Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:21

Kon zo snel geen samenvattende titel bedenken, en sorry voor het vage verhaal. Hopelijk heb ik mijn probleem een beetje samengevat zo.

Mijn pony heeft sinds ongeveer een maand een bult bij haar lymfeklier, opzich normaal dat er een bult kan zitten zei de dierenarts, zolang hij maar niet groeit. Helaas was dit wel het geval. Nu is twee week geleden de dierenarts langsgeweest voor een gebitsbehandeling omdat ze moeilijk kauwde, althans dat dachten we. Maar bij nader inzien blijkt de bult toch lichtelijk in de weg te zitten, mocht ze heel gulzig én onvoorzichtig eten kan het problemen veroorzaken. In de tijd tussen twee weken geleden en nu is de bult gegroeid en hebben we meer info gekregen van de DA en de ernst van de bult en of het levensbedreigend is. Het is dus de schyldklier waarvan de kans groot is dat het een tumor is, het kan ook iets anders zijn maar daarvoor moet het onderzocht worden d.m.v. Echografie en met een naald moet ze wat uit de bult halen en laten onderzoeken.
Het probleem is echter dat het niet te opereren valt, en mochten we het perse willen opereren het kan oplopen tot meer dan duizend euro. Daarnaast is opereren gevaarlijk door te belangerijk weefsel die daar zit.
Mijn pony is bijna 22, heeft waarschijnlijk ook artrose en heeft een heel mooi leven gehad. Inslapen voorzien wij zeker als optie. Mijn moeder heeft zelf al die keuze gemaakt schijnt het, zij wil de bult niet laten onderzoeken en Tiska vredig laten inslapen. Hier kan ik mij persoonlijk heel goed in vinden, alleen inslapen zonder dat je weet wat het is... -O-

De conclusie is dus: Er zit een onbekende bult in mijn pony haar nek die groeit. De kans dat het een tumor is is groot en goedaardig of kwaadaardig, het valt niet te opereren.

Mijn twijfels zijn nu of ik Tiska ga laten onderzoeken (wat waarschijnlijk 300 euro gaat kosten) zodat ik weet wat het is, maar er waarschijnlijk niks aan kan doen. Of mijn maatje direct laten inslapen. :\

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:37


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:38

Ik zou haar nog lekker laten staan totdat het eten echt problematisch wordt en dan laten inslapen. Ik vind het heel begrijpelijk dat je geen geld wil steken in iets wat toch niet te verhelpen lijkt. En als ze ook nog andere problemen heeft, vind ik helemaal logisch.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:40

Ik zou zeker even kijken naar wat er gevonden wordt. Nu zijn het alleen maar vermoedens. Wie weet valt er met medicatie nog wat te doen en kan ze nog een aantal jaar vooruit.

Voor wat betreft het opereren zeg je 2 verschillende dingen, aan de ene kant zeg je, het is onmogelijk vanwege de plek, aan de andere kant zeg je, 'als we echt willen opereren kost dat meer dan 1000 euro.
Daarbij heb ik dan de vraag: Heeft opereren zin of niet? Dat weet je nu eigenlijk ook nog niet, want je weet niet wat er precies zit.

Charaz

Berichten: 24288
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:45

Ik neem aan dat de dierenarts uitgesloten heeft dat het een ontsteking is, ik zou juist niet wachten tot het eten echt problematisch wordt, ze heeft er nu al last van, dan zou ik niet gaan wachten tot ze veel meer pijn krijgt.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 16:09

fjordnina schreef:
Ik zou zeker even kijken naar wat er gevonden wordt. Nu zijn het alleen maar vermoedens. Wie weet valt er met medicatie nog wat te doen en kan ze nog een aantal jaar vooruit.

Voor wat betreft het opereren zeg je 2 verschillende dingen, aan de ene kant zeg je, het is onmogelijk vanwege de plek, aan de andere kant zeg je, 'als we echt willen opereren kost dat meer dan 1000 euro.
Daarbij heb ik dan de vraag: Heeft opereren zin of niet? Dat weet je nu eigenlijk ook nog niet, want je weet niet wat er precies zit.


Onderzoek is ook iets wat ik graag wil doen, maar om €300 te steken in een onderzoek zien mijn ouders niet bepaald zitten. Mijn ouders betalen de DA en hebben niks met paarden/Tiska in het algemeen, de keuze is ook aan mij opgelegd om te bepalen wat ik moet doen. Daarvoor plaatste ik ook het topic, ik heb zelf denk ik niet genoeg ervaring met keuze van inslapen of niet. (Ik ben 15, puber, op en neer gaande gedachten en plannen etc.)

Mijn eigen dierenarts die wil het niet opereren,maar die heeft wel gezegd dat anderen het kunnen doen maar dat zo duur word.

Sorry voor het vage verhaal en de vage verwoording, ik ben niet zo duidelijk vandaag :')

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 16:11

Joolien schreef:
Ik zou haar nog lekker laten staan totdat het eten echt problematisch wordt en dan laten inslapen. Ik vind het heel begrijpelijk dat je geen geld wil steken in iets wat toch niet te verhelpen lijkt. En als ze ook nog andere problemen heeft, vind ik helemaal logisch.


Het eten is al problematisch helaas.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:13

Fluttershy schreef:
Kon zo snel geen samenvattende titel bedenken, en sorry voor het vage verhaal. Hopelijk heb ik mijn probleem een beetje samengevat zo.

Mijn pony heeft sinds ongeveer een maand een bult bij haar lymfeklier, opzich normaal dat er een bult kan zitten zei de dierenarts, zolang hij maar niet groeit. Helaas was dit wel het geval. Nu is twee week geleden de dierenarts langsgeweest voor een gebitsbehandeling omdat ze moeilijk kauwde, althans dat dachten we. Maar bij nader inzien blijkt de bult toch lichtelijk in de weg te zitten, mocht ze heel gulzig én onvoorzichtig eten kan het problemen veroorzaken. In de tijd tussen twee weken geleden en nu is de bult gegroeid en hebben we meer info gekregen van de DA en de ernst van de bult en of het levensbedreigend is. Het is dus de schyldklier waarvan de kans groot is dat het een tumor is, het kan ook iets anders zijn maar daarvoor moet het onderzocht worden d.m.v. Echografie en met een naald moet ze wat uit de bult halen en laten onderzoeken.
Het probleem is echter dat het niet te opereren valt, en mochten we het perse willen opereren het kan oplopen tot meer dan duizend euro. Daarnaast is opereren gevaarlijk door te belangerijk weefsel die daar zit.
Mijn pony is bijna 22, heeft waarschijnlijk ook artrose en heeft een heel mooi leven gehad. Inslapen voorzien wij zeker als optie. Mijn moeder heeft zelf al die keuze gemaakt schijnt het, zij wil de bult niet laten onderzoeken en Tiska vredig laten inslapen. Hier kan ik mij persoonlijk heel goed in vinden, alleen inslapen zonder dat je weet wat het is... -O-

De conclusie is dus: Er zit een onbekende bult in mijn pony haar nek die groeit. De kans dat het een tumor is is groot en goedaardig of kwaadaardig, het valt niet te opereren.

Mijn twijfels zijn nu of ik Tiska ga laten onderzoeken (wat waarschijnlijk 300 euro gaat kosten) zodat ik weet wat het is, maar er waarschijnlijk niks aan kan doen. Of mijn maatje direct laten inslapen. :\



Je geeft zelf het antwoord al, het is niet te opereren..
Indien het geen ontsteking is blijft dus over, het gaat in de weg zitten of het gaat in de weg zitten, zolang het dat niet doet is het nog oke.
Dus is inslapen je laatste optie, dus als hij in de weg zit/gaat zitten bij het doen en laten, denk vooral aan eten/drinken en ademhalen, dan is het tijd om haar in te laten slapen.
Meerwaarde van weten wat het is is er dan toch eigenlijk niet, want wat het ook is, het is niet verwijderbaar.
Dus snap de redenatie van je moeder wel.

Aangezien eten nu al problematisch is denk ik dat je kortetermijn moet gaan denken..

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:14

Ik vind dat je er verstandig en volwassen over na denkt.

Als een van mijn paarden het zou hebben zou ik een onderzoek laten doen en als mijn ouders het niet willen betalen zou ik het zelf betalen. Maar dat is ook omdat ik werk en zelf geld verdien en als 15 jarige verdien je nou eenmaal minder als je al een baantje hebt. Mocht je wat geld gespaard hebben en je wil toch graag een onderzoek zou je misschien met je ouders kunnen overleggen dat je een deel mee betaald?

Ik zou zelf niet mijn paarden "zomaar" in laten slapen zonder dat ik zou weten wat er precies aan de hand is. Want stel het zou goedaardig zijn dan zou ze misschien met eventueel medicatie een aantal jaar nog pijn vrij kunnen leven. Maar als het geld er niet is dan houd het al op en moet je het doen wat het beste is voor je paard.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:22

'houden van' is ook 'laten gaan' als het niet meer gaat.

Als ik het zo lees, houd je heel veel van jouw paard. Dat is prachtig.
Vertrouw op het oordeel van de veearts.
Hij/zij ziet het paard en voelt het paard. Als hij/zij zegt dat operatie te gevaarlijk is, dan is dat het risico niet waard.

Dikke knuffel

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:42

Ik zou aankijken tot paard echt problemen krijgt met eten/drinken of ademen en dan afscheid nemen. Je kunt beter een week ‘te vroeg’ laten inslapen dan een week te laat, hoe moeilijk het ook is.

Heel veel sterkte en succes gewenst in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:10

Fluttershy schreef:
Joolien schreef:
Ik zou haar nog lekker laten staan totdat het eten echt problematisch wordt en dan laten inslapen. Ik vind het heel begrijpelijk dat je geen geld wil steken in iets wat toch niet te verhelpen lijkt. En als ze ook nog andere problemen heeft, vind ik helemaal logisch.


Het eten is al problematisch helaas.


Ja dat zag ik net toen ik het nog eens las. Dan zou ik de keuze wel weten. Maar ik ben daar heel 'makkelijk' in hoor. Als het niet meer paardwaardig is, dan is het klaar.
Ik ben dan overigens meer voor naar de slager, ipv inslapen, maar dat is weer een ander verhaal.

pien_2010

Berichten: 43257
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:20

Ik zou het wel even laten onderzoeken. Kan namelijk ook een onschuldige cyste zijn die weggehaald kan worden. Om haar nu al te euthaniseren dat vind ik wel erg snel. Of de artrose moet al te erg zijn.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:11

Laat het onderzoeken. Dan weet je dat je er alles aan hebt gedaan. Ik heb een paar dagen voor ze stierf longfoto's laten maken van een kat die ik toen had, toen ik eenmaal zeker wist dat het niet meer goed zou komen heb ik haar na dat weekend laten inslapen. Later heb ik bij de verwerking van het verdriet er veel aan gehad dat ik die foto's heb laten maken.

Sterkte.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Re: Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:29

Ik zou het laten zelf eerst laten onderzoeken, maar ik ga zelf heel ver voor mijn paard wat het ook kost (terwijl ze nooit meer gereden kan worden). Een ander zou het misschien weer niet doen, maar je moet doen wat voor jou goed voelt en als eigenaar zie je natuurlijk het beste of je paard er echt last van heeft.

Heel veel sterkte voor je paardje en jou natuurlijk!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:56

Eerst laten onderzoeken. Pas dan weet je het zeker en kun je aan de hand van de uitslag een weloverwogen besluit nemen.

Een uur voordat mijn pony zou worden ingeslapen na al vanalles op medisch gebied geprobeerd te hebben, belde de dierenarts me op dat ze na uitgebreid overleg met andere artsen nog 1 ding wilde uitsluiten. Ik was al helemaal ingesteld op het inslapen van mijn vriendje, maar wilde toch ook deze laatste mogelijkheid met beide handen aangrijpen om hem misschien te kunnen helpen. Helaas mocht dat niet baten en was het ook dat niet en is hij alsnog die dag ingeslapen. Maar ik wist wel zeker dat ik alles had geprobeerd voor hem en dat heeft me veel rust gegeven na afloop.
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 02-02-18 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:56

Heb je goed contact met de dierenarts? Een beetje sociaal iemand?
Je zou hem/haar eens je vraag/ twijfel kunnen voorleggen. Dat schept misschien wat helderheid.
Naar zulke moeilijke beslissingen moet je ook toegroeien.
Veel sterkte gewenst.

Getty_Maan

Berichten: 2592
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Zieke 21 jarige merrie, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:05

Ik vind het dapper hoe je erover nadenkt.

Ik weet niet wat mijn keuze zou zijn als ik in dezelfde positie zou zitten.

Wel vind ik het absoluut geen rare gedachte om te laten inslapen.

Heb het er eens over in een goed gesprek met je ouders, jullie zullen vast samen tot een goed besluit komen.