Paard heeft pijn net achter het oor.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:54

Janneke2 schreef:
Citaat:
Bizar dat zoveel mensen gewoon maar de osteopaat aanraden zonder eerst op het oordeel van een dierenarts te wachten?

Voor het zelfde geld heeft hier dier iets aan de nekband of atrose.
Elke fatsoenlijke osteo zal je eerst doorverwijzen naar de DA.


...ik vind dit soort postings bizar.

Accoord, mijn osteopaat is DA.

Maar het idee dat welke osteopaat botweg zonder te voelen (...hoe is de nekband? Hoe voelen de gewrichten tussen atlas en C2...?)
maar van alles gaat wringen, verplaatsen en doen - nee.


Nou, dat verschilt dus weldegelijk per osteopaat. Het moeilijke is dat dat beroep niet beschermd is en iedereen zich in principe osteopaat mag noemen. En in zo'n kwetsbaar gebied zou ik dat risico niet willen nemen

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:38

Maar je mag toch pas een opleiding als osteopaat doen als je zelf humaan fysiotherapeut bent?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:42

Change3x schreef:
Maar je mag toch pas een opleiding als osteopaat doen als je zelf humaan fysiotherapeut bent?


Nee joh, dat zijn die dierenfysio's. Dat is een wettelijk beschermd beroep. Osteopathie is niet beschermd en dus mag iedereen zich osteo noemen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:44

TS lijkt me wel zo slim dat als je een osteopaat aanraad ze wel begrijpt dat ze een osteo moet kiezen die dierenarts is.

Staat ze 24/7 op de wei? Vast gezeten? Halster om? Schop gekregen? Oor ontsteking? Kopstoot gehad?

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 22:52

Mijn paard staat in principe op stal en komt gewoon dagelijks buiten. Paard wordt ongeveer 5 dagen in de week getraind. Met vast staan hangt ze nooit, ze heeft altijd gewoon een gedragen hoofd. Halster heeft ze eigenlijk nooit om, tenzei ik haar op de wasplaats of vrachtwagen zet. Voor zover ik weet heeft zij nooit een klap gekregen. Ze heeft ook nooit vast gelegen op stal, ik maak namelijk hoge schuine wallen van zaagsel zodat als ze gaat liggen ze genoeg ruimte heeft om weer op te staan. Mocht ze wel 'vast' liggen dan kan ze het zaagsel weg trappen waardoor er alsnog een halve meter extra ruimte is, maar dan is het ook zichtbaar voor mij dat ze heeft vast gelegen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:55

Rindin schreef:
Change3x schreef:
Maar je mag toch pas een opleiding als osteopaat doen als je zelf humaan fysiotherapeut bent?


Nee joh, dat zijn die dierenfysio's. Dat is een wettelijk beschermd beroep. Osteopathie is niet beschermd en dus mag iedereen zich osteo noemen.


Oh, mijn osteopaat was namelijk eerst humaan fysiotherapeut en haar opleiding tot osteopaat heeft een aantal jaar geduurd. Apart. :')

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:57

Change3x schreef:
Rindin schreef:

Nee joh, dat zijn die dierenfysio's. Dat is een wettelijk beschermd beroep. Osteopathie is niet beschermd en dus mag iedereen zich osteo noemen.


Oh, mijn osteopaat was namelijk eerst humaan fysiotherapeut en haar opleiding tot osteopaat heeft een aantal jaar geduurd. Apart. :')


Dat kan, maar dat is niet verplicht. Wel als je dierenfysio wilt worden.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:02

Natuurlijk ga je eerst voor een echo en/of röntgenfoto.

Misschien kan je iets met deze informatie: http://www.praktijkvoorpaardenosteopath ... het-paard/ . Ik vind het wel een mooie en duidelijke uitleg eigenlijk.

In de osteopathie in Nederland zijn drie stromingen, de ene studeert ( af) bij Icreo, de andere bij het Janek Vluggen Instituut ( EDO) en dan heb je nog Hippo Sofia. Ik persoonlijk vind die van Janek Vluggen het fijnst werken voor zover ik ervaring met osteopaten heb.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:07

Wat een bijzonder symptoom ts, wellicht handig om de reactie op jouw lichte massage even te filmen.
Heeft ze koorts? Ik ben erg benieuwd waar je da mee komt!

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 08:48

Nee ze heeft geen koorts.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:49

Ik sprak laatst nog een vooraanstaand arts van een grote kliniek die veel paarden uit de top-sport onder behandeling heeft. Die vertelde dat hij zulke klachten vaak kreeg vooral bij paarden die al wat ouder waren en erg hoog in de topsport meelopen. Doordat die paarden hoog in de oprichting lopen wordt en nog wel eens wat geforceerd, paarden lopen niet fatsoenlijk door het lijf en krijgen dan blokkades in andere plekken van hun lijf zoals in de rug of juist op het hoogste punt van de hals. Hij vertelde dat hij recent nog een paard had behandeld dat helemaal vast zat en dat er al sprake was van verkalking bij het gebied van de atlas.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:40

Hoe is de echo verlopen TS?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:55

Abacab schreef:
Ik sprak laatst nog een vooraanstaand arts van een grote kliniek die veel paarden uit de top-sport onder behandeling heeft. Die vertelde dat hij zulke klachten vaak kreeg vooral bij paarden die al wat ouder waren en erg hoog in de topsport meelopen. Doordat die paarden hoog in de oprichting lopen wordt en nog wel eens wat geforceerd, paarden lopen niet fatsoenlijk door het lijf en krijgen dan blokkades in andere plekken van hun lijf zoals in de rug of juist op het hoogste punt van de hals. Hij vertelde dat hij recent nog een paard had behandeld dat helemaal vast zat en dat er al sprake was van verkalking bij het gebied van de atlas.

Zet stipje op dit topic, ben benieuwd wat er wordt bevestigd bij het vervolg onderzoek.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 14:07

Haar nek is helemaal nagekeken in de dierenkliniek en er mankeert helemaal niets aan. Ik heb wel meegekregen omdat stuk achter de oren goed te masseren voor dat ik ga rijden, tijdens het rijden nog meer aandacht te geven aan het loswerken voordat ik haar bovenin oppak. Tot nu toe lijkt dat aardig goed te gaan, maar het is nog wel even afwachten hoe dit uiteindelijk gaat uitpakken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:25

Hebben ze ook een echo of röntgenfoto's gemaakt? Of alleen een klinisch onderzoek gedaan? bestaat het probleem nog steeds? Dan zou ik toch nog verder laten kijken. Misschien kan je wat met dit artikel: https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... het-paard/ . Mijn ervaringen met de Raaphorst zijn heel goed, voor het geval je twijfelt.

Petrichor

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 14:40

Ja ze hebben speciale foto's gemaakt waarop ze alles kunnen zien. Zeer duur grapje, maar ik ben wel blij dat ik nu weet dat het niks is wat echt ernstig is.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:16

Wellicht toch osteopathisch er naar laten kijken ivm de zenuwen die daar in dat gebied starten/uitkomen en het bijv van een orgaan of ander lichaamsdeel af komt.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:14

Maar op foto's kan je toch geen pezen, spieren en banden zien? Dan zou er toch nog een echo gemaakt moeten worden om problemen daarmee uit te sluiten?

Op zich mooi dat er op de foto's niets te zien was hoor!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:18

Ik vraag me inderdaad ook af of er een echo gemaakt is? Synovitis en bursitis bijvoorbeeld zijn alleen op een echo te zien

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:54

Misschien kun je het mutsje van Back on track nog eens proberen ter ondersteuning, onze paarden vinden het heel prettig en knopen en zwellingen namen binnen korte tijd enorm af tot praktisch nul. Ik ben behoorlijk enthousiast.

Afbeelding

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:03

Petrichor schreef:
Ja ze hebben speciale foto's gemaakt waarop ze alles kunnen zien. Zeer duur grapje, maar ik ben wel blij dat ik nu weet dat het niks is wat echt ernstig is.


Maar wat is er dan wel uit het onderzoek gekomen? Niet aan de hand gewoon even masseren voor het rijden vind ik persoonlijk een wat vreemde conclusie. Zeker wanneer het probleem zo ernstig was dat je er mee naar een kliniek bent gegaan.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:22

Jet schreef:
Maar op foto's kan je toch geen pezen, spieren en banden zien? Dan zou er toch nog een echo gemaakt moeten worden om problemen daarmee uit te sluiten?

Op zich mooi dat er op de foto's niets te zien was hoor!


Klopt.. op de foto's van mijn paard was er op de foto's óók niets te zien.
Echter.. toen we de nekband gingen bekijken met een echo.. bleek deze al voor 75% door gescheurd te zijn.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:14

Ik ben wel benieuwd hoe het nu met het paard van TS gaat.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Paard heeft pijn net achter het oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:51

Bij mijn paard ( met dezelfde vage klacht , je kon niet fatsoenlijk een hoofdstel omdoen of aan de rechterkant achter het oor aanraken ) heeft de chiropractor de atlas rechtgezet en dat heeft een hoop verbetering gebracht( paard had als jong dier weleens gehangen en een klapper gemaakt op de straat) . Was verder op de foto's ook niets te zien. Het heeft waarschijnlijk zo lang vast gezeten dat de spieren nog wel een paar keer behandeld moesten worden. Hoe langer ze onder t zadel was en verder opgeleid hoe minder last ze er nog van had. Heeft wel een poos geduurd om dit paard echt van top tot teen recht te richten en beide kanten even sterk te krijgen , weet alleen niet of dit alleen de oorzaak was.

3uitenbeen

Berichten: 802
Geregistreerd: 06-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 07:51

Beste Ts en anderen waarvan het paard last heeft van de nek,

Is er nog verder onderzoek gedaan en wat kwam daar uit? Mijn paard loopt het eerste kwartier zeer hoog met zijn hoofd, ook wanneer er geen druk is.
Chiropractor is geweest en atlas was wel goed te bewegen. Echter de kwaal is niet genezen...
Ik denk aan nader onderzoek en wellicht toch een anatomisch gevormd hoofdstel. Iemand daar ervaring mee?