scheefgroei voor been.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hel67vis
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-11-17

scheefgroei voor been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 11:43

Ik heb een quarter van 3 jaar. sinds vorig jaar is haar voorbeen scheef gaan groeien. ze is bij mij gekomen toen ze 9 maanden was. heeft veel buiten gestaan en onbeperkt (goed) hooi gekregen. regelmatig hoefsmid bij geweest (iedere maand). hebben jullie hier ervaring mee wat ik zou kunnen doen. ik wil haar pas volgend jaar gaan inrijden. wat kan ik het beste doen?

Anoniem

Re: scheefgroei voor been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:07

Ik heb een merrie gehad met een scheef been. Heb je er al een dierenarts bij gehad? Wat bedoel je precies met scheef groeien?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: scheefgroei voor been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:29

Paarden hebben geen sleutelbeen (wat bij ons bot is, is bij paarden en veel andere dieren 'gewoon' een band).
Dus de positie voorbeen tov romp wordt door spieren, pezen en banden bepaald.
Wellicht is het dier ooit uitgegleden, gevallen en heeft daar een pijnlijke spier aan overgehouden - en is de gewoonte er in geslopen om die spier te ontzien...?

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: scheefgroei voor been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:44

Kun je er een foto van maken?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:52

Ik ben ook benieuwd naar een foto.
Zelf heb ik een jong paard gehad waarvan de voorbenen gingen vergroeien, maar dit kwam uit de rug vandaan, alles staat met elkaar in verbinding en er is een reden, een oorzaak voor scheefgroei, het is zaak om de echte oorzaak te achterhalen en aan te pakken en niet alleen de scheefgroei.

Hel67vis
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:25

Bedankt voor jullie reactie tot zover. Het hele been staat in een lichte o , dus valt naar buiten. Vooral als ze loopt kun je dit beter zien. Het pijpbeen vanaf knie lijkt ook iets scheef. Ze loopt niet kreupel. Wel is er hij het bakappen scheef groei te zien. Ze zet haar benen dus verschillend neer. Ik zal
Morgen bij licht foto maken