Kale plek naast staart.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Kale plek naast staart.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 00:39

Hoi allemaal!

Mijn Tinker merrie heeft sinds enkele weken een kleine schuurplek naast haar staart.
Ik heb haar zelf nog nooit niet aan haar staart zien schuren maar de flap achteraan haar regendeken is wel helemaal kapot, dus volgens mij schuurt ze wel degelijk.
Haar staart zelf is wel nog mooi, het is echt zo het plekje vlak naast haar staart dat wat kaler wordt. Ik heb schrik dat dit erger zal worden en wil dan ook nu graag hier iets aan gaan doen.
Ik heb al wat op intenet rondgezocht en ook op bokt maar ik krijg zo een overvloed aan middeltjes dat ik het bos door de bomen even niet meer zie. Welk product kan ik nu het best gaan gebruiken of wat kan ik doen om het een beetje in de hand te houden?

Deel jullie ervaringen! :)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kale plek naast staart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 01:09

Is ze gecheckt op aarswormen?

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 09:52

senna21 schreef:
Is ze gecheckt op aarswormen?

Heb zelf geen idee dat zoiets bestond. Ze is deze week wel nog ontwormt.
Hoe kan ik zoiets checken?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kale plek naast staart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:40

Aarsmade moeten met fenbendazol (panacur) bestreden worden. Ivermectine (gewone kuren en equimax), moxidectine (equest en equest pramox), pyrantel (strongid p is het meest bekend) en praziquantel (equest pramox en equimax) bestrijden het niet.

Testen kan je doen met een (doorzichtig) plakbandje op het poepgat en dan eraf trekken (pas op voor hoeven) en dan onder de microscoop bekijken voor eitjes. Maar zelfs dat geeft niet altijd uitsluitsel.

Ons is geadviseerd om naast 2x panacur met 2 werken tussentijd ook hun poepgat en staartwortel (en jouw geval ook binnenkant staartflap dagelijks met een babydoekje af te nemen. Daarmee verwijder je de eieren ook en voorkom je dus doorsmetten.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 12:53

Mizora schreef:
Aarsmade moeten met fenbendazol (panacur) bestreden worden. Ivermectine (gewone kuren en equimax), moxidectine (equest en equest pramox), pyrantel (strongid p is het meest bekend) en praziquantel (equest pramox en equimax) bestrijden het niet.

Testen kan je doen met een (doorzichtig) plakbandje op het poepgat en dan eraf trekken (pas op voor hoeven) en dan onder de microscoop bekijken voor eitjes. Maar zelfs dat geeft niet altijd uitsluitsel.

Ons is geadviseerd om naast 2x panacur met 2 werken tussentijd ook hun poepgat en staartwortel (en jouw geval ook binnenkant staartflap dagelijks met een babydoekje af te nemen. Daarmee verwijder je de eieren ook en voorkom je dus doorsmetten.

Bedankt voor het uitgebreide uitleg. Maar ik beschik zelf niet echt over een microscoop of zoiets. Zou het ook helmen als ik het gewoon sowieso al met een babydoekje proper maak?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kale plek naast staart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:20

Het is in ieder geval een begin. Wij hebben zelf het uiteindelijk ook zonder te testen met panacur ontwormt (samen met dagelijks schoonmaken met een billendoekje). Bij ons hebben de shetten er sinds de besmetting 1 a 2x per jaar last van gehad totdat we naar een andere stalling verhuisden. De eitjes blijven best heel lang leven in de omgeving namelijk.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:07

Ik was 2 dagen niet op stal geweest en de plek is alleen maar erger geworddn. Morgenvroeg bel ik de DA...
Afbeelding

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 11:48

Deze ochtend de DA gebeld en morgennamiddag komt hij langs. I will keep you updated!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:58

Kan ook luis zijn,zeker in dikke staarten zie je ze rond de aanzet en in de staart zelf wel.
Ben benieuwd wat de veearts zegt :j

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kale plek naast staart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:15

Ik verplaats dit topic naar Medisch.