Nieuw verzorgpaardje, mogelijk exzeem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Nieuw verzorgpaardje, mogelijk exzeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 11:45

Even de situatie schetsen:

Sinds een kleine week verzorg ik nu 3 nieuwe paardjes, 2 arabiertjes en een welshje. Het welshje en 1 van de arabiertjes is al best op leeftijd (24), de 2e is de 4-jarige dochter van de oudere.
Bij deze jonge dame had ik al gezien dat ze flink aan haar staart en manenkam geschuurd had. Alles ziet er nu rustig uit en ze schuurt niet. Maar ze heeft wel een dikkere huid en veel schilfers.
Ze staan alledrie in een open stal met paddock eraan. ze kunnen lekker 24/7 naar buiten en staan zonder deken dus het zijn allemaal heerlijke beertjes :D
De eigenaar heeft in de crisis een flinke klap gehad en heeft maar net z'n paarden kunnen houden (ze staan bij hem aan huis).
Hij is nu heel hard aan het werken om er weer bovenop te komen. We hebben elkaar toevallig ontmoet, terwijl ik eigenlijk voor een ander verzorgpaardje kwam :P , en het was direct raak. Toen het niet doorging met de ander heb ik hem weer opgezocht en hij was daar heel blij mee. Omdat hij nu zo hard werkt heeft hij erg weinig tijd voor de paardjes, buiten het hoofdnoodzakelijke, en dus zal ik proberen om een deel van de verzorging over te nemen.

De jongere merrie heeft dus ws exzeem. Volgens de eigenaar had ze het dit jaar voor het eerst en wist hij niet goed wat hij ermee moest. Hij heeft haar de hele zomer dik ingesprayed met insectenspray, maar dat heeft niet zoveel geholpen. Op mijn aanraden zal hij voor volgend jaar een exzeemdeken aanschaffen.

Maar mijn vraag is nu: Hoe kan ik de huid (en manen en staart) deze winter verzorgen zodat die zoveel mogelijk kan herstellen?

Nieuw leven in Groningen! :)


Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:07

Ik reageer normaal gesproken nauwelijks op bokt, maar wat voor mijn paard (twijfelachtig of het eczeem is of allergie) altijd fantastisch helpt is de geïrriteerde delen (manenkam en staartaanzet) in smeren/masseren met olijfolie. Op de een of andere manier kan ik haar op die manier zelfs in de zomer voor het grootste gedeelte buiten laten staan zonder eczeemdeken en zodra ik daarmee stop is het gelijk weer geirriteerd.

Ik heb het eerder ook geprobeerd met kokosolie. Wat mij betreft fantastisch spul omdat het minder vet is, maar dat wordt met dit weer erg hard en wordt daardoor heel vies in de manenkam. Dat effect heeft de olijfolie niet.

Op die manier hoef je niet te wassen, wat ook lastig is met zo'n dikke vacht en deze kou. En je pakt het wel heel doeltreffend aan.

Succes ermee. Misschien heb je hier wat aan.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuw verzorgpaardje, mogelijk exzeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 12:17

Ik vind het een goeie tip! Ik zat zelf ook al te denken aan een soort olie of creme.
En ik wil ze idd liever ook niet wassen, afgezien van dat het onhandig is, hebben ze het vet in hun vacht ook nodig als ze dag en nacht buitenstaan.

Nieuw leven in Groningen! :)

Ineke2

Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:17

Olijf olie of kokosolie?? Dat brand giga in de zon :=

Wassen met zwavelteer shampoo, dat kalmeert de huid en is jeukstillend.

Zorg er wel voor dat je in Maart al een eczeemdeken hebt, dan worden de knutten ( mugjes) die de jeuk veroorzaken namelijk al actief.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 12:25

Ineke2 schreef:
Olijf olie of kokosolie?? Dat brand giga in de zon :=

Wassen met zwavelteer shampoo, dat kalmeert de huid en is jeukstillend.

Zorg er wel voor dat je in Maart al een eczeemdeken hebt, dan worden de knutten ( mugjes) die de jeuk veroorzaken namelijk al actief.


Het gaat nu om in de winter, niet de zomer. Zou de zon ook in de winter zo sterk zijn dat het gaat branden?

En doen we :j

Nieuw leven in Groningen! :)

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:28

Hier smeren wij de eczeempaarden in het seizoen in met een mengsel van olijfolie met zwavelpoeder. Alleen op de huid van manen en staart en bij de merries onder de buik vlak voor de uiers. Extreme eczemers die zonder deken buiten kunnen blijven en jeukvrij zijn, manen van ruim 25cm en volle staart.
We wassen wel elke 3 dagen de resten en schilfers uit om te voorkomen dat de huid volledig afgesloten wordt. We smeren ze dagelijks, indien nodig 2 maal daags in zolang de mugjes actief zijn.

Dit uiteraard in combinatie met ondersteuning van het immuunsysteem en weidebeleid :)

Live your dreams

Caesar
Berichten: 9295
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:32

abeltje_xx schreef:
Ineke2 schreef:
Olijf olie of kokosolie?? Dat brand giga in de zon :=

Wassen met zwavelteer shampoo, dat kalmeert de huid en is jeukstillend.

Zorg er wel voor dat je in Maart al een eczeemdeken hebt, dan worden de knutten ( mugjes) die de jeuk veroorzaken namelijk al actief.


Het gaat nu om in de winter, niet de zomer. Zou de zon ook in de winter zo sterk zijn dat het gaat branden?

En doen we :j


Het zal niet de eerste zijn die na een wasbeurt wat baby olie smeert op vacht of ander deel en een pony verbrand terug krijgt... niet doen dus!

Ik had zelf een paard wat reageerde op gras en rijk voer en daardoor jeuk kreeg. Die waste ik met betadine en SkinCalmin. Maakte de huid rustig. En inderdaad een deken op; ik had geen exceem deken maar gewoon een goede vliegendeken van Bucas.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:45

Olie is inderdaad een goede tip voor in de zomer, maar zou ik nu in de winter maar heel spaarzaam gebruiken, dat wordt een vieze plakbende (vrijwel alle olie droogt uiteindelijk op en wordt dan rubberachtig).

De mugjes die het eczeem veroorzaken zijn nu weg, en olie werkt voornamelijk zo goed omdat het voorkomt dat de mugjes steken op de plekken die met olie zijn ingesmeerd. Wbt het branden in de zon in de zomer, mijn paard is een bonte met een groot deel witte manen en dus ook roze huid eronder, en die verbrandt niet door de olie. Voorwaarde is dan wel dat er nog flink wat manen zitten tegen de zon, op kale plekken zou ik het op een zonnige dag ook niet doen.
En elke olie werkt, ik gebruik zelfs gewoon slaolie, wast er ook wat makkelijker uit is mijn ervaring, hoewel kokosolie in de zomer ook echt geweldig is. Gemengd met zwavel doet het echt wonderen voor eczeempaarden, maar bij lichte eczemers is alleen olie vaak al een enorme verbetering.

Voor nu is het inderdaad zorg dat de huid netjes herstelt en in goede conditie is voor het komende mugjes seizoen. Vooral de dikke droge huid kan een heel eind opknappen van goed hydrateren. Ik zou dan denken aan een lotion, spray of een lichte zalf, bijvoorbeeld met tea tree olie, of waar ik zelf erg goede ervaring mee heb, de Quistel bio-herstel spray die ze bij de agradi verkopen. Niet gek duur ook en zuinig in gebruik, aangezien je aangeeft dat de eigenaar ook met budget rekening moet houden.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:46

Ineke2 schreef:
Olijf olie of kokosolie?? Dat brand giga in de zon :=

Wassen met zwavelteer shampoo, dat kalmeert de huid en is jeukstillend.

Zorg er wel voor dat je in Maart al een eczeemdeken hebt, dan worden de knutten ( mugjes) die de jeuk veroorzaken namelijk al actief.


Dat is mijn ervaring absoluut niet. Sterker nog, ik gebruik het enkel in het hoogseizoen, omdat het verder niet nodig is, en misschien is mijn paard dan een uitzondering, maar absoluut geen last van branden. Het is een extreem gevoelig dier, en als ik olijfolie of kokosolie smeer leeft ze echt op en is ze veel relaxter dan als ik die jeuk de overhand laat nemen.

Dit is puur een praktijkervaring, misschien is het theoretisch niet te onderbouwen, maar het werkt zeker heel goed bij mij.

Edit: Nu gebruik ik het alleen nog in de zomer, voorheen had hetzelfde paard het hele jaar rond last van jeuk en gebruikte ik het dus het hele jaar rond. Daarom toen overgestapt op olijfolie en dat was altijd na een paar dagen helemaal ingetrokken. Ik smeerde het ook maar een paar keer per week.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _Margarita_, Aeva, Equinight, Geertema, germie, marga1 en 37 bezoekers