Leverbot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:53

Ik denk dat je ermee naar de kliniek moet en foto"s of een mri moet laten maken
volgensmij kunnen ze dit soort dingen wel opereren als het niet te ernstig is


LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 13:54

tengeltje11 schreef:
welke wormen kwamen trouwens uit het mest- of bloedonderzoek?

want leverbot blijkt vaak samen te gaan met bepaalde wormsoorten.

op basis van wat zegt da A dat het leverbot is en da B dat het niet kan?

hoe is ze anders?qua conditie,vacht,eetlust,levendigheid?(daar leverbot toch vaak samengaat met doffe vacht,slechte conditie,vermageren,....)

en van waar komt ze en waar staat ze nu op de weide?
leverbot krijgen paarden eigenlijk enkel op natte weides,en meestal weides waar ook schapen en/of runderen gestaan hebben.
als ze bv nooit op drassige weides gestaan heeft,lijkt de kans op leverbot me een stuk kleiner


De eerste dierenarts zei dat het uit het bloedonderzoek kwam, de tweede had geen doorgronde reden. Ze heeft zover ik weet nooit op schapen/koeienweides gestaan. De vacht is oke en ze is niet mager.

tengeltje11
Berichten: 7075
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:55

shilady schreef:
Ik denk dat je ermee naar de kliniek moet en foto"s of een mri moet laten maken
volgensmij kunnen ze dit soort dingen wel opereren als het niet te ernstig is


opereren?
leverbot is een worm-achtige infectie?

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 07:28

Moderatoropmerking:
Topic is terug heropend met het verzoek om hier ontopic te blijven. Het andere topic blijft op slot.

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:03

Waarom heeft de eerste dierenarts je geen kuur fasinex meegegeven? Dit moet twee keer toegediend worden. Is een gevalletje baadt het niet dan schaadt het niet. Ik vind t al heel wat dat een reguliere dierenarts er mee komt! Mijn paarden hadden duidelijk leverbot, te zien in bloeduitslagen, maar dierenarts zei dat alles prima was qua waarden. Uitslagen opgevraagd, allemaal rode balkjes..... doorgestuurd naar Steffi vd laarse en die zei direct leverbot.
Leverbot kan rare dingen doen, bij elk paard anders.

Vriendin van mij is afgestudeerd paardenarts bij de uni Utrecht. Daar wordt aangegeven dat het maar bij 0,00016% van de paarden voor komt, en dus is uitgesloten.......

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 09:31

MyChoice schreef:
Waarom heeft de eerste dierenarts je geen kuur fasinex meegegeven? Dit moet twee keer toegediend worden. Is een gevalletje baadt het niet dan schaadt het niet. Ik vind t al heel wat dat een reguliere dierenarts er mee komt! Mijn paarden hadden duidelijk leverbot, te zien in bloeduitslagen, maar dierenarts zei dat alles prima was qua waarden. Uitslagen opgevraagd, allemaal rode balkjes..... doorgestuurd naar Steffi vd laarse en die zei direct leverbot.
Leverbot kan rare dingen doen, bij elk paard anders.

Vriendin van mij is afgestudeerd paardenarts bij de uni Utrecht. Daar wordt aangegeven dat het maar bij 0,00016% van de paarden voor komt, en dus is uitgesloten.......


Zal er achter vragen. Leverbot is inderdaad volgens velen een raar fenomeen. Bedankt voor de raad.


Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:22

Hier heb je wat informatie over leverbot bij paarden: http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... bot-paard/ . Die kunnen ook een gericht mestonderzoek doen naar leverbot.

Er werd al aangehaald dat jouw paard waarschijnlijk een lage weerstand heeft, waardoor hij er uit zich zelf niet vanaf komt. Fasinex is niet voor paarden geregistreerd om te gebruiken, maar dat is geen een middel tegen leverbot. Daarom mag het wel voorgeschreven worden.

Een goed paardenkliniek kan jouw paard inderdaad goed onderzoeken en met je kijken hoe vanaf nu het beste te handelen.

Weet je nog meer afwijkende waarden in het bloed? Het kan heel goed zijn dat ze tekorten heeft van bepaalde vitamines en/of mineralen en dat daardoor haar weerstand is verlaagd.

Overigens kan leverbot echt heel lang in een paardenlichaam blijven, dus misschien heeft ze het ooit wel in de opfok o.i.d. opgelopen.

Ik begrijp dat ze nu 24/7 buiten staat, stond ze dat bij de vorige eigenaar ook al en hoe lang heb je haar?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

BillyBo
Berichten: 213
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:27

Hier helaas genoeg ervaring met leverbot, zowel op veengrond als op kleigrond, wat door veel veeartsen nog steeds ontkend wordt.
Mijn ene paard werd lusteloos, zwaar chagrijnig en een veelvraat, maar viel niet af en geen diarree, later werd het oogwit geel wat wijst op slechte functie lever.
Mijn shet vermagerde snel, heel snel aan de diarree en lusteloos.
Bloedonderzoek gedaan en verhoogde leverwaardes en parasieten, dus eerst de gewone wormenkuur.
Lang verhaal kort te maken , toen ik de eerste keer met leverbot te maken kreeg heeft het 5 maanden geduurd eer we erachter kwamen
Nu is een leverbottest via bloed heel moeilijk, net als uit de mest, als het botje volwassen is maakt het lichaam(paard) namelijk geen antistoffen meer aan, maar zodra de Gamma GGT verhoogd is , die wijzen naar verstopte galgangen dan is het zo goed als leverbot, dus eigenlijk is het vrij simpel op te sporen, maar moet de veearts er wel verstand van hebben.
Mijn veearts zei ook dat hij hier nog nooit mee te maken heeft gehad en werkte dan ook alleen met paarden en met Utrecht is hij erachter gekomen.
Heel belangrijk: als het idd om leverbot gaat altijd na 6 weken nog een keer ontwormen met Fasinex/Tribex (werkzame stof Triclabendazol) dit om het jongvolwassen bot wat dan volwassen is te doden.
Als je Fasinex geeft altijd de koeienvariant geven en niet die voor schapen.

Succes!

SjonnieZ

Berichten: 2253
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Leverbot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:54

De meningen over de mogelijkheid van leverbot zijn idd nogal verdeeld in de medische wereld.
mijn dierenarts gaf aan leverbot. op verzoek van iemand anders (paard met zelfde bloedwaardes) keek de kliniek (utrecht) er naar en constateerde dat het in ieder geval geen leverbot was.
Ik heb mijn paard toch laten behandelen met fasinex en de waardes waren binnen 6 weken normaal.
kwam overigens bij tijd en wijle weer terug en iedere keer hielp fasinex.
symptomen... sloom en vage kreupelheden

BillyBo
Berichten: 213
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:52

Het probleem met leverbot is is dat iedereen denkt dat er schapen en of koeien op het land moeten hebben gelopen, alleen wordt de besmetting ook verspreid door wild o.a. ganzen en herten/ reeen.
Ook als op het weiland ernaast schapen/koeien lopen kan het op jou land ook terechtkomen.
Het leverbotslakje kruipt in de droge periode de sloot weer in en zal het niet zo nauw nemen aan welke kant hij in het najaar weer het land opgaat, zolang het maar drassig land is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appel_33, ComscoreBot, lina1998, lizy29, miisshOrse en 31 bezoekers