Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 20:10

Ik kon er even geen betere titel aan geven....

Mijn schimmelmerrie van 15 is al zo'n 2 weken duidelijk niet lekker.
Nadat ze vorige week echt pijn toonde heb ik er uiteraard de da bijgehaald en die dacht overduidelijk aan een maagzweer.
Pepticure gekregen, dit krijgt ze nu 6 dagen.
Na 3 dagen zag ik verbetering, het gapen verdween en de eetlust nam in rap tempo toe.
So far so good.

Tot vanavond.
Gapen, achterbenen ontlasten, in mest houding staan maar niet mesten, onrust, pompende ademhaling, happen in het stro van haar stal, niet eten.

Even de statistieken op een rijtje:

Merrie, 15 jaar
Eind sept. Afgespeend van veulen
Begin oktober weer opgepakt qua training
Afgelopen 2 maanden 2 tot 3x pw matig intensieve training
Sinds een week snachts binnen in stal met buitenluik
Van 8 tot 6 met onbeperkt ruwvoer op het land
Geen krachtvoer behalve na arbeid
Op stal onbeperkt ruwvoer

Geen koorts
Zweet niet
Rolt niet
Hapt niet naar buik
Trapt niet naar buik
Wel gevoelig op buik
Opgetrokken en bolle buik wisselen elkaar af
Mest is perfect
Geen zand
Geen wormen
Toont overduidelijk pijn, oren plat, gedraagt zich niet zoals normaal maar anderen zien dit niet, het is meer mijn gevoel
Heel licht hoefbevangen 5 weken geleden op linksvoor(symptoom?)
Verdikte slokdarm(maar geen verstopping)
Kucht na beweging
Eetlust verbeterde maar verslechterd nu
Knarst niet met tanden
Houding is op buik na normaal

Duidelijk moge zijn dat ze nu op rust staat.
Naast de pepticure krijgt ze nu een kruiden hoestdrank voor de kuch, dit doet nog weinig.
De dierenarts komt morgen maar gaat ook in het duister qua klinische beeld, mocht ze vanavond verslechteren dan komt de da uiteraard eerder.

Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, maar wat?
Waar ik nog aan zat te denken...merrie heeft een sarcoid onder op buik, voor uier(4 cm doorsnee, vlak).
Deze werd groter tijdens de dracht en nam af na de bevalling, hier is ze nog nooit voor behandeld.
Wellicht kan dat naar binnen slaan?

Wie denkt er mee? Zowel mijn da als ik zelf(behoorlijke medische kennis) zitten met onze handen in het haar....


eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:14

Hoezo kan het geen zand zijn? Zit er niets in de mest of is er echt een foto gemaakt?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 20:17

eilleen333 schreef:
Hoezo kan het geen zand zijn? Zit er niets in de mest of is er echt een foto gemaakt?

Ik heb gedurende meerdere dagen Meerdere mestballen gecheckt, pony eet ruwvoer niet van de grond.
Mest bevatte 10 korrels zand...

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:27

Ze kucht na beweging zeg je.
heeft de dierenarts goed naar de longen geluisterd,knijpt ze ook met de ademhaling?

Zou je eventueel een filmpje kunnen maken?

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:45

Kan het niet zo zijn dat ze gewoon nog last heeft van maagzweren? Bij mijn weten moet je veel langer medicijnen daarvoor geven om dat op te lossen en ook nog eens heel langzaam afbouwen

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:47

Wildgirl schreef:
eilleen333 schreef:
Hoezo kan het geen zand zijn? Zit er niets in de mest of is er echt een foto gemaakt?

Ik heb gedurende meerdere dagen Meerdere mestballen gecheckt, pony eet ruwvoer niet van de grond.
Mest bevatte 10 korrels zand...



Dat wil niet zeggen dat het geen zand kan zijn, alleen dat ze iig geen zand uitpoept. Om zand echt uit te sluiten zou je een foto moeten maken.

Pont staat niet op een wei/ paddock waar evt zand gegeten kan worden/ mee kan komen met sprietjes trekken? Want dan wordt zand ook wel zeer onwaarschijnlijk inderdaad.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:51

nou eens met eileen, hoe ehhh gefocust ik ben op zand, elke maand een week zandweg, niet eten van de grond en geen zand te zien in handschoen , vorige week peerd niet goed, niet echt koliek, geen koorts niet fit, en rare ademhaling. DA voelde toch rare ligging van darm, naar utrecht op foto en dus vol zand. ik sluit het niet mee zo maar uit.

voor nu 800 gram psilium per dag. na 3 dagen 400 gram per dag. of die banketstaaf schepjes die ik gaf doen dan ook niks natuurlijk.

ff checken is best een goed plan

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 21:56

Rizette schreef:
Kan het niet zo zijn dat ze gewoon nog last heeft van maagzweren? Bij mijn weten moet je veel langer medicijnen daarvoor geven om dat op te lossen en ook nog eens heel langzaam afbouwen

Het rare is dat je bij de medicatie duidelijk een verbetering moet zien na enkele dagen... die was er ook, tot vanmiddag. Ze staat nog steeds op dezelfde medicatie dus een terugval is vreemd, tenzij er meer aan de hand is(wat mijn vermoeden dus is).

Ellepel,kuchen begon ná enkele dagen op medicatie, longen worden morgen uiteraard in onderzoek meegenomen.

Eileen33, ik kan er niet inkijken uiteraard maar het lijkt mij geen zand. Ik zal morgen i.o ivm een kuur psyllium, het lastige is echter dat ik nu liever geen krachtvoer geef ivm haar maag.
Overigens, als ik psyllium geef dan krijgt ze bij mij altijd de volle mep, de hoeveelheid op de verpakking doet idd weinig :n


Update, ze toonde iets relaxter net op stal maar wou niet eten, ik heb haar op het gras gezet naast de bak en daar begon ze als een malle te grazen. Dit deed ze vorige week ook.
Ze heeft een kwartier adh gegraast
en toonde hierbij wat onrustig maar niet pijnlijk. Geen koorts, slijmvliezen goed, ademhaling iets versneld, pols goed.
Eenmaal weer terug op stal raakte ze haar hooi amper aan, mestte wel zonder moeite een keurige harde keutel(3e in 4 uur tijd). Vervolgens stond ze weer in de verte te turen, lethargisch haast en met oren regelmatig in haar nek om vervolgens weer met de kop over de deur naar mij te hinniken en om een wortel te bedelen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:59

In combinatie met de HB baarmoederontsteking. Mijn merrie had dat en kreeg ook hoefbevangenheid hierdoor en ook regelmatig koliekachtige verschijnselen.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 23:10

Wilawander schreef:
In combinatie met de HB baarmoederontsteking. Mijn merrie had dat en kreeg ook hoefbevangenheid hierdoor en ook regelmatig koliekachtige verschijnselen.

Mmmm ik heb ooit een merrie hiermee gehad(48 uur na veulenen) en die toonde duidelijker ziek(liggen,zweten,hoge koorts).
Daar heeft ondine nu geen last van maar, ik ga het morgen bespreken!

soesie

Berichten: 751
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:24

Mijn merrie heeft 2 maal een baarmoederontsteking gehad, en had geen enkel symptoom van pijn.
Dus het kan wel zo zijn dat het wel toch een ontsteking is.
Aan de andere kant, horen daar een verdikte slokdarm enzo niet bij...
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt voor je merrie, wat vervelende situatie, je wordt er zo onrustig van...

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:08

15 jarige schimmel: zit ze niet gewoon barstensvol met melanomen in de darm?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 00:25

Wildgirl schreef:
Wilawander schreef:
In combinatie met de HB baarmoederontsteking. Mijn merrie had dat en kreeg ook hoefbevangenheid hierdoor en ook regelmatig koliekachtige verschijnselen.

Mmmm ik heb ooit een merrie hiermee gehad(48 uur na veulenen) en die toonde duidelijker ziek(liggen,zweten,hoge koorts).
Daar heeft ondine nu geen last van maar, ik ga het morgen bespreken!


Ja wie weet. In ieder geval iets om mee te nemen.

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 07:35

Ze wil wel gras eten,maar geen hooi, gebit ook nagekeken?
Wat voor hooi krijgt ze,ruikt dt goed,is het fijn of grof.

Is toch ook raar dat gras wel wil maar hooi dan weer niet.
Staat ze rustig in de stal?

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 07:39

ellepel schreef:
Ze wil wel gras eten,maar geen hooi, gebit ook nagekeken?
Wat voor hooi krijgt ze,ruikt dt goed,is het fijn of grof.

Is toch ook raar dat gras wel wil maar hooi dan weer niet.
Staat ze rustig in de stal?

Ja, geen gekke dingen aan gebit.
Voer selectief eten zie je vaak bij maagproblematiek.
Wij voeren voordroog wat tegen hooi aanzit van goede kwaliteit, ga vandaag eens kijken of ze wel trek heeft in iets minder droog ruwvoer.
Ze staat rustig op stal, heeft een buitenluik, vriendjes ernaast en tot haar buik in het stro.
Ben niet gebeld vannacht dus ik ga er van uit dat het goed gaat, ga zo mijn stalbaas appen ivm update.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 07:53

Eet ze slobber?
Ik heb een pony die compleet door de medische molen is gehaald op de kliniek. Aanleiding was een gigantische hoestbui tijdens arbeid. Hoestbui leek vanuit d'r slokdarm te komen.
Een kleine twee weken daarna is ze opgenomen in de kliniek. Men vermoedde maagzweren (ze kreeg metacam na de hoestbui en ondanks onbeperkt hooi dacht men aan maagzweren door de metacam). In de kliniek hebben ze zand, wormen, maagzweren, gebit ect allemaal kunnen uitsluiten en uiteindelijk kwamen ze erachter dat de pony 'keelpijn' had (mede vanwege het vele hoesten).
In de twee weken na het voorval tijdens het fietsen is de pony langzaam gestopt met eten en drinken. Slobber en gras at ze nog wel. Tot de dag voor kliniekopname. Toen at ze, zonder pijnmedicatie, niks meer.
Ze was ook gevoelig met aanraken van haar buik en echt alles wees op maagzweren. Dit is middels een scopie uitgesloten. Er is daarna aanvullend onderzoek gedaan omdat het 'niet willen eten en drinken' wel heel groot is voor enkel keelpijn hebben en veel hoesten. Toch was dit het geval.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 07:53

Is het hooi grof? Misschien kun je zachter/fijner hooi proberen wat niet prikt in je hand als je er een vuist mee maakt als je het in je hand hebt.

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 08:00

Toch wel een beetje koliekachtig. Eet ze veel stro? Draait ze goede ballen of vallen deze een beetje uit elkaar. Misschien toch een scheutje lijnzaadolie door het voer doen.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 08:18

Ze eet geen stro. Mest is uit het boekje qua ballen, kleur en geur.
Net afspraak met da gemaakt voor 3 uur vanmiddag, ik wil haar sowieso ab laten spuiten. Ondanks dat ze geen koorts heeft en niet ontstekingsgevoelig toont.
Hooi is mooi zacht.
Keelpijn komt op de lijst!
Edit, nacht is rustig verlopen

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 13:26

Status update(doe dit ook om het voor mezelf inzichtelijk te houden).

Hooi van vannacht bijna allemaal op gegeten, vanmorgen in de wei ook goed aan het eten.
Dit nam na het middaguur weer af, stond meer te mesten zonder dat er mest kwam, eet niet, staat suf te kijken en gaapt om de paar minuten dus duidelijk pijn.
Urineert goed, geen vreemde kleur.
Over anderhalf uur komt de DA.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:23

Hoe is het nu Ts?

N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Bijzondere symptomen...terugval na medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:36

Ook ik ga met Sizzle mee..
Je hebt het ook al over een sarcoid op haar buik , het is een schimmel .. deze zijn gevoelig voor melanomen ..
Ik zou het toch eens voorleggen bij de da , zeker ook omdat ze wel wil mesten maar er niets uitkomt ..
Iig sterkte !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 22:56

timokyana schreef:
Hoe is het nu Ts?


da heeft alle onderzoeken die je kunt doen gedaan.
Ondine had geen koorts, slijmvliezen goed, pols iets verhoogd, ademhaling goed, mest goed, buik geluiden goed, uitgebreid opgevoeld en was goed, slokdarm en strottenhoofd geen pijnreactie.
Kortom, zeg het maar...Ik heb antibiotica laten spuiten en bloed af laten nemen.

Het rare was, toen ik haar als dood vogeltje uit het land haalde sjokte ze achter me aan. Bij het gras wou ze graag eten, gretig haast, haar hooi heeft ze na 12 uur niet meer aangeraakt.
Na ongeveer een minuut grazen explodeerde ze, out of te blue.
4 poten de lucht in, steigeren.
Ik schrok want dit heeft ze nog nooit gedaan maar kon haar tot de orde roepen met moeite.
Hierna leek ze zich volledig af te sluiten. Hupsen in stal, brullen als een hengst en geen reactie op mij.
Out of the blue was dit ook weer over, hele aanval duurde zo'n 8 minuten. Hierna stond ze gewoon geïnteresseerd door haar luik buiten rond te kijken om 5 min later weer in een soort lethargie weg te zakken.( hoofd lager, lijf ontspannen, oren strak naar achteren, ogen die soort van wegdraaien/in de verte turen, niet reageren op prikkels)
5 min later brak ze daar ook weer uit en was het "normaal".

M.n deze "knop om" wisselingen in gedrag baren mij zorgen. Wat als het iets neurologisch is?

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 22:59

N4N4 schreef:
Ook ik ga met Sizzle mee..
Je hebt het ook al over een sarcoid op haar buik , het is een schimmel .. deze zijn gevoelig voor melanomen ..
Ik zou het toch eens voorleggen bij de da , zeker ook omdat ze wel wil mesten maar er niets uitkomt ..
Iig sterkte !

Dit heb ik overlegd, sarcoiden slaan gewoonlijk niet door naar binnen, plek op haar buik is ook rustig en niet veranderd. Ze heeft enkele kleine melanomen naast haar anus maar ook deze zijn rustig en groeien niet.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:06

Wildgirl schreef:
Dit heb ik overlegd, sarcoiden slaan gewoonlijk niet door naar binnen, plek op haar buik is ook rustig en niet veranderd. Ze heeft enkele kleine melanomen naast haar anus maar ook deze zijn rustig en groeien niet.

Melanomen groeien helaas niet alleen aan de buitenzijde.
Als ze buiten te zien zijn, zitten ze helaas ook vaak al (ergens) in de darmen.

Citaat:
Melanomen in de huid zijn ronde harde knobbels die meestal door de huid bedekt blijven maar soms groeien ze ook door de huid heen. Ze kunnen dan ook open springen waarbij er dikke zwarte vloeistof uit komt. Ze groeien vaak in groepjes en vormen ketens. Het komt regelmatig voor dat een schimmel op meerder plaatsen (tegelijk) melanomen ontwikkelt. Bijvoorbeeld rond de staartwortel en op de halsvlakte. De grootte kan behoorlijk variëren van de diameter van een doperwtje tot ongeveer de grootte van een mandarijntje. Uiteraard zullen er in extreme gevallen grotere melanomen voor kunnen komen.

De huidmelanomen geven alleen problemen als ze erg groot worden of op een vervelende plek zitten. Rond de anus geeft het vooral problemen met mesten. In een keel lymfeknoop geeft het problemen met het buigen van het hoofd. Bevinden de melanomen zich in de organen dan geven ze vaak problemen. Bijvoorbeeld in de darmen kunnen ze ervoor zorgen dat de darmen afgesloten raken, waardoor geen passage van darminhoud meer mogelijk is en het paard koliek zal krijgen.

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/pa ... n/melanoom

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, Lui_ en 52 bezoekers