Paard heeft pijn net achter het oor.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 11:39

Ik heb even getwijfeld of ik een topic zou openen, toch maar wel omdat ik de exacte symptomen van mijn paard nergens weer kan vinden op internet.

Al een enige tijd loopt mijn paard met pijn net achter haar oren. In eerste instanstantie werd mij verteld dat zij gewoon last heeft van spierpijn. Opzich klonk mij dat niet gek in de oren. Met lang en laag rijden gaat het allemaal prima, maar zodra ik haar bovenin op pak wordt ze vooral lingsom erg stug en komt wat in verzet. Echter gaat het na 10 minuten rijden steeds beter en laat ze uiteindelijk wel los.

Helaas ging het de afgelopen week slechter ze begon tijdens het rijden heel erg nee te schudden en achter haar oren werd het ook heel erg warm. Na het rijden heb ik er direct koelgel op gedaan, het inmasseren van de koelgel had ze gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant leek ze te genieten van de lichte druk van mijn vingers aan de andere kant kon ze het toch ook niet zo goed hebben. Op dit moment begint ze direct met haar hoofd te schudden bij druk achter haar oor.

Jullie begrijpen natuurlijk al dat ik gelijk een dierenarts heb gebeld want ik wil niet dat ze met pijn rondloopt. Woensdag kan ik bij de dierenarts terecht en wordt er een echo gemaakt. Toch vraag ik mij in de tussentijd af of mensen dit gedrag herkennen? Paard is verder helemaal goed te pas, is vrolijk en eet gewoon goed.

The smell of earth after rain!


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:43

Persoonlijk zou ik er liever een osteopaat naar laten kijken. Ik heb zelf een paard gehad wat bij druk achter het oor echt aangaf dat hij veel pijn had, ook bij teveel druk van halster of hoofdstel reageerde hij dan heel heftig met hoofdschudden en paniekreacties. Die bleek een probleem in de hoge nekwervels te hebben en daar kan een DA niet zoveel mee, een osteopaat des te meer.

oly
Berichten: 76
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:00

mijn 2jarige wordt 3 in mei had dit ook die heeft op de wei een ongelukje gehad en het puntje van haar oor was er af inmiddels goed genezen en heb haar gisteren laten masseren ze was in ieder geval al beter aan te raken aan de oren en achter de oren zat denk ik ook vooral in de spieren

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:03

Waarschijnlijk zit je paard vast in de atlas, wervel achter de oren. Inderdaad een osteopaat bellen. Hangt ze wel eens met vast staan oid?

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:04


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 12:06

Nee hangen doet ze nooit..

Mocht er iets met de Atlas zijn, kunnen ze dat dan zien op de echo?

The smell of earth after rain!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:25

Ik zou ook de osteopaat laten komen, grote kans dat de atlas vast zit.

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:29

Vastzitten in de atlas strookt naar mijn weten niet helemaal met de warmte die je voelt, ik ben heel benieuwd wat er uit de echo komt. Misschien eerder een myositis of ligamentum nuchae aandoening?

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:31

Eerst de DA laten komen hoor !

Mijn paard had dezelfde symptomen en had forse halsartrose ..
Je moet er niet aan denken dat een osteopaat dat gaat manipuleren :n

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

mijntje92

Berichten: 237
Geregistreerd: 14-08-07

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:42

Osteopaat is zeker iemand die het kan losmaken mits er inderdaad niets 'stuk' is. Dat kan met een echo of röntgen bekeken worden. Een goede osteopaat gaat niet zomaar aan een halswervel manipuleren als het paard heel pijnlijk reageert en zal je eerst doorverwijzen naar de DA. Je kunt natuurlijk wel overleggen met je DA of het mogelijk is om na de uitslag van de echo een osteopaat langs te laten komen.

_Joelle

Berichten: 315
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:45

ik zou inderdaad ook een fysio laten komen. er kan zomaar iets vastzitten achter de oren. die van mij heeft ook pijn achter de oren gehad, bleek het tongbeen vast te zitten. dit kan ook een oorzaak zijn.

Hedwig <3

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:47

Interessant, ik volg dit even. Heb soms het idee dat mijn paard hier ook last van heeft. Met vlagen bij het halster om doen (bij bepaalde mensen) is er paniek, zoals ElCid ook benoemt. In die periodes is het ook lastig om aan die plekken te komen. Heb al een aantal keer de osteopaat er bij gehad en een keer sportmassage. Maar ook voor hun is het lastig dit te behandelen. Het is ook weer een tijd heel goed gegaan, dat er niks aan de hand was. Ik twijfel soms of het psychisch is, of dat er pijn is.
Ik ben wel benieuwd naar die echo, en of je paard dit gaat accepteren?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 13:19

Ik denk wel dat mijn paard het gaat accepteren, het is echt een gigantisch lieve merrie. Ik weet zeker dat ze zich ondanks de pijn netjes zal gedragen.

Ik ga jullie sowieso op de hoogte houden.

The smell of earth after rain!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:23

Dier_en_arts schreef:
Vastzitten in de atlas strookt naar mijn weten niet helemaal met de warmte die je voelt, ik ben heel benieuwd wat er uit de echo komt. Misschien eerder een myositis of ligamentum nuchae aandoening?


Mijn idee..!!
Dus eerst een DA erbij voor beeldmateriaal.. foto's en scan.. en daarna pas de osteo.
Een aandoening aan de lig. nuchae (oftewel de nekband) is serieus.. en ik spreek uit ervaring.

Mijn paard begon ook steeds meer signalen af te geven dat er iets niet goed was (knarsen, kantelen, niet in willen buigen aan 1 kant, geen 'front' willen maken maar wel graag laag willen lopen, en ongelijke voorvoeten).. en ik ben blij dat ik die beelden heb gezien, waardoor ik een heldere beslissing kon maken..

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:34

Het zou zomaar slijmbeursontsteking, artrose of synovitis kunnen zijn. Zeker eerst foto’s en een echo laten maken voordat je er een osteo, fysio of chiro bijhaalt.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:45

Bizar dat zoveel mensen gewoon maar de osteopaat aanraden zonder eerst op het oordeel van een dierenarts te wachten?

Voor het zelfde geld heeft hier dier iets aan de nekband of atrose.
Elke fatsoenlijke osteo zal je eerst doorverwijzen naar de DA.

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 13:51

Net even bij het paard geweest en weer even goed gevoeld. Het is niet meer heel erg warm nog wel wat warmer dan bij de andere paarden. Ik heb ook ontdekt dat er een spier? echt onder mijn vingers weg schiet als ik er overheen ga. Ze kijkt dan echt best zwoel zo van oeh dat is best lekker, echter durf ik er niet mee door te gaan want ik weet gewoon weg niet waar ik mee bezig ben. Na die aanraking begint ze wel hevig nee te schudden en gaan haar beide oren helemaal opzij. Ook zie je dan echt haar oogwit.

The smell of earth after rain!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:22

N4N4 schreef:
Eerst de DA laten komen hoor !

Mijn paard had dezelfde symptomen en had forse halsartrose ..
Je moet er niet aan denken dat een osteopaat dat gaat manipuleren :n

Precies mijn gedachten en vind dat altijd betere volgorde om eerlijk te zijn.
Ze kunnen eerst foto's maken van dat gebied. Dan kun je altijd beslissen hoe en wat.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:47

Die afspraak met de DA gewoon door laten gaan, hoor. Als die niks kan vinden kun je er dan een therapeut bij halen die spieren / gewrichten kan behandelen.
Ik zou kiezen voor een gediplomeerd dierenfysiotherapeut. Je zit in een kwetsbaar gebied daar,
ik zou een degelijk opgeleid iemand erbij willen hebben.

*** Ik noem osteo's niet per definitie slecht opgeleid, maar aangezien dat geen beschermd beroep
is moet je wel goed kijken naar hoe de osteo is opgeleid***

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:54

Ik zou in dit geval toch kiezen voor een foto en een echo. Als je weet wat er aan de hand is kun je daarna eventueel laten behandelen door osteopaat of fysio indien nodig.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Petrichor

Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 17:16

Ik ga hoe dan ook eerst woensdag naar de paardenarts die maakt sowieso een echo. Als zij beweert dag het een spierpijn of wat dan ook is, dan kies ik voor een gediplomeerde fysiotherapeut. Ik wil niet zomaar allerlei 'prutsers' bij mijn paard hebben. Begrijp mij niet verkeerd maar ik wil wel iemand die weet wat hij doet, ik ben in het wereldje van fysio en osteo absoluut niet thuis. Dus er zal dan ook niet iemand met een onbekende naam aan mijn paard komen.

The smell of earth after rain!

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:24

Echo is een heel goed besluit, de warmte kan komen van een ontsteking in spier of aanhechting van spier aan pees. Goed dat je er voorzichtig mee om gaat, vooral omdat je merrie zo'n lieverd is zal ze misschien te laat in verzet zijn gekomen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:41

Heel goed dat je laat controleren door een arts. Het is een heel gevoelig gebied voor het paard, waar veel spieren, banden en pezen aanhechten.
Even geen halster om etc.
Afbeelding

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:22

Petrichor schreef:
Ik ga hoe dan ook eerst woensdag naar de paardenarts die maakt sowieso een echo. Als zij beweert dag het een spierpijn of wat dan ook is, dan kies ik voor een gediplomeerde fysiotherapeut. Ik wil niet zomaar allerlei 'prutsers' bij mijn paard hebben. Begrijp mij niet verkeerd maar ik wil wel iemand die weet wat hij doet, ik ben in het wereldje van fysio en osteo absoluut niet thuis. Dus er zal dan ook niet iemand met een onbekende naam aan mijn paard komen.


Je mag me wel een pb sturen waar je woont, dan kijk ik even welke collega er in jouw buurt zit :)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:44

Citaat:
Bizar dat zoveel mensen gewoon maar de osteopaat aanraden zonder eerst op het oordeel van een dierenarts te wachten?

Voor het zelfde geld heeft hier dier iets aan de nekband of atrose.
Elke fatsoenlijke osteo zal je eerst doorverwijzen naar de DA.


...ik vind dit soort postings bizar.

Accoord, mijn osteopaat is DA.

Maar het idee dat welke osteopaat botweg zonder te voelen (...hoe is de nekband? Hoe voelen de gewrichten tussen atlas en C2...?)
maar van alles gaat wringen, verplaatsen en doen - nee.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Brittneyx, sannedeedee1, Volte en 66 bezoekers