Vervolg “dilemma” paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 10:56

Hi,
Enige tijd geleden heb ik een topic geplaatst over een dilemma met mijn kreupele paard.

Inmiddels heeft hij een week op de kliniek in Emmeloord gestaan en is onderzocht en behandeld door Astrid Bos.

Hij was in beide achterbenen erg kreupel, zowel op de harde ondergrond als op zachte ondergrond. Ze heeft hem op verschillende plekken uitverdoofd en na aanleiding daarvan heeft ze foto’s en echo’s genomen.
Conclusie: in het rechterkoot gewricht heeft hij een losse chip, en in beide benen heeft hij zijn tussenpezen beschadigd, waarvan links erger als rechts. Verder waren er op de echo’s her en der ook wat kleine dingen te zien.

Hiermee is de bovenlijn nog niet uitgesloten, kans is zeer aanwezig dat ze hier ook nog wat gaat vinden omdat hij bij het uitverdoven van het been rechts achter kort blijft.

Na een week mocht ik hem eerst mee naar huis nemen. We hebben een stapschema meegekregen voor de komende 8 week en overdag mag hij in een paddock.
29 januari worden we terug verwacht op de kliniek en gaat het ondezoek verder, dan wordt er gekeken of de rust icm het stappen goed is geweest voor de pezen, wat betreft de chip moet er nog exacter gekeken worden of dat de kreupelheid veroorzaakt. Is dit het geval, dan moet hij geopereerd worden. Ook gaan ze in januari dus meer ondezoek doen naar de bovenlijn.

Wat ben ik trots op mijn dappere paard! Hij doet het zo fantastisch..


Anoniem

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:24

Ik dacht ook direct, als het beide benen zijn dan moet dat haast ergens anders vandaan komen. Succes ermee.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:12

Jeetje dat klinkt heftig! Heel veel sterkte de komende tijd

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:52

Zo dat is heftig zeg. Fijn dat ie het goed doet!

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:39

Ik volgde je vorige topic al. Goed dat je nu in elk geval meer weet en de komende tijd gericht kan werken aan herstel voor zover dat mogelijk is. Ik ben heel benieuwd hoe het verder verloopt met je paard, ze hebben nu dus nog niet echt iets behandeld? Succes ermee hoor!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 04:11

Jet schreef:
Ik volgde je vorige topic al. Goed dat je nu in elk geval meer weet en de komende tijd gericht kan werken aan herstel voor zover dat mogelijk is. Ik ben heel benieuwd hoe het verder verloopt met je paard, ze hebben nu dus nog niet echt iets behandeld? Succes ermee hoor!



Ze heeft in ieder geval het kootgewricht rond de chip nog ingespoten. Een kleine kans dat dat ook voor wat verbetering kon zorgen, maar nu we er toch waren vond ik dat in ieder geval het proberen waard.
In de achterbenen zijn dus de schachten (als ik het goed schrijf) beschadigd.
Mijn hoefsmid heeft me dat afgelopen weekend nog een keer weer heel netjes uitgelegd. Door rust kan dat inderdaad wat herstellen, maar zodra er weer actief achterbeen gebruik is, irriteren die pezen net zo hard weer.. en in de rug/het bekken verwachten ze dus ook nog wel wat.
In de kliniek wilden ze het nog niet helemaal opgeven, maar volledig herstellen doet hij niet.
Ik heb voor mezelf al een klein beetje een keuze gemaakt.. mocht hij eind Januari echt minimaal zijn hersteld, dan gaat hij de wei op, en noem ik het “pensioen” ik merk nu al aan hem dat hij hier wel vrede mee zal hebben.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:43

Goed dat je hem helemaal door hebt laten lichten! heeft de chip ook schade aangericht? ik zou denk ik eerst willen weten hoe het in de bovenlijn zit voordat ik een dure operatie wbt de chip zou overwegen.

Wat is er precies beschadigd aan de tussenpezen? peesblessures? konden ze aangeven hoelang dat er al zat en hoe het ontstaan is?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 10:44

Elisa2 schreef:
Goed dat je hem helemaal door hebt laten lichten! heeft de chip ook schade aangericht? ik zou denk ik eerst willen weten hoe het in de bovenlijn zit voordat ik een dure operatie wbt de chip zou overwegen.

Wat is er precies beschadigd aan de tussenpezen? peesblessures? konden ze aangeven hoelang dat er al zat en hoe het ontstaan is?


Jaa de operatie is inderdaad nog even iets waar ik heel goed over na moet denken. Hij liep met dat been de ene dag kreupeler dan de andere dag. Als hij vanuit dat punt eind Januari weer kreupel is gaat ze de chip uit verdoven.. dan weten we of de chip überhaupt meespeelt. Maar omdat hij inderdaad ook blessures aan de pezen en misschien ook in de boven lijn heeft, zorgt die chip niet als enige voor de kreupelheid. Dus is wel iets wat ik moet overwegen.

Jaa pees blessures aan beide achterbenen, Hoelang hij dit al heeft kon ze niet zo goed zeggen.
Maar je zou zeggen door wat ze nu allemaal al gevonden hebben, dat dat komt door trauma...

Astrid zit zelf ook in de draver wereld, en kent de vorige eigenaar en trainer van mijn paard. Ze heeft mijn toestemming gevraagd om eens te peilen of er in het verleden misschien iets is gebeurd.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:01

Heeft de veearts ook nog iets losgelaten over wat er mogelijk in de bovenlijn zorgelijk is? Fijn hoor dat je nu wat gerichter kan denken.
Heb heel veel geduld met de pezen. De mijne heeft op de wei zichzelf genezen terwijl de veeartsen er maar weinig fiduci in hadden. Ik hoop het beste voor jullie....

Bejaarde bokkers weten meer

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:07

Is dat OCD? Jeetje balen zeg! Mocht je nog een revalidatie trainer nodig hebben om te helpen met het herstel en beweging dan kan ik je laura Groen van 'paard&ontwikkeling ' aanraden heb daar veel goede verhalen van gehoord. Succes!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 10:50

op dit moment zitten we weer te wachten op de veearts, dikke en warme kogel links achter :roll:

Anoniem

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:42

Balen zeg. Is de da al geweest?

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 13:07

Joolien schreef:
Balen zeg. Is de da al geweest?


Yep .. Metacam gekregen, maar de zwelling zakt nog steeds niet.

Weer een gesprek gehad met de DA. Dit paard is chronisch kreupel en kans op herstel is gewoon minimaal... hij heeft het me al een paar keer voorzichtig tot me laten doordringen. Maar zei het nu op een wat hardere manier... advies voor nu is om door te gaan met het stapschema vanuit de kliniek. En zodra het weide seizoen begint, hem 24/7 op de wei te zetten en te houden... en dan eventueel na het weide seizoen eens kijken of dat hem goed heeft gedaan...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:31

Van Metacam gaat de zwelling ook niet zakken. Dat is een pijnstiller.
Wat rot zeg de boodschap van de veearts. Nu is het aan jou hoe verder te gaan. Ben je in de gelegenheid hem een jaar rust te geven, zeg maar anderhalf want in de winter start je niet met revalideren.

Bejaarde bokkers weten meer

Anoniem

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:34

Lastig hoor. Maar wel fijn dat de da zo eerlijk is. Wat je zou kunnen doen is een second opinion bij een andere kliniek, en of alsnog foto's maken van de rug. Dat laatste zou ik sowieso doen als je haar een jaar op land wil zetten.

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 08:32

mrie schreef:
Van Metacam gaat de zwelling ook niet zakken. Dat is een pijnstiller.
Wat rot zeg de boodschap van de veearts. Nu is het aan jou hoe verder te gaan. Ben je in de gelegenheid hem een jaar rust te geven, zeg maar anderhalf want in de winter start je niet met revalideren.


Als het goed is is het ook een ontstekingsremmer? En zou de zwelling wel wat moeten afzakken hiervan... nou ja mocht het vanavond sowieso nog niks zijn verbeterd trek ik gewoon weer aan de bel...

Jaa op de stal waar hij nu staat staan ze van ongeveer april/mei tm oktober 24/7 buiten... over de wintermaanden staan ze niet op het land ivm de klei, maar dan s nachts op stal en overdag in paddocks.... dan zou ik wat meer met hem kunnen wandelen, zoals ik nu ook doe zeg maar..

Ja de dierenartsen hebben me dit aldoor al wel voorzichtig proberen te zeggen.. maar het is en stukje ongeloof, ontkenning denk ik... maar ik denk inderdaad dat wat er nu op de echo’s van de benen te zien was... wel genoeg zegt over de toekomst..
Laatst bijgewerkt door CB09 op 22-12-17 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 08:33

Afbeelding

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 08:34

Joolien schreef:
Lastig hoor. Maar wel fijn dat de da zo eerlijk is. Wat je zou kunnen doen is een second opinion bij een andere kliniek, en of alsnog foto's maken van de rug. Dat laatste zou ik sowieso doen als je haar een jaar op land wil zetten.


Dat zou inderdaad kunnen... maar ze hebben enorm veel foto’s en echo’s gemaakt, van beide achterbenen... dus die diagnose veranderd niks...snap je wat ik bedoel...?

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:53

Ik zou geen overhaaste conclusies trekken, als het peesblessures zijn dan kan dat soms nog een heel eind herstellen. Veel en lang rust is dan belangrijk {min half jaar op de wei}
Eerst maar eens kijken hoe dat zich deze 8 weken hersteld...

Dan kijken in hoeverre hij last heeft van de chip want dat kan ook de beweging en belasting anders maken waardoor een paard zijn bovenlijn anders gaat gebruiken en scheef word in zijn bespiering.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Vervolg “dilemma” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:49

Ja ik sluit me daarbij aan. daarnaast is het belangrijk dat wanneer je hem op de wei zet hij geen ijzers onder heeft (weet niet of die van jou dat heeft maar mocht die het hebben zou ik ze eraf halen sowieso voor een sneller herstel) want dan kan zijn hoefmechanisme beter functioneren waardoor hij makkelijker afval stoffen kan avoeren in het bloed en zuurstof kan krijgen. Hoeven die goed doorbloed zijn voelen warm aan. Met ijzers zijn de hoeven vaak koud. Verder staat Google vol over hoefmechanisme. De kliniek laat je paard niet voor niks stappen en bewegen dat is om de pompfunctie goed op gang te houden.

Nogmaals geen idee of die op ijzers staat maar ik dacht ik zeg het even want als dat wel zo is is dit een simpele manier om het herstel te versnellen heel veel succes ik hoop dat je paardje snel weer opknapt

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler en 119 bezoekers