Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:07

Janine1990 schreef:
Heb je hem al eens gelongeerd met een bit in, en een halster er overheen?
Ik zou eerder aanraden om een kaptoom te gebruiken dan een touwhalster. Bij mijn weten mag je een paard niet eens vastzetten aan een touwhalster, omdat het zo scherp inwerkt als er druk op komt.
En dan kan je ook prima een bit aan het kaptoom maken.

Sowieso ben ik geen fan van de longeerhulp, ik zou eerder voor een concord longe gaan, maar dat kan persoonlijk zijn.

Ik vind niet dat hij een erg gespannen indruk maakt op dit filmpje (maar ik moest mijn hoofd draaien, dus kan zijn dat ik wat heb gemist), meer een paard dat totaal geen idee heeft wat er nu eigenlijk van hem verwacht wordt. Dat zie je ook heel goed doordat jij constant geluidjes maakt om hem aan te sporen zodra hij terugkomt. Waar is je longeerzweep? Vind ik erg essentieel om een paard te leren wennen aan een drijvende hulp. En de meest eenvoudige grote hulp die je het om een paard te belonen door iets weg te halen. (zie het als een overgang te paard maken, je drijft en als het paard luistert stop je daarmee, je haalt de hulp weg om aan je paard te bevestigen dat hij juist heeft gereageerd)

De onzekerheid die ik bij het paard zie op het filmpje, wekt bij mij de indruk dat hier wat stappen zijn overgeslagen.


TS, lees deze post eens goed door. En met name de laatste zinnen. Je paard is niet gespannen, je paard is enorm onzeker. Jij geeft hem geen stabiele leider waar hij op kan vertrouwen en geeft alleen al met je stem enorm tegenstrijdige signalen.

Heb je wel eens goed les gehad in longeren?

We saw brilliance when the world was asleep


DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:24

Art_Ificious schreef:
Dat ik niet op iedereen reageer is door tijdgebrek. Mijn excuses daarvoor.

Er zijn enkele bokkers die een pb ontvangen hebben.
NinaCharlie ik had u niet gestuurd omdat er op de eerste pagina al iemand was die een kostenplaatje voor me kon melden via pb, en haar had ik al gestuurd gehad. ;)
Ik lees veel goede tips, bovenlijnsyndroom ga ik ook zeker opzoeken kende ik niet.

Ook veel uiteenlopende prijzen, denk dat ik een aantal dierenartsen moet zoeken die mobiel apparatuur hebben en prijzen opvragen.

Let wel op dat er grote verschillen zijn in apparatuur. Zelfs bij sommige klinieken kun je soms beter een schets laten maken dan een foto. Ik zou een van de grotere klinieken kiezen, zoals lingehoeve. Daar zagen ze zoveel meer op de foto dan bij andere klinieken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:25

Ik dacht dat dit dier bang van touwtjes was.
Ik zie er enorm braaf!! Paard. Maar die echt niet weet wat er nu weer verlangt wordt.

Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:40

Art_Ificious schreef:
Even voor de duidelijkheid toen hij 24/24 vrije beweging had was hij zo:
[ [url=m/hWZkj3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BUulEj.png]Afbeelding[/url] ]

Zijn gedrag? Schrikkerig, terughoudend niet kunnen begeleiden want trok zich onmiddellijk los. Had echter wel vertrouwen in mij maar hem begeleiden van de ene naar de andere wei lukte niet, hij bleek ook een grote angst voor touwen te hebben.
Kreeg onbeperkt ruwvoer en een goede brok maar zijn manier van lopen is nooit veranderd. Ook tijdens het spelen met een ander jong paard liep hij niet ontspannen.

Wat betreft voeren: ik mag dan wel 7km ervandaan wonen, ik geraak er echter niet dagelijks ivm werk en openbaar vervoer. Manege is smorgens pas te betreden vanaf 7u maar dan ben ik dus al op weg naar het werk.
Een voerton neerzetten is een optie maar zal dat eerst moeten bespreken dan. Ook qua hoeveelheid de stalbaas dan moet voeren moet ik eerst allemaal opzoeken.


Maar hier had je hem toch maar een paar weekjes? De foto's vertekenen daarom natuurlijk wel, toen was hij nog niet mooi op gewicht. :)
Verder denk ik dat je hem gewoon aan de lange lijnen moet zetten, lang en laag en zo zijn spieren op de juiste manier laten ontwikkelen. En niet zo onzeker zijn. :(:)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:03

Janine1990 schreef:
Sowieso ben ik geen fan van de longeerhulp, ik zou eerder voor een concord longe gaan, maar dat kan persoonlijk zijn.

Eens, ik vind de longeerhulp ook een onding. Kwam een YT-filmpje tegen wat goed illustreert waarom: hier. De concord longe ken ik niet goed genoeg om een oordeel over te geven. Wat ik echter bij de meeste bijzetteugels een ontzettend nadeel vind, is dat je ze instelt op een bepaalde stand en die alleen kan veranderen door het paard stil te zetten, erheen te gaan, aanpassingen te doen en het paard weer op weg te sturen.
Ik werk daarom graag met dubbele lange lijnen; ik kan mijn paard dan precies op het goeie moment even ondersteunen als dat nodig is, maar ook loslaten als dat nodig / gewenst is.

Oy with the poodles, already

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:04

TS, werken aan de hand is ook een prettige manier om je paard recht te richten en te laten ontspannen zonder dat je met longes e.d. aan de gang moet wanneer hij dat eng vindt. Maar wederom....wel onder begeleiding!

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:08

NinaCharlie schreef:
TS, werken aan de hand is ook een prettige manier om je paard recht te richten en te laten ontspannen zonder dat je met longes e.d. aan de gang moet wanneer hij dat eng vindt. Maar wederom....wel onder begeleiding!


Dit kan ik absoluut beamen. :j Mijn scheve, sterrenkijkende pony is in een half jaar énorm vooruitgegaan door deze manier van werken. Maar les (van iemand die hiervoor een opleiding gevolgd heeft) is wel een must.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 23:19

Ok hij is inderdaad minder gespannen met deze longeerhulp.
Maar vergelijk dat dan eens met een filmpje waarbij hij de longeersingel om heeft, dan is hij duidelijk meer gespannen.

Edit: zie nu pas dat ik geen filmpjes met longeersingel om online heb staan.
Maar de foto toont toch duidelijk meer spanning?
Hier is trouwens een héél ervaren persoon met Limo bezig.
Afbeelding
Afbeelding

Hij is al enorm vaak met bit gelongeerd, maar met de longeersingel om is hij elke keer méér gespannen.
Vandaar onze keuze (zus, vriendin (beide met véél meer kennis) en mijzelf) om voor de peli te gaan omdat deze losjes om hem zit en niet vastgesingeld zoals de longeersingel.

Leef en laat leven.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:27

Zie je daar echt een bang en zeer gespannen paard? Je beseft dat wat spanning normaal is in het proces van zadelmak maken en beleren? Op die twee foto's zie ik ook een paard wat in z'n hele houding uitstraalt dat hij niet weet wat hij moet doen.

Over die zeer ervaren persoon:
- de longeerlijn hangt en heeft geen contact
- ze staat voor z'n schouder
- waar is de zweep/voorwaartse ondersteuning?

We saw brilliance when the world was asleep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:29

Het lastige aan alle longeer/langelijnen/hulpteugeltips die hier gegeven worden vind ik dat ze alleen werken als de persoon aan de andere kant niet alleen weet hoe ze ze toe moet passen, maar ook weet hoe het eruit ziet als het paard hier goed of fout op reageert.

Je kunt tegen iemand zeggen 'je moet je paard leren om aan de longe onder te stappen met het binnenachterbeen, waarbij de binnenachterhoef dus niet in de afdruk van de voorhoef wordt geplaatst maar iets meer naar buiten, namelijk midden onder de buik'. Met heeeeel veel geluk is die persoon dan ook nog in staat om die nieuwe handelingen meteen goed toe te passen zodat het paard er niet door in de war raakt maar. Maar zelfs als dat allemaal perfect gaat dan is er nog één groot probleem: de mens geeft de juiste hulpen, het paard reageert netjes door de binnenachterhoef verder naar buiten onder de navel - maar doet dat door zijn romp helemaal recht te houden, zijn hals vanuit de borst 90 graden naar binnen te knikken en zo over de buitenschouder weg te rennen.
De mens denkt 'Ja, ik heb precies gedaan wat ik in de instructie las, mijn paard zijn binnenachterhoef doet nu precies wat het volgens de instructies moet doen en dus wordt hij door dit nu maar flink vaak te herhalen vanzelf sterk en gezond.
Resultaat: na een maand zijn de rugspieren van het paard weg en staat hij met een peesblessure aan een voorbeen.

Je kunt mensen wel leren wat ze moeten doen en wat ze als doel moeten nemen, maar alleen een live instructeur kan je precies laten zien hoeveel procent van de beweging nu goed is en hoeveel procent fout, en welke procenten van die fouten killing zijn en welke procenten je in een beginfase wel even mag accepteren, zolang je je paard maar snel aan betere alternatieven helpt.

Het enige wat de TS volgens mij kan helpen is een instructeur zoeken die hun live kan helpen, niet alleen door aan te wijzen goed en fout is, maar vooral ook door één groot overkoepelend trainingsprogramma te bieden dat logisch is voor vooral het paard, maar ook voor de TS. Dan zie je namelijk dat als je de funderingsoefeningen goed legt, dat alles wat daarop gestapeld wordt bijna vanzelf goed gaat, en dat is een compleet ander trainingssysteem dan een drijfzand aan losse oefeningetjes (longeren zonder lichamelijke meerwaarde, angst voor touwtjes wegtrainen, erop zitten in de stal enz) waar een gevoelig paard met een beetje pech alleen maar zenuwachtiger van wordt omdat er geen grote lijn in zit, hij niet kan voorspellen wat de volgende oefening is en dus nooit met je mee kan denken.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:34

Een paard kan pas in een goede houding lopen wanneer hij ontspannen is. Een goede houding is het kantelen van zijn bekken, actieve achterbenen, ontspannen van de rug, aanspannen van de buik.

Als hij dat niet kan, of niet vanzelf doet, zal hij nooit ontspannen kunnen nageven of zijn neusje naar beneden doen.

Wanneer je er een longeerhulp omdoet of een longeersingel met bijzet aan knoopt zonder dat bovenstaande basis in orde is leert hij eigenlijk enkel en alleen dat hij doorloopt met een gespannen rug en tegelijkertijd krijgt hij bij elke pas die hij zet druk in zijn mond omdat de hulpteugel gespannen staat wanneer hij zijn stappen afmaakt. Het enige wat hij daarvan op den duur leert is het ontwijken van druk in de mond terwijl hij nog steeds volledig op de voorhand loopt zonder zijn achterbenen te gebruiken.

Nogmaals, verdiep je eens in hoe paarden correct horen te lopen en wat de goede volgorde is. Longeren met enkele lijn wordt vaak vergeten maar ook dat is zo vreselijk nuttig!

Zal even een foto toevoegen als voorbeeld. Heb hem eerder eens op Bokt geplaatst. Wel wil ik er bij benadrukken dat ik niet zeg dat dit een perfecte houding is maar het laat zien wat een verschil je kan behalen als je weet waar je op moet letten.

Afbeelding

PrinceAmos
Berichten: 2757
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:40

Wat ik mij vooral afvraag, al die adviezen hier op bokt. ‘Je moet bezig zijn met de achterkant, neem grondles, doe dit doe dat’. Als ik het goed begrijp is het nog een jong paard, ieder paard is verschillend. Waarom gooi je het dier niet eerst een half jaar tot een jaar nog lekker het land op? Zo te zien is hij helemaal nog niet klaar om te gaan werken. Vind hem nog erg puppy en iel gebouwd.

In die tussentijd is het voor jou een slim idee om je te gaan verdiepen in de theorie. En niet alleen de basis, maar ook de achterliggende gedachte.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:41

Ik vind dat heel mooi verwoord door beide posters hierboven (ninacharlie en xyzutu2) en kan me er alleen maar bij aansluiten

Ts, ik heb het al vaker gezegd (of tenminste proberen te zeggen) maar je bent nu dus weer omwegen aan het bedenken en symptomen aan het aanpakken. Je pony raakt niet gespannen van touwtjes, de singel, de omgeving of de kabouter in de hoek. Hij raakt gespannen van de manier waarop hij gehouden word en de manier waarop er met hem omgegaan word. Dan kan je de oppervlakkige oorzaak (in dit geval de singel) weghalen maar je lost er niets mee op en valt vanzelf terug in een nieuw probleem. Ook ik gun je heus plezier met je pony (met de vorige al) en denk echt wel dat je het goed met hem voor hebt. Alleen zie ik je nu (alweer....) in steeds hoger wordend tempo op de afgrond afdenderen en terwijl wij hier met zijn allen je toeroepen om te rennen trap jij vrolijk de gas nog wat extra in. Ik heb eigenlijk geen woorden voor hoe zonde ik het vind dat je keer op keer kiest voor 'hulp' en aanpassingen die net niet de vinger op de zere plek leggen, geld uitgeeft aan middelen en begeleiding die je net niet gaan helpen en dus aan het eind van de rit onwijs veel tijd, geld en energie kwijt raakt zonder er echt iets mee opgeschoten te zijn. Je voelt je tijdelijk beter omdat diegene je even het gevoel geeft dat je op de goede weg bent maar ik wou dat er manier was om je te laten zien dat met paarden de lange weg die vooraan begint uiteindelijk toch de kortste is.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:43

YellowLeaf schreef:
Over die zeer ervaren persoon:
- de longeerlijn hangt en heeft geen contact
- ze staat voor z'n schouder
- waar is de zweep/voorwaartse ondersteuning?

Precies ook wat ik meteen dacht!

Dit paard is nog zo ielig, nog zo baby in zijn lijf. Alles aan zijn gedrag en lijf zegt 'Nu nog niet alsjeblieft, het is voor mij nog te vroeg!' maar waarom krijgt dat geen gehoor. Ik zou met een jonkie die er nog zo uitziet en zo schrikkerig en onzeker is nog niet aan de slag willen gaan. Laat staan erop gaan zitten. Wat is er zo verkeerd met het paard van de manege weghalen en op een weide plaatsen? Dan kan je perfect 2/3 keer per week wat komen grondwerken, paard kan even doorgroeien en uitzwaren in een kudde (dan krijgt hij misschien ook wat meer zelfvertrouwen en trekt de rug mss wat bij!) en dan kan je er volgende zomer lekker mee aan de slag in het beste geval.

Er wordt nu gewoon opnieuw wat aangemodderd (sorry voor de misschien onvriendelijke woordkeuze) met hulpmiddeltjes en zelfs met een touwhalster icm met hulpteugel gaan longeren?? Ik zie hier opnieuw echt geen toegevoegde waarde in en in mijn ogen zonde van je geld. Ik kan jouw rekening natuurlijk niet maken TS, maar van zo'n hulpteugeltje kan je toch makkelijk een lesje grondwerk/klassieke training betalen? Ik zie echt niet waar je nu eigenlijk met het paard naartoe wil. Alles spreekt elkaar een beetje tegen. Je wil dat hij minder schrikkerig/alert en dergelijke wordt maar je stopt er wel 3 scheppen voer per dag in terwijl hij niet eens gereden wordt? Ik zeg zeker niet dat je met dit paard geen toekomst hebt, maar dan moet je het dringend wat strikter gaan aanpakken. Het paard routine geven, zodat hij weet wat hem te wachten staat. Ik heb ook op jouw plaats gestaan, ik heb dat paard nu nog steeds. En het is helemaal goedgekomen, maar als jij dat ook zo wil moet je wel nu iets gaan ondernemen. Blijf bij een goede instructeur en fladder niet van de ene methode naar de andere. Niet de ene dag eens met een hulpteugeltje, de andere dag weer helemaal natural, dan terwijl je paard op stal staat er opkruipen... Je paard wordt zo vaak opnieuw overdonderd door al die prikkels. Begin met een onderdeel van de opleiding en werk dat af. Een paard is een gewoontedier, als je de ene dag werkt op cirkelen (grondwerk) en het dan weer 5 dagen laat liggen om andere dingen te doen ga je geen stap vooruit natuurlijk. Hoe doe jij dat? Werk je alles per onderdeel af of improviseer je gewoon elke dag? Ik ben er zeker van dat met een vast schema (wanneer het paard hier klaar voor is, mentaal en fysiek) jouw paard er stukken beter uit kan gaan zien qua bespiering! Foto's van de rug zou ik zeker doen, just in case. Maar ik denk dat goede oefeningen en gymnastisering al heel wat kan doe voor je paard.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 07:42

YellowLeaf schreef:
Zie je daar echt een bang en zeer gespannen paard? Je beseft dat wat spanning normaal is in het proces van zadelmak maken en beleren? Op die twee foto's zie ik ook een paard wat in z'n hele houding uitstraalt dat hij niet weet wat hij moet doen.

Over die zeer ervaren persoon:
- de longeerlijn hangt en heeft geen contact
- ze staat voor z'n schouder
- waar is de zweep/voorwaartse ondersteuning?


Helemaal mee eens. Daarbij weet het paard totaal niet wat het met de touwtjes moet. Als een paard alle ruimte heeft gaat hij lopen op een manier die hij gewend is/prettig vindt. Mijn paard is wat verder in opleiding en loopt aan een halstertje gewoon lekker met zn neus naar beneden.

Goed, nu wil ik niet zeggen: knoop die touwtjes wat strakker. Paard is daar gewoon nog niet aan toe. Eerst flink wat stappen terug.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:17

Die ‘ervaren’ persoon hangt er toch maar weer een bezet aan. Of allersinds een touwtje voor aan de voorkant te prutsen. Dus ja, ik zou ook weg willen van de druk. En dit gaat hier het beste met het omhoog gaan van het hoofd. Want die spieren zijn er al.

Wat is zo moeillijk aan werken aan de achterhand? Ik heb al veel jonge paarden beleerd. Niet met erop te kruipen maar wel alle voorgaande stappen. Dus TS, denk niet dat ik hier zomaar wat vertel. Neem nu alle tips eens aan. Ipv een ervaren persoon er mee te laten bezig zijn die blijkbaar niet weet wat ze doet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:22

Zoals NinaCharlie longeert longeer ik ook.
En elk paard is me zo nog gelukt correct te longeren. Dat bijzet gedoe, welke vorm dan ook, ik kan er niets mee. En als ik zie hoe het bij andere werkt kunnen die er ook niets mee al word dat niet gezien.
Wil je ook zo leren longeren kun je nog beter je geldt in een cursus van mireille den hoed stoppen dan in allemaal longeer artikelen.
Want echt elk paard is zo te activeren.
Maar het is precies wat al diverse malen is genoemd, het is wat de longeur overdraagt zodat het paard het overneemt.
En pas als dat goed gaat ga je kleine stapjes verder en dat betekend dus nog lang niet er op gaan zitten.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:29

DeMolenhoek schreef:
Die ‘ervaren’ persoon hangt er toch maar weer een bezet aan. Of allersinds een touwtje voor aan de voorkant te prutsen. Dus ja, ik zou ook weg willen van de druk. En dit gaat hier het beste met het omhoog gaan van het hoofd. Want die spieren zijn er al.

Wat is zo moeillijk aan werken aan de achterhand? Ik heb al veel jonge paarden beleerd. Niet met erop te kruipen maar wel alle voorgaande stappen. Dus TS, denk niet dat ik hier zomaar wat vertel. Neem nu alle tips eens aan. Ipv een ervaren persoon er mee te laten bezig zijn die blijkbaar niet weet wat ze doet.


Zal wel iets aan mijn telefoon mankeren hoor... maar waar zie jij druk op die touwtjes staan?

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:31

Ja, niet. Daarom doet het paard ook zijn hoofd omhoog. Dan hangen de touwtjes lekker los en heeft hij geen druk. Oké, ze staan niet strak gespannen, dat is waar. En het paard heeft nog ruimte. Maar het moment dat hij zijn hals laat zakken en gaat strekken komt er wel druk op. En dat wil dit paard niet hebben, dus kiest hij voor de makkelijkste manier: Hoofd omhoog.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:40

DeMolenhoek schreef:
Ja, niet. Daarom doet het paard ook zijn hoofd omhoog. Dan hangen de touwtjes lekker los en heeft hij geen druk. Oké, ze staan niet strak gespannen, dat is waar. En het paard heeft nog ruimte. Maar het moment dat hij zijn hals laat zakken en gaat strekken komt er wel druk op. En dat wil dit paard niet hebben, dus kiest hij voor de makkelijkste manier: Hoofd omhoog.


Hij zal überhaupt geen poging gaan doen om zijn hals te laten zakken, door:
A. Ongestructureerde opleiding waar stappen zijn overgeslagen. Paard weet niet wat hij moet en heeft geen leider die hem dit vertelt.
B. Hij doet daarom wat hij gewend is; lopen in eigen houding. Zo zijn zijn bespiering en exterieur nu eenmaal zonder training.

Ik denk niet dat je deze cirkel kan doorbreken zonder enige vorm van druk. Je moet het paard nu eenmaal eens laten voelen op welke manier hij het beste kan bewegen zonder zijn eigen lichaam in de weg te zitten. Want op deze voet verder gaan is best wel belastend als je er ook nog op gaat rijden.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:56

Jij hebt duidelijk mijn overige posts niet gelezen. Ik ga deze discussie dan ook niet aan, want we hebben wel hetzelfde standpunt :) Er is druk nodig, achteraan. Niet vooraan.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:00

DeMolenhoek schreef:
Jij hebt duidelijk mijn overige posts niet gelezen. Ik ga deze discussie dan ook niet aan, want we hebben wel hetzelfde standpunt :) Er is druk nodig, achteraan. Niet vooraan.


Uhh sorry, denk Ik? Ben me niet bewust van een aanval van mij aan jouw adres.

Wat ik uit jouw berichten begrijp is dat jij geen voorstander bent van hulpteugels. Prima.

Maar ook als je dit paard correct opleidt en voorwaarts krijgt op een drijvende hulp, gaat hij zijn hoofd niet spontaan laten zakken.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:06

Het onderzetten van de achterhand zorgt automatisch voor het zakken van de nek. Ik beschuldig jou ook nergens van een aanval.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:13

Maar een paard dat zo gebouwd en bespierd is als het paard in kwestie, heeft zo weinig rek in de lange rugspier, dat het onderplaatsen van het achterbeen in de eerste plaats al moeilijk gaat en zeer waarschijnlijk gepaard zal gaan met het nog hoger dragen van de hals en ontwikkelen van de onderhalsspier. Resultaat: de rug wordt nog holler gedragen dan nu.

Je zult mijns inziens toch eerst moeten werken richting een verticalere halshouding. Op welke manier dan ook. Ik denk alleen dat longeren zonder hulpmiddelen geen optie is. Dan kan je beter aan de hand gaan rekken en strekken.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:16

Janine1990 schreef:
Maar een paard dat zo gebouwd en bespierd is als het paard in kwestie, heeft zo weinig rek in de lange rugspier, dat het onderplaatsen van het achterbeen in de eerste plaats al moeilijk gaat en zeer waarschijnlijk gepaard zal gaan met het nog hoger dragen van de hals en ontwikkelen van de onderhalsspier. Resultaat: de rug wordt nog holler gedragen dan nu.

Je zult mijns inziens toch eerst moeten werken richting een verticalere halshouding. Op welke manier dan ook. Ik denk alleen dat longeren zonder hulpmiddelen geen optie is. Dan kan je beter aan de hand gaan rekken en strekken.


Precies daarom opperde ik ook het werken en rechtrichten aan de hand


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, Fly_high, fro, Saartjuh_b, Sababber en 102 bezoekers