Temperatuursverschil benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Temperatuursverschil benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 17:43

Mijn paard staat overdag in de wei en 's nachts op stal, en als hij op stal gaat worden zijn benen afgespoeld tegen mok. Nu valt het me op dat zijn benen regelmatig compleet verschillende temperaturen hebben. Een paar weken geleden waren beide voorbenen en voorhoeven ineens flink warm/heet, dus ik schrok en dacht meteen aan hoefbevangenheid/mok, maar na een kwartiertje stappen waren ze alweer afgekoeld. Sindsdien hou ik het wat meer in de gaten en valt het me op dat zijn benen regelmatig temperatuursverschillen hebben waarbij een of twee benen flink warmer zijn dan de rest. Soms zijn het alleen de benen, soms de hoeven, soms allebei, soms een voorbeen, dan weer een achterbeen, zonder enig patroon. Gisteravond had hij bijvoorbeeld ineens twee flink warme/hete achterbenen/kogels. Hij liep compleet normaal en vandaag waren alle vier de benen gewoon koel.

Hij heeft trouwens geen ijzers, is niet kreupel, heeft geen mokkorstjes en heeft superslanke benen. Ook toen hij nog 24/7 buiten stond merkte ik deze temperatuursverschillen wel eens op. Waar komt dit door?


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:15

Ben ik ook wel benieuwd naar, heb dat bij die van mij ook wel eens gemerkt.
Maar dan alleen in de hoeven.benen voel ik nooit aan wat temp betreft
Overigens nooit kreupel,geen hoefaandoeningen of mok of wat dan ook.
Lopen 24/7 buiten.

Denk zelf dat de doorbloeding dan blijkbaar toch kan verschillen.?
neem mezelf als voorbeeld dat ik ook wel eens hand of voet warmer heb dan de ander.

Ben wel benieuwd of iemand met een duidelijk antwoord komt over hoe dat nou precies zit

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:14

Kan ook veel te maken hebben met weer omstandigheden. Heeft hij net met 1 beentje in de zon gestaan of juist in de wind. Benen die nat zijn voelen altijd warmer aan dan droog etc

Teach me how to fight and I will show you how to win :)


Anoniem

Re: Temperatuursverschil benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:08

Gisteren had hij vier natte benen (was afgespoeld) en toch waren alleen de achterkogels warm. Hij stond toen op stal, dus daar zie ik niet echt een invloed van zon of wind in. Eerder had hij met vier natte benen ineens een warm voorbeen plus warme hoef.
Ik vind het heel apart en schrik me elke keer dood omdat onze stalgenoten een voor een last krijgen van mok/dikke benen, maar bij [***] merk ik alleen af en toe een of twee mysterieus warme benen, zonder dat er sprake is van dikheid, kreupelheid of pijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Jet, Sjors050 en 41 bezoekers