Genezing castratiewond (foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Genezing castratiewond (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 11:42

Hallo allemaal!

In mijn volgtopic heb ik het proces van de castratie van mijn 13 jarige Spanjaard bijgehouden, maar ik zou graag wat meer informatie en ervaringen van jullie willen horen. Vandaar dit topic! Als het niet goed staat: alvast mijn excuses.

Pancho is vrijdag 24 november op 13 jarige leeftijd gecastreerd. Dit is staand op stal gebeurd (op aanraden DA en castrateur). Zaterdag is hij 24/7 de wei opgegaan met twee ruinen, waar hij vandaag de dag nog steeds staat. Ik ben iedere dag een stuk met hem gaan wandelen in het kader "beweging is goed". Hij krijgt brok en ruwvoer op de wei. Hij gaat donderdag weer rustig richting stal om het longeren op te pakken.

Mijn grootste vraag is eigenlijk wat te doen:
- de staleigenaresse ziet de wond het liefste nog een tijdje open, zodat het van binnenuit kan helen. Ze wilt hem zelf een stuk gaan lostrekken.
- Het herstel gaat verder erg goed. Pancho reageert prima, eet en drinkt goed en de wond is niet heet of gevoelig. Misschien handig om te vermelden dat Pancho ook pas op vrijdag 24 november van mij is geworden; dus ik ken hem nog niet door en door.
- dus: laat de natuur zn werk doen of los halen zodat het nog wat langer naar buiten kan herstellen?

Hieronder foto's van de wond in spoiler, op volgorde. De laatste is van vandaag.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik hoop dat jullie mij van wat advies of eigen ervaringen kunnen voorzien. Alvast bedankt!

live a life you will remember


_Nelleke_

Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Genezing castratiewond (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:47

Ik zou de wond zeker niet gaan opentrekken. Juist daardoor kunnen er bacteriën van buiten naar binnen. Een wond open houden is pas zinvol als deze ontstoken is, warm aanvoelt, je paard koorts heeft etc.

Ik vind het er mooi uit zien voor een wond van 1,5wk oud. Niks aan doen.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Genezing castratiewond (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:14

Waarom vraag je dit niet aan de dierenarts?
Ik zou de wond in ieder geval niet zonder overleg open gaan trekken op eigen houtje.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:14

Waarom in hemelsnaam open trekken??? De wond geneest goed en mooi, dus blijf er aub van af!

[o]

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Genezing castratiewond (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:18

Afblijven.
Ziet er prima uit.
Bij twijfel DA laten komen.
Niet zelf rotzooien.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 13:13

Helder. Mijn gevoel was inderdaad ook; niet aan gaan zitten. De staleigenaresse heeft veel castraties meegemaakt en heeft als ervaring dat langer openhouden dus beter heelt. Ik wou slechts wat ervaringen en tips weten.

Waarom ik dit niet aan de DA vraag is omdat er verder geen problemen zijn, het heelt prima. Mocht ik ervoor kiezen het wel open te laten trekken, of als jullie allemaal hadden gezegd dat opentrekken een goede optie zou zijn, had ik het uiteraard eerst nagevraagd bij de DA of castrateur (Omdat mijn gevoel zegt dat het zo goed gaat). Ik heb zelf echter weinig ervaring met castraties en wou daarom graag wat bevestiging. Op een stal komt de mening van de eigenaar vaak over als een feit of de beste optie, daarom ben ik zo blij met bokt _/-\o_

live a life you will remember

MarjanB

Berichten: 16304
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Genezing castratiewond (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:22

Als het dik en ontstoken is, open houden. Als het mooi geneest niks aan doen. Is wiegendam (of hoe je het schrijft) geweest? Zo ja die even bellen voor advies.

Life is a balance of holding on, and letting things go…


b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: Genezing castratiewond (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 13:45

Afbeelding

Het heelt echt super snel. Ik ga het mooi zo laten gaan. Hier mag een slotje, bedankt voor jullie input!

live a life you will remember


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Sterrendief en 36 bezoekers