand stappen was absoluut niet te doen, dus lieten we haar daar gewoon lopen. Ze rende wel een keer een stukje maar stond gemiddeld heel rustig te grazen en wat stappen.
Onze DA raadde boxrust juist af omdat paarden daar, vooral als alle anderen naar buiten gaan, juist gek van worden en het slecht is voor de doorbloeding, darmen etc.

Mijn merrie is helemaal genezen!

Je kan best een sedatie geven, maar het lijkt me niet gezond om dat dagelijks te doen. Ik zou daar dus persoonlijk ook niet aan beginnen.

Sayra

Berichten: 83
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:02

Wat naar zeg! Maar ook vooral die onduidelijkheid nog.
Die van mij heeft 5 weken terug een trap gehad van een ander paard en daar door haar tussenpees ernstig beschadigt. Wij zijn nu bezig met de eerste 6 weken boxrust met de eerste 3 weken 2x daags 10 minuten stappen per dag en de laatste 3 weken 2x daags 15 minuten. Natuurlijk een paard die niet te houden is.... Muisjes natuurlijk ook nergens meer te krijgen dus ben ik verder gaan zoeken. Ik heb haar nu, na advies van andere, op de wietolie staan (cbd). Nooit gedacht dat het zou helpen maar ze is echt gemoedelijk ervan geworden. Als ik de druppels niet geef dan heb ik een showend kanonnetje naast me lopen en met de druppels loopt ze rustig met me mee nog wel steeds kijkerig maar het scherpe randje is er af.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 23:01

Bedankt voor de tip! Kun je toevallig een linkje plaatsen van de cbd die je gebruikt? En op welke dosering zet je je paard dan?
Beterschap voor je paard :(

Sayra

Berichten: 83
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:30

Mona81 schreef:
Bedankt voor de tip! Kun je toevallig een linkje plaatsen van de cbd die je gebruikt? En op welke dosering zet je je paard dan?
Beterschap voor je paard :(


Ik stuur je even een pb!

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:55

Ik zie dat je al veel tips hebt gehad. Maar wie weet heb je wat aan die van mij.
Mijn paard moest 8 weken op stal. In het begin was ze er niet mee eens en werd ze erg vervelend. Ik heb toen een slowfeeder in de stal gehangen. Daarna kreeg ze NAF magic. Dit werkte heel goed. Toen ze ook wat stijf werd heb ik de Bucas recuplex deken gekocht. Niet alleen voor haar spieren. Maar vooral voor haar ontspanning. Ze wordt van deze deken helemaal zen. Ik ging zelf 1a2x per dag naar stal om even met haar te stappen. Daarnaast deden ze op stal ook altijd 2x rondje stappen. De Bucas deken had ik alleen overdag op.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 12:08

Bedankt voor de tips! Interessant van die deken. NAF Magic ken ik niet, ik ga me inlezen

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:28

Ik kom ook binnenvallen in dit topic.
Na een hele lange tijd dokteren heb ik een diagnose bij mijn vriendje. Resultaat 6weken boxrust .
Hopelijk gaan we er uit komen en hersteld mijn paard

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 18:04

Ik hoop het ook voor jullie. Wat is de diagnose?

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:34

Op Bokt is veel te vinden over de recuplex deken.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je paard. En uiteraard wat straks helpt voor zijn rust

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:19

Mona81 schreef:
Ik hoop het ook voor jullie. Wat is de diagnose?


Breuk in 1 van de takken van het hoefbeen. Op eerdere foto’s was het niet gezien. Pas bij second opinion

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:33

Oh jeetje, dat zal wel schrikken zijn geweest! Wel fijn dat zoiets dus wel relatief snel kan genezen, 6 weken als ik het goed begrijp? Nu is rust dan juist extra belangrijk natuurlijk.

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:55

Mona81 schreef:
Oh jeetje, dat zal wel schrikken zijn geweest! Wel fijn dat zoiets dus wel relatief snel kan genezen, 6 weken als ik het goed begrijp? Nu is rust dan juist extra belangrijk natuurlijk.



Laat ik zeggen het geeft me eindelijk rust dat de hoofdoorzaak is gevonden. We zijn al vanaf half september onderweg. Er werd steeds iets gevonden. Nu uiteindelijk die breuk, maar die is er ook al vanaf het eerste moment.
Smid moet aan de slag en hopelijk hersteld hij. Over 6 weken terug voor controle .of het dan al genezen is weet ik niet.
Rust is heel belangrijk