Verbening van het hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 14:53

Hey bokt!

Vorige week is de hemel een beetje op mijn hoofd gevallen. Mijn pony heeft aan beide voorbenen redelijk ernstige verbening van het hoefkraakbeen. Hij liep, vooral na springen, af en toe kreupel. Op rechte lijnen liep hij niet onregelmatig, dit was soms wel te zien in bochten en natuurlijk kleine voltes.
Ik vind het moeilijk om mij een beeld te vormen van zijn toekomst en ik hoop nog wat extra ervaringen te vinden. Ik vond al een aantal topics maar die zijn al redelijk verouderd.
Ik zou graag wat meer inzicht krijgen in wat jullie doen met jullie paard, of ze supplementen krijgen etc.

Met Shadow stap ik nu enkel maar, hij moet ook afvallen, dus ik probeer hem minstens een uur per dag te laten bewegen. Dit is nu in de vorm van rechtrichten aan de hand in stap, en dan nog even erop rondstappen.
Gisteren liep hij in stap zo heerlijk los, hij zit ook nog vol energie, ik vind het zo zonde. -O-
Vorig weekend zijn we ook eens een stapwandeling gaan maken onder het zadel, hij had zoveel energie en zin om te draven en te galopperen, dit weekend ga ik weer, en ik twijfel heel hard of ik hem gewoon niet moet laten "gaan" als hij het zelf wilt.

Dus, als iemand soortgelijke ervaringen en tips heeft, shoot.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow


MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:01

Staat hij nu op speciaal beslag?

Mijn Fries heeft het in lichte mate. Daarom springen we niet en stappen eigenlijk voornamelijk op het harde.
Hij heeft er (nog) geen last van, ik weet het door zijn röntgenologische keuring. Hij is desondanks ook goedgekeurd voor de sport.

L2+3

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 15:10

MarianneW schreef:
Staat hij nu op speciaal beslag?

Mijn Fries heeft het in lichte mate. Daarom springen we niet en stappen eigenlijk voornamelijk op het harde.
Hij heeft er (nog) geen last van, ik weet het door zijn röntgenologische keuring. Hij is desondanks ook goedgekeurd voor de sport.

Nog niet, dit is wel de bedoeling binnenkort. Mijn fjordje heeft het in ernstige mate en is dus zeker niet meer geschikt voor de sport jammer genoeg. Wij hebben ongeveer een maand geleden onze eerste cross gereden en hadden net de smaak te pakken. Ik hoop door het springen te laten en wat gewicht te verliezen, in combinatie met wat minder intensief werk, dat hij in de toekomst toch nog licht dressuurmatig werk aankan, maar dat is iets wat niet te voorspellen valt vrees ik.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:42

mijn paard heeft het al sinds sowieso z'n 4e (toen kochten zijn vorige eigenaren hem en is hij op de foto geweest voor röntgenkeuring). Hij is inmiddels 15 en nog nooit een pas kreupel door gelopen :)
Tot vorig jaar nog wedstrijdjes gereden (dressuur weliswaar) en ik sprong ook wel eens met hem. Dit ging prima maar ik hou er zelf niet zo van. Hier inmiddels mee gestopt door spat in de achterbenen. Voorbenen zijn nog steeds top! Hoe ernstig het precies is durf ik niet te zeggen.. Wat ik wel weet is dat de foto's van zn 4e jaar en zijn 11e jaar (toen wij hem kochten) gelijk waren. Het was dus in die jaren niet verslechterd. Het is wel dusdanig dat het vanaf buiten te voelen is. Victor staat al sinds hij bekend is met de verbening op speciaal beslag. Hij heeft break-over ijzers met een balk. Break-over zorgt dat de voet makkelijk afwikkelt en de balk dient ervoor om de druk te verdelen over de hele hoef. Een soort schokdempers omdat hij deze door de verbening zelf niet meer heeft.
Hoe het voor jouw paardje zal uitpakken is lastig te zeggen :( Maar het hoeft dus niet te betekenen dat je er weinig meer mee kan! Omdat Victor nu spat heeft kan ik voor de achterbenen juist beter op het vlakke/harde rijden. Ik draaf dus ook vrij veel op de weg. Tot nu toe gaat dat prima met zijn voorbenen (beetje kiezen tussen 2 kwaden in mijn geval).
Voor de verbening heb ik nooit supplementen gevoerd maar nu voor de spat in zijn achterbenen krijgt hij eens in de zoveel tijd osphos injecties waarvan de DA zegt dat het voor zijn verbening wellicht ook goed doet.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:44

Ja hier.

Paard van nu 20 jaar heeft RV verbening van het hoefkraakbeen.

Samen waren we ZZ Zwaar geklasseerd. Tijdens een training liep hij ineens, in een split second, kats kreupel. Bleek dus tijdbommetje.
Kliniek, foto's, injecties, speciaal beslag.. maar paard werd steeds weer kreupel. Nu loopt ie al 2 jaar als grasmaaier. Essentieel is hier dat hij voldoende buiten komt, stilstand is achteruitgang zeg maar.

~*~i'm just like the moon, chasing the sun~*~

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 16:15

Twee verschillende verhalen dus. Bij Shadow is het wel een ernstige verbening, maar hoelang dit al zo is, kan ik dus niet met zekerheid zeggen. Shadow had vaak wat vage kreupelheden die met rust overgingen. Nu ging het niet over en wou ik eindelijk duidelijkheid. Het is voor mij wel een zeer bittere pil om te verwerken, aangezien we in het 1,5 jaar dat ik met hem bezig ben zoveel tegenslag heb gehad, we nu eindelijk 4 maanden iet of wat aan het werk konden, nog veel dromen, die nu allemaal uit elkaar spatten. Hij heeft tot 2 maanden geleden nog veel gesprongen, een redelijk zware cross gereden, en nooit gestopt, echt een topper.
Hij loopt ook niet zeer kreupel, enkel onregelmatig in sommige bochten en als je een zeer kleine volte doet.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:20

Mijn paard heeft dit ook (ernstigere vorm)
IK stap alleen op het harde met hem draven doe ik met hem niet in een berm, wel op het strand waar de bodem goed is.
Een goede eb-vloed bodem is voor mijn paard van essentieel belang wanneer dit niet zo is. Gaat hij met de aangedane kant korting lopen.
Tevens heeft mijn paard hiervoor speciaal beslag : leer zooltje, combinatie van gel en een ijzer met brede vertakkingen om zo de druk beter te verdelen en een soort ''demping'' voor hem te maken.
IK adviseer speciaal beslag dat is ook enige wat helpt voor je paard geen andere supplementen, tegen verhard kraakbeen kan je niks tegen doen. Wanneer je paard verzekerd is krijg je dit bedrag ook 2x per jaar terug

Het beloop: kan jaren goed gaan maar kan ook binnen 1 maand over zijn. Dit zie je gauw genoeg dat je paard korte stappen/strammig gaat lopen (alsof hij op eieren gaat lopen)Voor de rest train ik 4-5 keer op stubtop niveau.(PSG) Springen / door de polder(berm) draven en galopperen doe ik niet meer. Stappen alleen op een harde ondergrond en geen berm.

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 17:18

Jullie insteken helpen mij echt!
Heeft je paard dit ook aan beide voorbenen?
Hij komt ook op een speciaal beslag te staan binnenkort en wij hebben twee geopad pistes, aan de ondergrond zal het niet liggen. Ook als wij wandelen hebben wij maar een klein deel verhard, waar ik nu ook steeds op stap. Ik wil pas het pistewerk weer wat proberen opnemen in de piste als hij wat gewicht kwijt is. Nu stappen we elke dag een uur, onder de vorm van rechtrichten en even zonder zadel.
Korter en strammer lopen was bij hem soms wel het geval. Het springen en crossen laat ik zeker, dat deden we redelijk vaak. Vandaag zijn we op buitenrit gegaan, hij zat vol energie. Als we rechtuit gaan en de ondergrond is zachter, dan laat ik hem gewoon gaan, aangezien hij zo graag wilt.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Supervixen

Berichten: 12819
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:39

Een paard die ik ken had dit al toen hij 6 was, de dierenarts had het nog niet vaak zo ernstig gezien. Nu is hij ongeveer 10, staat op speciaal beslag, op een andere stal met een hele goede bodem in de bak en loopt z2. Gaat prima en loopt nu geen pas kreupel.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:40

Klopt heeft mijn paard aan beide benen, maar 1 voorbeen voornamelijk.
Ik zou persoonlijk als jou was wanneer je ijzers er onder zitten gewoon weer gaan rijden etc in de pistes. Dan zou je paard ook sneller af gaan vallen namelijk.

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:16

Even een vraag: waarom zou je als het kraakbeen aan het verharden is, juist op harde bodem rijden...?
Ik ken het als maatregel bij peesblessures: 'laat de pees niet hard aan de hoef hoeven trekken in dat mulle zand'.
Maar als de schokdemperfunctie niet meer optimaal is, lijkt een verende bodem (icm aangepast beslag) mij prettiger.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 18:24

Janneke2 schreef:
Even een vraag: waarom zou je als het kraakbeen aan het verharden is, juist op harde bodem rijden...?
Ik ken het als maatregel bij peesblessures: 'laat de pees niet hard aan de hoef hoeven trekken in dat mulle zand'.
Maar als de schokdemperfunctie niet meer optimaal is, lijkt een verende bodem (icm aangepast beslag) mij prettiger.

Hoe bedoel je? Ik probeer net zo weinig mogelijk op harde bodem te rijden, maar als ik een buitenrit doe, is er een stukje scheldedijk dat ik helemaal niet kan ontwijken, daar stap ik dus enkel, waar ik voor ik die diagnose wist, ook af en toe een drafje zou doen.


Supervixen schreef:
Een paard die ik ken had dit al toen hij 6 was, de dierenarts had het nog niet vaak zo ernstig gezien. Nu is hij ongeveer 10, staat op speciaal beslag, op een andere stal met een hele goede bodem in de bak en loopt z2. Gaat prima en loopt nu geen pas kreupel.

De studenten in de dierenkliniek hadden als reactie toen ze de foto zagen: "holy oliebol". Ik denk niet dat ze doorhadden dat ik daar nog stond.. Het blijkt dus in die mate te zijn dat ze dat enkel gezien hebben bij een trekpaard. Bedankt voor je bericht, dat geeft mij toch nog enig toekomstperspectief. Grote ambities heb ik aan de kant laten staan, maar wie weet lukt een B-proefje ooit wel nog, daar zou ik immens gelukkig van worden.


Priscilla_90 schreef:
Klopt heeft mijn paard aan beide benen, maar 1 voorbeen voornamelijk.
Ik zou persoonlijk als jou was wanneer je ijzers er onder zitten gewoon weer gaan rijden etc in de pistes. Dan zou je paard ook sneller af gaan vallen namelijk.

Dit is ook hetzelfde, links is het blijkbaar uitgesprokener en ook te voelen aan de buitenkant.
Denk je? De dierenarts vond dat hij dan meer belast werd en hij het nog moeilijker ging krijgen, vooral in het bochtenwerk dan. Hij weegt 511 kg en is een fjord van circa 1,40-1,45, dus ik wou op zeker spelen om hem toch niet te overbelasten.
Ik moet er ook nog bijzeggen dat hij blijkbaar ook een lichte verbening heeft aan de aanhechting van de collaterale zijbanden met het hoefgewricht. (Ofzoiets?)

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow


Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:40

Oke, dat weet ik niet hoe dat precies bij mijn eigen paard is.
Rechterkant is ook bij mijn paard duidelijk te voelen/zien.

Mij lijkt als je een goede bodem heb gewoon kan longeren rijden moet je natuurlijk geen dik uur doen maar 30 minuten zou toch prima moeten? En ernaast gewoon nog 30 minuten of langer stappen Zelf longeer ik max 15 min ivm zijn been dan. Rijden wel gewoon dik een uur(subtop niveau)

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:05

Verbening van het hoefkraakbeen komt zeer veel voor.
Zodanig veel dat je het bijna als een normale factor in het verouderingsproces kunt beschouwen.

Het ziet er spectaculair uit op rx, maar er is veel onderzoek naar gedaan, onder andere door prof. Verschoten in Gent, en uit dat onderzoek is gebleken dat verbening zo goed als nooit tot kreupelheid leidt.

Wel wordt verbening af en toe als een soort "alibi" diagnose gebruikt.
Een paard is kreupel, er wordt niet direct iets gevonden, er is verbening zichtbaar op de foto's, en uiteindelijk wordt er toch maar naar de verbening gewezen als oorzaak van de kreupelheid, terwijl bekend is dat dat zo goed als nooit voorkomt.

Als je paard kreupel loopt heeft dat naar alle waarschijnlijkheid niets met de verbening, maar met andere oorzaken te maken. Kun je de oorzaak vinden en het probleem oplossen, dan is er geen enkele reden waarom je paard inclusief verbeend hoefkraakbeen geen sport zou kunnen lopen.

Ik zou wel aanraden om er geen ijzers onder te leggen. IJzers kunnen verbening in de hand werken. Of tenminste, dat wordt toch algemeen aangenomen.

il faut d'abord durer

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 10:46

BigBen schreef:
Verbening van het hoefkraakbeen komt zeer veel voor.
Zodanig veel dat je het bijna als een normale factor in het verouderingsproces kunt beschouwen.

Het ziet er spectaculair uit op rx, maar er is veel onderzoek naar gedaan, onder andere door prof. Verschoten in Gent, en uit dat onderzoek is gebleken dat verbening zo goed als nooit tot kreupelheid leidt.

Wel wordt verbening af en toe als een soort "alibi" diagnose gebruikt.
Een paard is kreupel, er wordt niet direct iets gevonden, er is verbening zichtbaar op de foto's, en uiteindelijk wordt er toch maar naar de verbening gewezen als oorzaak van de kreupelheid, terwijl bekend is dat dat zo goed als nooit voorkomt.

Als je paard kreupel loopt heeft dat naar alle waarschijnlijkheid niets met de verbening, maar met andere oorzaken te maken. Kun je de oorzaak vinden en het probleem oplossen, dan is er geen enkele reden waarom je paard inclusief verbeend hoefkraakbeen geen sport zou kunnen lopen.

Ik zou wel aanraden om er geen ijzers onder te leggen. IJzers kunnen verbening in de hand werken. Of tenminste, dat wordt toch algemeen aangenomen.

Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat dit bij Shadow niet het geval is. Hij heeft een zeer ernstige mate van verbening, wat men enkel ziet bij trekpaarden, die vaak niet intensief moeten werken, waardoor het zich niet zo manifesteert. De zware verbening en zijn gewicht, in combinatie met het intensievere werk(vaak springen) dat ik met hem deed leiden tot die kreupelheid, hij heeft ook verbening aan de collaterale zijbanden van zijn hoefgewricht. Hij liep ook enkel kreupel in de bochten en als ik erop zit, bij de rest loopt hij gewoon wat stijver.
Er zijn geen aanwijzingen op dit moment om voor iets anders te gaan. Moest de onregelmatigheid duidelijker worden heeft de DA aangeraden om verder onderzoek te doen.
Ik heb de foto's gevraagd en ik hoop die snel te krijgen, dan zou ik het wel interessant vinden om die eens naast de foto's van jullie paarden te leggen.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

Supervixen

Berichten: 12819
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:05

De dierenarts vertelde dat hij ongeveer 1 keer per jaar meemaakte dat de verbening afbreekt. Dan is het einde verhaal.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:08

Heeft de arts je adviezen gegeven over hoe je het nu met je pony kan aanpakken? Is hij ingespoten tegen de ontstekingsreactie?
Je zult samen met een arts of ander gekwalificeerd persoon moeten uitvogelen wat je pony aankan. Springen geeft een zeer hoge belasting op de buigers, één daarvan hecht op het hoefbeen en daarom zal springen een hogere irritatie geven. Net als bijvoorbeeld galopperen in mul zand. Benen komen bij dat soort belastingen in hyperflexie. Dat is geen probleem als je paard gezonde benen heeft, maar in dit geval moet je daar zeer voorzichtig mee zijn.
Een goede therapie op een goede ondergrond zal jullie het meeste kunnen vertellen.
Mijn dierenarts is zelf ook ruiter en dat helpt enorm in de therapie. Wellicht heb jij ook zo'n arts in de buurt die je daardoor ook rijtechnisch of vanaf de grond kan helpen?

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 11:14

horsiegek schreef:
Heeft de arts je adviezen gegeven over hoe je het nu met je pony kan aanpakken? Is hij ingespoten tegen de ontstekingsreactie?
Je zult samen met een arts of ander gekwalificeerd persoon moeten uitvogelen wat je pony aankan. Springen geeft een zeer hoge belasting op de buigers, één daarvan hecht op het hoefbeen en daarom zal springen een hogere irritatie geven. Net als bijvoorbeeld galopperen in mul zand. Benen komen bij dat soort belastingen in hyperflexie. Dat is geen probleem als je paard gezonde benen heeft, maar in dit geval moet je daar zeer voorzichtig mee zijn.
Een goede therapie op een goede ondergrond zal jullie het meeste kunnen vertellen.
Mijn dierenarts is zelf ook ruiter en dat helpt enorm in de therapie. Wellicht heb jij ook zo'n arts in de buurt die je daardoor ook rijtechnisch of vanaf de grond kan helpen?

Neen, hij is niet ingespoten, op zijn verslag raden ze dat ook niet aan, omdat er bij hem meer risico is op hoefbevangenheid? Ik heb toevallig gisteren nog een mail gestuurd, met de vraag om feedback op mijn bewegingsschema. Springen is nu zeker uitgesloten, hoe graag hij het ook doet, het is niet meer aan de orde.
Voor nu was het advies vooral dagelijks stappen, en hij moet gewicht verliezen, dus is eigenlijk het belangrijkste voor hem op dit moment. We gaan in het weekend wandelen, en rechtuit laat ik hem op zachte ondergrond, als hij het zelf aangeeft, eens wat draven, maar de rest van de dagen is het elke dag circa een uur stappen in de piste(geopad), dat is dan een combinatie van rechtrichten, en er op gewoon wat rondstappen en hem proberen wat los te krijgen.
Voor het piste werk geeft ze aan dat ik heeeeel rustig moet opbouwen, zodat ik kan zien wat hij nog aankan, dus heel veel stappen tussen het draven door en in het begin ook cirkels proberen te vermijden. Maar op dit moment durf ik dat pistewerk nog niet echt aan en hou ik het op stappen. Hij loopt rechtuit ook helemaal niet kreupel.
Ik zou wel graag, in de tijd dat ons nog rest dat we mss nog kunnen rijden, met hem naar zee een paar keer gaan, is dat dan eigenlijk niet aan te raden? Ik vind het zo moeilijk.
Mijn lesgeefster is osteo en mijn chiropractor is ook dierenartse. Ik hoop dat zij mij kunnen begeleiden.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:58

Naar het strand gaan zou ik in dit stadium, nu je nog niet precies weet wat hij kan hebben, zeker niet doen. Laat je daarin goed adviseren door je dierenarts/chiropractor. Misschien is het een idee om je lesgeefster erbij te laten zijn als je dierenarts komt zodat ze de therapie met elkaar kunnen afstemmen.
Naar het strand gaan en door enthousiasme en adrenaline teveel doen kan jullie alleen maar verder bergaf helpen.
Kijk samen met de mensen die jou begeleiden wat hij aankan en laat eventueel over een jaar weer foto's maken. Dan weet je waar je staat en wat je pony aankan, misschien kun je dan gaan denken over een rit over het strand.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 12:12

horsiegek schreef:
Naar het strand gaan zou ik in dit stadium, nu je nog niet precies weet wat hij kan hebben, zeker niet doen. Laat je daarin goed adviseren door je dierenarts/chiropractor. Misschien is het een idee om je lesgeefster erbij te laten zijn als je dierenarts komt zodat ze de therapie met elkaar kunnen afstemmen.
Naar het strand gaan en door enthousiasme en adrenaline teveel doen kan jullie alleen maar verder bergaf helpen.
Kijk samen met de mensen die jou begeleiden wat hij aankan en laat eventueel over een jaar weer foto's maken. Dan weet je waar je staat en wat je pony aankan, misschien kun je dan gaan denken over een rit over het strand.

Maar hoe bedoel je, nu je nog niet precies weet wat hij kan hebben? We weten wat hij heeft, er zijn geen andere symptomen die op iets anders wijzen, de foto's zijn duidelijk. Het is nu de kunst om er mee te leren omgaan. Hij is ook niet stokkreupel, hij is zeer licht mank, wat zich dus vooral manifesteerde in bochten.
En over de tripjes naar de zee, natuurlijk is dit niet in de nabije toekomst, ik ben veel te begaan met mijn pony om hem dingen te laten doen waar hij niet klaar voor is. Over de foto binnen een jaar kan ik nog nadenken, in de kliniek hebben ze mij daarover geen aanbevelingen gegeven, aangezien het al een redelijk vergevorderd proces is.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:45

Ik bedoelde wat hij kan hebben qua inspanning ;)

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

welmoed__

Berichten: 6551
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:59

Bij mijn merrie is gisteren ook verbening van het hoefkraakbeen vastgesteld. Ik kwam voor een kreupelheid op het achterbeen, maar toen we bezig waren met onderzoeken, kwam vooral links voor ook naar voren. Daar ook foto’s van gemaakt en daar was op te zien dat ze dus ook verbeend hoefkraakbeen heeft.
Mijn merrie staat Frans voor, dus waarschijnlijk is het daar ergens weg gekomen. Ze is nu voor speciaal bekapt en heeft ook aangepast beslag. Hoefsmid op de kliniek gaf aan dat hij bij heel veel paarden positieve verbetering ziet hierdoor. Ik moet over 8 weken weer heen en dan ga ik vragen wat ze adviseren met betrekking tot rijden.
Ik mag nu de eerste 4 weken alleen maar stappen aan de hand op zachte regelmatige ondergrond aangezien ze achter ingespoten is in het gewricht.

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:37

Wat interessant om te lezen dat meerdere paarden, meestal ook een extra "probleem" hebben. Hetzij voor, hetzij achter..

Ook die van mij; LA heeft hij spat, RV verbening hoefkraakbeen. Ik heb al heel lang het idee gehad dat eea misschien met elkaar te maken zouden kunnen hebben. Weet iemand of daar ooit onderzoek naar is gedaan?
Verbening ansich hoeft niet per definitie kreupelheid te veroorzaken, is mij verteld, wanneer de verbening de zenuw gaat raken is het wel mis. Zoals in mijn geval.

~*~i'm just like the moon, chasing the sun~*~

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:43

Dat is eigenlijk niet heel gek justdjen, het is een beetje een kip-ei verhaal. Eerst is er een probleem, er volgt compensatie, er volgt overbelasting, er volgt compensatie, overbelasting, etc.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

justdjen

Berichten: 322
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:14

Precies, dat was mijn idee ook.

~*~i'm just like the moon, chasing the sun~*~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Navarofrida, xemmafalcon en 54 bezoekers