Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 20:30

Daaag bokkers :wave:

Ik heb vorig jaar een Tinker gekocht met mok, ik dacht dat dit met een bye-mite behandeling wel weg zou gaan... Helaas. Tinklief blijft er last van houden, of eigenlijk komt het gewoon steeds weer terug. We hebben meerdere malen de byemite gewassen + hok ingespoten. Ook heeft ze al injecties gehad. Ik twijfel nu of ik haar dikke sokken af zou scheren in de hoop dat haar benen droger blijven en beter te behandelen zijn, maar is dat de oplossing?

Mijn pony's moeten over een modderig pad om bij de wei te komen, die ook nat is maar geen modder. Verder staan ze veel op het verharde stuk bij hun inloopstal. Qua voer krijgen ze alleen hooi en het beetje gras wat nog staat.

Iemand ideeën hoe ik paardlief nog kan helpen? /3

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:36

Ik denk dat je het binnenin moet gaan zoeken: bloedonderzoek en voer aanpassen...
Mok is meestal een gevolg van een verzwakt immuunsysteem.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:45

Zorgen dat ze kwa vitamines/mineralen weer op peil komt. Dit komt van binnenuit. Een goede vitaminekorrel kan wonderen doen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:53

Ik zou even wat informatie opzoeken over CPL. Daar krijgt het overgrote deel van de tinkers last van, en mok is bijna altijd een teken van (beginnende) CPL.
Als je tinker nog veel jeuk heeft dan kan ik je aanraden om eens te behandelen met Cydectin Pour On. Dat werkt veel beter dan bye-mite en is minder giftig en daardoor minder schadelijk. Hoe zwakker het immuunsysteem, en hoe meer afvalstoffen er door het lichaam worden aangemaakt, hoe meer problemen het paard krijgt met het lymfesysteem en hoe slechter de benen worden.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:56

Bel een goede dierenarts en laat je adviseren door een professional. Mok is een paraplu begrip, de aandoening kan verschillende oorzaken hebben. Als je wilt weten wat de juiste behandeling is, moet je weten wat het veroorzaakt. Dit begint met een afkrabsel dat je daar het antwoord op geeft. Daarna zou ik met je dierenarts een behandelplan opstellen.

Hoe langer het duurt en hoe meer je het irriteert met de verkeerde middelen, hoe moeilijker het wordt om het onder controle te krijgen.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:00

Ik denk dat je beter niet kan scheren! Bij mijn merrie is het ontstaan doordat haar huid niet goed weerbaar was tegen water dóór het scheren. Ik ben toen zelf gaan aanmodderen met sudocrème, hydrocortiderm etc., maar het escaleerde uiteindelijk tot einschuss (en een flinke dierenartsrekening, die ik dus had kunnen voorkomen door hem eerder te laten komen). Als ik jou was, zou ik dus inderdaad de dierenarts even laten kijken, eventueel om alleen al CPL uit te kunnen sluiten.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:09

Maar mok behandel je toch ook niet met bye mite?
Dat is tegen mijten en mok word toch niet door mijt veroorzaakt maar door een bacterie.
dan moet je dus anders gaan behandelen denk ik?

zelf heb ik ook een tinker, die heeft alleen de talgophoping onder de voorknie door overactieve talgklieren wat je soms ook bij tinkers ziet.
dit is prima te behandelen met kruidvat klitwortellotion
Ik scheer geen sokken,mijn merrie is al 25 jaar,kan dik in de blubber staan,maar de huid in de sokken is altijd super schoon



Denk dat het belangrijk is om te weten wat nu precies de huidproblemen bij jouw tinker zijn.
Heb je evenfueel foto's van de plekken?

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:15

En als het hogerop komt noem je het rasp(?) Het kunnen ook mijten zijn. En zo kun je opzich best nog even door gaan bij dit begrip
Het is een ontzettend naar iets. Wat heel veel kan zijn.
Mijn ervaring is dat het inderdaad ook goed wil helpen om het van binnenuit op te lossen. Alleen hooi en wat gras klinkt misschien als vitamine en mineralen tekorten. Plekjes zelf kunnen heel makkelijk te behandelen zijn door te wassen met betadine en sudo te smeren. Maar ik denk in dit geval, omdat het steeds terug komt, het typisch symptoom bestrijding is.

Ik zou ook een dierenarts langs laten komen. Die het in real life kan beoordelen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:28

Geef je helemaal geen vitamine/mineralenbrok? Wellicht is dat een goed idee. En als je even zoekt dan is er een heel groot topic over mok, mijt en rasp. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen, maar mok gaat niet weg van een anti mijt behandeling als er geen mijten zijn. Dan zul je andere middelen moeten proberen, en wat werkt is testen. Bij mijn paard is mok weggegaan door betadinezalf en schralere voeding en Vitalbix met wat TWM horsemix erdoor. Hij is al 1,5 jaar mok/mijt/rasp vrij en staat sinds die tijd ook 247 buiten.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:33

Mok kan idd ook van binnenuit komen, maar ook door bv letsel van buitenaf.

Mijn merrie had nooit last van mok totdat haar toenmalige maatje haar hoefbal stuk trapte. Al snel zat er flinke mok bij.
Begonnen met wassen met betadine en toen in de sudocreme gaan smeren. Maar werd niet beter op dus de da is langs geweest.
Plek scheren en dagelijks goed insmeren met hydrocortiderm (indien het erger werd, verband doordrenken ermee, op de plek en bandage erom heen, liefst een nacht laten zitten). Daarnaast smeren met een zalf die hersteld, verzacht maar ook de wond (en de kloof) soepel houd

Bij haar was het voldoende om met de avond (stond met de nacht op stal) te smeren met hydrocortiderm en met de ochtend voordat ze naar buiten ging met de paarden wond zalf van Equi Protecta (deze mocht ik gebruiken van de da, was positief over de ingrediënten die erin zaten) en binnen de kortste keren was ook de kloof geheel dicht, en de mok weg

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:36

Mok kan van binnen uit komen. Dus ook door voeren. Ik zou wel de sokken afscheren zodst je het beter kan behandelen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 21:47

De dierenarts is natuurlijk al geweest, meerdere keren. Combinatie rasp/mijt is het waarschijnlijk. Ik dacht dat dat onder mok viel, sorry als dat niet duidelijk was! Het zit idd ook hoger en ze heeft een soort korreltjes in haar sokken, ik dacht eerst dat het modderklontjes waren... DA heeft haar toen dus behandeld voor mijt + antibiotica ingespoten.

Ik zal eens kijken wat ik qua vitamines kan doen, ze hebben wel een liksteen maar misschien is dat niet afdoende...

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:53

Veel dierenartsen weten niet wat CPL is, dus ik zou nooit 100% vertrouwen op een da wat dat betreft, maar zo te horen valt het bij jouw paard wel mee gelukkig. Er zitten dus ook geen open wondjes? Zijn er ook geen rimpeltjes te voelen in de kootholte? In dat geval hoef je je niet veel zorgen te maken. Rasp is vrij normaal en komt wel eens door verkeerde voeding, maar ook wel eens simpelweg door overactieve talgklieren en doordat het vet aan de binnenkant van de knie zich daar een beetje ophoopt en opdroogt.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:54

Ik behandel mijn paard in het voor- en najaar met Detoxi van puur. Die verwijdert afvalstoffen. Het heeft er bij mijn fries voor gezorgd dat ze echt nog maar zelden een plekje mok heeft. Het is bij haar namelijk echt grotendeels een probleem van binnenuit die komt opzetten als haar weerstand lager is (als ze gaat verharen).

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 21:59

8nnemiek, geen open wondjes of rimpels!!

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:05

Ze heeft nu dus enkel die stukjes in haar sok hangen en verder geen open plekken etc?

Dat heeft er 1 van mij ook, doe ik verder gewoon helemaal niets aan.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:52

Daarom vroeg ik ook om een foto, als het gewoon teveel talg is,kun je het voorzichtig uitkammen.
Ik maak het altijd wat week met de klitwortellotion,dan is het weer tijden weg
Mij is wel geadviseerd om als het talg is er zo veel mogelijk van af te blijven,anders stimuleer je die klier meer en heb je meer talg :j
Mijn merrie heeft dat ook,ziet er dan inderdaad wel es wat uit als opgedroogde moddeerstukjes in de sokken net onder de knie.

Maar soms komt er wel mijt bij en dan zie je wel dat het gaat jeuken en gaan ze staan stampen

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 23:50

Jep, ze stampt ook en gaat soms liggen om met haar tanden te krabben. Dus ik denk toch weer mijt :( Ik heb zo even geen foto voorhanden, zal tzt 1 proberen te maken :)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:18

Die korrels in de sokken, plekjes die lekker wegkrabben zeg maar dat is rasp. Ook achter de voorknie zeker? Dat kan erg korstig zijn. Laat je het hooi wel eens testen? Want rasp komt van binnenuit door te rijke voeding. En de jeuk kan heel goed mijt zijn. Je zult op twee fronten de strijd moeten aangaan. Sokken wassen met anti-mijtspul om de paar weken (Beaphar hondenshampoo anti vlo kan ook- niet uitspoelen- maar afspoelen) en goede brok geven. Eens per zoveel weken even wassen tot de jeuk weg is. En bewegen, bewegen, bewegen. Hooi en water ver uit elkaar zetten, veel rijden ;) Oh, en pas op met gras en een Tinker...helemaal met lage temperaturen (vorst) en zon.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:57

Pig Oil en Sulpher! Werkt als een raket. Het helpt de mijten te verdrijven en als natuurlijk middel werkt het super tegen mok. (Wel ook opletten dat voeding belangrijk is) Je kan het ook blijven gebruiken als het weg is, preventief dus.

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Re: Aanhoudende mok, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 04:05

Je zou de sokken ook kunnen knippen ipv scheren. Heb paarden gezien waarbij de kootholtes gevoeliger leken te worden door het scheren. Heb bij die van mij alles weggeknipt en vind het zelf prettig dat je alles beter kan zien en schoner kunt houden. Maar het zal idd niet de oplossing zijn, misschien maakt het behandelen wel iets makkelijker :)