Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 18:29

Hoi Bokkers!

Ik heb in juli een tweedehands zadel aangekocht en dit dan ook direct laten passen door een zadelpasser. Wonder boven wonder was het van de eerste keer goed en paste het! Echter 3 maanden later ontstond er een drukplek onder het linkerkussen, dus weer de zadelpasser gecontacteerd. Die had het even druk dus kan niet heel snel komen. Rijden is voor mij geen prioriteit dus dan maar een maand 'pauze' :). In die maand tijd waren er dus overal onder het zadel drukplekken ontstaan, letterlijk onder het gehele zadel! En niet specifiek aan de schoft of iets dergelijks. De zadelpasser was dan ook heel verbaast toen ze kwam en heeft alles zelfs overlegd met collega's, echter niemand wist wat het kon zijn aangezien het zadel mooi zou liggen op het paard. De enige optie die over bleef was om het zadel anders op te vullen, en dat proberen we nu. Ik moest foto's maken van mijn paard haar drukplekken nu en over een 3tal maanden kijken of er verbetering is en wederom foto's naar de passer sturen.

Hebben jullie al iets dergelijks meegemaakt? Wat was toen bij jullie de aanleiding?

Groetjes!

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:31

Is het toevallig een haflinger?

Ik heb het vaker gezien bij haflingers. Die lijken enorm drukgevoelig te zijn. Meestal was het op te lossen door synthetische wol door schapenwol met lining te vervangen of een drukverlagende pad te gebruiken.

Je ziet het ook nog wel eens bij paarden die vrijwel enkel buitengereden worden in stap (weinig doorbloeding).
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-01-18 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:32

Ken het niet, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de foto's

kerstmuts

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 18:33

Sizzle schreef:
Is het toevallig een haflinger?


Ja een Haflinger inderdaad!

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:33

Zie mijn edit boven

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 18:39

SandravdB schreef:
Ken het niet, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de foto's

Afbeelding

Zo is het aan beide kanten, de witte haren zijn echt gelijk verdeeld over de oppervlakte maar zitten nog een beetje onder de 'gekleurde' vacht.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 18:44

Sizzle schreef:
Is het toevallig een haflinger?

Ik heb het vaker gezien bij haflingers. Die lijken enorm drukgevoelig te zijn. Meestal was het op te lossen door synthetische wol door schapenwol met lining te vervangen of een drukverlagende pad te gebruiken.

Je ziet het ook nog wel eens bij paarden die vrijwel enkel buitengereden worden in stap (weinig doorbloeding).


Maar zo'n pads zijn dikker dan normale zadeldekjes denk ik he? Is er dan geen risico dat de boom te krap wordt?

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:45

Ook bij mijn haf gehad. Welk zadel heb je? Ik had dit bij een mfsc zadel. Daarna een maatzadel van Daaleman en hij had kale bomen en hij kon bij gelijk laten zien waarom hij wit werd. Op het ook lag alles goed. Maar zonder de kussen en dus kaal was de vorm van heel veel type zadels niet goed.

Hierna dus maatzadel en nooit meer last gehad.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 18:48

Kelly1992 schreef:
Ook bij mijn haf gehad. Welk zadel heb je? Ik had dit bij een mfsc zadel. Daarna een maatzadel van Daaleman en hij had kale bomen en hij kon bij gelijk laten zien waarom hij wit werd. Op het ook lag alles goed. Maar zonder de kussen en dus kaal was de vorm van heel veel type zadels niet goed.

Hierna dus maatzadel en nooit meer last gehad.


Ik heb een Symbion Adventure

Voor een op maat gemaakt zadel heb ik momenteel echt geen budget als student. En aangezien er ook nog heel wat spiermassa moet bijkomen bij mijn paard, durf ik dat ook niet zo goed aan de eerst komende tijd helaas :(

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:51

BaBritFre schreef:
Kelly1992 schreef:
Ook bij mijn haf gehad. Welk zadel heb je? Ik had dit bij een mfsc zadel. Daarna een maatzadel van Daaleman en hij had kale bomen en hij kon bij gelijk laten zien waarom hij wit werd. Op het ook lag alles goed. Maar zonder de kussen en dus kaal was de vorm van heel veel type zadels niet goed.

Hierna dus maatzadel en nooit meer last gehad.


Ik heb een Symbion Adventure

Voor een op maat gemaakt zadel heb ik momenteel echt geen budget als student. En aangezien er ook nog heel wat spiermassa moet bijkomen bij mijn paard, durf ik dat ook niet zo goed aan de eerst komende tijd helaas :(


Dan zou ik toch ff kijken of je zadelmaker hem uit elkaar kan halen en er even kaal opleggen. Dan heb je gauw genoeg je antwoord of dit zadel de juiste is.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:52

Ik heb dit ook op mijn paard, geen haflinger. Mijn zadelmaker zei dat het vaker voorkomt bij haflingers en endurance paarden omdat het met een dekje erg warm wordt. Ze adviseerde bij lange ritten bij een pauze het zadel van de rug te halen. Zodat er lucht bij komt.. en goed ademende dekjes te gebruiken.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:03

Sommige paarden krijgen irritatie van bijvoorbeeld een dekje, wasmiddel wat nog op dekje zit of door de stof. Deze irritatie toont zich dan in witte haartjes. Een idee om ander materiaal dekje te proberen?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:05

Gaan die witte haren weer weg bij verharen?

Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:08

Had mijn Fjord (die ik 40 jaar geleden had :+ ) ook, alleen bij wintervacht. Heeft het dier nooit last van gehad. 's Zomers niet, 's winters wel witte haren. Was kennelijk een combinatie van wintervacht en de druk van het zadel. Was nog in de tijd van die vilten sjabrakken :D

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:47

Dayanaera schreef:
Ik heb dit ook op mijn paard, geen haflinger. Mijn zadelmaker zei dat het vaker voorkomt bij haflingers en endurance paarden omdat het met een dekje erg warm wordt. Ze adviseerde bij lange ritten bij een pauze het zadel van de rug te halen. Zodat er lucht bij komt.. en goed ademende dekjes te gebruiken.


Goh ja eigenlijk betwijfel ik het een beetje dat het daar van kan komen omdat we absoluut niet intensief rijden. En ze daarom ook nooit zweet onder haar zadel :+

@Daphneeeej: ik gebruik nu hele dunne dekjes (cottons van Eskadron). Maar ik wil gerust eens een ander soort materiaal proberen, wat kan je dan zoal aanraden van materiaal?

@Paardenfan25: Dat weet ik nog niet want ze is nog niet verhaard! Maar als ik kan gokken, denk ik dat ze gaan verdwijnen bij de zomervacht eerlijk gezegd.

@Ibbel: Oeh dat is wel een goede :+ Maar als ze deze plekken in november heeft gekregen, wilt het toch zeggen dat deze rond juli/augustus zijn ‘ontstaan’? Of ben ik verkeerd daarin? Toen had ze nog zomervacht :/. Ik had ook niet het gevoel dat ze pijn had of iets dergelijks onder het zadel, want naar mijn gevoel liep ze best goed!

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:52

Soms is het ook wrijving.
Bijvoorbeeld bij hele ronde types waar je redelijk wat beweging in je zadel hebt.
Het geeft zelden pijnklachten.

Aangezien het zo te lezen geen duur zadel is zal er wel synthetische wol in zitten.
Dan is het de moeite waard om er echte wol in te laten stoppen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 14-01-18 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:53

Sizzle schreef:
Soms is het ook wrijving.
Bijvoorbeeld bij hele ronde types waar je redelijk wat beweging in je zadel hebt.
Het geeft zelden pijnklachten.

Wat voor merk zadel is het?


Een Symbion type Adventure :)

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:56

Daar zou wel echte wol in moeten zitten, dus dat is het dan niet in jouw geval.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:58

Zou denken aan lamsvacht of schapenwol om te proberen of dat geen irritatie geeft.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:00

Wat zegt de verkoper ervan trouwens?

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 20:17

Sizzle schreef:
Wat zegt de verkoper ervan trouwens?


Ik heb de verkoper er niet van op de hoogte gesteld. Ik heb het zadel bij iemand gehaald die heel wat tweedehandse zadels verkoopt. Dus ik denk dat die me niet kan verder helpen :(

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:52

Dan zou ik een officiele dealer van het merk zoeken voor een mening.

Is het patroon links en rechts gelijk?
Het zal met niet verbazan als de afdruk linkerkant achter wat lager van de wervelkolom zit en wat hoger langs de schouder. Op het eerste gezicht heeft het wat weg van zadelrotatie irritatie (als je paard een duidelijke voorkeurskant heeft).

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 21:02

Sizzle schreef:
Dan zou ik een officiele dealer van het merk zoeken voor een mening.

Is het patroon links en rechts gelijk?
Het zal met niet verbazan als de afdruk linkerkant achter wat lager van de wervelkolom zit en wat hoger langs de schouder. Op het eerste gezicht heeft het wat weg van zadelrotatie irritatie (als je paard een duidelijke voorkeurskant heeft).


Het is nagenoeg gelijk, maar ik ga het nog eens checken! Op de exacte plek waar het begonnen was, zat er wel een propje in het zadel, dus dat kan de aanleiding geweest zijn van die ene plek.
Ik heb nu ook wel een heel scheef paard dus dat kan echt wel zijn!

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Faringo
Berichten: 8192
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:47

Heb ik in het verleden ook gehad bij een haflinger en zelfs nog wat erger. Lag wel aan het zadel. Deze is toen anders opgevuld en bij het verharen is het toen volledig weg gegaan en niet meer terug gekomen. Hij had er overigens geen last van.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Witte haren onder volledige oppervlakte zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:52

Mijn vorige paard had dit van dekjes (geen haf trouwens) die heb ik jaren gereden met een mattes lamsvel dekje dan was er niks aan de hand.

Ties 3/6/2015 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bulck, Danseresje, DenB, Folani, Kabayo, Noukie123, paljaslaura, singa en 100 bezoekers