Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:01

Omdat mijn DA momenteel even niet te bereiken is (het is ook niet dringend) en ik wel nieuwsgierig ben vraag ik me af: Wie heeft er al eens een testosteron-bepaling laten doen bij zijn/haar paard?

Welke waarde kwam er uit (graag getal + eenheden) en wat was de conclusie eraan verbonden?
Heb je extra testen moeten laten doen? En welke dan?

En heeft iemand een idee of het geven van een supplement wat inwerkt op de hormoonhuishouding ook de daadwerkelijke waarde van een hormoon kan beïnvloeden? Of werkt dit op andere gebieden in en blijft het bloedresultaat hetzelfde?

Zoals gezegd ga ik dus kijken wat mijn DA erover zegt, maar in tussentijd ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen :)

(Edit; DA gaat mij morgen contacteren, heeft vandaag de hele dag bijscholing).


crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:57

Van duivelsklauw is bekend dat het het testosteron level omhoog brengt.

Anoniem

Re: Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:27

Interessant.. wist ik niet. Weet je ook waarom je dat zou willen? Werkt dat pijnstillend ofzo? Want daar wordt duivelsklauw toch voor gebruikt niet?

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:02

Ja, je gebruikt het niet voor het testosteron, voor de pijnstilling bij gewrichtsklachten. Maar is wel een bij effect.

Anoniem

Re: Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:43

Ok, interessant. En zou je paard dan ook "last" krijgen van dat testosteron? Bedoel dus dat het in het bloed ook werkelijk verhoogt en je ruin hengstengedragingen kan krijgen ofzo? Of gaat dat zo ver niet?

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:42

Ja, ik denk dat je daar dus wel rekening mee moet houden. Heb de kennis vanuit de kruiden opleiding. Als je echt wil weten wat het doet met het testosteron leven zou je dat moeten meten in het bloed. Maar als je duivelsklauw voert en het gedrag van je paard verandert, is dat een factor waar je wel rekening mee moet houden.

Anoniem

Re: Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:10

Dat is zeker wel handig om te weten :j Denk ook niet dat er veel mensen van op de hoogte zijn.

Ik heb het andersom aan de hand. Er is testosteron bepaald maar het is moeilijk te zeggen in welke categorie hij valt. Normaal is het bij ruinen onmeetbaar of toch zeer minimaal. Bij hem is het duidelijk meetbaar maar op zich nog laag. Echter krijgt hij monnikspeper (paardendosis, hij is een D-pony) en dat zou het testosteron verlagen. Vraag me dus af of je dat ook effectief in het bloed terug ziet.

Nu staat er een AMH test in, die zou veel specifieker zijn. En hopelijk dan niet eventueel beïnvloed door de monnikspeper maar daar heb ik eigenlijk geen idee van.

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Testosteron-levels: wie heeft waarden + invloed supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:19

Monnikspeper zet je ook in om de hengstigheid bij merries te reguleren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Cemlys, Froukje, Melzazu en 12 bezoekers